Gå til innhold

Når og hvordan slutte med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at anbefalingen er å slutte med smokk før barnet fyller 3 år men det kan virke som vi ikke klarer å gjøre det med jenta vår🙈 hvordan avvennet dere smokk? Og er det lettere når de blir eldre og forstår mer? 

Anonymkode: 33455...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi avvente smokk på dagtid ved 6mnd, kun ved søvn.

Derretter ett år, kun på natta. Og nå skal vi gang med å kutte den på natta også, hun blir tre på nyåret. 

Vi har snakket om det lenge, og hun har fått velge om hun vil gi den til nissen eller til lillesøsteren. Vi teller ned dagene sammen, og sier at hun er stor nå og trenger den ikke lenger, men andre mindre barn trenger den.

Anonymkode: 436b2...344

Skrevet

Min gutt ble 4 år før han sluttet med smokk. Han brukte den da bare ved legging og hvis han var lei seg på dagtid for noe, samt når vi kjørte langt med bil. 

Noen uker før 4 årsdagen snakket vi med ham om at "når man blir 4 år så må man slutte med smokk". Og så fant vi ut at vi skulle sende smokkene til Kaptein Sabeltanns smokkarium i Dyreparken. Så på 4 årsdagen samlet vi sammen alle vi fant og la i konvolutt og sendte avgårde. Han var med på hele greia. Da han skulle legge seg så ble det jo selvsagt et stort savn, men gikk greiere enn jeg hadde sett for meg. Ute av øye ute av sinn vettu. 

Da niesen min skulle slutte forleden så la de smokkene i en boks ute til nissen sammen med litt grøt i en bolle. Da de sjekket litt senere var smokkene borte, grøten spist opp og nissen hadde lagt igjen en pakke til henne. Morsomt 😄 Hun er 3 år, og har visstnok spurt en del etter smokkene etterpå, men har gått bra. 

Mange måter å gjøre det på, men viktig at barnet blir forberedt godt på det, og at alle smokkene blir fysisk fjernet. Aldersmessig må dere foreldre bare bestemme det ut ifra hvor moden akkurat deres barn er. Min gutt ble 4 mye fordi han har autisme og roet seg så godt med smokk ved kaos og uro. Men smokkebruk så lenge er jo ikke bra, så ta det tidligere 😬👌

• Liker 1
Skrevet

Nr 1 slutta når lillesøster kom. Hun sa da bare baby som bruker smokker. Så hun slutta på dagen. Hun var da 2,5 år. Nr 2 var veldig avhengig av smukken spesielt når hun sov. Så fulgte jeg med når hun hadde sovnet. Så hun ikke brukte den. Gjemte den under hodeputa hennes. Så at hun ikke så etter den. Men var fast bestemt på at hun skulle ha smukken. Så jeg klipte av tuppen og sa at den var brukt opp. Og da var det gjort. Hun godtok det. Husker ikke hvor gammel hun var. Men under 3 år. 

• Liker 1
Skrevet

Vår beit i stykker alle a-mollene når hun var 3 år, og da var de ikke gode å sutte på lenger, så da slutta hun av seg selv. Kanskje prøve å klippe små hull i de?

Anonymkode: e635c...3f1

• Liker 1
Skrevet

Mine var nesten 3 og 4 år, jeg tok ikke kampen før da fordi jeg ikke kunne kutte ut smukk på bare en av dem, og yngste sov veldig dårlig uten. 

Men vi "måtte" plutselig fordi 4-åringen fikk utslett rundt munnen. Ble mye gråt første kvelden, bittelitt andre kvelden, etter 3 dager var det akseptert at smukken var borte.

Anonymkode: 54302...d52

• Liker 1
Skrevet

Sluttet når de var ca 2,5år. Klippet hull i de og sa de var ødelagt og at nå måtte de slutte. Var kjærlighetsorg noen dager, men det gikk jo over.

Du må jo bare si at nå et det ikke noe mer smokk. Det er sånt som vi foreldre må bestemme. Tror de fleste barna blir lei seg, men  det må man jo tåle å stå i.

Anonymkode: 073ab...9db

• Liker 1
Skrevet

Ts her! Takk for tips alle sammen! Vi skal se hvordan det går å gi smokken «til nissen» i romjula (greit å ha fri fra barnehagen da det muligens blir sene kvelder uten smokken😅), og hvis ikke det funker så klipper vi hull på den og sier at den er brukt opp😆 får se hvordan det går!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 16.57):

Vet at anbefalingen er å slutte med smokk før barnet fyller 3 år men det kan virke som vi ikke klarer å gjøre det med jenta vår🙈 hvordan avvennet dere smokk? Og er det lettere når de blir eldre og forstår mer? 

bare slutt det. 

Skrevet

Fra 2 års dagen hørte smokken bare til i senga. På 3-årsdagen ble alle borte, vi sa vi ga dem til.,.(husker ikke). 
Hun sa hun savnet den i åresvis. 

Anonymkode: 10ea3...e81

Skrevet

Vi tok en tur til Mallorca, og "glemte" å ta smokkene med (vi hadde noen med oss for sikkerhets skyll hvis det skulle bli helvete uten dem). Så enkelt var det. Hvis dere skal et sted et par dager så prøv dette, funker kjempefint.

Anonymkode: b39e6...4d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 16.57):

Enten veldig tidlig, eller når de er så gammel at du virkelig kan snakke fornuft med barnet. Så ja, det er enklere jo mer modent barnet er.

Mine var henholdvis 4 mnd og 4 år.

Anonymkode: fe856...129

Skrevet

Det barnet som brukte smokk sluttet ved 2,5 år. De kan fint forstå i den alderen altså. Jeg forberedte han fra 3 dager før, og viste på fingrene. Om 3 dager så skal vi gi bort smokken. Så om 2 dager og til slutt sa jeg i morgen. Smokken var et savn i to-tre dager, og så gikk det greit.

Det viktigste er å stå i  det når man først har lagt bort smokken og ikke drive å gi den tilbake om barnet gråter eller ikke vil sove uten. Da må man bare være der for barnet og gi trøst, for det går over. 

Anonymkode: d5def...7d7

• Liker 1
Skrevet

Vi sluttet med smokk utenom soving da eldstemann var ett år. Det var litt sutring og klaging, men det får man bare stå i. Han fikk ha smokk når han skulle sove til han var tre. Da ga vi den til fiskene i Akvariet i Bergen, og de ga ham en Lego-bil som takk. Litt klaging og sutring når han skulle legge seg den kvelden, men gikk raskt over. 

Minstemann var aldri så interessert i smokken. Han mistet interessen helt og sluttet av seg selv da han var litt over ett. 

Anonymkode: 798da...d87

Skrevet

Eldste var tre år, hun sluttet i påska og ga alle sine smokker til påskeharen 😊 la dem i et påskeegg og satte egget ute på trappa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...