Gå til innhold

Den eneste grunnen igjen til at vi har religion i dag / AMA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overbevist om at i dagens vitenskapelige verden,
så er der bare èn grunn igjen for at vi har gud-drevne religioner.
Og det er at de er en coping mechanism for folk i tunge tider

That's it. Intet annet. Jeg er også sterkt imot slike religioner, selv om jeg var kristen før.
Om du har spørsmål, så bare fyr løs

Anonymkode: 0c2e2...ef2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare ett spørsmål, hvordan forklarer du da de mange religiøse som ikke har opplevd tunge tider?

Anonymkode: 57447...503

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare ett spørsmål, hvordan forklarer du da de mange religiøse som ikke har opplevd tunge tider?

Anonymkode: 57447...503

Det er umulig. Alle mennesker er menneskelige. Og med menneskelighet
kommer vansker og smerter. Noen opplever dette før de blir religiøs (og kanskje er dette grunnen),
mens andre opplever det når de er troende

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er også kultur, tradisjon og historie. Et lim som binder oss sammen, ikke bare i vanskelige tider.

Problemet med norske ateister og humanetikere, er at de ikke helt skjønner hvor mye religion betyr for enkelte grupper mennesker i verden. Eventuelt hvor farlige visse religioner er, som dreper avhopperne og vil dominere verden.

Du anser deg selv vel som heldig som ikke risikerer dødsstraff for å forlate religionen din? (Det var mitt spm.)

Anonymkode: 85fd9...622

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet med norske ateister og humanetikere, er at de ikke helt skjønner hvor mye religion betyr for enkelte grupper mennesker i verden. Eventuelt hvor farlige visse religioner er, som dreper avhopperne og vil dominere verden.

Du anser deg selv vel som heldig som ikke risikerer dødsstraff for å forlate religionen din? (Det var mitt spm.)

Anonymkode: 85fd9...622

Det finnes praktisk talt så godt som bare èn religion som er slik i dag: Islam.
Alle andre religioner har bare en minoritet av fanatikere, som overhodet ikke kan sammenlignes med muslimene.
De fleste apostater i moderne vestlige land, er ikke i fare

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

That's it. Intet annet. Jeg er også sterkt imot slike religioner, selv om jeg var kristen før.
Om du har spørsmål, så bare fyr løs

Nei. Det er ikke bare en grunn til at vi har "gud-drevne" religioner. Det er mange. En av dem er at det finnes guder, guddommer, helgener og guddommelighet. 

Anonymkode: e2955...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du har spørsmål, så bare fyr løs Anonymkode: 0c2e2...ef2

Religion er helt i tråd med vitenskapen og mange som har hatt gode liv velger å bli religiøse så det er bare tøv påstanden din. Du bør søke hjelp for hatet ditt mot religion og religiøse, så kanskje du får det bedre med deg selv.

Anonymkode: 0155d...401

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Det er ikke bare en grunn til at vi har "gud-drevne" religioner. Det er mange. En av dem er at det finnes guder, guddommer, helgener og guddommelighet. 

Anonymkode: e2955...536

Bevis det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Religion er enkle løsninger for enkle mennesker.

Anonymkode: f01c2...32e

Religion er bevist av vitenskapen, ateister er enkle mennesker som benekter vitenskapen og sprer hat fordi de er bitre over livene sine de har valgt selv.

Anonymkode: 0155d...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bevis det

Går vel ikke an å hverken bevise eller motbevise det.

Har du hørt teorien om at vi lever i en simulering? Det ligger podcast ute på NRK, Abels kjeller, der denne teorien drøftes av profilerte forskere, de avskriver den ikke. 
Da er ikke veien lang til religion gjør comeback, si. 
Einstein trodde på Gud.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion fyller usikkerheten som vitenskapen ikke har klart eller kan klare å besvare. Det er også en måte å samle mennesker, få en tilhørighet og bli en del av noe uten en høy terskel.

Vitenskapen forandrer seg ut ifra hvem som utfører det, motivet bak og økonomiske gevinster. Det som er riktig i dag, kan være uriktig i morgen og løgn om et par år. Vitenskapen har klart å bevise en ting med sikkerhet og det er at ingenting er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det er ateisme som er en mestringsstrategi (eng. coping mechanism) for mennesker som er for redde til å møte Gud og bli holdt ansvarlige for hvordan de har levd livene sine?

missbluebird skrev (På 20.12.2023 den 0.08):

Religion fyller usikkerheten som vitenskapen ikke har klart eller kan klare å besvare. 

For oss som er religiøse så har vitenskap og religion helt forskjellige funksjoner. Vitenskap sier oss hva og hvordan, religion svarer på hvorfor. Vitenskapen kan aldri svare på hvorfor vi er her, hva som er rett og galt, hva som er vakkert og hva som er meningsfullt, og det er jo heller ikke meningen.

Anonymkode: b1c12...3e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...