Gå til innhold

Bruker en vannkoker mye strøm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg varmer ofte opp ca 1/2 liter vann, bør bruker dette masse strøm?

Anonymkode: 0ab83...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ca 3000

Anonymkode: 02ff6...bfc

3000 hva? Er det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vannkoker bruker mye effekt når den står på til å være et elektrisk apparat som man plugger inn i en vanlig kontakt, men den står bare på i et minutt eller to som gjør at totalt forbrukt energi blir ganske lavt.

Ca 200kj energi for å koke en halv liter vann, det er ca 0,05kwh som er veldig lite. Bare noen få øre kostnad selv når strømmen er dyr.

Anonymkode: f2e7b...05a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en vannkoker som sto koblet inn i ett hus som skulle renoveres. Det var kun to ting som sto plugget i, i hele huset (alt annet elektrisk var fjernet). Etter å ha monitorert strømforbruket viste det seg at vannkokeren trakk strøm fire ganger i døgnet når den sto plugget i. Den ble ikke brukt på disse tidspunktene. Intervallene var jevne, og hver gang trakk den 1kWh. Så, i utgangspunktet nei, men vår trakk en del strøm selv når den ikke var i bruk. 

Anonymkode: 1a41f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg varmer ofte opp ca 1/2 liter vann, bør bruker dette masse strøm?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkokere er noe det mest energieffektive du kan bruke for å koke opp vann. Du bruker mye mindre strøm ved å koke vann i vannkokeren enn om du skal koke samme mengde i en kjele på komfyren.

Av nysgjerrighet, og fordi jeg ville ha en kopp te, kokte jeg nøyaktig en halvliter vann på min vannkoker nå. Dette er en Wilfa-vankoker på 1600 W, som er en del år gammel. Det gikk 2 min og 45 sekunder til vannet kokte. 

Vannkoker: 1600 W = 1,6 kW
Tid: 2 min 45 sek = 2,75 minutter = 2,75/60 time

Regnestykket blir altså: 1,6 kW * 2,75/60 time = 0,073 kWh

Hva det koster avhenger selvsagt av strømprisen, men selv om du skulle koke dette på et ganske dyrt tidspunkt der strøm + nettleie - strømstøtte er 3 kr per kWh blir prisen ikke mer enn 21,9 øre per gang.  

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi hadde en vannkoker som sto koblet inn i ett hus som skulle renoveres. Det var kun to ting som sto plugget i, i hele huset (alt annet elektrisk var fjernet). Etter å ha monitorert strømforbruket viste det seg at vannkokeren trakk strøm fire ganger i døgnet når den sto plugget i. Den ble ikke brukt på disse tidspunktene. Intervallene var jevne, og hver gang trakk den 1kWh. Så, i utgangspunktet nei, men vår trakk en del strøm selv når den ikke var i bruk. 

Det skal vel være relativt umulig for en vannkoker å stå på full effekt 1600W i 40 minutter 4 ganger i døgnet uten å 1) brenne ned huset, 2) ikke slå ut termostaten

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Det skal vel være relativt umulig for en vannkoker å stå på full effekt 1600W i 40 minutter 4 ganger i døgnet uten å 1) brenne ned huset, 2) ikke slå ut termostaten

Det skulle en tro ja, og ja, vi forstår ikke helt selv. Det var 2200W vannkoker av typen som også kan holde en forhåndsbestemt temperatur på vannet (uten å koke det), og vi mistenker at det er denne funksjonen som slo inn.. Men altså, vi testet også. Tok ut vannkokeren av kontakten noen døgn. Fenomenet forsvant. Satte den inn igjen, det kom tilbake. Og som sagt, den var en av to ting som var der. Den ble kassert like etterpå selv om den var helt ny.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er jo det beste trikset for å koke vann det, bruker alltid det når jeg skal koke vann i matlaging, koker opp i vannkoker først. 

Anonymkode: 6c060...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det skulle en tro ja, og ja, vi forstår ikke helt selv. Det var 2200W vannkoker av typen som også kan holde en forhåndsbestemt temperatur på vannet (uten å koke det), og vi mistenker at det er denne funksjonen som slo inn.. Men altså, vi testet også. Tok ut vannkokeren av kontakten noen døgn. Fenomenet forsvant. Satte den inn igjen, det kom tilbake. Og som sagt, den var en av to ting som var der. Den ble kassert like etterpå selv om den var helt ny.. 

Var ikke det litt drastisk da? Hadde vel holdt å bare trekke ut kontakten etter bruk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som alle andre små elektriske produkter, koble fra når de ikke er i bruk.

Anonymkode: a55b5...e29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...