Gå til innhold

Når tenåringen synes det er flaut at du er med på skolearrangementer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåringen trygler om at jeg ikke skal komme på arrangement på ungdomsskolen 😂 Han vil jeg skal lyve og si at jeg ikke kan. Men jeg har tenkt å komme, selvsagt.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 42c80...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kommet, absolutt.  Forklart ungdommen at slikt stiller man som forelder opp på. De vil innerst inne sette pris på det. 

Anonymkode: f7caa...5ac

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dra hvis du i utgangspunktet hadde tenkt til det. Det er ikke barnet ditt som bestemmer dette. Og du blir helt sikkert ikke den eneste forelderen som kommer, så de får være flaue sammen :P 

Skrevet

Kommet. Dette er en del av oppdragelsen. Vi unngår ikke alt som gir litt ubehag. Da tar jeg det som en selvfølge at du oppfører deg ganske normalt på slike arrangementer...

Anonymkode: a6020...da8

• Nyttig 1
Skrevet

Kommet selvsagt. 

Anonymkode: c5098...99c

Skrevet

Tenker det er verre å ikke dukke opp så tenåringen kan vel bare synes det er flaut og cringe, er en del av livet det. :D 

Så lenge du oppfører deg normalt da selvsagt.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer litt an på arrangementet, tenker jeg. 

Er det noe det er ment at foreldre er med på, så tenker jeg tenåringen bare får være litt flau. Oftest så er det kombinasjonen av flaut og hyggelig. De setter gjerne litt pris på at man stiller opp også. 

Om det er noe der det ikke egentlig er tenkt at foreldrene skal være med, ville jeg vurdert om det var mer pinlig enn hyggelig for tenåringen at jeg kom. 

F.eks. ved juleball og sånt, så har jeg heller tatt "usynlige" roller som kakebaker/ryddehjelp/klargjøring eller tilsvarende, hvis tenåringen uttrykker på forhånd at denne synes det er pinlig at jeg er tilstede underveis. 

Anonymkode: 411b3...5b3

• Nyttig 1
Skrevet

Men hvorfor synes tenåringen det er flaut at du kommer? Jeg tror faktisk ikke det er helt vanlig. 

Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Men hvorfor synes tenåringen det er flaut at du kommer? Jeg tror faktisk ikke det er helt vanlig. 

Ehhh jo.. Det er helt vanlig. Her arrangerte foreldre avslutninger i 8 og 9 hvert halvår. Mingle sosialisering. Det var KUN de som satt i foreldrekomiten sine barn som var der, de ble tvunget med.. Og de likte det ikke. Var kosetime i 10.klasse bare elever på skolen, mye bedre! Når alle ungdommene (99,9%) klager og ikke vil ha foreldre med, så flaut, kleint osv.. Hvorfor true på? Det er greit å stille opp og bli kjent osv. Men hva men ungdommen selv? Hvorfor kan de ikke få være litt alene i den mest sårbare alderen og bli kjent utenom skolearbeid feks?

Anonymkode: 714ea...888

Skrevet

Vi går på avslutninger (forteller barnet/tenåringen at det er obligatorisk). Men når skolen skal ha ball eller noe annet på kveldstid, og trenger foreldrevakter, får vi klar beskjed om at hun IKKE kommer til å gå dit hvis vi er i nærheten.

Anonymkode: b24d7...ec9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehhh jo.. Det er helt vanlig. Her arrangerte foreldre avslutninger i 8 og 9 hvert halvår. Mingle sosialisering. Det var KUN de som satt i foreldrekomiten sine barn som var der, de ble tvunget med.. Og de likte det ikke. Var kosetime i 10.klasse bare elever på skolen, mye bedre! Når alle ungdommene (99,9%) klager og ikke vil ha foreldre med, så flaut, kleint osv.. Hvorfor true på? Det er greit å stille opp og bli kjent osv. Men hva men ungdommen selv? Hvorfor kan de ikke få være litt alene i den mest sårbare alderen og bli kjent utenom skolearbeid feks?

Det er ikke vanlig. Jeg har tre tenåringer, og ingen har oppført seg slik. Ingen andre jeg omgås heller. 

Anonymkode: 934dd...c5f

Skrevet

Jeg er 45 år og fortsatt flau over pappa 😂

Anonymkode: 5649f...136

• Liker 1
Skrevet

Vi har aldri opplevd dette, og vi har deltatt på det meste.

Men vi hadde en "regel": vi oppsøkte ikke ungdommene våre eller vennene deres. De fikk komme til oss hvis de ville ha kontakt, noe de som oftest gjorde 🙂

Anonymkode: f885c...9d5

Skrevet
BobbySocks skrev (3 timer siden):

Joda. Da vi var på arrangement nå nylig hadde de fleste foreldrene fått beskjed om at ingen skulle ha med foreldrene. Vi var likevel ganske mange der.

Skrevet

Har du forsøkt spørre hvorfor? Jeg tenker at om det er noe de går gjennom eller noe du faktisk gjør osv så er det greit å snakke omdet, og muligens respektere deres følelser osv og ikke bare ignorere og gjøre som man vil.. 

Anonymkode: 14b02...94e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er glad for at ingen i klassen til mine har sånne følelser knyttet til det å ha foreldrene med. Min forventer at jeg er med, hadde jeg droppet det ville han blitt skuffet. Slik er jeg vant til det.

Men så er jeg jo heller ingen klein forelder kanskje. 

Skrevet

Blir tenåringer flau over besteforeldre også?

Jeg kan gå av med pensjon til sommeren og vurderer det. Har lyst å bruke mer tid sammen barnebarn. De er 14 og 15 år 

Anonymkode: 84cf3...269

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...