AdonisFFM Skrevet 20. desember 2023 #141 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker det går fint om ts sier opp og blir hjemmeværende en stund. Du får garantert jobb igjen senere i en bhg. Anonymkode: aadf5...42e Helt klart. De fleste jeg kjenner hadde sykmeldt seg først. Startet med egenmeldinger og deretter latt fastlege ordnet langtids-sykemelding. Da har en også full betaling. Deretter kan en fortsette på NAV. Dette er ingen HokusPokus.
Kristin70 Skrevet 20. desember 2023 #142 Skrevet 20. desember 2023 8 minutter siden, AdonisFFM said: Helt klart. De fleste jeg kjenner hadde sykmeldt seg først. Startet med egenmeldinger og deretter latt fastlege ordnet langtids-sykemelding. Da har en også full betaling. Deretter kan en fortsette på NAV. Dette er ingen HokusPokus. Men dette er ikke greit. Det at politikerne er idioter betyr ikke at alle bør bidra til å rasere velferdssystemet. 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #143 Skrevet 20. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Her var det mange som kun vinkler seg selv i et godt lys uten å virkelig se det store bildet. Faktum er at menn ikke bidrar like mye. Og «fiksing» av bil o.l. blir ikke like mange timer til slutt som det kvinner gjør i familien AS. Sjukt at så mange av de perfekte eksemplene på menn er i denne tråden, men ikke ute i samfunnet. Anonymkode: 01be2...98a De fleste har et valg. Et valg om partner. Et valg om hvem de får barn med. Et valg med hvilken situasjon de forblir i. Vi kan snakke så mye vi vil om politikere og samfunn, men så lenge kvinner godtar og velger å bli i forhold som er skjevfordelt og som forsterker det tredje skiftet, så er det lite noen kan gjøre. Jeg er personlig helt uenig i at noen skal være hjemmeværende, og gjøre seg både så sårbar og avhengig av et annet menneske - men jeg kan fremdeles være med på å tenke høyt med dem hvordan de kan få det til hvis du ønsker det. Det er også et valg de har. Anonymkode: f4cf8...121 4
Nowayback Skrevet 20. desember 2023 #144 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Begge ting kan være fast, eller for en periode men det passet ikke helt inn i virkelighetsbilde ditt at en kvinne kan forsørge en mann? Anonymkode: f4cf8...121 Jo, men det tror jeg er ekstremt sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #145 Skrevet 20. desember 2023 Jeg råder folk som jobber i barnehage og er utslitte til å forsøke skolen i stedet. Som assistent kan du jobbe 08-14, og får ikke nødvendigvis lavere lønn. En helt annen arbeidsbelastning når barna er eldre og du skal være i et klasserom. Anonymkode: e6f14...536
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #146 Skrevet 20. desember 2023 10 minutter siden, DelvisPresley said: Jo, men det tror jeg er ekstremt sjeldent. Det var du som var opptatt av at vi levde i 2023 og at alle slitne kvinner også må bidra, for menn skal ikke brødfø familier alene i 2023. Jeg gav deg et annet perspektiv. Anonymkode: f4cf8...121
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #147 Skrevet 20. desember 2023 Bor man billig og har nøkterne utgifter så går det fint rundt med 40 000kr i måneden. Det er jo ikke mye rom for luksus, men flere har jo dette til vanlig. Anonymkode: e82e2...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #148 Skrevet 20. desember 2023 Fryktelig dumt den dagen det blir slutt, og du ikke har hatt jobb eller inntekt på lenge. Ingen pensjonsoppsparing. Og hvis du blir langtidssyk og ufør vil du få minstesum utbetalt. Med 40.000 i mnd har dere ikke råd til å spare ekstra for deg (til pensjon). Jeg ville byttet jobb. Anonymkode: a22c6...5a7 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #149 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fryktelig dumt den dagen det blir slutt, og du ikke har hatt jobb eller inntekt på lenge. Ingen pensjonsoppsparing. Og hvis du blir langtidssyk og ufør vil du få minstesum utbetalt. Med 40.000 i mnd har dere ikke råd til å spare ekstra for deg (til pensjon). Jeg ville byttet jobb. Anonymkode: a22c6...5a7 Da får sikkert ts en jobb igjen, hvis ikke er det garantert noen stønader hun har rett på inntil økonomien er på plass igjen. Så er det og kanskje mindre sjanse for at ts skiller seg hvis hun, og mannen får et pusterom og får det bedre på hjemmebane. Jeg mener å ha lest at man får pensjonspoeng for å være hjemme med barn opptil en viss alder. Anonymkode: aadf5...42e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #150 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da får sikkert ts en jobb igjen, hvis ikke er det garantert noen stønader hun har rett på inntil økonomien er på plass igjen. Så er det og kanskje mindre sjanse for at ts skiller seg hvis hun, og mannen får et pusterom og får det bedre på hjemmebane. Jeg mener å ha lest at man får pensjonspoeng for å være hjemme med barn opptil en viss alder. Anonymkode: aadf5...42e Så år man ikke gidder å jobbe og det kanskje går galt, skal man utnytte systemet med diverse stønader. Nav skulle bare sakt blankt nei. Det er ikke rart velferdsstaten går til H.... snar. Anonymkode: e86b1...679 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #151 Skrevet 20. desember 2023 Det kommer jo veldig an på hvordan dere bor,om dere har lån,biler,dyre vaner osv. Det første du må gjøre er å sette opp et budsjett. Her må alt tas med, som lån,evt husleie,strøm,Internett,telefon,bil,bensin,kommunale avgifter,eiendomsskatt,klær og utstyr. Og sikkert mer som jeg har glemt. Så skal dere selvsagt ha mat og andre dagligvarer. Ideelt sett bør dere også kunne spare til en bufferkonto,som kan brukes til vedlikehold av hus og uforutsette utgifter. Anonymkode: 1c8b6...1bb
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #152 Skrevet 20. desember 2023 Jeg er i samme situasjon som deg og ønsker å være hjemmeværende. Mannen er heldigvis enig og ønsker det samme for en periode. Vi har ikke økonomi til det, så mannen jobber nå for å øke inntekten sin. Anonymkode: 6c15b...88b 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #153 Skrevet 20. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er i samme situasjon som deg og ønsker å være hjemmeværende. Mannen er heldigvis enig og ønsker det samme for en periode. Vi har ikke økonomi til det, så mannen jobber nå for å øke inntekten sin. Anonymkode: 6c15b...88b Hvorfor sparte ikke du før du sluttet i jobben? Anonymkode: f4cf8...121
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #154 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor sparte ikke du før du sluttet i jobben? Anonymkode: f4cf8...121 Jeg har ikke sluttet enda i jobben (mannen må først øke inntekten noe), men jeg sparer også. Jeg har satt av 346.000 i 2023 👍 Anonymkode: 6c15b...88b
fru Alving Skrevet 20. desember 2023 #155 Skrevet 20. desember 2023 Jeg synes du skal ta deg et par år fri fra jobben, eventuelt at du tar noen fag eller noe så du kan få andre typer jobber. Det å arbeide i barnehage er nok veldig krevende og det er ingen som angrer på at de brukte tid på barna sine. Du får helt sikkert en lignende jobb tilbake om du vil det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #156 Skrevet 20. desember 2023 Er det bare jeg som lar meg sjokkere av alle som i denne tråden tipser om å sykemelde seg i et år? Det er ikke rart velferdsstaten sliter! Dessuten, som langtidssykemeldt har de fleste aktivitetsplikt. Dvs, å gjøre noe aktivt for å bli frisk og arbeidsfør igjen. Selv er jeg reelt langtidssykemeldt for autisme, utbrenthet og depresjon og går på timer i hytt og gevær hos den ene og den andre behandleren. Håper virkelig at folk som jukser på seg psykiske plager for å få et betalt friår blir tatt og avslørt underveis hos en av ørten behandlere de må gå til. Og en ting til, jammen ikke rart man skammer seg over å være sykemeldt når man har små barn - de fleste tror vel man er en av disse unnasluntrende velferdsiglene. Anonymkode: 587bb...6cc 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #157 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det bare jeg som lar meg sjokkere av alle som i denne tråden tipser om å sykemelde seg i et år? Det er ikke rart velferdsstaten sliter! Dessuten, som langtidssykemeldt har de fleste aktivitetsplikt. Dvs, å gjøre noe aktivt for å bli frisk og arbeidsfør igjen. Selv er jeg reelt langtidssykemeldt for autisme, utbrenthet og depresjon og går på timer i hytt og gevær hos den ene og den andre behandleren. Håper virkelig at folk som jukser på seg psykiske plager for å få et betalt friår blir tatt og avslørt underveis hos en av ørten behandlere de må gå til. Og en ting til, jammen ikke rart man skammer seg over å være sykemeldt når man har små barn - de fleste tror vel man er en av disse unnasluntrende velferdsiglene. Anonymkode: 587bb...6cc Nei det er ikke bare deg, vi er flere som har reagert på det! Jeg mener ts fint kan ta seg noen år som hjemmeværende, gjerne studere noen fag som en annen foreslår. Ikke snylte/lure seg til sykemelding, men si opp jobben eller ta permisjon et par år. Hun får seg garantert jobb igjen senere skulle hun ønske det. Mye bedre å prioritere sin egen helse og familie enn å la det gå så langt at man virkelig kollapser. Anonymkode: aadf5...42e 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #158 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere har råd til 2-300000 sånn uten videre? Anonymkode: d718c...1b4 Vi sparer oss opp nå et par år frem til vi kan realisere drømmen i tillegg kommer vi til å tjene godt på salg av nåværende bolig, så det blir ikke noe problem. Anonymkode: 587bb...6cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå