Gå til innhold

Jeg vil ikke jobbe mer. Vil være hjemmeværende mor

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Morsomt det der. Jeg lurer på hvor de finnes? Mannen min er sykt flink til å hjelpe til, men likevel kjenner jeg ingen parforhold der ikke kvinnen ender opp med hovedansvaret for det tredje skifte. Man ser det overalt der menn bidrar på kvinnefronten, de blir heiet frem og overrøst med komplimenter så fort de skifter en bleie, vasker gulvet og lager maten. Det er faktisk gjort en studie på at menn tror de gjør mer husarbeid enn de gjør. Mange kvinner lever i en fantasiverden, men av alle de jeg kjenner som mener far bidrar likt hjemme kommer det alltid frem at det ikke er helt sannheten.

Anonymkode: af1d6...d18

Du har nok rett i det i mange tilfeller. 

Men du glemmer nok en hel gruppe menn som får ufortjent mye kjeft og klaging av samme grunn. 

Her hjemme er det hun som gjør mest. Men når jeg gjorde henne bevisst på de timene pr mnd det går med å reparere biler hus hage og tusen andre ting som faller i min kategori så ble det mye mer jevnt enn hun trodde først.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Leser hva du skriver og hører andre si det samme, men har like vel enda til gode å se at det stemmer. For selv om menn bidrar mer i hjemmet har likevel mor hovedansvaret for det tredje skifte. Dette viser også studier stemmer. Kvinner tror de lever i parforhold, men så lenge de har hovedansvaret for det tredje skiftet vil man aldri komme i mål for likestillingen. Jeg har kun sett menn ta det tredje skifte i homofile parforhold, men aldri i et hetrofilt et. 

Det virker som du ikke kjenner til det tredje skifte utifra svaret ditt. Anbefaler deg å lese de mange artikkelene man finner ved et googlesøk, evt begynne med dettredjeskifte.no/hva-er-det-tredje-skifte. 

Det er helt greit du har til gode å se det, det betyr ikke at det ikke finnes. Det syns jeg du kan lære deg først som sist. Jeg kjenner godt til det tredje skiftet. Et utvannet ord som hele tiden nevnes, men ingen vil ta ansvar for. Jeg tror ingenting om mitt forhold eller har skylapper på, du kan vise til så mange studier du ønsker. Når jeg valgte partner, hadde jeg krav. Det samme gjaldt når vi skulle få barn. Det er så enkelt. 

Anonymkode: f4cf8...121

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Amistad said:

Men du glemmer nok en hel gruppe menn som får ufortjent mye kjeft og klaging av samme grunn. 

Her hjemme er det hun som gjør mest. Men når jeg gjorde henne bevisst på de timene pr mnd det går med å reparere biler hus hage og tusen andre ting som faller i min kategori så ble det mye mer jevnt enn hun trodde først.

Du skjønner, det tells ikke i det «tredje skiftet». Det handler bare om koordinering og planlegging i Familien AS. 

• Nyttig 1
Skrevet

Avsporing, men min mann gjør minst like mye som meg hjemme og jeg må aldri mase heller. Vi er to om huset og barna og alt, og ønsker begge å bidra og selvfølgelig tilbringe tid med barna. Har ikke inntrykk av at det er så uvanlig? Stakkars de som har partner som ikke bidrar med sin del, uavhengig av kjønn. 

Men til spørsmålet, kan du jobbe 60% F.eks? Mannen ha hjemmekontor av og til? Det hjelper mye på logistikken her. Jeg jobber 80 og han har hjemmekontor minst en gang i uka (han gjør da ofte husarbeid i lunsjen <3) 

Det er veldig mye man kan spare penger på, man trenger mindre enn man tror:

- gå fra to til en biler

- shoppestopp på klær 

- arve og kjøpe på salg til barna 

- ikke kjøpe dyre produkter man blir lurt til å tro at man trenger, f.eks innenfor hudpleie 

- kutte ned på strømmetjenester 

- handle på billige matbutikker og på tilbud (matkvalitet og -glede går jeg ikke på kompromiss med) 

- feriere hos venner/familie, bytte hus, e.l.

- ikke kjøpe unødvendig interiør, stæsj, o.l.

- ukeshandle/ikke innom butikken for ofte (ikke så flink her..) 

- og sikkert mye mer. 

Anonymkode: 4cb92...576

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dagens barn har aldri hatt mer tid sammen med foreldrene sine. Det er en myte at barn var så mye sammen med foreldrene (mor) i "gamledager". Barna ble sendt ut, helt uten tilsyn, det var mange ulykker og dødsfall og de måtte for det meste klare seg selv. Det var absolutt ikke bra. I tillegg er det helt uaktuelt for meg å lære barna mine at det er vi kvinner som skal hovedansvar for familien og ofre egen karriere. 

Anonymkode: bec64...1fb

Dette stemmer, men bare til en viss grad. Ja, alt var ikke bedre før, men en ting barna hadde var at de alltid hadde nærmeste omsorgsperson de kunne løpe hjem til hvis de trengte det. Vi har mer kvalitetstid med barna i dag, men før var barna med foreldrene i jobbene i gårdsarbeid og husarbeid. Selv om foreldrene ikke var aktive i leken med barnet, så hadde barnet mer kvanitetstid med forelderen. Det er ikke foreldres jobb å leke og underholde barna, den jobben gjøres med jevnaldrende. Foreldres jobb er omsorg og veiledning. Foreldre i dag prioriterer i stor grad kvalitetstid med aktiviteter med barna, men studier viser at barna trenger kvalitetstiden mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skjønner, det tells ikke i det «tredje skiftet». Det handler bare om koordinering og planlegging i Familien AS. 

kan du utype dette? 

Skrevet
Amistad skrev (8 minutter siden):

De timene pr mnd? Hvordan skal det gå opp i opp med arbeidet som må gjøres daglig gjennom hele måneden? Jeg antar at du ikke må jobbe på bil og i hagen hver dag? Eller tar du din andel av dagligdagse gjøremål også, inkludert planlegging/logistikk? 

Anonymkode: 72d65...214

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Amistad said:

kan du utype dette? 

Det var egentlig ikke en kommentar rettet mot deg, beklager hvis det kom feil ut - det var mer mot vedkommende som mener at man har ikke menn som bidrar på lik linje som kvinner, uansett hva, pga det tredje skiftet (litt lenger opp i tråden). Kun i homofile forhold. Hvor jeg beskriver at mannen min tar like mye ansvar som meg, og dette er svaret: 

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Leser hva du skriver og hører andre si det samme, men har like vel enda til gode å se at det stemmer. For selv om menn bidrar mer i hjemmet har likevel mor hovedansvaret for det tredje skifte. Dette viser også studier stemmer. Kvinner tror de lever i parforhold, men så lenge de har hovedansvaret for det tredje skiftet vil man aldri komme i mål for likestillingen. Jeg har kun sett menn ta det tredje skifte i homofile parforhold, men aldri i et hetrofilt et. 

Det virker som du ikke kjenner til det tredje skifte utifra svaret ditt. Anbefaler deg å lese de mange artikkelene man finner ved et googlesøk, evt begynne med dettredjeskifte.no/hva-er-det-tredje-skifte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det teller, men de arbeidsoppgavene må ikke gjøres daglig, derav mindre arbeidsmengde og belastning.

Anonymkode: 72d65...214

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var egentlig ikke en kommentar rettet mot deg, beklager hvis det kom feil ut - det var mer mot vedkommende som mener at man har ikke menn som bidrar på lik linje som kvinner, uansett hva, pga det tredje skiftet (litt lenger opp i tråden). Kun i homofile forhold. Hvor jeg beskriver at mannen min tar like mye ansvar som meg, og dette er svaret: 

ahh da forstår jeg. 

Ja det er nok alltid mange som mener at menn ikke bidrar nok eller like mye. 

og JA det finnes mange menn som overhode ikke bidrar like mye. 

Men det finnes også en stor skare menn som gjør minst like mye eller mer, hvis bare disse kvinnene regnet med tiden det går til alt mulig annet enn husarbeid i heimen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spennende at du vet alt om andres forhold. Jeg kan med hånda på hjertet si at mannen min bidrar like mye, også med det tredje skiftet. Han planlegger, organiserer, vasker, ordner, er med barna like mye som meg, ja jeg kunne ramset opp i en evighet. Og nei, han forventer ikke applaus. Hos oss er det helt normalt. Vi er likestilte, ja noen ganger gjør vi ulike oppgaver, men vi begge bidrar begge så godt vi kan. Fordi vi elsker og respekterer hverandre og ser at det er det beste for familien. Jeg har for eksempel aldri måttet ta barna når jeg er syk, kan alltid ta alenetid eller en pause når jeg trenger det, aldri måttet mase om at vi må rydde eller vaske. Det går av seg selv. Vi har ikke forventninger om at alt må være perfekt, vi senker krava litt og stoler på at vi begge bidrar. Og det gjør vi. Ergo, omtrent ingen krangling om husarbeid og fornøyd familie :) (beklager avsporingen) 

Anonymkode: 4cb92...576

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Amistad skrev (8 minutter siden):

Det er helt sant, ikke greit å skremme partner vekk fra husarbeidet. I tillegg er det viktig å se hva mannen bidrar med. Jeg mener begge kjønn har viktige roller og funksjoner i parforholdet og i familien. Jeg anser bla ikke husarbeid som kvinnejobb og tenker at ethvert oppegående menneske bør klare å vaske etter seg selv. Derimot anser jeg dilling i hjemmet og det tredje skifte for "kvinnfolkarbeid", med mindre det er et homofilt par. Jeg anser menn i stor grad som hovedforsørger. Ikke så rart når de nesten uten unntak tjener bedre enn oss kvinner. Jeg har ikke noe problem med å ta det tredje skifte, for jeg er langt bedre enn mannen min til det. Men da må jeg og ha tiden til det uten å måtte slite meg ut.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt greit du har til gode å se det, det betyr ikke at det ikke finnes. Det syns jeg du kan lære deg først som sist. Jeg kjenner godt til det tredje skiftet. Et utvannet ord som hele tiden nevnes, men ingen vil ta ansvar for. Jeg tror ingenting om mitt forhold eller har skylapper på, du kan vise til så mange studier du ønsker. Når jeg valgte partner, hadde jeg krav. Det samme gjaldt når vi skulle få barn. Det er så enkelt. 

En av oss forholder oss til forskning på feltet, den andre driver med anekdoter. Jeg annerkjenner bare at mine anekdoter passer til statestikken på feltet.

Skrevet
1 minutt siden, Amistad said:

ahh da forstår jeg. 

Ja det er nok alltid mange som mener at menn ikke bidrar nok eller like mye. 

og JA det finnes mange menn som overhode ikke bidrar like mye. 

Men det finnes også en stor skare menn som gjør minst like mye eller mer, hvis bare disse kvinnene regnet med tiden det går til alt mulig annet enn husarbeid i heimen. 

Ja, det er ulike forhold og ulike oppgaver. Folk er ulike også, med hva de liker å gjøre og ikke. Jeg syns man glemmer ganske mye av oppgavene som er praktiske, som må gjøres. Måke snø. Klippe gress. Hogge ved og lage tennved. Kjøre til og fra aktiviteter. Det er også ting som skjer daglig. Ofte havner disse på menn for kvinner er ikke interessert i dem. Men de «tells» ikke for de handler ikke om det tredje skiftet. I mitt forhold gjør faktisk mannen min mye mer av husarbeidet også. Det påstår vedkommende ikke er mulig. Men du vet, noen er jo allvitende- også om alle andres forhold :) 

Skrevet
1 minutt siden, Husmuse said:

Det er helt sant, ikke greit å skremme partner vekk fra husarbeidet. I tillegg er det viktig å se hva mannen bidrar med. Jeg mener begge kjønn har viktige roller og funksjoner i parforholdet og i familien. Jeg anser bla ikke husarbeid som kvinnejobb og tenker at ethvert oppegående menneske bør klare å vaske etter seg selv. Derimot anser jeg dilling i hjemmet og det tredje skifte for "kvinnfolkarbeid", med mindre det er et homofilt par. Jeg anser menn i stor grad som hovedforsørger. Ikke så rart når de nesten uten unntak tjener bedre enn oss kvinner. Jeg har ikke noe problem med å ta det tredje skifte, for jeg er langt bedre enn mannen min til det. Men da må jeg og ha tiden til det uten å måtte slite meg ut.

En av oss forholder oss til forskning på feltet, den andre driver med anekdoter. Jeg annerkjenner bare at mine anekdoter passer til statestikken på feltet.

Forskning er ikke to streker under svaret, svart på hvitt. Forskning er statistikk og hypoteser. Det gir en pekepinn på ting. Det betyr, hvis du vet hva forskning er, at det finnes også både de som gjør mye mer og de som gjør mye mindre. Forskning kan også gi antydninger om trender, uten at man kan finne en årsakssammenheng. At du svarer på denne måten, viser bare at du har googlet deg frem til noe moteord som du er overbevist om er riktig og viktig, og bruker det du har lest til å tre det over hodet på alle og alt. 

• Liker 2
Skrevet

En yngre treningsvenn av meg kjører ambulanse og med ektratid og litt vakt på utesteder hadde han vel rundt 600000 i fjor. 

Kjæresten hans hadde et lignende ønske som deg. Hun var yngre sykepkeier (jobba 3 år og uten studielån) og de ville ha barn.

Slik gjorde de, sier ikke at  du skal kopiere ,men:

Da hun ble gravid fikk hun endel lettelser på jobb ganske raskt, men holdt allikevel ut full stilling. Etter svangerskapspermidjon sykmeldte hun seg og gikk endel sånn, før hun sluttet og gikk på NAV. Det er nok ikke vanskelig å skaffe god langtidssykmelding og siden hun tidkigere hadde hatt en kort behandling for depresjon var det helt greit. Deretter ble det over på arbeidsavklaring og hun hadde da hatt endel "friår", før hun tok en ny jobb igjen. 

De levde billig (sokkel hos slekt); brukte lite penger på tull og tøys og hadde en masse tid med unga i tidlige år. 

Han sa det at dette fungerte bra for henne og at forholdet deres var mye bedre enn før. Hun hadde tid til alt hun ville, trene, leve sunt og oppdra barna.   Inntekten ble mindre, men de betalte også mindre skatt. De hadde bare 1 bil i utgangspunktet og det fungerte.

Jeg tror det viktigste dere gjør er å sitte sammen og kommunisere dette godt. Ta litt "tallknusing" og finn ut hva du VIRKERLIG vil, ikke bare at du ikke vil være med på kjøret. Jeg snakker om å utvikle deg i livet med hva du ønsker å gjøre. Den indre motivasjon er ikke lett å hente fram, men den er der 

• Liker 2
Skrevet

Vi studerte da barna var små. Jeg tok en mastergrad med lite obligatorisk oppmøte da barna var små, mannen hadde mer obligatorisk oppmøte. Vi var unge foreldre. Mannen tok bachelor og ble ingeniø mens jeg studerte lenger og hadde meget fleksibel hverdag. Bodde i by og hadde barnehage ca 3 dager i uka. Helt topp å slippe tidsklemma, men måtte prioritre hardt økonomisk. Alt overskudd gikk til egenkapital, ikke ferier og resturant. Kjøpte bolig da yngste ble født. 

Nå har vi begge en behagelig jobb med fleksitid og en del hjemmekontor. Legger opp dagene våre selv. Nå som barna er tenåringer har vi det fortsatt fleksibelt. Det vi "ofret" da barna var små var utenlandsreiser. Det fikk vi til fra dem var ca 5-7 år. Vi kjøpte mye brukt også. Kosthold prioriterte vi alltid. Sunn mat på bordet. Prioriterte ikke godis, nye klær eller ferie. Barna hadde og har det godt.

Er det noe du vil studere, ts? Sjekk hvordan undervisningen er lagt opp på studieprogrammets nettside og spør studieveileder om det evt. kan tas på deltid. Skaff deg et behagelig yrkesliv for din livssituasjon ❤️🙏

Anonymkode: 42549...208

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Si du er utbrent. Langtidssykemeld deg i 1 år. Det er 1 år med barna dine- samfunnet tjener på det- at de får god oppfølging og omsorg. Full lønn

Anonymkode: 62672...ae5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Si du er utbrent. Langtidssykemeld deg i 1 år. Det er 1 år med barna dine- samfunnet tjener på det- at de får god oppfølging og omsorg. Full lønn

Anonymkode: 62672...ae5

Hvordan tjener samfunnet på at hun lyver om sykemelding? Hun kan begynne med å prioritere trening fremfor tv på kveldene så skal du se hun får mer energi. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forskning er ikke to streker under svaret, svart på hvitt. Forskning er statistikk og hypoteser. Det gir en pekepinn på ting. Det betyr, hvis du vet hva forskning er, at det finnes også både de som gjør mye mer og de som gjør mye mindre. Forskning kan også gi antydninger om trender, uten at man kan finne en årsakssammenheng. At du svarer på denne måten, viser bare at du har googlet deg frem til noe moteord som du er overbevist om er riktig og viktig, og bruker det du har lest til å tre det over hodet på alle og alt. 

Helt enig i at forskning ikke trenger å være riktig, derfor er det viktig å forstå forskning i et større perspektiv. Du ser på det tredje skifte som et moteord, men jeg ser på det tredje skifte som en faktor for hvorfor kvinner i større grad enn menn ikke klarer å jobbe et helt arbeidsliv uten å bli uføre. Hvorfor kvinner har 68% høyere sykefravær. Hvorfor flere kvinner enn menn syns det er vanskelig å sjonglere karriere og småbarn. Hvorfor flere kvinner jobber deltid.Det jeg ønsker alt i verden er at kvinner skal slippe å bli minstepensjonister eller få slitasjer etter et alt for høyt tempo før alderdommen. 

Mitt originale innlegg rundt dette er knyttet til at vi aldri kommer til å nå likestillingen før vi ser at kvinner og menn ikke er likestilte på områdene i hjemmet med barn og det tredje skifte. Vi må anerkjenne og akseptere det, for så å legge tilrette for at kvinner kan jobbe redusert, ha lengre permisjonstid, kontantstøtten lengre, uten at det går utover pensjonisttilværelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi studerte da barna var små. Jeg tok en mastergrad med lite obligatorisk oppmøte da barna var små, mannen hadde mer obligatorisk oppmøte. Vi var unge foreldre. Mannen tok bachelor og ble ingeniø mens jeg studerte lenger og hadde meget fleksibel hverdag. Bodde i by og hadde barnehage ca 3 dager i uka. Helt topp å slippe tidsklemma, men måtte prioritre hardt økonomisk. Alt overskudd gikk til egenkapital, ikke ferier og resturant. Kjøpte bolig da yngste ble født. 

Nå har vi begge en behagelig jobb med fleksitid og en del hjemmekontor. Legger opp dagene våre selv. Nå som barna er tenåringer har vi det fortsatt fleksibelt. Det vi "ofret" da barna var små var utenlandsreiser. Det fikk vi til fra dem var ca 5-7 år. Vi kjøpte mye brukt også. Kosthold prioriterte vi alltid. Sunn mat på bordet. Prioriterte ikke godis, nye klær eller ferie. Barna hadde og har det godt.

Er det noe du vil studere, ts? Sjekk hvordan undervisningen er lagt opp på studieprogrammets nettside og spør studieveileder om det evt. kan tas på deltid. Skaff deg et behagelig yrkesliv for din livssituasjon ❤️🙏

Anonymkode: 42549...208

Støtter denne :)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...