Gå til innhold

Er nøttestek godt? Del din oppskrift :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å lage nøttestek i år men vil ikke skuffe gjestene som ikke er vegetarianere (ikke jeg heller). Syns dere nøttestek er godt eller bare ok? Del deres beste smakstips og oppskrift 😊 Tips til tilbehør?

Anonymkode: d3e80...f84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gal??? NEI! Det smakte absolutt ikke like godt som ribbe/pinnekjøtt/kalkun. Det kan til nøds funke som en torsdagsmiddag en gang man er veldig sliten og ikke orker å lage mat, er skrubbsulten, og får tilberedt dette av andre, OG at det er gratis, Men under noen andre omstendigheter? NEI! Og i alle fall ikke på julaften!!!

Anonymkode: 96f01...734

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å lage det på julaften, ville jeg informert gjestene om det først. Ville gått for Hanne Lene sin (men nå kan jeg ikke påberope meg å ha smakt så mange nøttesteker) https://vegetarentusiast.no/nottestek/

Nettsiden virket litt klikk da jeg trykket meg inn der nå, men oppskriften sto der i det minste. 

Anonymkode: 81e3e...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt denne, har ikke testet den innbakt enda, men har lyst til det en gang og. Og det er godt ja. 

Nøttestek

Ingredienser

2 ss meierismør
1 stor gul løk
3 hvitløksfedd
1/4 purreløk

Gulerot/bete (raspet)
2,5 dl usaltede hasselnøtter

2 dl usaltede cashewnøtter
150 gram rød (i praksis orange) cheddar el ferdig revet
2 egg
3 dl lettkokte havregryn
2 ts sterk sennep
2 ts vegansk worchestershiresaus (kan droppes, evt erstattes med vanlig) el soyasaus*
2 ts salt
1 ts pepper

1 ss sitronsaft

1 ts nøytral olje

Muskat/chili

Varm opp ovnen til 200 grader, og finn frem en ildfast form, gjerne en brødform, som tar 1,5 til 2 liter. Kle den med et bakepapir, og sett til side.

Grovhakk løk og hvitløk og la det surre med smør og 1 ts salt i en stekepanne til alt er mykt. Når løken nærmer seg gjennomsiktig og gylden, grovhakk purreløken og la den steke sammen med de andre grønnsakene et par minutter. Sett til side.

Finn frem en matmølle eller food processor, og kjør hasselnøtter og cashewnøtter i matmølla sammen med cheddarosten, til det er i småbiter. Det skal ikke være et fint mel! Se bildet for konsistens. Kjør løk-og purreblandingen i matmølla sammen med nøtter og ost i et lite minutt.

Ha deretter oppi egg, olje, havregryn, sennep, worchestershiresaus, salt, pepper og sitron til det er en jevn masse. Om den ser veldig flytende ut, kan du ha oppi litt mer havregryn.

Hell blandingen over i brødforma, og sett den midt i ovnen. La den stå i 1-1,5 time (følg med på den underveis), og legg gjerne et bakepapir over etter en halvtime, når den har blitt gylden på overflaten, slik at den ikke blir svidd. La den avkjøle opptil 15 minutter før du løfter steika ut av forma, og skjærer den forsiktig i tykke skiver.

Anonymkode: 3280f...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig opphypet pga at noen føler de må ha et alternativ til kjøtt.

Anonymkode: a0aa5...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker denne:

https://bodilslilleblogg.com/2016/12/21/nottestek-med-steinsopp-og-cashewnotter/

Den er, i motsetning til mange nøttesteker, ikke krydret med "julekrydder" eller noe annet søtlig. Den er smaksrik men mild. 

Vi serverer den med fløtesaus med soppkraft, rosenkål og poteter.

Jeg ville bare brukt den som tilbehør til kjøttet for de som liker kjøtt, og som hovedrett for vegetarianere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har brukt denne, har ikke testet den innbakt enda, men har lyst til det en gang og. Og det er godt ja. 

Nøttestek

Ingredienser

2 ss meierismør
1 stor gul løk
3 hvitløksfedd
1/4 purreløk

Gulerot/bete (raspet)
2,5 dl usaltede hasselnøtter

2 dl usaltede cashewnøtter
150 gram rød (i praksis orange) cheddar el ferdig revet
2 egg
3 dl lettkokte havregryn
2 ts sterk sennep
2 ts vegansk worchestershiresaus (kan droppes, evt erstattes med vanlig) el soyasaus*
2 ts salt
1 ts pepper

1 ss sitronsaft

1 ts nøytral olje

Muskat/chili

Varm opp ovnen til 200 grader, og finn frem en ildfast form, gjerne en brødform, som tar 1,5 til 2 liter. Kle den med et bakepapir, og sett til side.

Grovhakk løk og hvitløk og la det surre med smør og 1 ts salt i en stekepanne til alt er mykt. Når løken nærmer seg gjennomsiktig og gylden, grovhakk purreløken og la den steke sammen med de andre grønnsakene et par minutter. Sett til side.

Finn frem en matmølle eller food processor, og kjør hasselnøtter og cashewnøtter i matmølla sammen med cheddarosten, til det er i småbiter. Det skal ikke være et fint mel! Se bildet for konsistens. Kjør løk-og purreblandingen i matmølla sammen med nøtter og ost i et lite minutt.

Ha deretter oppi egg, olje, havregryn, sennep, worchestershiresaus, salt, pepper og sitron til det er en jevn masse. Om den ser veldig flytende ut, kan du ha oppi litt mer havregryn.

Hell blandingen over i brødforma, og sett den midt i ovnen. La den stå i 1-1,5 time (følg med på den underveis), og legg gjerne et bakepapir over etter en halvtime, når den har blitt gylden på overflaten, slik at den ikke blir svidd. La den avkjøle opptil 15 minutter før du løfter steika ut av forma, og skjærer den forsiktig i tykke skiver.

Anonymkode: 3280f...b95

Dette ligner vår favoritt også! Lagde den, og faren min var veldig skeptisk. Men utbrøt: «det er bedre enn ribbe jo!» 

Så nøttestek er helt nydelig 😍 

Vi synes det er best med blanding av nøtter og bruker pecan, para, valnøtter, hassel og mandler. Vi er ikke så glade i de innbakte versjonene. Etter vår mening er nøttestek mye mer luksus- og høytidsmat enn ribbe.

Vi lager en basert på en oppskrift funnet her inne på KG faktisk:

Anonymkode: 91b3b...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...