AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jeg flyttet til Norge sammen med min mor da jeg var yngre (vil ikke at noen tilfeldigvis kjenner meg igjen her, så oppgir ikke alderen). Hennes norske ektemann mishandlet oss psykisk og økonomisk i årevis. Jeg har bodd for meg selv i en stund nå, mens min mor nylig har startet separasjonsprosessen. Hun sliter med alle mulige ettervirkninger av det å ha vært i et abusive forhold. Jeg føler meg også ganske alene i det jeg står i, siden jeg ikke kjenner noen som kan relatere til min familiehistorie. Lurer derfor på om det er noen her som har vært gjennom noe lignende, og vil dele? Utenlandske stebarn/bonusbarn av norske stefedre? Eller kvinner fra et annet land som har blitt mishandlet av sine norske ektefeller? Eller kanskje noen som kjenner noen som har opplevd dette og kan fortelle litt, uten å henge ut vedkommende? *Alle innspill settes pris på, utenom "du og din mor kunne jo bare dratt tilbake", eller noe i den duren. Det var det mange grunner til at vi ikke kunne. Anonymkode: 014f7...dc9 7
AllahBallah Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Kan ikke bidra med noe, annet enn at det er fint at du klarer sette ord på opplevelsene dine, og forstår at det er noe hverken du eller din mor kan klandres for 😓 Håper du klarer tenke fremover, og ta vare på deg selv og din mor i deres liv videre ❤️😊 2
Andro Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 (endret) Jeg vil bare skrive at jeg er lei meg for at dere har måttet oppleve dette, og at dere er i denne situasjonen 💔 Utenlandske kvinner er overrepresentert i familievoldssaker. Alene, langt fra nettverket og med lavere kunnskap om samfunnet man kommer til er de langt mer sårbare enn vi som er født her, og det vet de mennene som groomer dem inn i slike forhold. Jeg håper at dere oppsøker hjelp, for å bearbeide det dere har opplevd, og at dere finner et nettverk å støtte dere på. Endret 19. desember 2023 av Andro 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Jeg tror det er en ganske stor andel utenlandske kvinner på krisesenteret. Går det an å høre om de har noen tilbud til pårørende også? Eller vet om interessegrupper? Anonymkode: 6cbcd...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg flyttet til Norge sammen med min mor da jeg var yngre (vil ikke at noen tilfeldigvis kjenner meg igjen her, så oppgir ikke alderen). Hennes norske ektemann mishandlet oss psykisk og økonomisk i årevis. Jeg har bodd for meg selv i en stund nå, mens min mor nylig har startet separasjonsprosessen. Hun sliter med alle mulige ettervirkninger av det å ha vært i et abusive forhold. Jeg føler meg også ganske alene i det jeg står i, siden jeg ikke kjenner noen som kan relatere til min familiehistorie. Lurer derfor på om det er noen her som har vært gjennom noe lignende, og vil dele? Utenlandske stebarn/bonusbarn av norske stefedre? Eller kvinner fra et annet land som har blitt mishandlet av sine norske ektefeller? Eller kanskje noen som kjenner noen som har opplevd dette og kan fortelle litt, uten å henge ut vedkommende? *Alle innspill settes pris på, utenom "du og din mor kunne jo bare dratt tilbake", eller noe i den duren. Det var det mange grunner til at vi ikke kunne. Anonymkode: 014f7...dc9 Jeg giftet meg med min norske eks da jeg var 19, han var en del eldre. Det startet med små stikk før det gikk over i kontroll og psykisk mishandling, og så slo han. Jeg dro. Anonymkode: b20c2...b92 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg giftet meg med min norske eks da jeg var 19, han var en del eldre. Det startet med små stikk før det gikk over i kontroll og psykisk mishandling, og så slo han. Jeg dro. Anonymkode: b20c2...b92 hvordan kom du deg ut av situasjonen, og hvordan har det gått med deg i ettertid? hvis du vil dele ofc Anonymkode: 014f7...dc9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har vært i forhold med en mann som mishandlet meg. Psykisk vold, fysisk vold, økonomisk vold og seksuell vold handler alle om kontroll og makt. Desverre er det sånn at menn som er ute etter kontroll og makt over kvinner veldig ofte går etter minoriteter og vanskeligstilte for å lettere få kontroll og makten de er ute etter. Kvinner med nedsatt funksjonsevne og kvinner med lite nettverk, slik som kvinner med annen etnisk bakgrunn og "hentet" fra annet land mangler her i Norge, er de kvinnene som er mest utsatt for vold fra partner. Krisesentrene har nettverksgrupper for de som ønsker å møte andre kvinner i samme situasjon. Det kan vi anbefales! Det er også mange av kvinnene i Kvinnefronten og Kvinneaktivistene som har minoritetsbakgrunn og vært i samme situasjon. Det er et oppbyggende miljø å være sammen med andre kvinner som kjemper mot menns vold og for likestilling. Politisk så er kvinnegruppa i Rødt noen som står på for å bedre rettighetene for utenlandske kvinner og barn som kommer til Norge og blir mishandlet. De kjemper for å få vekk 5 års kravet, som handler om at man må ha bodd og jobbet i Norge i fem år for å ikke bli sendt ut av landet om man skiller seg fra mannen som hentet en. Dette tvinger kvinner til å bli i voldelige forhold og bryter med menneskerettighetene. Det finnes mange kvinner som forenes om disse sakene som kan være bra for deg og din mor å bli en del av miljøet. Det går også an å ringe til støttetelefonen VO linjen på 116006 anonymt om man trenger noen å snakke med og lufte erfaringer med eller råd til hvor man får hjelp til formelle ting som advokat, oppholdstillatelse, anmeldelse osv. Dere er ikke alene ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 4c4ee...f6f 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg tror det er en ganske stor andel utenlandske kvinner på krisesenteret. Går det an å høre om de har noen tilbud til pårørende også? Eller vet om interessegrupper? Anonymkode: 6cbcd...bf0 Det stemmer. Utenlandske kvinner er overrepresentert på krisesentrenes botilbud. Det er ikke fordi utenlandske menn er de som slår mest, men fordi voldelige menn uavhengig av etnisitet går etter kvinner som ikke har noen andre å rømme til. De isolerer kvinnene, og de har ikke samme nettverk av familie og venner i nærheten som mange etnisk norske kvinner har. Min voldsmann var etnisk norsk og nesten alle voldsutsatte kvinner jeg har møtt hadde etnisk norsk voldsmann. Ofte hører man fra norske menn som vil forby islam og hijab osv at det er fordi de vil hjelpe kvinnene ut av innvandrermennenes klør, men slike holdninger stammer kun fra rasisme. Om de virkelig ville hindre menns vold mot kvinner hadde de gått etter norske menn og ikke islam. Anonymkode: 4c4ee...f6f 2
doesntmatter Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har vært i forhold med en mann som mishandlet meg. Psykisk vold, fysisk vold, økonomisk vold og seksuell vold handler alle om kontroll og makt. Desverre er det sånn at menn som er ute etter kontroll og makt over kvinner veldig ofte går etter minoriteter og vanskeligstilte for å lettere få kontroll og makten de er ute etter. Kvinner med nedsatt funksjonsevne og kvinner med lite nettverk, slik som kvinner med annen etnisk bakgrunn og "hentet" fra annet land mangler her i Norge, er de kvinnene som er mest utsatt for vold fra partner. Krisesentrene har nettverksgrupper for de som ønsker å møte andre kvinner i samme situasjon. Det kan vi anbefales! Det er også mange av kvinnene i Kvinnefronten og Kvinneaktivistene som har minoritetsbakgrunn og vært i samme situasjon. Det er et oppbyggende miljø å være sammen med andre kvinner som kjemper mot menns vold og for likestilling. Politisk så er kvinnegruppa i Rødt noen som står på for å bedre rettighetene for utenlandske kvinner og barn som kommer til Norge og blir mishandlet. De kjemper for å få vekk 5 års kravet, som handler om at man må ha bodd og jobbet i Norge i fem år for å ikke bli sendt ut av landet om man skiller seg fra mannen som hentet en. Dette tvinger kvinner til å bli i voldelige forhold og bryter med menneskerettighetene. Det finnes mange kvinner som forenes om disse sakene som kan være bra for deg og din mor å bli en del av miljøet. Det går også an å ringe til støttetelefonen VO linjen på 116006 anonymt om man trenger noen å snakke med og lufte erfaringer med eller råd til hvor man får hjelp til formelle ting som advokat, oppholdstillatelse, anmeldelse osv. Dere er ikke alene ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 4c4ee...f6f tusen takk for et så detaljert svar! ❤️
JaVel Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Mens dere snakker, ta også vare på alle sms han har sendt, og avlytt han når du snakker med ham Skriv et brev for hvergang han har oppført seg dårlig mot deg, husk å skrive ned hver eneste opplevelse av hvor stygg han har vært mot deg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 Så leit å høre om hva både du og moren din har måtte leve med. Jeg jobber på krisesenter, og det er dessverre mange som er i deres situasjon. Dere er ikke alene. Dere kan kontakte et krisesenter og be om dagsamtaler for støtte og hjelp til å stå i prosessen. Om moren din er i behov av et trygt sted å bo under seperasjonsprosessen så tilbyr krisesentrene også dette. Det er dessverre ofte bruddfasen som er den farligste i et voldelig forhold. Ellers anbefaler jeg å anmelde saken. Dette kan krisesenteret hjelpe til med. Og de har også gratis advokatvakt hvor dere kan få råd og veiledning av en advokat. Krisesentertilbudet er gratis, og hver kommune er forpliktet til å ha et tilbud. Men noen kommuner samarbeider om et felles senter. Så du kan sjekke opp hvor din kommune har tilbud. Dette er lavterskel, noe som betyr at du eller moren din ikke trenger henvisning. Dere kan velge å være anonyme om det er ønskelig. Det er fritt krisesentervalg som betyr at dere står fritt til å velge å bruke et annet krisesenter enn der dere bor om det er ønskelig. Ellers er https://dinutvei.no/ og https://www.volinjen.no/ gode sider . Volinjen har også en hjelpetelefon drevet av Oslo krisesenter. Og du - krisesentrene er åpne døgnet rundt, alle dager - hele året! Støttesenter for kriminalitetsutsatte tilbyr også veiledning og støttesamtaler. Det kan du sjekke ut her https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/ Anonymkode: 358da...7f4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det stemmer. Utenlandske kvinner er overrepresentert på krisesentrenes botilbud. Det er ikke fordi utenlandske menn er de som slår mest, men fordi voldelige menn uavhengig av etnisitet går etter kvinner som ikke har noen andre å rømme til. De isolerer kvinnene, og de har ikke samme nettverk av familie og venner i nærheten som mange etnisk norske kvinner har. Min voldsmann var etnisk norsk og nesten alle voldsutsatte kvinner jeg har møtt hadde etnisk norsk voldsmann. Ofte hører man fra norske menn som vil forby islam og hijab osv at det er fordi de vil hjelpe kvinnene ut av innvandrermennenes klør, men slike holdninger stammer kun fra rasisme. Om de virkelig ville hindre menns vold mot kvinner hadde de gått etter norske menn og ikke islam. Anonymkode: 4c4ee...f6f Det er selvfølgelig bare tull. Vold mot kvinner og barn er ikke bare mer utbredt, men også akseptert, i muslimske kulturer enn i nordiske. Det betyr ikke at det ikke også finnes voldelige nordiske menn. I mange muslimske land er æresvold og også æresdrap akseptert. Det har ingenting med rasisme å gjøre å påpeke dette. Anonymkode: 90d37...4d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Uff, føler med deg. Jeg vet om et par situasjoner.. ene hvor han var pedofil. Fikk seg thaikoner med barn. Jeg orker ikke tenke på det engang. Jeg jobbet på et sykehus en gang, og satt i det hemmelige røykehjørnet til vaskerne og portørene da en harrytass som jobbet der kom forbi og dro en eller annen spøk. Etter han hadde gått sa de andre der at han var en jævla idiot, at han banket opp thaikona, og var visst på kone nummer et eller annet nå fordi de skilte seg samme dag som de kunne få norsk statsborgerskap uten å være gift med han. Så dro han bare til Thailand og skaffet seg en ny. Burde ikke gå an... Anonymkode: 3e22f...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå