AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Del Skrevet 19. desember 2023 Hvilke banker er kjente for å ha lavest boliglånsrente, etableringsgebyr og termingebyr? Jeg har Sbanken idag,- og renta har økt kraftig fra 2.8% til 5.5% på bare 15 måneder.. jeg vurderer å bytte bank. Er det lurt å bytte over til banker som ikke følger Norgesbank?.... Anonymkode: cc388...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Del Skrevet 19. desember 2023 5.5% er jo en veldig bra rente da Anonymkode: c31a1...fd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 5.5% er jo en veldig bra rente da Anonymkode: c31a1...fd1 fra 30 januar 2024 vil den øke til 5.75% .. og enda en gang til ila 2024 vil de nå "toppen" ved å øke med ytterligere 0.25% som da blir 6% .. gudene vet om dette er toppen i gudene ved hvor lenge.. tar gjerne imot tips om andre konkurransedyktige banker... Anonymkode: cc388...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg har Landkreditt bank, har 5,24% etter forrige økning (rammelån, kicket inn 13.12.). Ingen termingebyrer, etablering husker jeg ikke, men bytter du til en billigere bank kan du trekke det fra på skatten. De bruker ikke være blant de første som øker. De har hoppet over en økning allerede for alle sine kunder, og så fikk jeg forhandlet vekk en selv. Øker de nå skal jeg prøve å beholde dagens nivå, men vi får se, har relativt god rente som det er. Har du mulighet til å dytte til Bulder kan du jo prøve der (jeg får garantert ikke lånet jeg har et annet sted), de betaler ut utbytte i tillegg til å ha lav rente. Anonymkode: a720d...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen88 Skrevet 19. desember 2023 #5 Del Skrevet 19. desember 2023 Bulder bank kan være bra har jeg hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Del Skrevet 19. desember 2023 Akkurat byttet til Nordea, 5,39% i rente, ingen etableringsgebyr. 65,- i termingebyr. Ingen renteøkning i januar. Anonymkode: 80319...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 19. desember 2023 #7 Del Skrevet 19. desember 2023 Larsen88 skrev (21 minutter siden): Bulder bank kan være bra har jeg hørt. Bulder bank har 5,41 nå før neste økning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Del Skrevet 19. desember 2023 Er vell også veldig individuelt. Er du en kunde med ekstremt høyt lån, er sjangsen stor for at du får lavere rente enn en kunde som har et lavt lån. Anonymkode: f9d0b...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 20.10): Er vell også veldig individuelt. Er du en kunde med ekstremt høyt lån, er sjangsen stor for at du får lavere rente enn en kunde som har et lavt lån. Anonymkode: f9d0b...712 Ofte er det motsatt! Jo mindre du låner sammenlignet med verdien på boligen jo bedre rente får du. Forstår ikke hvor du har fått dette her fra. Anonymkode: dddae...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 19.26): Hvilke banker er kjente for å ha lavest boliglånsrente, etableringsgebyr og termingebyr? Jeg har Sbanken idag,- og renta har økt kraftig fra 2.8% til 5.5% på bare 15 måneder.. jeg vurderer å bytte bank. Er det lurt å bytte over til banker som ikke følger Norgesbank?.... Anonymkode: cc388...f7b Alle andre banker har jo også økt rentene i takt med Norges Bank. Foreløpig holder jeg meg i ro hos Sbanken. God rente på boliglånet mitt. Anonymkode: f3b02...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 29. desember 2023 #11 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle andre banker har jo også økt rentene i takt med Norges Bank. Foreløpig holder jeg meg i ro hos Sbanken. God rente på boliglånet mitt. Anonymkode: f3b02...32a Nei, faktum er at pengemarkedsrenten har synket siden styringsrenten ble økt, og det tilsier at boliglånsrenten skal være lavere enn før? Min bank har ikke varslet renteøkning enda, og flere banker har økt mindre enn økningen i styringsrenten. F.eks. 0,15% Men det at pengemarkedsrenten faller tilsier egentlig at boliglånsrenten skal falle hvis dette fortsetter. Det kan være grunn til å tro at en økning i utlånsrenten er kun for å tjene mer penger litt avhengig av hvor banken henter pengene for utlån. Svenske banker velger å sette ned boliglånsrentene på sine fastrentelån da de priser inn rentekutt fra sentralbanken i 2024. Kilde: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/VPAX44/svenske-banker-setter-ned-boliglaansrentene-uten-rentekutt-fra-sentralbanken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Del Skrevet 29. desember 2023 Gjest5656 skrev (29 minutter siden): Nei, faktum er at pengemarkedsrenten har synket siden styringsrenten ble økt, og det tilsier at boliglånsrenten skal være lavere enn før? Min bank har ikke varslet renteøkning enda, og flere banker har økt mindre enn økningen i styringsrenten. F.eks. 0,15% Men det at pengemarkedsrenten faller tilsier egentlig at boliglånsrenten skal falle hvis dette fortsetter. Det kan være grunn til å tro at en økning i utlånsrenten er kun for å tjene mer penger litt avhengig av hvor banken henter pengene for utlån. Svenske banker velger å sette ned boliglånsrentene på sine fastrentelån da de priser inn rentekutt fra sentralbanken i 2024. Kilde: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/VPAX44/svenske-banker-setter-ned-boliglaansrentene-uten-rentekutt-fra-sentralbanken Skal en gang i fremtiden er forskjellig fra eksisterende situasjon. Jeg vet at DNB desverre og uforståelig fikk kjøpe Sbanken. Jeg følger med på rentenivå. Har rammelån så ikke et ordinært boliglån. Anonymkode: f3b02...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 29. desember 2023 #13 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal en gang i fremtiden er forskjellig fra eksisterende situasjon. Jeg vet at DNB desverre og uforståelig fikk kjøpe Sbanken. Jeg følger med på rentenivå. Har rammelån så ikke et ordinært boliglån. Anonymkode: f3b02...32a Boliglån i privatmarkedet har egentlig veldig tøff konkurranse. For eksempel ga Danske Bank helt opp det norske privatmarkedet og solgte det til Nordea. Fra ca 2004 til 2020 økte de små regionalbankene sin markedsandel fra ca. 18->22% og utfordrere/utenlandske banker som tidligere Sbanken/tidligere norsk filial av Skandiabanken i Sverige økte sin markedsandel fra ca. 17->22% Samtidig har DNB falt fra å ha ca. 34% av markedet i 2004 til ca. 26% i 2020. Det er et tap på hele 8% av markedet! Og de fortsetter å tape markedsandeler for hvert år. Sbanken hadde ca. 3% av markedet før salget, det betyr at selv om Sbanken fusjonerte med DNB med porteføljen på det tidspunktet så hadde de altså fremdeles på langt nær 34% som i 2004. De har jo bare 29%. Og jeg kan garantere deg at flere stakk fra DNB/Sbanken konseptet før og etter fusjonen. Det var svært upopulært for enkelte av kunene i tidligere Sbanken selv om de beholdt de samme vilkårene, og kundene rømte så fort fra Sbanken at Bulder varslet om økt behanldingstid for boliglånssøknader i en lang periode. Det ble ikke bedre når DNB begynte å tvangsflytte folk fra Sbanken konseptet til DNB avhengig av hvilket kundeprogram de hadde. Poenget mitt er at konkurransetilsynet hadde ingen grunn til å blokkere DNB fra å kjøpe Sbanken basert på DNBs markedsandel og Sbanken sin veldig lave markedsandel. Det er fremdeles tøff konkurranse om boliglånskundene i Norge. Den eneste grunnen til at Konkurransetilsynet kanskje ville stoppe oppkjøpet var at Sbanken var veldig populær på fond og var tidligere kjent som en prispresser som endret kostnadene i fondsmarkedet betydelig når de begynte å dumpe prisene for fond med å bl.a. gi tilbake provisjonen de fikk fra de som eide fondene til kundene. De har nok kommet med tiltak som gjorde Konkurransetilsynet fornøyd. Jeg synes det er kjedelig at Norges minst likte bank kjøper Norges mest likte bank, men det er ingenting jeg kan gjøre med det og heller ingen grunnlag for å stoppe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå