Gå til innhold

Har barnet ditt noen gang satt noe i halsen/blit kvelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var det?

Hva skjedde?

Hva ble gjort?

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 1866d...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Barnet mitt var 1.5år, satt en bit i luftrøret. Ble blå i ansiktet men kunne delvis puste. Det ble ambulanse inn til sykehuset, pluss 3 overnattinger på riksen. Til all lykke gikk operasjonen fint, hun måtte i narkose i 45min med en overnatting/m overvåking. 

Forferdelig for en 21 år gammel mor den gang. 

Anonymkode: 8815d...3f1

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Bare et sånn obs. 

Jeg vet ikke om det gjelder trådstarter, men det vil garantert gjelde noen av leserene av denne tråden...

Ved slike tråder vil man få inntrykk av at dette er supervanlig. Og en redsel kan bli til angst. 

Dette er ikke vanlig.  Selvfølgelig kan det skje, men det skjer hos de aller aller færreste! 

Anonymkode: 79d1c...225

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jepp. Barnet mitt var 1.5år, satt en bit i luftrøret. Ble blå i ansiktet men kunne delvis puste. Det ble ambulanse inn til sykehuset, pluss 3 overnattinger på riksen. Til all lykke gikk operasjonen fint, hun måtte i narkose i 45min med en overnatting/m overvåking. 

Forferdelig for en 21 år gammel mor den gang. 

Huff det høres dramatisk ut❤️ Prøvde dere noen metode for å få det opp og beholdt roen? Slapp barnet unna uten noen senvirkninger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare et sånn obs. 

Jeg vet ikke om det gjelder trådstarter, men det vil garantert gjelde noen av leserene av denne tråden...

Ved slike tråder vil man få inntrykk av at dette er supervanlig. Og en redsel kan bli til angst. 

Dette er ikke vanlig.  Selvfølgelig kan det skje, men det skjer hos de aller aller færreste! 

Så dramatisk som ble beskrevet er nok ikke vanlig nei, men at små barn setter noe i halsen som de trenger hjelp til å få opp er vel ikke så uvanlig?

Min niese var 1,5 år og hadde kun fortenner, vanskelig å tygge, satte mat i halsen, prøvde å hoste det opp selv, men klarte ikke, jenta måtte snus opp ned og dunke hardt på ryggen før det ble kastet opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare et sånn obs. 

Mange foreldre opplever nok tid til annen at en eplebit snører seg i halsen et lite øyeblikk, og ja som regel så kommer det opp igjen. I mitt tilfelle gjorde det ikke det. Men det gikk fint fordi biten ikke var stor nok til å blokkere luftveiene. Jeg fikk mitt livs verste mareritt de dagenevog mnd etter... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange foreldre opplever nok tid til annen at en eplebit snører seg i halsen et lite øyeblikk, og ja som regel så kommer det opp igjen. I mitt tilfelle gjorde det ikke det. Men det gikk fint fordi biten ikke var stor nok til å blokkere luftveiene. Jeg fikk mitt livs verste mareritt de dagenevog mnd etter... 

Sitter fortsatt i meg 14år etter.... hun var bare rett over året. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så dramatisk som ble beskrevet er nok ikke vanlig nei, men at små barn setter noe i halsen som de trenger hjelp til å få opp er vel ikke så uvanlig?

Min niese var 1,5 år og hadde kun fortenner, vanskelig å tygge, satte mat i halsen, prøvde å hoste det opp selv, men klarte ikke, jenta måtte snus opp ned og dunke hardt på ryggen før det ble kastet opp. 

Forferdelig følelse. 😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff det høres dramatisk ut❤️ Prøvde dere noen metode for å få det opp og beholdt roen? Slapp barnet unna uten noen senvirkninger?

Ja meg og min daværende kjæreste og pappa til barnet prøvde å dunke henne hardt i ryggen. Da det ikke gikk tok han henne opp ned og resten fikk jeg ikke med meg. Jeg klarte ikke å se på. Ambulanse var da på vei og hun pustet litt lettere uten å brekke seg. Men så kom hostekulene igjen. Da ble hun sendt inn. På ultralyd av lungene ble biten sett og pga infeksjonsfare måtte den fjernes... det gikk fint❤️

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja meg og min daværende kjæreste og pappa til barnet prøvde å dunke henne hardt i ryggen. Da det ikke gikk tok han henne opp ned og resten fikk jeg ikke med meg. Jeg klarte ikke å se på. Ambulanse var da på vei og hun pustet litt lettere uten å brekke seg. Men så kom hostekulene igjen. Da ble hun sendt inn. På ultralyd av lungene ble biten sett og pga infeksjonsfare måtte den fjernes... det gikk fint❤️

Og idag er hun 15år uten senskader❤️ Kun dagene etter var hun sår etter rør gjennom luftrøret. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg tror det fort kan bli slik at de som har opplevd det svarer, og at de som ikke har det ikke har så mye å svare. 

Jeg har opplevd en gang at et av barna satte fast en grønnsaksbit i halsen på restaurant. Da var hun to år. Vi så og hørte på henne at hun ikke fikk nok luft og ikke fikk biten hverken opp eller ned. Jeg la henne over knærne med hodet ned og dunket i ryggen, og biten kom opp. Det var ikke slik at det ble dramatisk på noen måte, men det var ubehagelig der og da. 

For å balansere, er det den eneste gangen jeg har opplevd å gripe inn på noen måte. Jeg har aldri opplevde det på 10 år i småbarnsavdeling i barnehage, og aldri opplevd det med det eldste barnet mitt.

Anonymkode: 47cc3...9ff

• Nyttig 3
Skrevet

Min sønn fikk en kokt gulrotbit i halsen da han var ca 3 år. Kan klarte ikke å lage lyd, og jeg Kommer aldri til å glemme det desperate ansiktsuttrykket hans når vi skjønte at han ikke fikk puste.  Mannen min la han over knærne og dunket i ryggen, mens jeg sprang for å hente telefonen. Biten kom heldigvis opp  etter et par dunk. Ingen senskader.

Anonymkode: d4d7b...488

• Liker 2
Skrevet

Nei aldri skjedd.

ikke med noen av barna - heldigvis 

Anonymkode: 4bd86...76d

Skrevet

Min første satte ting i halsen flere ganger, men det var aldri særlig dramatisk. Holdt han opp ned og dunket i ryggen. Min yngste har aldri satt noe fast i halsen.

Anonymkode: 33c52...2fd

Skrevet

Har heldigvis aldri skjedd med mine to barn. Men jeg har vært/er paranoid og derfor veldig forsiktig, typ har gitt barna mine kun pupp, grøt, smoothie, yoghurt etc. det første året når jeg var hjemme alene med dem😅 de fikk fruktbiter, brød etc. hvis pappen også var hjemme🙈 da han tok over permisjonen ville jeg helst at han skulle gjøre det samme (altså ikke gi noe som kunne sette seg fast med mindre jeg også var hjemme og kunne ringe ambulanse mens han startet førstehjelp), men han mente jeg bare var hysterisk (noe jeg sikkert var også😆). Aller helst skulle barna mine fått grøt og smoothie til de var myndige, eller hele livet sitt for den del😂😂😂

Anonymkode: 76942...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har heldigvis aldri skjedd med mine to barn. Men jeg har vært/er paranoid og derfor veldig forsiktig, typ har gitt barna mine kun pupp, grøt, smoothie, yoghurt etc. det første året når jeg var hjemme alene med dem😅 de fikk fruktbiter, brød etc. hvis pappen også var hjemme🙈 da han tok over permisjonen ville jeg helst at han skulle gjøre det samme (altså ikke gi noe som kunne sette seg fast med mindre jeg også var hjemme og kunne ringe ambulanse mens han startet førstehjelp), men han mente jeg bare var hysterisk (noe jeg sikkert var også😆). Aller helst skulle barna mine fått grøt og smoothie til de var myndige, eller hele livet sitt for den del😂😂😂

Anonymkode: 76942...451

Var like forsiktig jeg også, men hun her gikk å plukket opp biter fra gulvet. Man har ikke ti øyner og fulgte ikke med i det sekundet🙈 er helt krakilsk selv. Får helt noia.  Liker heller ikke brekke lyder, får noia bare av det etter det som skjedde🥴😅

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, da han var nesten 3 år. Han ble bevisstløs før biten kom opp etter flere minutter med førstehjelp og heimlich. Av og til sitter det dessverre helt fast. Han ble hentet av luftambulanse og ble gjenopplivet. Han husker ingen ting, men jeg har traumer.

Det er helt vanlig å sette ting i halsen. Da hoster man, eller brekker seg. Klarer man det har man luft og det er ingen fare. Når ting blokkerer luftveier helt klarer man hverken hoste, gispe osv. Det er helt stille. Det husker jeg var skremmende. Stillheten, skrekken i øynene, at han ble blå og frådet, samtidig som det ikke kom en lyd fra han. Han ble operert etter innleggelsen. Viste seg at han hadde trangt spiserør i tillegg til at mandlene var så svær at det ikke har særlig passasje.

Anonymkode: 33ca5...ed0

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Ingen av mine barn har gjort det. Og de er glade i mat og de fikk grøt fra 4 mnd og mat som pasta, broccoli, kjøttboller fra 6 mnd. Jeg var forsiktig med boller og pølser, husker jeg. 

Anonymkode: 23427...fe7

Skrevet

Ja, minste har satt fast mat og blokkert luftveiene, og de gangene har det alltid vært eple. Ikke en bit, men ferdigtygd eple som har satt seg fast. Har lagt henne på magen over foten i litt vinkel nedover og dunket henne i ryggen. Så heldigvis ikke så veldig alvorlig i det hele, men hun måtte ha hjelp.

Hun har også satt fast annen mat, men da uten at luftveiene har blitt blokkert. Da har hun hostet opp det selv.

Anonymkode: e7b1d...190

• Liker 1
Skrevet

Ja dette skjedde en gang. Det var helt forferdelig. Jeg måtte ta sånn heimlich manøver. Trykke hardt på magen. Heldigvis gikk dette bra. Gullet fikk opp det hun hadde i halsen. Grusom opplevelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...