Gå til innhold

Har forskerne rett i sine påstander om gavedryss ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gaver er noe som tradisjonelt hører julen til, og  selvsagt eit høgdepunkt for barna. Men, har gaver noen betydning i eit overllod samfunnet der de fleste har det meste, og har råd å kjøpe det meste. ?  De fleste gaver som  ligger under juletreet havner i eit skap eller skuff som husefyll, og glemt 3 dager etter julaften. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2023/12/19/195969860/forsker-advarer-gavesystemet-er-egnet-for-psykopater

Anonymkode: 7d84a...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes han tar mye feil. 

• Liker 1
Skrevet

Interessant artikkel, men den tar ikke for seg hvordan gaver bidrar til overflodsamfunnet, den fokuserer på hvordan gaver fungerer i sosiale maktstrukturer. 

• Liker 1
Skrevet

Alt kan misbrukes, gavesystemet også, selvsagt. 

Anonymkode: 21d78...239

Skrevet

Her sluttet vi voksne og gi gaver til hverandre. Jeg fikk enten nisser eller parfymerte produkter. Jeg er allergisk mot parfyme, og har store mengder julepynt. Så dette havnet enten i skap eller søppla.

Men nå kjøper barna gaver til meg, en voksen og en tenåring, og de gir gaver jeg blir glad for, og bruker. Men de kjenner meg og godt.

Anonymkode: 52df1...37e

• Liker 1
Skrevet

Hvordan i all verden får du en artikkel om narsissistisk gavegivning og kontroll, til å handle om at gaver havner i skuffen etter noen dager?

Artikkelen handler jo overhode ikke om overflod, det handler om en syklig kontroll, og hvordan mottaker kan manipuleres.

Anonymkode: 6da9a...fe3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gaver er noe som tradisjonelt hører julen til, og  selvsagt eit høgdepunkt for barna. Men, har gaver noen betydning i eit overllod samfunnet der de fleste har det meste, og har råd å kjøpe det meste. ?  De fleste gaver som  ligger under juletreet havner i eit skap eller skuff som husefyll, og glemt 3 dager etter julaften. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2023/12/19/195969860/forsker-advarer-gavesystemet-er-egnet-for-psykopater

Mine barn får kun klær eller ting de trenger 

Anonymkode: 762c3...77a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan i all verden får du en artikkel om narsissistisk gavegivning og kontroll, til å handle om at gaver havner i skuffen etter noen dager?

Artikkelen handler jo overhode ikke om overflod, det handler om en syklig kontroll, og hvordan mottaker kan manipuleres.

Anonymkode: 6da9a...fe3

De har vel bare lest overskriften.

• Liker 1
Skrevet

Du har overhodet ikke lest artikkelen du lenker til, har du vel?

Ganske interessant egentlig, hvordan gaver fungerer som sosialt lim - og da kan misbrukes av personer med ønske om nettopp sosial kontroll over andre.

Anonymkode: d3efd...065

• Liker 2
Skrevet

Har knapt opplevd å få gaver som havner i skuffer og skap, og har heller ingen psykopater i familien eller vennegjengen. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, men det er sikkert noen som bruker gaver som makt og manipulasjon.

Anonymkode: fc2dd...23e

Skrevet

Klart gaver kan brukes til manipulering, men det kan jo det meste av tilsynelatende positive handlinger.

Og de to første tilfellene er jo bare veldig urealistiske. Hvor ofte skjer det at en sprø slektning overøser en med ekstremt dyre gaver? Og hvor ofte skjer det at man får en pengegave fra en man har spist middag med? 

Skrevet
ti10 skrev (6 minutter siden):

Klart gaver kan brukes til manipulering, men det kan jo det meste av tilsynelatende positive handlinger.

Og de to første tilfellene er jo bare veldig urealistiske. Hvor ofte skjer det at en sprø slektning overøser en med ekstremt dyre gaver? Og hvor ofte skjer det at man får en pengegave fra en man har spist middag med? 

Enig! Og hva om mottakeren bare blir glad for de ekstremt dyre gavene fra en sprø slektning og ikke føler seg det minste underlegen?  

En mann som gir pengegave til en kvinne etter en middag vil garantert ikke bli "plaget" med flere dater :D og det tror jeg nok de aller aller fleste menn er fullt klar over. 

Jeg har aldri opplevd gaver som manipulering, mulig jeg har en veldig grei omgangskrets. Om noen ga meg en stygg genser, ville jeg aldri brukt den. Den ville havnet hos en bruktbutikk. Hvor hjelpeløse tror han egentlig folk er?

• Liker 1
Skrevet
Pringle skrev (2 timer siden):

Interessant artikkel, men den tar ikke for seg hvordan gaver bidrar til overflodsamfunnet, den fokuserer på hvordan gaver fungerer i sosiale maktstrukturer. 

Ja, ein interessant artikkel.  Det er nok mange som kjenner seg litt igjenn  når der opplever å få  gaver som de føler ikkje  "kom fra hjerterota"  til  giveren, og som min gamle bestemor omtalte som "kjølige gaver" 

Det er vel kanskje også ein viss  samanheng med overflodsamfunnet å givergleden.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel ikke alle som har like god råd og kan kjøpe det de vil hele året. Det fine med julen er jo og gaver, selv om man er voksen. Bli satt pris på og vite at noen tenker på en. Da kan man droppe treet og julematen og liksom... for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 4a9ee...ffd

• Hjerte 1
Skrevet

Nå er det  mange år sidan det blei innført klare regeler rettningslinjer for  utveksling av gaver både inenfor private og offentlig virksomheter. Gaver blei brukt som eit "smøremiddel", og virket manipilerende, og grenset til korupsjon. 

Ifølge juridisk litteratur kan ikke ansatte ta imot gaver eller andre former for godtgjørelse fra virksomhetens forretningsforbindelser uten at arbeidsgiver får beskjed om dette. Mottakelse av slike gaver uten arbeidsgivers samtykke kan således være i strid med lojalitetsplikten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke alle som har like god råd og kan kjøpe det de vil hele året. Det fine med julen er jo og gaver, selv om man er voksen. Bli satt pris på og vite at noen tenker på en. Da kan man droppe treet og julematen og liksom... for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 4a9ee...ffd

Overflodsamfunnet har vel satt sitt preg på hvordan mottakeren av gaver reagerer. Som barn verdisatte ein selv dei enkle ting, ting og ein oppfattet slett  ikkje gavene som  noen manipulasjon fra giveren.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...