AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #61 Skrevet 1. januar 2024 Industrimaler med turnus. Fri over halve året. Kan være avhengig av og vente på tørketid på maling, så enkelte rotasjoner resulterer i 50 timer jobbing på 14 dager med 12 timers dager. Etter noe er ferdig malt / sprøytemalt på 4 timer må man sitte resten av 12 timers skiftet og se Netflix, drikke kaffe og prate skit. Andre turer er travlere med 12 timer sandblåsing hvor det er rotasjon med 1-2 timer på som blåser og 1-2 timer av som operatør / vakt. Kan være fysisk ekstremt heftig tungt, helt greit, eller verdens mest lett tjente penger tur for tur / dag for dag. Beste valget jeg har tatt og slutte i helse for å gå inn i industrien ! Anonymkode: 8fd2f...4ec
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #62 Skrevet 1. januar 2024 Youtuber #ironi#😁 Anonymkode: 86798...d45
Gjest Annas1992 Skrevet 1. januar 2024 #63 Skrevet 1. januar 2024 Omsorgsbolig er veldig fint, og krever ikke alltid utdanning om man for eksempel starter med ekstravakter. Jeg har også jobbet som renholder (uten fagbrev) i kommunen, det var overraskende fint. Ble kjent med brannmennene, vasket barnehager, skoler, sykehjem. Mye rundt folk, uten egentlig å jobbe med folk. Ellers hadde jeg lett valgt garnbutikk 😊
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #64 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 11.51): må vel ha utdannelse der også... Anonymkode: b1615...ff0 Jepp, vanskelig å få jobb der nå, til og med med utdannelse om du er nyutdannet Anonymkode: 65b0c...f4f
Mardina Skrevet 1. januar 2024 #65 Skrevet 1. januar 2024 Den beste jobben jeg har hatt var da jeg for et par år siden jobbet på et asylmottak 😊 Jeg ble tatt imot med åpne armer fra dag 1 og ble inkludert med en gang. Jeg jobbet både i logistikk-avdelingen og senere fikk jeg også ansvaret for å drifte resepsjonen 😊 Sistnevnte var nok der jeg likte meg aller best, for der kunne jeg møte og bli kjent med beboerne hver dag 😊 Møtte så utrolig mange hyggelige mennesker. Både beboere og ansatte. Jeg ble oppriktig lei meg når jeg måtte slutte der p.g.a nedskjæringer 😟 Jeg var veldig glad i den jobben og gledet meg til å dra på jobb hver eneste dag 😊 Jeg savner den jobben og kollegaene jeg hadde hver dag i en god stund etterpå. Og til tider nå også 😔 Jeg hadde ingen utdanning innenfor området når jeg begynte på asylmottaket. Jeg fikk jobben via utplassering via NAV. Så jeg var nok heldig sånn sett 😊 Nå er det nok ikke så mange asylmottak rundt om i Norge lenger, men å jobbe som miljøarbeider på sånne steder kan jeg absolutt anbefale 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #66 Skrevet 2. januar 2024 Under studiene jobbet jeg i klesbutikk, restaurant og bensinstasjon. Jeg er litt delt om jeg likte klesbutikk eller bensinstasjon best. Men kanskje bensinstasjon fordi det var mer variert arbeid. Jobbet på døgnåpen stasjon, så hadde mulighet til å tjene litt ekstra ved å jobbe natt og helligdager. Det var en ganske trafikkert stasjon, spesielt i ferier med mye turister. Lagde mat, sto i kassa, fylte på varer, vasket og ryddet, ordnet ute, sosialt med kolleger og kunder/ stamkunder. En og annen tulling som skulle klage eller krangle var nå alltids innom, men ikke så mye. Men de som var misfornøyde kom uansett ikke tilbake. Hadde også noen tyver innom (ikke folk med våpen altså, men lommetyver) og folk som kjørte fra bensinregninga. Men det tok ledelsen seg av. Vi bare noterte ned hva som hadde skjedd. Det vekslet mellom hektisk og rolig. Når det var rolig slappet jeg av med en bok. Og når det var hektisk var det greit å få jobba og gjort en innsats. Det var alltid overkommelig. Var det lang kø og folk ble lei så dro de bare et annet sted. Anonymkode: b584c...cc2
I Grosny Skrevet 2. januar 2024 #67 Skrevet 2. januar 2024 (endret) mammaemma skrev (På 19.12.2023 den 22.05): Og er det muligheter for å jobbe redusert? Trenger tips!! Stortingsrepresentant? (jeg har ikke hatt slik jobb, og vet egentlig ikke hvordan man skal komme seg i posisjon til å få jobben) Endret 2. januar 2024 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #68 Skrevet 4. januar 2024 Beste jobben som ufaglært jeg har hatt er som BPA. (Ble langt dette, men vet at alt for få vet hva jobben som BPA egentlig innebærer). Har jobbet som det i fire år, er nå i svangerskapspermisjon. Som personlig assistent er det varierte arbeidsoppgaver hver eneste dag og jeg får bidra til at et annet menneske kan leve et mer optimalt liv. Det kommer an på hvilken livssituasjon arbeidsleder har, hvilken alder og funksjonsnedsettelse, behov for oss på dag/kveld/natt/helg, vil påvirke arbeidsoppgavene. Det viktigste er at man ønsker å gjøre en god jobb for at arbeidsleder kan få et bedre liv med deg på laget. Min glede er å se at jeg gjør en forskjell i noens liv. Lønna er også svært bra som ufaglært. De fleste leverandørene har jeg forståelse av at de følger tariff, ca 260 i grunnlønn, 60kr ekstra kveld. Kvelds og helgetillegg. Mine arbeidsoppgaver kan være alt i fra å være med arbeidsleder på sine gjøremål i løpet av dagen (jobb eller være hjemme - dra til sykehus, lege, fysio, osv), handle, delta på reiser, legge til rette med å bidra til matlaging, pakke og ordne for klær til reise, husvask og ellers hverdagslig arbeid alle gjør i hus. Noen har behov for nattevakt, oppfølging av medisinsk utstyr, bistå ved bruk av hjelpemidler, feks trille rullestol. Noen har dyr eller barn en må ha ansvar for, det kan bety turer ut med og uten arbeidsleder (gåturer med dyr, ta med barn på aktiviteter, levere/hente i barnehage/skole). Ellers er det å generelt gjøre praktiske oppgaver for et annet menneske for at det skal få leve et best mulig liv, på lik linje slik du gjør for deg selv (stelle i stand til selskap, gjøre praktiske oppgaver og endringer i hus og hjem, feks male et rom, pynte til jul, og lignende). Det er svært varierte oppgaver, slik at det føles aldri ensidig eller kjedelig. Og selv om en oftest jobber alene, så har man i de fleste ordninger en eller flere kollegaer som man samarbeider med, har felles møter og av til jobber sammen med. Det gjør at man føler man ikke er alene og man vil gjøre sitt beste for å gjøre en best mulig jobb, slik at man ønsker at de/den andre gjør for meg. Hos noen arbeidsledere er det faste vakter til faste timer, fast turnus, noen jobber en sjelden dag eller helg og er tilkalling, andre har behov for mer fleksibelt og uforutsigbare timer etter behov. Aller viktigst er det at man passer til jobben, at man ønsker å jobbe med dette. For jeg har sett kollegaer som tror at den type jobb er «enkel» og slurver utrolig mye. Det har gitt ekstra arbeid for meg og ikke minst arbeidsleder som har hatt ekstra bekymring og mange ekstra timer med arbeid for at vi andre kollegaer skal gjøre opp for slett arbeid. Man skal passe på å ha god kjemi med den man blir ansatt hos, for man går svært tett på et annet menneske, inn i deres mest private, i deres hjem, med deres familie og deres personlige klær og gjenstander, som gjør at man må ha respekt for oppgavene og måten arbeidsleder ønsker oppgavene skal bli gjort på. Man må legge vekk «sin egen måte å utføre handlinger» og innrette seg etter arbeidsleders måte å gjøre ting på. Også har man selvfølgelig taushetsplikt. Også må en huske på at man kun er arbeidsleders «armer og ben», som deres skygge. Selv om jeg har hyggelig og god tone og snakker mye med arbeidsleder gjennom dagen, så vet jeg når jeg skal være helt stille, slik at arbeidsleder kan føle at den har «alenetid» selv om jeg er i hus, eller i sosiale settinger med andre. Jeg bidrar fysisk, men virker likevel ikke til å være fysisk der om det gir mening. Jobben er å gjøre oppgaver arbeidsleder ikke kan/har evne til/eller energi til å utføre, som jeg kan gjøre i praksis, men som gjør at han/hun får gjort alt den ellers ville ha gjort som funksjonsfrisk. Arbeidsgiver er leverandøren for BPA som styrer lønn, feriepenger, pensjon osv. De er veiledere/støtte for både arbeidsleder og oss assistenter. De holder kurs og lignende. Arbeidsleder legger opp turnus/vaktplan, skriver timelister, har personalmøter og utviklingssamtaler. All planlegging om arbeidsvakter, ferier og sykdom går først og fremst til arbeidsleder. Arbeidsleder arrangerer oftest julebord/sommerfest og lignende. Jeg har tidligere jobbet i butikk, i skole og barnehage, og serviceyrker bak kontorpult. BPA jobben er helt klart den mest varierte jobben som gir mest igjen til meg. Jeg føler jeg kan gi alt for den ene og dens familie, i stedet for å føle å ikke strekke til hos noen (spesielt med tanke på skole/barnehage/sykehjem). Anonymkode: 1baf0...beb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #70 Skrevet 14. august 2024 Kan det være slik at fler og fler vil h vanlige jobber en utannelse og høye stillinger som krever enormt mye av deg. Alt flest folk kun ser på jobb som intekt og ikke "noe du ska elske" lengre? siden vanlige jobber får mange 100 søkere. Anonymkode: d002b...6d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå