AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har leid ut leiligheten til en par med katt i Stavanger. Nå har disse flyttet ut. Jeg vil for det første understreke at jeg ikke kan noe om katter. Jeg har følgende spørsmål: - Når jeg var på inspeksjon i fjor i leiligheten, så luktet boligen. De hadde vist sprayet boligen med noe for katten. Hva kan dette være, og hvorfor gjorde de det? - Katten har tisset inne på badet. Hvordan fjerner jeg lukta? Det er varmekabler og membran under filsene. Hvordan rydder jeg opp i dette? Hva vil dette koste? Anonymkode: 305b2...664
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Hvorfor skal du rydde opp i dette? Det er jo leietakeren som skal rydde opp! Hvis de ikke har klart å vaske skikkelig, må de få en sjanse til å rydde opp. Hvis det ikke blir bra da, må du leie inn et byrå som kan fikse slikt. Jeg antar at dere har depositumskonto? Denne dekker slike ting. Anonymkode: e467c...a99 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal du rydde opp i dette? Det er jo leietakeren som skal rydde opp! Hvis de ikke har klart å vaske skikkelig, må de få en sjanse til å rydde opp. Hvis det ikke blir bra da, må du leie inn et byrå som kan fikse slikt. Jeg antar at dere har depositumskonto? Denne dekker slike ting. Anonymkode: e467c...a99 Jeg skal selvfølgelig ta dette gjennom rettapparatet etc. Jeg spør fordi jeg vet ingenting om katter, og kan enkelt bli lurt. Jeg trenger litt kunnskap om dette før jeg kan regne ut hva dette koster og sende regningen til leietaker. Redd for at dette kan koste mer enn depositumet de har betalt inn. Stiller spørsmålet igjen: - Hva er vanlig og gjøre hvis en katt har urinert på filsene på badet? Anonymkode: 305b2...664
Vegglampe Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skal selvfølgelig ta dette gjennom rettapparatet etc. Jeg spør fordi jeg vet ingenting om katter, og kan enkelt bli lurt. Jeg trenger litt kunnskap om dette før jeg kan regne ut hva dette koster og sende regningen til leietaker. Redd for at dette kan koste mer enn depositumet de har betalt inn. Stiller spørsmålet igjen: - Hva er vanlig og gjøre hvis en katt har urinert på filsene på badet? Anonymkode: 305b2...664 Her vil jeg ta kontakt med flislegger for råd. For du må sannsynligvis ut med noe hardere midler enn klor.. 1
tussi84 Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Hvis det er skader på gulvet pga urinering fra katt, så må du dokumentere det via sakskyndig. Altså få en takstmann til å vurdere skaden, og hva en reparasjon vil koste. Det er ikke noe du bare kan fast sette selv. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 tussi84 skrev (11 minutter siden): Hvis det er skader på gulvet pga urinering fra katt, så må du dokumentere det via sakskyndig. Altså få en takstmann til å vurdere skaden, og hva en reparasjon vil koste. Det er ikke noe du bare kan fast sette selv. Kan jeg gjøre det etter at vi skrevet utflyttningsprotokoll? eller er det forsent? Anonymkode: 305b2...664
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan jeg gjøre det etter at vi skrevet utflyttningsprotokoll? eller er det forsent? Anonymkode: 305b2...664 Det kan ta litt tid å få en slik rapport, men du må jo fylle ut at leiligheten lukter og at dette må utbedres. Anonymkode: e467c...a99
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan ta litt tid å få en slik rapport, men du må jo fylle ut at leiligheten lukter og at dette må utbedres. Anonymkode: e467c...a99 Vi har skrevet at det ser ok ut. Lukten kom etter noen dager etter overtakelsen. Har jeg noen som helst rett til å kreve dette? Anonymkode: 305b2...664
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har skrevet at det ser ok ut. Lukten kom etter noen dager etter overtakelsen. Har jeg noen som helst rett til å kreve dette? Anonymkode: 305b2...664 Hvis det var mulig å finne ut av det og det var godt kjent under overtakelsen må du klage så snart som mulig, altså innen få dager. Hvis det kom etter overtakelsen så må du klage innen rimelig tid, som er etter loven kjent til å være innen 2-3 mnd. Klag skriftlig på den kanalen du har hatt kommunikasjon med parten, f.eks. deres e-post. Du må kunne bevise at de har mottatt dem. Urin er noe dritt. Fuger er ikke tette, så urin kan suge seg opp i fugene, treng gjennom fugene og legge seg mellom fugene og membran. Da kan det hende du vil lukte det hvem vet hvor lenge... Er du heldig kan du behandle fugene med noe som kan nøytralisere lukta under. Det kan være sitron, salmiakk, et spesielt produkt osv. Husk at syrebaserte produkter kan skade fugene dine, så vær forsiktig. Jeg tror ikke det skal være så ille, men i verste fall må du gjøre noe med gulvet hvis det har blitt tisset veldig mye på badegulvet. Det finner du jo fort ut av om lukten ikke går bort. Det du kan kreve er at de kommer og ordner det selv, eller at du ordner det og ber om å få betalt fra dem. Helst skulle man jo ha fått informasjon om dette og holdt av noe depositum. Jeg anbefaler at mannen ikke tisser stående når det er flisbad og hvis det er nødvendig så får dem altså klare å treffe toalettet. Anonymkode: d057b...5e1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det var mulig å finne ut av det og det var godt kjent under overtakelsen må du klage så snart som mulig, altså innen få dager. Hvis det kom etter overtakelsen så må du klage innen rimelig tid, som er etter loven kjent til å være innen 2-3 mnd. Klag skriftlig på den kanalen du har hatt kommunikasjon med parten, f.eks. deres e-post. Du må kunne bevise at de har mottatt dem. Urin er noe dritt. Fuger er ikke tette, så urin kan suge seg opp i fugene, treng gjennom fugene og legge seg mellom fugene og membran. Da kan det hende du vil lukte det hvem vet hvor lenge... Er du heldig kan du behandle fugene med noe som kan nøytralisere lukta under. Det kan være sitron, salmiakk, et spesielt produkt osv. Husk at syrebaserte produkter kan skade fugene dine, så vær forsiktig. Jeg tror ikke det skal være så ille, men i verste fall må du gjøre noe med gulvet hvis det har blitt tisset veldig mye på badegulvet. Det finner du jo fort ut av om lukten ikke går bort. Det du kan kreve er at de kommer og ordner det selv, eller at du ordner det og ber om å få betalt fra dem. Helst skulle man jo ha fått informasjon om dette og holdt av noe depositum. Jeg anbefaler at mannen ikke tisser stående når det er flisbad og hvis det er nødvendig så får dem altså klare å treffe toalettet. Anonymkode: d057b...5e1 Har du lest hovedinnlegget? Her handler det om leietaker som har en katt. Overtakelse i forbindelse med utleie. Anonymkode: 305b2...664
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Begynner navnet på den mannlige leietakeren på D? I så fall er det en sjanse for at jeg har vært borti samme paret. Jeg hadde samme problemet med mine leietakere, bare at kattene hadde tisset overalt ellers i leiligheten. Jeg skulle selge leiligheten og i den forbindelse brukte eiendomsmegler et slags apparat som ble plassert i leiligheten da ingen var der og som faktisk fjernet lukten etter et par døgn. Lurer på om det var ozongenerator, uten at jeg helt kan huske det. Kanskje det kan funke på badet deres. Jeg hadde ringt til en eiendomsmegler bare for å få tips om dette (selv om du ikke skal selge). Anonymkode: d6d3d...0eb
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Hvorfor signerte du på at alt var i orden om det ikke var det når dere gikk gjennom leiligheten ved utflytting? Anonymkode: cda1c...19f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Som katteeier så lurer jeg virkelig på om dette er katteurin som lukter på badet. For akkurat det kjenner en jo med en gang en kommer inn i et rom hvor en katt har tisset på f.eks gulvet. Den lukta kjenner en omgående. Anonymkode: b3e7e...909 2
Amistad Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 (endret) har jeg missforstått deg eller er det kattepiss på flisene på badet ? Disse er da vanntett så vil tro at å skure dette vekk med vaskemiddel gjør vel susen? mulig fugene er missfarget på et område, da det kan være av kattepiss. Finnes fugerens på typiske butikker som selger fliser. ganske enkel jobb å bruke. Lukten i huset? hva lukter det da? søtt ? surt ? stramt? hvis det er noe til katten så vet jeg det finnes kattespray som sprayes på møbler og slikt for at katten ikke skal klore der etv. da tror ejg det går bort av seg selv ... evt leie en ozonmaskin. den fungerer ganske greit. koster ikke mye heller. Med litt jobb et par timer selv så er ikke utgiftene mer enn en tusenlapp to. så da har du sikkert for depositumet. Endret 19. desember 2023 av Amistad
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 Prøv med ozon, du får leid slike maskiner. De brukes av bruktbilforhandlere for å fjerne lukt i biler. Anonymkode: e5496...384
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Amistad skrev (19 timer siden): har jeg missforstått deg eller er det kattepiss på flisene på badet ? Disse er da vanntett så vil tro at å skure dette vekk med vaskemiddel gjør vel susen? mulig fugene er missfarget på et område, da det kan være av kattepiss. Finnes fugerens på typiske butikker som selger fliser. ganske enkel jobb å bruke. Lukten i huset? hva lukter det da? søtt ? surt ? stramt? hvis det er noe til katten så vet jeg det finnes kattespray som sprayes på møbler og slikt for at katten ikke skal klore der etv. da tror ejg det går bort av seg selv ... evt leie en ozonmaskin. den fungerer ganske greit. koster ikke mye heller. Med litt jobb et par timer selv så er ikke utgiftene mer enn en tusenlapp to. så da har du sikkert for depositumet. Det lukter ammoniakk for å si det slik. Anonymkode: 305b2...664
Melus Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det lukter ammoniakk for å si det slik. Anonymkode: 305b2...664 Da er det nok kattetiss.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 23.43): Som katteeier så lurer jeg virkelig på om dette er katteurin som lukter på badet. For akkurat det kjenner en jo med en gang en kommer inn i et rom hvor en katt har tisset på f.eks gulvet. Den lukta kjenner en omgående. Anonymkode: b3e7e...909 De hadde maskert den med noe annen lukt under sjekkerunden ved utflytting virker det som Anonymkode: 93a2f...de3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 Mon tro om det er skikkelig vasket? Kan der være en dam eller flekk av katteurin som har blitt oversett da de vasket? Kan det ha rent under evt. vaskemaskin eller dusjkabinett og ikke blitt rengjort? Når det størkner blir det veldig stram lukt av den minste flekk tiss, spesielt med varmekabler. Snakker av erfaring 🤢 Anonymkode: ba22a...61f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 Jeg leide en ansattebolig hvor hun som bodde der før hadde hatt en lekk gammel katt på vaskerommet med vinylbelegg. Det er lette gulv å vaske, kunne til og med spyle gulvet ettersom det var vanntett. Men lukta gikk ikke vekk de fire årene vi bodde der, og jommen har vi ikke både klora, brukt salmiakk, edikk og alle spesialsåper for lekke katter. Galskap å leie ut med lov til katte Anonymkode: 93a2f...de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå