AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Uten betydelige skader? Jeg leser at det først er påbudt med brannstige når det er mer en 5 meter fra vindu/balkong og ned, betyr det at man vil klare seg dersom man må hoppe fra 5 meter? Anonymkode: 65e38...13e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uten betydelige skader? Jeg leser at det først er påbudt med brannstige når det er mer en 5 meter fra vindu/balkong og ned, betyr det at man vil klare seg dersom man må hoppe fra 5 meter? Anonymkode: 65e38...13e Man bør uansett ikke hoppe, men henge seg etter armene og slippe seg ned. Sparer et par meter på fallet da. Anonymkode: b1d4e...217 1 3
ajarRun Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Vesna Vulović klarte seg helt fint etter et fall på 10 160 meter, så jeg regner med at noen meter høyere enn det så begynner det å bli farlig.
ajarRun Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man bør uansett ikke hoppe, men henge seg etter armene og slippe seg ned. Sparer et par meter på fallet da. Anonymkode: b1d4e...217 Kan du se for deg en 120 kilos landhval prøve å klatre ut av vinduet slik at de henger fra armene? En ung og normalvektig person vil vel klare det, men det er veldig mange som ikke klarer det. Dessverre er det også slik at de som ikke klarer det er de som vil ha størst konsekvenser hvis de faller fem meter. Faller en unge fem meter så er det bare å blåse der det gjør vondt og gi dem et dinosaurplaster. Faller Olga på 84 på stuegulvet knekker hun hoften og dauer.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 Kommer jo an på hvordan man lander, og bakken. Men er jo mulig å klare seg men fortsatt få store skader, hva regner du dette som? Du kan brekke begge bena og armen men fortsatt leve Anonymkode: cb8b9...ce0 1
AnonymBruker 42 Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 Kommer jo helt an på hva man definerer som "betydelige skader", hva man lander på, hvordan man lander osvosv... Jeg har ramlet ifra litt over 5 meter, rett ned på asfalt uten det jeg vil kalle "betydelige skader" (dvs. to forstuede ankler, ett stk. hånledd og helt most bløtvev under potan)... Vil ikke anbefale det, for det var jævlig vondt i føttene i lang tid, men jeg ville uten tvil foretrekke det fremfor å brenne, om det var noe jeg måtte velge i mellom...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Ok, høres vondt ut. Jeg skal kjøpe brannstige, sånn i tilfelle. Anonymkode: 65e38...13e
Gjest Arne_Toholt Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Vil tro jeg hadde klart helt fint å komme uskadd fra hopp fra 3. etasje. Har hoppet 4 meter ned på gress uten problem, men med over 5 meter skal man ha litt flaks og lande godt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uten betydelige skader? Jeg leser at det først er påbudt med brannstige når det er mer en 5 meter fra vindu/balkong og ned, betyr det at man vil klare seg dersom man må hoppe fra 5 meter? Anonymkode: 65e38...13e Knekker kanskje noe, men værre å brenne inne. Anonymkode: c81f6...8f0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Jobbet som elektriker og hadde et tilsyn som ville ha nødutgangskilt ut av 2 etg vindu. Litt høyt 2.etg med varehus i 1. Han sa at om det står mellom å brekke begge bein eller miste liv, så velger man det første. Anonymkode: b9446...e80
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Jeg brenner heller inne. Det er en rask og effektiv død, hoppe fra 5 meter er seigpining. Anonymkode: 280cc...737
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg brenner heller inne. Det er en rask og effektiv død, hoppe fra 5 meter er seigpining. Anonymkode: 280cc...737 Skulle jeg likt å sett 😂 Anonymkode: b9446...e80
newman01 Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Veiledningen til Byggteknisk forskrift tillater å hoppe fra vindu opptil 5 meter over planert terreng fra arbeidsplasser og boliger. 2 meter for skoler og barnehager. På generelt grunnlag anbefales det veggmontert stige når avstand er mellom 3 og 5 meter for å redusere de potensielle skadene, men det er ikke påkrevd. Ved høyde over 5 meter skal det være stige med ryggvern/ryggbøyle for å forhindre fall og alvorlig personskade.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 Synes det høres mye ut med 5 meter rett ned på f.eks. asfalt😳 Synes det er langt nok å hoppe 5 meteren ut i sjøen🙈 Ville naturlig nok valgt å hoppe om det sto mellom liv og død, men hadde ikke vært komfortabel med en slik løsning med tanke på toåringen min. Anonymkode: 04349...5c8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Først må man gjøre som de gjør i Donald. Hive ut alle madrasser der du skal hoppe. Så hopper du Anonymkode: 74e98...372 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det høres mye ut med 5 meter rett ned på f.eks. asfalt😳 Synes det er langt nok å hoppe 5 meteren ut i sjøen🙈 Ville naturlig nok valgt å hoppe om det sto mellom liv og død, men hadde ikke vært komfortabel med en slik løsning med tanke på toåringen min. Anonymkode: 04349...5c8 Små barn blir mindre skadet ved fall fra store høyder, siden de ikke tar seg for eller spenner seg når de lander. De har også myker kropp. Så fremt de ikke lander på hodet, selvfølgelig. Anonymkode: 9f7e4...b4d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 Vet ikke hvor mange meter det var, men jeg hoppet ut av vindu i en høy andre etasje. Bakken under var gress, ikke asfalt. Jeg hadde skikkelig flaks og forstuet bare en tå og fikk noen blåmerker. Anonymkode: 35a4f...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 Det er nok noe forskjell på gress, busker og asfalt. Et moment er at enkelte mennesker ikke vil hoppe. Avhengig av hvordan brannen utvikler seg så risikerer man kanskje (?) at de løper inn og blir røykforgiftet heller enn å hoppe 5 meter ned. Hvis du har en brannstige så er det kanskje mer sannsynlig at de kommer ned. se også diskusjoner som denne: https://www.reddit.com/r/askscience/comments/l21py/what_is_the_maximum_height_an_adult_human_could/ Anonymkode: cae96...496 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå