Gå til innhold

Invitere til sammenkomstet i jula- utslitt småbarnsmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir alltid invitert til middager til både min og hans familier i romjulen. Problemet er at da må vi invitere tilbake. Det har jeg ikke kapasitet til. Vi har 3 små barn og det er nesten en uoverkommelig oppgave å få huset i rimelig orden, vaske, planlegge, pynte og lage mat. Alltid er det noen som blir syke eller noe skjer. Hva gjør dere andre som har mange barn? Legger dete lista veldig lavt og inviterer folk på besøk?

Anonymkode: bf69b...b82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et «krav» fra dem å invitere tilbake, eller er det en forventning du legger på deg selv?

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi blir alltid invitert til middager til både min og hans familier i romjulen. Problemet er at da må vi invitere tilbake. Det har jeg ikke kapasitet til. Vi har 3 små barn og det er nesten en uoverkommelig oppgave å få huset i rimelig orden, vaske, planlegge, pynte og lage mat. Alltid er det noen som blir syke eller noe skjer. Hva gjør dere andre som har mange barn? Legger dete lista veldig lavt og inviterer folk på besøk?

Inviterer tilbake en annen gang enn akkurat i jula. 

Anonymkode: e224e...1f3

• Liker 6
Skrevet

Jeg legger den forventningen på meg selv. Men vi må jo gi noe tilbake synes jeg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg legger den forventningen på meg selv. Men vi må jo gi noe tilbake synes jeg. 

Da trenger du jo på ingen måte å invitere tilbake, i alle fall ikke hver gang. Vi er jo ganske mange som egentlig synes at det blir flere enn nok selskaper i jula. Hva med å invitere dem en annen gang i løpet av året isteden? Eller så kan du ta med en fin vertinnegave, tilby deg å lage dessert etc., så får du gitt noe tilbake på andre områder. Uansett så er det lov å komme uten å invitere, og uten å ta med noe. Man må nesten stole på at folk inviterer oss fordi de har lyst på besøk av oss, uavhengig av hva vi finner på selv i etterkant. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må absolutt ikke invitere tilbake.

De har vel middager fordi de vil se dere. Ikke fordi de forventer å få middag igjen. Og ved å dra til dem så sees dere og får familietid. Ferdig. Ikke noe som må "gjengjeldes". 

Ta heller med en vertinnegave til middagen. 

Anonymkode: 76cea...604

• Liker 3
Skrevet

Akkurat i romjulen føler ikke jeg noe press på å invitere tilbake, men prøver å invitere litt her og der resten av året. Da føler jeg ikke så veldig på at vi bare er gjester hele julen. 

Og så har jeg alltid med en oppmerksomhet til vertskapet og tilbyr meg gjerne å hjelpe til med servering eller opprydding etterpå. Det er ofte kjærkommen hjelp for en stresset vertinne. Er det hos mamma, så bare begynner jeg å rydde på kjøkkenet etter maten, hun sier alltid nei, men blir veldig glad for hjelpen. Da får hun også tid til å være med barnebarna

Anonymkode: 40ea5...b62

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar😊

Jeg føler på at vi burde gi noe tilbake fordi vi får så mye hjelp i hverdagen. Så kommer julen og vi er gjester som får enda mer.  Men så føles det helt umulig å gi tilbake akkurat nå. 

Føler balansen blir veldig skjeiv.

Men skal gi noen fine vertinnegaver 👍

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar😊

Jeg føler på at vi burde gi noe tilbake fordi vi får så mye hjelp i hverdagen. Så kommer julen og vi er gjester som får enda mer.  Men så føles det helt umulig å gi tilbake akkurat nå. 

Tenker familien deres er glad for at dere kommer uansett. Ta med noe hyggelig, blomster eller noe annet du tror de setter pris på og så kan dere heller invitere til noe hyggelig når dere har mer overskudd.

• Liker 2
Skrevet

De skjønner vel at dere ikke har kapasitet til å invitere tilbake 😊 hva med å invitere til en vanlig lunsj etter jul?

Anonymkode: 4cfa8...728

• Liker 3
Skrevet

Vi holder julaften. Resten er vi på besøk.

Anonymkode: dcc1d...275

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inviterer tilbake en annen gang enn akkurat i jula. 

Anonymkode: e224e...1f3

Enig. Inviter på en grillfest til sommeren i stedet. Alt MÅ ikke skje i julen.

Anonymkode: 375c7...86a

Skrevet (endret)

HVIS det er viktig for deg at dere inviterer tilbake i julen, hva med en uteaktivitet? Altså gå til et sted med gapahuk og bålplass, så holder dere pølse med brød, gløgg og pepperkaker el noe? Da treffes dere, ungene får akt/lufta seg, dere serverer enkel lunsj uten å måtte rydde hjemme. 

Ellers er jeg helt sikker på at alle forstår at det ikke er like enkelt å være vertskap for et stort familieselskap i jula med små unger rundt beina. 

Endret av Eneri
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har aldri tenkt på at jeg må invitere tilbake, det blir jo bare stress! Har aldri tenkt at de jeg evt. inviterer hit i jula skal invitere oss tilbake samme jul heller - føler det er unødvendig. Da bruker man jo to juledager med de samme folka, og vipps så går hele romjula til selskap. Dét gidder jeg ikke, jeg vil ha noen late dager hjemme i pysjen også 😅

Anonymkode: e574c...4f8

• Liker 1
Skrevet

Dere kan invitere tilbake og varte opp når barna blir store :)

Alt til sin tid, noe familien sikkert forstår :)

Anonymkode: 39e5d...115

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har også tre små barn og inviterer tilbake. Vi rydder så det ser fint ut (ikke titt i skapene) og lager mat som er god, men ikke så komplisert. Blir veldig stas❤️

Anonymkode: e5163...9c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar😊

Si at du føler det slik til dem som inviterer. Jeg kjenner jo ikke dem det gjelder, men hvis jeg skal gjette, så føler de det ikke slik. 

Jeg forventer ikke at de vi inviterer i romjulen skal invitere tilbake, og vi inviterer fordi vi har lyst til at de skal komme. Hvis de nå likevel inviterer tilbake, syns jeg det er deilig om de legger lista lavt, og inviterer til et hus som ikke er strøkent og mat som ikke er veldig arbeidskrevende, for det gjør vi.

Vi inviterer fordi vi har lyst til å møte de folkene vi inviterer, og være sammen med dem i romjulen fordi vi endelig har litt tid til det. Ikke forventer jeg vertinnegaver heller. 

Anonymkode: 42e48...86c

Skrevet

Jeg inviterer ikke mine foreldre tilbake, og vi er der og spiser 1 gang i uken og 3 ganger i jula!. Vi inviterer venner og blir ikke alltid invitert tilbake, men tenker folk har for mye på programmet og for høye forventninger til seg selv, så jeg bryr meg ikke om det - så lenge de fortsetter å komme er jeg fornøyd. 

Anonymkode: b5db3...37d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da inviterer du de tilbake i mai når man kan være ute i hagen og grille pølser. Mindre å rydde. Kun et bad som gjestene kan bruke da☺️

Anonymkode: 69fbd...2de

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det må du aldeles ikke. 

Anonymkode: 36664...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...