AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Del Skrevet 19. desember 2023 Vet jeg kanskje er hypokonder og hater å plage dere med bekymringene mine, men jeg er så engstelig nå at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre! Kort fortalt er jeg redd det er noe galt med hjertet mitt. Hopper over slag flere ganger om dagen. Har perioder med hjertebank som er så intens at jeg blir redd, for så å forsvinne igjen over en periode. Når jeg legger meg til å sove får jeg alltid hjertebank. Pulsen er så intens at jeg ikke får sove. Er også mye svimmel. Grunnen til at jeg spør her er at jeg opplever å ikke bli tatt på alvor hos lege . "Du er ung, unge får ikke hjertesykdom.." Lege har antydet angst, men klarer ikke slå meg til ro med det. Anonymkode: ec6f3...324 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Del Skrevet 19. desember 2023 Har legen tatt EKG da? Personlig har jeg hatt hjertebank siden jeg var ungdom uten at det er noe galt. En gang jeg fikk en spesifikk medisin (for noe annet) fikk jeg ekstrem hjertebank og hadde da 170 i hvilepuls, og hadde da forlenget QT-tid som kan være farlig, og det så man jo på EKG og da sluttet jeg med den medisinen. Anonymkode: 7a7eb...be5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 19. desember 2023 #3 Del Skrevet 19. desember 2023 Man kjenner hjerteslagene bedre når man er i ro, som når du legger deg. Angst kan generere urytmisk/følbar hjertebank, så dette blir en vond sirkel for deg…. Jo mer du uroer deg, dess mer vil det banke i/uten rytme = ond sirkel. Hjerter går ikke som en klokke hele tiden, det er variasjoner i rytmen, det er helt normalt. Hva man gjør, føler, spiser og drikker er faktorer som kan påvirke dette. Hvis ikke uroen slipper taket, får du gå privat og få en full check up. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Del Skrevet 19. desember 2023 Har du høyt blodtrykk? Hva er ung? Jeg er 40. Har slitt med litt høyt blodtrykk siden siste barnet ble født for 18 år siden. Var slik at legen ikke ville gjøre noe med det. Men for noen år siden så klarte jeg ikke mer. Jeg bestilte time til legen og sa at jeg hadde sånn hjertebank at det var vondt. Tok en del tester. Satt meg på blodtrykksmedisin. Tok ei stund før hun klarte å få til riktig medisiner. Går på to forskjellige nå. Og er en helt ny verden. Før så fikk jeg så vondt i hjertet hvis jeg følte jeg hadde gjort noe galt hvis du forstår. No så kjenner jeg at det holder seg stabilt slik som når jeg var ung. Ikke migrene lenger. Svetter ikke slik jeg gjorde før. Men bare at jeg slipper å ha så mye vondt i hodet som jeg hadde siste årene et så godt. Kan kjenne murring men det går så fint. Anonymkode: a2113...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vet jeg kanskje er hypokonder og hater å plage dere med bekymringene mine, men jeg er så engstelig nå at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre! Kort fortalt er jeg redd det er noe galt med hjertet mitt. Hopper over slag flere ganger om dagen. Har perioder med hjertebank som er så intens at jeg blir redd, for så å forsvinne igjen over en periode. Når jeg legger meg til å sove får jeg alltid hjertebank. Pulsen er så intens at jeg ikke får sove. Er også mye svimmel. Grunnen til at jeg spør her er at jeg opplever å ikke bli tatt på alvor hos lege . "Du er ung, unge får ikke hjertesykdom.." Lege har antydet angst, men klarer ikke slå meg til ro med det. Anonymkode: ec6f3...324 Du kan kontakte privat kardiolog. Det er også unge som får problemer med hjerte. Så det blir litt enkelt av legen å konkludere med at du er ung. Det vil koste litt penger, men da får du en utredning. Kan være det er angst, som legen din antyder. Men da har du fått utelukket problemer med hjerte. Så det er kanskje verdt pengene, selv uten funn. Anonymkode: 48a93...024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet jeg kanskje er hypokonder og hater å plage dere med bekymringene mine, men jeg er så engstelig nå at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre! Kort fortalt er jeg redd det er noe galt med hjertet mitt. Hopper over slag flere ganger om dagen. Har perioder med hjertebank som er så intens at jeg blir redd, for så å forsvinne igjen over en periode. Når jeg legger meg til å sove får jeg alltid hjertebank. Pulsen er så intens at jeg ikke får sove. Er også mye svimmel. Grunnen til at jeg spør her er at jeg opplever å ikke bli tatt på alvor hos lege . "Du er ung, unge får ikke hjertesykdom.." Lege har antydet angst, men klarer ikke slå meg til ro med det. Anonymkode: ec6f3...324 Det kan være angst det kan være hjertet. Kanskje du skulle undersøkt om noen i familien har arvelige hjerteproblemer. Kanskje du skulle få deg en klokke med EKG det er ikke alle som er dyre. Anonymkode: 32485...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan være angst det kan være hjertet. Kanskje du skulle undersøkt om noen i familien har arvelige hjerteproblemer. Kanskje du skulle få deg en klokke med EKG det er ikke alle som er dyre. Anonymkode: 32485...69f For all del, ikke få deg sånn klokke som måler hjertefrekvens, det kan trigge angsten din enda mer Anonymkode: 7bfd0...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For all del, ikke få deg sånn klokke som måler hjertefrekvens, det kan trigge angsten din enda mer Anonymkode: 7bfd0...f71 Eller ikke... Hvis det er mindre enn man tror. Anonymkode: 32485...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Del Skrevet 19. desember 2023 Sliter med det samme. Det du kan være helt trygg på, er at du kjenner ekstraslag, hurtigpuls osv når du er urolig! Sett deg ned, og pust med magen (ikke for dypt når du ikke er vant til det, for det også kan gi ubehag (ikke farlig). Ellers har jeg lært meg at luft i magen gir meg følelse av at hjertet «hopper». For meg har det mest med pust å gjøre. Jeg har hatt hjerteangst siden jeg var 7-8 år gammel. Har alltid hatt tendens til å være nervøs, og det ble ikke bedre av en hjertesyk bestemor som var redd konstant. Jeg er nå 50 år, og faktisk roligere nå enn for noen år siden. For meg hjalp det også å få jerntabletter, D-vitamin og B-vit i tillegg til pust! Jeg har vært innlagt på sykehus også pga de mistetenkte infarkt. Var kun stressnivået mitt som spilte meg et puss…. Anonymkode: 02c7a...30e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Del Skrevet 19. desember 2023 Drikker du nok vann. Jeg har tatt EKG pga ekstraslag og høy puls i perioder (ikke høyt blodtrykk da) og alt var normalt der. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig skyldes stress, men jeg var på mitt verste i en periode jeg var dehydrert og merker at hvis jeg drikker lite annet enn kaffe, så kommer ekstraslagene igjen. Etter 2-3 dager med rikelig drikke er de borte. Anonymkode: f528e...01e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har du høyt blodtrykk? Hva er ung? Jeg er 40. Har slitt med litt høyt blodtrykk siden siste barnet ble født for 18 år siden. Var slik at legen ikke ville gjøre noe med det. Men for noen år siden så klarte jeg ikke mer. Jeg bestilte time til legen og sa at jeg hadde sånn hjertebank at det var vondt. Tok en del tester. Satt meg på blodtrykksmedisin. Tok ei stund før hun klarte å få til riktig medisiner. Går på to forskjellige nå. Og er en helt ny verden. Før så fikk jeg så vondt i hjertet hvis jeg følte jeg hadde gjort noe galt hvis du forstår. No så kjenner jeg at det holder seg stabilt slik som når jeg var ung. Ikke migrene lenger. Svetter ikke slik jeg gjorde før. Men bare at jeg slipper å ha så mye vondt i hodet som jeg hadde siste årene et så godt. Kan kjenne murring men det går så fint. Anonymkode: a2113...97b Jeg har også høyt blodtrykk. Jeg ble innlagt fordi trykket var noe av det høyeste de hadde målt… Får nå medisiner, trykket er fint, men jeg har aldri merket mitt høye blodtrykk, selv om jeg har gått altfor lenge uten behandling. Anonymkode: 02c7a...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For all del, ikke få deg sånn klokke som måler hjertefrekvens, det kan trigge angsten din enda mer Anonymkode: 7bfd0...f71 Pulsklokka var det som eskalerte min angst! Ble så opphengt i svingningene at jeg ikke klarte å gå på jobb eller noe annet Huff, var en fæl tid. Anonymkode: 02c7a...30e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Drikker du nok vann. Jeg har tatt EKG pga ekstraslag og høy puls i perioder (ikke høyt blodtrykk da) og alt var normalt der. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig skyldes stress, men jeg var på mitt verste i en periode jeg var dehydrert og merker at hvis jeg drikker lite annet enn kaffe, så kommer ekstraslagene igjen. Etter 2-3 dager med rikelig drikke er de borte. Anonymkode: f528e...01e Enig! Vann er kjempeviktig! Merker også forskjell i forhold til væskeinntak. Anonymkode: 02c7a...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eller ikke... Hvis det er mindre enn man tror. Anonymkode: 32485...69f For meg kom angsten når pulsen ble for lav, fordi jeg følte at hjertet holdt på å slutte å banke. Angst gjør mye rart med en! Anonymkode: 02c7a...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Del Skrevet 19. desember 2023 Takk for mange gode og beroligende svar! Setter så stor pris på at dere vil dele deres erfaringer. Kanskje sover jeg bedre i kveld 🙂 Ts Anonymkode: ec6f3...324 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for mange gode og beroligende svar! Setter så stor pris på at dere vil dele deres erfaringer. Kanskje sover jeg bedre i kveld 🙂 Ts Anonymkode: ec6f3...324 Prøv et selvhjelpskurs mot helseangst, vel. Det kan godt hende at du vil kunne slå deg mer til ro med at det er angst når du får lært mer om det og hvordan det arter seg. Jeg synes det høres ut som det du har er helt normale opplevelser som alle har mer eller mindre av i kroppen av og til, men at du har begynt å forbinde de med fare. Stress, som når noen tror de er i fare, vil føre til at det kommer flere av disse uskyldige fenomenene og da har du det gående. PS. Jeg fikk mindre hjertebank når jeg kuttet ut kaffe. Anonymkode: bf9b8...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #17 Del Skrevet 19. desember 2023 Første gang jeg opplevde ekstraslag i så stor grad at jeg virkelig la merke til det, hadde jeg influensa. Hadde flere ekstraslag i minuttet, legen kjente det da han tol pulsen på håndledet mitt og set vistes på ekg. Det var ingenting farlig sa han, resten var fint. Nå får jeg det ved sykdom, stress dehydrering og noen ganger når jeg har angst. Merker at jeg kan trigge det frem ved å puste litt annerledes. Ekstraslag er noe jeg vier liten oppmerksomhet til hvis det ikke er i følge med en del andre alvorlige symptomer Anonymkode: 9a23d...9a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #18 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg har har hatt det mye og det er stressrelatert for min del. Anonymkode: d0ce3...bdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg slet MYE med dette første halvår i år. Var overbevist om at noe var galt og var helt sikker på at snart kom jeg til å dø. Har uendelig opptak av hjerterytmen min (tok opptak via mobilen og trykket mobilen ned over hjertet😅) og analyserte hvert slag. Dro til lege, privat hjertelege som tok ultralyd og ekg. Fikk henvisning til «offentlig» hjertelege som gjorde det samme. Ingenting feilet hjertet mitt og jeg klarte ikke slå meg til ro med det fortsatt. Jeg hørte på lydbøker om angst, og det hjalp litt. Så måtte jeg bare tenke at «jaja, dør jeg så dør jeg. Stopper hjertet mitt så stopper det. Jeg får ikke gjort noe med det.» og det var faktisk det som gjorde at jeg klarte å slippe litt. Og det var angst. Enda jeg innimellom har urytme i hjertet så gir jeg det ikke noe oppmerksomhet. Anonymkode: 4d83c...88a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordlysetsFlamme Skrevet 16. mai 2024 #20 Del Skrevet 16. mai 2024 Heldig. Jeg prøver å komme dit du er nå, og det er ikke lett, selvom jeg også har vært igjennom alle tester som er. Alt er bra, men hjertet fortsetter å hoppe over slag osv i tide og utide. :( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå