Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 10 mnd som jeg legger ned i senga ved leggetid, sier natta og går ut av rommet. Hun begynner alltid å gråte når jeg lukker døra, men sovner veldig ofte i løpet av ti min med denne metoden. Synes dere det er en dum måte å legge på?

Det gjør jo vondt i mammahjertet, men jeg har erfart at det er verre hvis jeg blir værende på rommet. Da bare reiser hun seg opp og skal ha oppmerksomheten min. Kan fort holde det gående en times tid. 

Anonymkode: a99b7...b42

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun begynner alltid å gråte når jeg lukker døra, men sovner veldig ofte i løpet av ti min med denne metoden. Synes dere det er en dum måte å legge på?

Helt ok. Hun sovner jo kjapt. 

Anonymkode: fa86f...95a

• Liker 1
Skrevet

Altså du bestemmer jo selv men jeg synes det er en dum måte å legge på. Mange er uenige men jeg synes ikke en på 10 mnd (eller egentlig noen alder) skal gråte alene. 

I perioder har det tatt mer enn 1 time for min å sovne men hun har aldri grått seg i søvn uten at jeg har holdt henne og trøstet.

Anonymkode: 2e019...2ea

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville aldri funnet på å la en 10 mnd gammel baby gråte seg i søvn alene i 10 min hver kveld. 

Vi har også holdt på med den type legging, for gutten vår sovner heller ikke om vi sitter der. Sitter derimot utenfor rommet med stoppeklokke. Går først inn etter 1 min, stryker han over hodet og forsikrer om at mamma kommer tilbake før jeg går ut igjen. Lar han bare stå. Er så ute i 2 min, går inn og gjentar. Oppe i 3 min pleier han å sovne, men har noen få ganger måttet gjenta 3 min en gang eller to. 

Tar han ikke opp eller surrer med noe annet når jeg er innom. Er kun inne for å trygge på at han ikke er forlatt alene. Han legger seg alltid selv etter kort tid.

Anonymkode: e6a8d...241

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

10 minutter er ikke så lenge. Hvis hun begynner å bruke mer tid ville jeg hvertfall gått inn og trygget henne med at du er i nærheten. Men hvis det konsekvent er under ti minutter så synes jeg ikke det høres ille ut (regner med det er mer sutring enn hylgråting, ettersom at hun klarer å roe seg ned selv etter så kort tid😅). Men jeg skal love deg at noen på kvinneguiden vil kalle dette omsorgssvikt, de skal du ikke høre på😅 jeg bruker halvannen time på å legge barnet mitt hver dag og det resulterer jo i at hun ikke er uthvilt til barnehagen, så tror ikke det er så mye bedre måte å gjøre det på! Søvn er viktig for så små barn🥰

Anonymkode: d952e...1d7

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

10 minutter er ikke så lenge. Hvis hun begynner å bruke mer tid ville jeg hvertfall gått inn og trygget henne med at du er i nærheten. Men hvis det konsekvent er under ti minutter så synes jeg ikke det høres ille ut (regner med det er mer sutring enn hylgråting, ettersom at hun klarer å roe seg ned selv etter så kort tid😅). Men jeg skal love deg at noen på kvinneguiden vil kalle dette omsorgssvikt, de skal du ikke høre på😅 jeg bruker halvannen time på å legge barnet mitt hver dag og det resulterer jo i at hun ikke er uthvilt til barnehagen, så tror ikke det er så mye bedre måte å gjøre det på! Søvn er viktig for så små barn🥰

Anonymkode: d952e...1d7

Hvilke kvalifikasjoner har du for å si at de tar feil da? Er du barnepsykiater feks?

10 minutter synes jeg er lenge for en på 10mnd å gråte alene. Omsorgssvikt er kanskje litt overdrevent men det er jo potensielt skadelig for barnets psyke og tilknytning. Jeg ville ikke tatt sjansen på det. 

Anonymkode: 2e019...2ea

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

1-2 minutter med sutring, ok - 10 minutter med gråt syns jeg personlig er for lenge. En på 10 måneder skjønner ikke hva du sier. Selv om du sier god natt, mamma er rett i nærheten, er det jo ikke det babyen erfarer. Det den erfarer er at du går og at den må ligge alene og gråte seg i søvn.

Anonymkode: cd26d...7c0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går fint - 10 minutter er ikke lenge ❤️

Anonymkode: 14d75...d2c

• Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags gråting det er snakk om - desperat skriking eller lett sutring? Litt gråt er ofte en del av selvregulering.

Skrevet

Hvordan sovnet hun da du begynte med dette? Sovnet hun i løpet av ti minutter da også?

Anonymkode: a6754...517

Skrevet

Jeg hadde ikke gått fra et gråtende barn.

• Liker 1
Skrevet

De som er imot dette pg selv bruker timer på legging, tenker ikke på at de kanskje gjør sitt eget barn en bjørnetjeneste ved å ikke la dem lære seg å sovne selv. Kjenner de som fortsatt bruker timer på legging selv på barn sol har begynt på skolen - og de samme barna kan da heller ikke overnatte borte. 
Nå er jo et barn på 10 mnd lite, og jeg ville ikke latt barnet gråte lenge. Noen minutter sutring tenker jeg er uproblematisk. Og at barnet klarer å sovne på egenhånd er fint. 

Anonymkode: e721f...505

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på om barnet klarer å roe seg selv. Det å gråte i 10 minutter hver kveld høres ikke bra ut. Vårt barn gråt 10 minutter den første kvelden, 5 minutter neste kveld og nå sovner han uten å gråte 9 av 10 kvelder. Jeg hører med en gang om det er sutring eller gråt og lar ham sovne i vår seng sammen med meg hvis det er sterk gråt. 

Jeg venter også 3-4 minutter om han gråter om natten. Ofte sovner han av seg selv igjen. 

Anonymkode: f4559...277

• Liker 2
Skrevet

10mnd er fortsatt en baby, ville absolutt ikke latt det ligge å gråte. 

Anonymkode: 7600d...669

• Liker 5
Skrevet

Mitt barn sovner også etter 5-10 minutter. Jeg går ikke ut da. Jeg sitter på en stol inne på rommet til hun sovner. Synger en sang og to først. Hadde ikke greid å la henne gråte i 10 minutter.

Ungen din roper på deg i 10 minutter så gir hun opp.

Anonymkode: 4c072...ee3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnet er 10 mnd, hver i rommet til baret roer seg. Dem trenger deg en god stund ennå for og finne roen. Aldri latt mitt barn gråte i 10 min det dr lenge for en som er så liten ennå. Min sovnet på 30 sec i den alderen, men nå er hun litt eldre og har behov for og ha meg o rommet til hun sovner. Det får hun, jeg er tryggheten hennes, prøver jeg og gå ut, høres hun hysterisk redd ut. Hun er 3 år, så da er jeg der. Har eldre barn og alle dem sovner nå fint av seg selv i dag ingen problem og legge seg alene på rommet. Gjorde det samme med dem, er dem redde eller gråter så er mamma der. Dem skal legge seg ned og sove, men jeg er i rommet og trygger dem. Lillemor sovner nå rundt 15-20 min. 

Anonymkode: 8d533...0b2

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri latt barnet mitt gråte i 10 min. Har du ikke fått advarsel mot dette på helsestasjonen? 

Vi sitter inne på rommet til han sovner. Og vi går inn og trøster om han gråter. Det handler om tilknytning, omsorg og tillit. Ditt barn roper på hjelp i 10 min og gir deretter opp…… Lærer seg at ingen kommer. Forferdelig

Anonymkode: 2b616...4b9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ei på 10 mnd som jeg legger ned i senga ved leggetid, sier natta og går ut av rommet. Hun begynner alltid å gråte når jeg lukker døra, men sovner veldig ofte i løpet av ti min med denne metoden. Synes dere det er en dum måte å legge på?

Det gjør jo vondt i mammahjertet, men jeg har erfart at det er verre hvis jeg blir værende på rommet. Da bare reiser hun seg opp og skal ha oppmerksomheten min. Kan fort holde det gående en times tid. 

Nei, det kommer jo an på gråten. Ikke helt uvanlig at de sutrer og gråter litt og tar ut siste rest. Blir det værre når du er der, er jo ikke det noe poeng heller. Mine sutra alltid ved innsoving, men det gikk fort  over.

Anonymkode: 38326...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville ikke latt et barn gråte seg i seng. Selv ikke eldre barn. De gråter av en årsak og gråt signaliserer et behov for trøst og omsorg. Så jeg ville vært der med barnet.

En times tid er ikke så lenge i det store og det hele. barnet er jo kun 10 måneder. Du kommer ikke til å holde på med en times legging til hen er ti år. Dette er bare en periode, og i den perioden uttrykker ditt barn et behov jeg tenker barnet har godt av å bli møtt på. 

Anonymkode: c1874...cfa

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...