mammaemma Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jobber i bhg. Eneste jobben jeg har hatt og jobbet der i 2,5 år. Har to gutter på 5 og 6 år. Når jeg jobber så er jeg sykt trøtt når jeg kommer hjem. Når jeg jobber får jeg og orker ikke prioritere noe av det som er viktig for meg eller gir meg glede. Jeg rekker det ofte ikke heller. Når jeg er i jobb går det kun i «survival mode» føler jeg. Å få meg selv til å trene er en konstant kamp. Jeg er sur, mannen og jeg krangler, jeg venter bare på at barna skal legge seg, så jeg kan se på tv. Et sånt liv vil jeg virkelig ikke ha. Barna er umulige å få til å sovne før i 21:00 tiden og 1 time etter dette er da jeg egt bør legge meg. Med andre ord - 0 tid til noe som helst harmoni og ekte glede. Jeg klarer ikke å finne meg i det, eller akseptere det. Føler jeg har SÅ kort lunte som mor. Er det mulig å klare seg på en inntekt med ca 40000kr utbetalt i mnd for en familie på 4? Vet det er sinnssykt lite, men er det mulig? Noen som har erfaring, råd, tips eller vet noe om det? Det må jo være verdt det for et bedre liv?! 2 16
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Vi er en familie på 4, og det hadde ikke gått rundt her. Jo, kanskje om vi solgte bilene. Men da må vi også flytte. Kan du ikke redusere arbeidsstillingen din evt? Her jobber vi begge 100%, så kjenner meg igjen i at det er travelt. Anonymkode: d11a9...76f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Det vil bli trangt. Og du må være obs på at du ikke tjener opp pensjon. Om du blir alene blir det ekstremt trangt for deg. Anonymkode: bf348...18b 16 1 4
Amossa Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 (endret) Hvis mannen din kan og er villig til det, så kan vel han forsørge deg og ungene alene? Man kan sikkert klare seg på 40.000 kr. Men dere må selvfølgelig være innstilt på å gå ned i levestandard. Endret 19. desember 2023 av Amossa 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Men hvorfor prøver du ikke å finne en annen jobb som ikke krever så vanvittig mye av deg? Anonymkode: c91e0...b85 26 5
mammaemma Skrevet 19. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor prøver du ikke å finne en annen jobb som ikke krever så vanvittig mye av deg? Anonymkode: c91e0...b85 Jeg kan evt gi det et forsøk 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Det er jo slik livet til de fleste med små barn er. Det er hektisk og man kan føle seg sliten, helt normalt. Jeg tror nok dere kan klare dere, men det blir trangt. Det igjen kan føre til du fortsatt ikke får levd som du ønsker. Hva med å jobbe redusert, med en dag fri i uka f.eks Anonymkode: c3f57...935 4 2
Tjoheiii Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Må det være enten/eller da, kan du ikke heller redusere stillingen din litt?🥰 jeg jobber 80% (6 timer fordelt over 5 dager) og det gjorde all verdens forskjell fra å jobbe 100% med småbarn. Det er så deilig å slippe å stresse om morgenen! Og dagen er ikke lang nok til at jeg sliter meg helt ut slik at jeg har overskudd etter jobb aller helst skulle jeg jobbet 50-60% nå mens jeg har små barn men med rentene som herjer nå måtte vi ha flyttet og levd billigere🙈 7 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Jeg tror de aller fleste har det sånn iblant. Ta deg en tur til legen og sjekk vitaminer. Etter det må du prøve å bryte sirkelen, for når klarer du kun se at alle problemene dine skyldes jobben. Det er flere timer i døgnet enn jobb og kveld, du må prøve å fylle den tiden med noe som gir deg noe. At en familie på fire skal leve på 40tusen/mnd over lengre tid tror jeg er lite realistisk. Begynn å gjør noe med den tiden som ikke er bunden av jobb. Anonymkode: e990c...2f4 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Det spørs hvor dere bor og hvordan dere lever. Det er nok mulig, men det blir utfordrende - i byen vil jeg si nær umulig hvis dere skal ha litt livskvalitet. Jeg nekter å jobbe bort barndommen til sønnen min og dette har jeg vært klinkende klar på til min mann. Vi har derfor lagt en plan. Vi må vente et par år fordi han pr i dag er låst i byen, men på sikt vil han kunne ha 100% hjemmekontor. Da selger vi rubbel og bit i byen og flytter til billig bolig ut i havgapet. På dette stedet har vi allerede eiendom og driver noe landbruk. Planen er at jeg primært skal ta barnet og tjene litt på siden på å utvide den driften som er pr i dag. Det blir dog ikke store penger, tenker jeg kan få inn 100-200k i året om vi ikke ekspanderer noe voldsomt. Vi må selvfølgelig være bevisst, kutte unødvendigheter som en del streamingtjenester, snusbruk, netthandel (har allerede begynt å vende meg til gjenbruk og reparasjon av det vi har) osv. På matsiden vil vi konservere og bruke mye av det vi produserer selv (grønnsaker, egg og honning) og ellers primært månedshandle. Vi vil også investere i solcelle slik at vi får en del strømforbruk dekket. Hogger ved i egen skog. Mange smarte grep man kan gjøre for å leve et rolig liv og heller nyte det å se egne barn vokse opp 🥰 Anonymkode: 587bb...6cc 5 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Om du velger å ha barna hjemme sparer dere jo noen tusen i mnd. Da trenger dere kanskje også bare en bil. Det meste går om man er innstilt på det, man må bare være villig til å prioritere anderledes. Du kan jo eventuelt jobbe redusert. Anonymkode: 612bf...8e6 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Hvis man er flink med økonomien går det helt fint. Vi jobber 50% begge to, tjener ca 40 000 i mnd. Har tre små barn. Har råd til det vi ønsker. Anonymkode: 2aeb0...06d 6 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 Hva bruker dere i måneden da? Mat? Husleie? Utstyr? Klær osv? Det er vesentlig for om dere klarer dere på 40.000kr i mnd. Vi hadde ikke klart oss på det, lånet vårt er på 42.000kr Alt er mulig. Kanskje dere må bo mindre, kjøpe billigere mat osv. Anonymkode: f4cf8...121
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 Er vel boutgifter som tar det meste av lønna. Kan dere redusere denne? Anonymkode: 8ef14...387
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 Du må ikke spørre om slik her, for her kaster de seg over deg og drar fram kun negative ting om å være hjemmeværende. Jeg er så glad jeg var hjemme med ungene da de var små, det er hundre prosent verdt det. Og jeg angrer ikke en dag, det var den fineste tiden jeg har hatt. De blir fort store og da kan man realisere seg selv og gjøre egoting. Å ofre barna for en karriere og bli knekt av tidsklemme er ikke noe å trakte etter . Anonymkode: 78c2f...bfe 5 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #17 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du velger å ha barna hjemme sparer dere jo noen tusen i mnd. Da trenger dere kanskje også bare en bil. Det meste går om man er innstilt på det, man må bare være villig til å prioritere anderledes. Du kan jo eventuelt jobbe redusert. Anonymkode: 612bf...8e6 Det varer jo ikke lenge. Barna skal jo på skolen. Anonymkode: 238c2...26b 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #18 Skrevet 19. desember 2023 En annen jobb eller redusert stilling er jo selvsagt noe du bør vurdere før du skal si opp jobben uten å ha tenkt gjennom de økonomiske konsekvensene. Ingen av oss har forutsetning for å si om dere klarer dere på 40k i måneden eller ikke. Anonymkode: 238c2...26b 2 1
mammaemma Skrevet 19. desember 2023 Forfatter #19 Skrevet 19. desember 2023 Vi leier på 75kvm. 14000kr i mnd. Lav strøm for er i blokk og forhåndsvis nytt 1
A new man Skrevet 19. desember 2023 #20 Skrevet 19. desember 2023 mammaemma skrev (24 minutter siden): Med andre ord - 0 tid til noe som helst harmoni og ekte glede. Jeg klarer ikke å finne meg i det, eller akseptere det. Herregud! Det er fælt at du føler det sånn. Å hente i barnehagen var det beste jeg visste. Ekte glede! Kidas vil snart ikke vite av deg med mindre de trenger klær, er sultne eller internett er nede… Ville du egentlig ikke ha familie eller? Tiden med de er dyrebar, ikke å glo på Netflix. 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå