Gå til innhold

93 sykepleiere slutter på sykehus i løpet av ett år. Når skal det gå opp for samfunnet at vi har et samfunnsproblem?

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier

Nordlandssykehuset sluttet 93 sykepleiere i 2022. Ikke engang vikarer holder ut over tid, det er brannslukking og tenners gnissel. 
Hva kommer det seg at samfunnet ikke skjønner at vi har et samfunnsproblem hvis sykepleierene ikke har arbeidsforhold de kan holde ut med over tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper iallefall ikke at hver gang en sykepleier klager på noe som helst, er responsen "du visste det var sånn, du har valgt det selv!" og/eller "finn deg en annen jobb da🙄"

Flott å se at noen faktisk gjør nettopp det. Også kan man bare lure på hvor langt det går, hvor ille det blir og hvor mange som må dø før noen tak skikkelig grep. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
os Maxilla skrev (Akkurat nå):

Det hjelper iallefall ikke at hver gang en sykepleier klager på noe som helst, er responsen "du visste det var sånn, du har valgt det selv!" og/eller "finn deg en annen jobb da🙄"

Flott å se at noen faktisk gjør nettopp det. Også kan man bare lure på hvor langt det går, hvor ille det blir og hvor mange som må dø før noen tak skikkelig grep. 

En ting er det individuelle ansvaret vi har med å protestere på den måten som er mulig, men hva kommer det seg at samfunnet ikke tar dette på alvor? Eller er svaret fra samfunnet korrekt, legg ned sykehusene fordi det ikke fins folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sykehusene er organisert etter foretaksmodellen vil de som sitter i ledelsen hele tiden ha behov for å effektivisere ulike sider av driften. Da er det om å gjøre å produsere mest med minst mulig innsats. Det vil si at man ønsker å skvise mest mulig ut av de ansatte. Det er ikke budsjett til å ha f.eks. fast overbemanning for å ta høyde for fravær. Resultatet er at man i stedet er konstant underbemannet. De ansatte betaler prisen, men resultatet er også dårligere helsetjenester. Skrekkeksempelet er NHS i England, med uattraktive, ulevelige arbeidsforhold for de ansatte og lav kvalitet på helsehjelpen. 

Vi kommer til å se en enorm vekst i private helsetjenester hvor de som har råd til å betale kan få tilgang raskt og hvor helsepersonell har bedre arbeidsvilkår. 

Hvis vi ønsker å ta et ideologisk valg om gode helsetjenester for alle og ikke bare de med fetest lommebok, så må vi revurdere hvordan vi organiserer sykehusene. Å skape mer overskudd i en bedrift handler mye om hvordan man kan redusere tjenestene uten å redusere etterspørsel og å redusere kostnader inkl. kostnader til ansatte. I helsevesenet kan vi ikke tenke på samme måte fordi det innebærer dårligere tilbud og rovdrift på de ansatte. Vi må tenke annerledes. 

• Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

93 er ca 8 prosent av sykepleierne på nordlandsykehuset hvis Google stemmer. 

Det er ikke lav turnover rate men heller ikke spesielt høyt. 

Helt normalt vil jeg si i et belastet yrke. Det framstilles som halvparten sluttet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Fru Hansen skrev (På 19.12.2023 den 19.21):

Så lenge sykehusene er organisert etter foretaksmodellen vil de som sitter i ledelsen hele tiden ha behov for å effektivisere ulike sider av driften. Da er det om å gjøre å produsere mest med minst mulig innsats. Det vil si at man ønsker å skvise mest mulig ut av de ansatte. Det er ikke budsjett til å ha f.eks. fast overbemanning for å ta høyde for fravær. Resultatet er at man i stedet er konstant underbemannet. De ansatte betaler prisen, men resultatet er også dårligere helsetjenester. Skrekkeksempelet er NHS i England, med uattraktive, ulevelige arbeidsforhold for de ansatte og lav kvalitet på helsehjelpen. 

Vi kommer til å se en enorm vekst i private helsetjenester hvor de som har råd til å betale kan få tilgang raskt og hvor helsepersonell har bedre arbeidsvilkår. 

Hvis vi ønsker å ta et ideologisk valg om gode helsetjenester for alle og ikke bare de med fetest lommebok, så må vi revurdere hvordan vi organiserer sykehusene. Å skape mer overskudd i en bedrift handler mye om hvordan man kan redusere tjenestene uten å redusere etterspørsel og å redusere kostnader inkl. kostnader til ansatte. I helsevesenet kan vi ikke tenke på samme måte fordi det innebærer dårligere tilbud og rovdrift på de ansatte. Vi må tenke annerledes. 

Men det er jo tilsvarende forhold i kommune-Norge, så det kan ikke bare være foretaksmodellen. Jeg selv sluttet i kommunen på grunn av at tempoet ikke var forsvarlig. 
Selv om jeg er delvis enig med deg i at det antageligvis er deler av problemet, så er det mer her enn en dårlig fungerende modell. 

NakenPanda skrev (På 19.12.2023 den 19.24):

Helt normalt vil jeg si i et belastet yrke. Det framstilles som halvparten sluttet.

Med andre ord, la oss fortsette på samme måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Med andre ord, la oss fortsette på samme måte? 

Det er ingen krise med at 8% av sykepleiere finner seg en ny jobb nei. Det er sikkert mange bransjer som sliter med betydelig høyere utskiftning på godt og ondt. 

Folk skifter jobb det er normalt, sykepleiere er ikke spesielle i så sammenheng. Dere liker bare å krisemaksimere relativt normale ting.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Det er ingen krise med at 8% av sykepleiere finner seg en ny jobb nei. Det er sikkert mange bransjer som sliter med betydelig høyere utskiftning på godt og ondt. 

Folk skifter jobb det er normalt, sykepleiere er ikke spesielle i så sammenheng. Dere liker bare å krisemaksimere relativt normale ting.

Hva er normale ting sykepleiere klager på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kan man med enkel programvare forutsi rundt 80% av sykefraværet. Det provoserer meg at ikke dette blir brukt på alle plasser i helsevesenet, slik at de kan øke bemanningen i perioder hvor de VET at folk blir syke.

Dette systemet er prøvd ut flere ganger.

Dette ville gjort arbeidsplassen mer stabil, slik at ansatte kan senke skuldrene og fokusere mer faglig.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke lunsj, de får ikke gå på do, de får ikke gjort halvparten av de oppgavene de skulle ha gjort på en vakt. Stress og underbemanning gjør at det blir gjort feil  i medisinadministrering som i verste fall kan føre til død.  Det er brannslukking konstant.  Jeg hadde ikke giddet for den lønnen!   

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Djungelvrål said:

De får ikke lunsj, de får ikke gå på do, de får ikke gjort halvparten av de oppgavene de skulle ha gjort på en vakt. Stress og underbemanning gjør at det blir gjort feil  i medisinadministrering som i verste fall kan føre til død.  Det er brannslukking konstant.  Jeg hadde ikke giddet for den lønnen!   

Sant. De fleste gjør det fordi de er egnet til å hjelpe andre mennesker og føler de har et ansvar for å hjelpe. De gjør det neppe pga lønnen. Og ofte er det for seint når de oppdager at de er utbrent.. det er mange triste sjebner i dette yrket. Takket være at systemet er så dårlig, og ting blir bare værre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (16 timer siden):

https://www.nrk.no/nordland/93-sykepleiere-i-nordlandssykehuset-sluttet-i-2022-_-tillitsvalgt-er-alvorlig-bekymret-1.16684350

Er ingen ting som er normalt eller forventet med dette i statlige, fylkeskommunale eller kommunale virksomheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (5 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/93-sykepleiere-i-nordlandssykehuset-sluttet-i-2022-_-tillitsvalgt-er-alvorlig-bekymret-1.16684350

Er ingen ting som er normalt eller forventet med dette i statlige, fylkeskommunale eller kommunale virksomheter.

Og her kan de ikke streike når som helst og få hva de vil. Masseoppsigelse samtidig med koordinert oppsigelsestid hadde vært en ide.

Om 10-15% gjorde dette samtidig ville det nok brenne under beina på mange av byråkratene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidlig i karrierren ble jeg slått i hodet bakfra på en psykiatrisk institusjon og deretter kvalt bakfra.

Heldigvis fikk jeg kasta han i bakken. Hsn slo hodet, havna på nevrokirurgisk for observasjon. Jeg fikk et "avvik" etter meg og streng beskjed om at "vi har hørt at du drev med Judo før"? 

Det var selvsagt en "sjef" som hadde jobbet et par år som sykepleier før hun ble "leder".

Senere i karrieren slo en pasient en av mine sykepleiere i hodet så hun ramla på gulvet.

Jeg gikk inn i rommet og bad ham om å komme til meg, mens jeg knytta nevene. Han satte seg ned som den tosk han var.

Jeg ble rapportert. Sykepleier fikk ingen erstatning. 

Vold er en ting, men konstant psykisk stress og "compasdion fatigue" er verst.

Folk som ikke jobber med helse bør klappe igjen om ting de ikke vet noe om.

Jeg er HELT OVERBEVISST om at masseoposigelser hadde fått til endring. Så lenge dette ikke skjer vil problemet bare bli verre. 

Dessverre er de i sykeokeierforbundet like lite å stole på som politikere og bryr seg ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne hendelser uten å nevne hvor mange som jobber i sektoren er relativt unyttig, så det finns betydelig verre bransjer en helsevesnet, ikke at det er uten hendelser.

Transport, industri, forsvar, fiske/jordbruk har mye høyere rater av skader samt betydelig risk for alvorlige skader og dødsfall.

https://www.ssb.no/helse/helseforhold-og-levevaner/statistikk/arbeidsulykker/artikler/fall-vanligste-arbeidsulykke

Å be alle som ikke kjenner "bransjen" å holde kjeft er relativt drøyt synes nå jeg.

Å jobbe offshore er noe av det hardeste jeg har gjort, uten fri på opptil 3 uker og 12 times dager var normalen med opp til 15 på dager når man gikk gjennom reservoaret i brønnen eller "hendelser" med riggen. Vi drev med systematisk sikkerhetsarbeid og jeg har observert casing (som er 18 meter med stålrør som kan veie flere tonn) ramle ned på dekk hvor folk befinner seg. Det er pålagt av norske myndigheter og dermed er det mindre riskofylt enn det kunne vært.

Det er ikke mulig å drive med liknende sikkerhetsarbeid i norsk helsevesen fordi der betaler offentlig etat regninga i motsetning til privat bransje og det kommer ikke til å forandres.

Vi har dog ikke 10% sykefravær, men tror ikke jobben var noe enklere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (På 19.12.2023 den 20.46):

Det var 7 sengeposter, ikke hele sykehuset, så det var kok mange i prosent på de avdelingene 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er mangelvare, blir de utsatt for ulevelige arbeidsforhold kan de lett si opp uten frykt for å bli gående lenge arbeidsledig. Hvis jeg hadde hatt slik jobb, som innebar så store krav at det jeg ikke hadde rådd med de, og følt at jeg ikke kunne gjøre det som skulle til for pasientene så hadde jeg sluttet ganske fort. Jeg orker ikke gå rundt sliten , mislykket og med elendig selvfølelse.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Alltid visst at arbeidsforholder der ikke er bra, men hvor ille det var skjønte jeg ikke før jeg ble sammen med en sykepleier. Jobben hennes er i praksis 2 jobber, og helsen er så dårlig nå pga stress og hardt arbeid at hun er ikke langt unna en veldig lang sykemelding, eller forlate yrket helt. Det er jevnlig at folk der må slutte pga de jobber seg ihjel, og alikevel klager de på lite bemanning. Ta vare på de dere har da. De driver også ulovlig, med unnskyldningen om at de ellers ikke ville fått stell.

Til og med folk som ruser seg på jobb med godkjennelse fra ledelsen, ihvertfall i praksis, siden de vet om det, men gjør ikke noe med det fordi de ikke har råd til å miste ansatte 

Håper virkelig jeg dævver før jeg må på sykehjem 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeider og vurderer å slutte. Vi får flere arbeidsoppgaver lesset over på oss. Det er mindre hender og mindre tid til hver beboer. Triste greier.

Merker at arbeidspresset er større enn noen gang. Vi får flere oppgaver. Tar med meg jobben i større grad hjem. Man klarer ikke slutte å tenke på jobben hjemme. Sover dårligere, konstant stresset i kroppen.

Endret av frivis
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...