Gå til innhold

Bli i 3-roms eller kjøpe rekkehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn og jeg er i tvil om jeg ønsker å bli i leiligheten, er redd det skal bli trangt. Men et stort pluss er at vi begge har kort vei til jobb.

Pluss for leilighet:
- gangavstand til jobb
- fine parker og lekeplasser rett utenfor
- flere barnehager i kort avstand
- kort vei til matbutikken

Minus for leilighet:
- begrenset hvor lenge vi kan bo her uansett
- ikke plass til overnattingsgjester
- lite plass til å ha venner på besøk
- lite rom for å trekke seg tilbake
- hvis baby skriker mye vil nok begge være våkne

Pluss for rekkehus:
- mer plass
- hage, så vi kan være ute uten at alt å planlegges
- lettere å få besøk av familie som kan overnatte
- lettere å invitere venner 

Minus for rekkehus:
- bør kjøpe oss bil 
- mer vedlikehold
- lengre vei til matbutikken
- noe færre barnehager å velge i
- litt høyere utgifter (men vi tenker kjøpe rekkehus som er noe lavere enn vi får for leiligheten)

Hva ville dere gått for? På sikt vil vi jo ha rekkehus, men er samtidig redd for at hverdagslogistikken skal bli vanskeligere når man bor litt mer usentralt. Leilighet  er 3-roms, men med baby i leilighet blir det ganske vanskelig med hjemmekontor som den ene av oss har mye av i dag. Økonomisk ville vi ikke kjøpt er veldig dyrt rekkehus, så totale utgifter skal ikke bli så mye høyere, utenom bil da. 

Anonymkode: 483c5...8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedlikeholdsutgifter, forsikring og kommunale avgifter er dyrere i et rekkehus enn i en leilighet.

Det blir jo bare et spørsmål om prioritering og hva dere har mest lyst til, da. Vi bor i en treroms og syns det har vært null stress å ha baby og lite barn i den. Babyen skal vel bo på deres rom en stund, så det ekstra soverommet kan brukes som hjemmekontor og gjesterom en stund. Personlig synes jeg det var helt nydelig å bo midt i byen og ha alt mulig av tilbud i nærheten i permisjonstiden. Bare å trille ut døra og få sosial stimuli med en gang, det gjorde godt.

Jeg ville ha ventet med å flytte.

Anonymkode: f75dc...9d0

• Liker 3
Skrevet

Ville blitt i leiligheten. 

Det å ha ekstra soverom og liten hageflekk veier ikke opp syns jeg.. hageflekk er stort sett kliss oppi naboen i et rekkehus så man føler seg beglodd og lite fri uansett.. bedre med park! 

Dyrt, ofte gammelt og man er svært prisgitt naboer i et rekkehus 

Anonymkode: 34ed4...7f5

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere er bestemte på å flytte på sikt uansett,  hadde jeg gjort det.  Litt fordi småbarnsfasen er da det er kjekkest med hage, mest fordi jeg synes de første årene i barnehage er ekstremt nyttige for å bygge nettverk der man skal bo.

Anonymkode: 23785...89c

• Liker 3
Skrevet

Da min var baby syntes jeg det var supert å bo i leilighet og bo sentralt i by med alt mulig innenfor gang- og kollektivavstand. Gikk greit med både hjemmekontor og skriking men vi hadde jo ikke luksusen at en kunne sove på gjesterommet/i kjellerstua sånn jeg hører andre gjør. Ble litt trangt med vogn og utstyr og sånn men vi har heldigvis ganske praktisk leilighet. Fint med lite å vaske/vedlikeholde når vi allerede er overveldet med litt krevende baby.

Nå som barnet nærmer seg 2 år så savner jeg å ha hage vi bare kunne gått rett ut i. Vi drar og en del på lekeplass da så ville gjerne bodd i et hus med lekeplass i nærheten.

Venter dere barn nå og vil flytte ville jeg nok forsøkt å få det til før barnet kom da. Hadde aldri orket å flytte nå disse snart 2 årene.

Anonymkode: 1089d...197

• Liker 1
Skrevet

Ville blitt i leiligheten om det fungerer. Små barn trenger ikke mye plass, de dilter uansett etter foreldrene. Og så ofte har dere nok ikke besøk heller.

Så ville jeg betalt hardt ned på leiligheten og tenkt godt og grundig over hvor dere eventuelt ønsker å flytte hen. For mange er rekkehus kun et stopp på veien, men det er mulig dere ser for dere å bo i rekkehus. Da ville jeg tenkt over hvor dere vil at barn(a) skal vokse opp og kjøpt hus eller rekkehus der. tenkt og på at rekkehus ofte er mye trapper og at du er prisgitt naboer. 

Skrevet

Det blir gjerne ikke aktuelt å ha større bolig pga venner skal komme på besøk før barnet er 4-5 år og oppover,  så jeg tror kanskje jeg hadde bodd i leiligheten noen år til. 

Det med hjemmekontor er jo mulig å løse. Jeg hadde lyddempet veggen, og byttet til en lydtett dør. Det koster dere sikkert ikke mer enn 10 000.

Anonymkode: 4bf9c...00e

Skrevet

Leilighet med gangavstand til jobb og barnehage!

Anonymkode: d6de0...cc8

• Liker 1
Skrevet

Vi har et barn på 2 år og for et par måneder siden flyttet vi fra 3-roms leilighet til 4/5-roms tomannsbolig. Litt mindre sentralt, men jeg byttet også jobb og bruker omtrent like lang tid til jobb. Det er fantastisk med god plass og fin, privat hage. Gleder meg sååå mye til å bruke den når det blir varmere i været. 

Det går helt fint å bo med baby i leilighet, men etterhvert vil de fleste ønske mer uteplass og plass generelt. 

Anonymkode: ada61...318

Skrevet

Kan dere kjøpe en større leilighet i samme område dere bor nå?

Anonymkode: 40f62...a50

Skrevet

Takk for mange svar, selv om jeg ikke er helt nærmere en løsning. Vi bor i et dyrt sentralt område i Oslo, og må fort ut med halvannen million mer for å få 1 soverom til, og så mye lån ønsker vi ikke.

Ser at mange her likte å ha et godt tilbud i nærområde i permisjon, det tenker jeg er stort pluss med å bli. Samtidig ser jeg ikke for meg å bo her i 3+ år med småbarn, og da vil det jo bli en flytting midt i en småbarnsprosess. 

Vi må også bruke det ekstra soverommet til stell av baby, da vi har et mikrobad. Så det vil funke dårlig å beholde det som hjemmekontor og gjesterom.

Men alt går jo, spørsmålet er om litt mer armslag hjemme veier opp for å miste det gode nærtilbudet.

Anonymkode: 483c5...8e3

Skrevet

Man skal i hvert fall ikke undervurdere hvor viktig hverdagslogistikken er. Jeg har alltid passet på å bo i nærheten av barnehage/skole og med gode kollektivmuligheter til jobb slik at jeg ikke har trengt bil. Kan dere ev. vurdere å flytte til en litt rimeligere del av byen med barnehager fortsatt i nærheten og ta bane til jobb (bussene i Oslo er litt mer ustabile)?

Vi bor f.eks i bydel Østensjø, 3(4)-roms. Ungene har 5 min. til skolen, jeg bruker 30 min til jobb dør til dør med buss (kan også ta bane om bussen står, tar 10 min lenger). Butikk 1 min. unna med to andre alternativer innenfor 5 min gange (eller man kan bruke Oda). Bonus er at det tar ett minutt inn i marka.

Hadde heller kjøpt en 4-roms der enn et rekkehus, liker alt på ett plan og ikke noe hagearbeid (har prøvd det tidligere og vet det ikke er for meg). Det er lekeplass utenfor blokka samt på skoler og barnehager i nærområdet. 

Anonymkode: 13086...cc3

Skrevet

Vi bor fremdeles i en treroms, nå med en fireåring og en halvannetåring. Det går veldig bra! Men nøkkelen her er at vi har veldig bra uteområder rett utenfor døra (stor, bilfri innergård med mange lekeplasser, grillplasser, akebakke, fotballbane, felles-hage med pallekarmer, barnehage der alle nabobarna også går, osv). Samt at det er rimelig sentralt og praktisk for både meg og mannen å komme oss til jobb, god lagringsplass/bod, og at borettslaget har en gjesteleilighet man kan leie billig om man har besøk som trenger sengeplass. Så konsekvensene av mindre plass merkes ikke like mye som de kunne gjort. Det er ikke sikkert at et rekkehus med dårligere planløsning/bodplass hadde opplevds så mye større her.

Det andre soverommet var gjeste/kontorrom her til eldste var godt over ett (selv etter at vi flytta senga hennes dit, hadde vi de meste av barnetingene på stua). Nå deler barna det rommet, og vi har et lite skrivebord stående i et hjørne av stua istedet til når en av oss har hjemmekontor. Det fungerer fint!

Om dere har bra barnehager og kort vei til jobb der dere bor nå, ville jeg absolutt ventet med flytteplaner. Det er gull å slippe å stresse med reisevei og kunne ha kortere dager i barnehagen når de er så små. Og det er utrolig deilig å ikke ha ekstra boliglån å betale på, spesielt nå. Vi har hatt romslig økonomi og muligheten til å betale ned mye på boliglånet, som gjør at når vi en dag vil ha bedre plass, så har vi mye mer egenkapital og kan kjøpe noe mye bedre enn det vi kunne gjort om vi skulle flyttet når vi ventet barn. Vent og se hvordan det blir, er mitt råd! 

Anonymkode: 35c08...c22

Skrevet

Hvis dere uansett skal flytte, så er det jo kjøpers marked akkurat nå. 

Jeg ville blitt i leiligheten. Mer plass = mer rot og ting. 

Anonymkode: 6deb7...ef8

Skrevet

For oss var det det å ha et ekstra soverom en av oss kunne ligge på helt gull verdt i baby-tiden. Da byttet vi på å sove på gjesterommet, så vi slapp at begge to ble holdt våken av babyen. Men om dere allerede har mulighet til det i leiligheten, tenker jeg jeg ville blitt der, sånn som du lister det opp. 

Anonymkode: 1737f...e71

Skrevet

Vi flyttet. Angrer ikke. Har fortsatt gangavstand til «alt». Det er bedre å gjøre det med en gang. Tiden går enormt fort og det er fint å gå i barnehage med de som man skal gå på skolen med? 

Anonymkode: 5bfa2...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi flyttet. Angrer ikke. Har fortsatt gangavstand til «alt». Det er bedre å gjøre det med en gang. Tiden går enormt fort og det er fint å gå i barnehage med de som man skal gå på skolen med? 

Anonymkode: 5bfa2...a53

Ts skriver jo at de om de fyltter IKKE vil ha gangavstand til alt, at de må ha bil.. Man er heller ikke sikret å gå på skole med de man har gått i bhg med. 

Anonymkode: 1737f...e71

Skrevet

Vi valgte å flytte til rekkehus etter at den første kom. Og vi angret aldri.
Nå ser vi imidlertid at de med voksne barn selger og flytter tilbake til bygård/blokk så det er en periode av livet. Der vi bor er det fantastisk for barna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dere uansett skal flytte, så er det jo kjøpers marked akkurat nå. 

Jeg ville blitt i leiligheten. Mer plass = mer rot og ting. 

Anonymkode: 6deb7...ef8

Om de skal flytte må de kjøpe og selge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...