Gå til innhold

Sjef som forventer at vi "unge" skal inkludere ny kollega som ikke passer inn med oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er litt overrasket over svarene her.

Det skrives jo at det sosiale som skjer er på fritiden. I tillegg snakkes det ikke kjempe høyt om det.

Jeg tenker at man bør jo kanskje be om en oppklaring i hva som legges i «utestenging». For om dere er hyggelige, inkluderende og snakker med vedkommende på jobb (altså ikke direkte unngår dem, slutter å snakke ol. når de kommer bort til dere), da har faktisk ikke arbeidsplassen noe mer de skulle gjort. Jobb er jobb og fritid er fritid.

Mange av oss vi har forståelse for at man er på jobb for å jobbe. Man er selvsagt hyggelig mot kollegaer, kan le og ha det morsomt, men ofte har man venner på fritiden man henger med, som man ikke jobber med. 

Anonymkode: 44093...e25

Enig. Men virker som mange på kg generelt er veldig generøse med andres tid, liv og penger. Hvis det gjelder andres ting så skal man alltid være raus, men jeg tviler på at de oppfører seg slik selv. 

Noen eier heller ikke leseforståelse og blander inn eksludering på jobb. Så lenge det ikke er eksludering på jobb så er det ikke relevant for arbeidsgiver eller kollega. 

Hva hvis disse 10 var bestiser før de begynte på jobben? Må de nå inkludere kollegaer bare fordi de også nå er kollegaer? Mange her klarer ikke å skille på venner og kollegaer.

Anonymkode: ecfc3...c13

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 hours ago, AnonymBruker said:

Først vil jeg si at vi er høflige og ikke overser vedkommende. Vi har hatt noe small talk og pratet med vedkommendeom jobben. På arbeidsplassen min er vi ca.50 ansatte og ca.10 av oss er "de unge", dvs mellom 26 og 37 år ca. Vi "unge" har en litt egen sjargong og er gode venner også privat. Vi er alle relativt utadvente og har mye humor. Vi har mye til felles og henger en del sammen på fritiden, selv om flere av oss også har familie. 

Det er generelt et veldig godt arbeidsmiljø på jobben, hvor alle kan snakke med alle og ingen er uvenner. Alle vet at vi "unge" er ekstra gode venner og er venner privat. I høst fikk vi en ny kollega som aldersmessig tilhører "de unge", men vedkommende er veldig annerledes enn oss allikevel, og henger ikke med på sjargongen vår. Humoren og personligheten passer bedre med våre eldre kollegaer og jeg ser jo at vedkommende ikke sitter alene i hverken møter eller lunsj, hen snakker alltid med noen. Vi har som sagt også pratet med vedkommende i flere settinger, men venne-kjemien er rett og slett ikke der. Det blir med kollega-praten. Vil bare nevne at alle de "unge" ikke har jobbet hos oss like lenge, så gjengen har blitt utvidet underveis, fordi vi har vært åpne for å bli kjent med nye mennesker og kjemien har stemt.

Problemet er at vedkommende nå har tatt opp på medarbeidersamtale at hen føler seg ekskludert av oss, fordi det kommer frem at vi har dratt på kafé eller hatt fest, alle vi "unge" utenom hen. Dette er forøvrig ikke ting vi gjør en stor sak utav på jobb, men ting som dukker opp i bisetninger her og der. Sjefen vil nå at vi skal inkludere vedkommende i fritidsaktivitene våre. Er det vi som gjør noe galt her? 

Anonymkode: 621e5...8a4

Hvor er det du jobber? Høres ut som en barnehage eller noe. Klart dere ekskluderer, dere klarer jo ikke bli kjent med denne personen på ordentlig dersom dere kun snakker til hen på jobb, dere vet jo da ikke hvordan vedkommende er privat. Det er jo heller ikke normalt å henge med kollegaer så mye som dere "unge" gjør, høres ut som en veldig umoden arbeidsplass generelt. Så ja, det er dere som er ute på jordet her. Stakkars menneske, må føles forferdelig å jobbe sammen med dere "unge". 

Anonymkode: fc993...1bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg skrev tidligere, så er dette ting som dukker opp i bisetninger. Hvis noen spør hva jeg gjorde i helgen og jeg var på byen med noen av de andre, så lyver jeg rett og slett ikke om det. Ts

Anonymkode: 621e5...8a4

"på byen med de andre", herlighet så umodent og barnslig da ;D 

Anonymkode: fc993...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i en lignende situasjon. Forskjellen er kanskje at det er flere «unge» som er utenom «kjernen». 
men vi har bedt med. Det er kanskje forskjellen. Og vi har da bedt med i litt «offentlige» ting, som bowling, stand up og lignende. Det har disse «andre» takket nei til hver eneste gang. For de «liker ikke sånt». Vel.. da har vi prøvd! Det er ikke bare den ene siden som skal inkludere. Vi er voksne folk. Noen ganger må man gjøre ting man ikke syns er så gøy for å få være med. Selv dro jeg på konsert med musikk jeg anser som bråk. Nettopp for å være inkluderende og raus. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i 30-åra, kanskje litt rar, og ikke den som tøyser, fjaser eller danser mest. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg har fantastiske kolleger som inkluderer meg, spør om jeg vil bli med på kafé en gang i blant. Jeg vet at mange av de andre "unge" er nære venner privat og gjør mye sammen på fritiden. Det betyr veldig mye for meg å av og til bli inkludert, mer enn de nok tror og kan forstå. 

Jeg synes dere skal inkludere den nye kollegaen din av og til.

Anonymkode: 1641d...919

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, i utgangspunktet gjør det ikke det, men jeg hadde nok tatt saken til domstolen om nødvendig dersom en arbeidsgiver hadde laget en sak ut av hvordan jeg tilbringer min fritid. Det hadde altså vært som en respons på arbeidstakers "tiltak" mot ulovlige inngrep på fritiden, ikke noe jeg hadde gjort uten forutgående hendelse. 

Jo, det er av stor betydning av at dette skjer på fritiden, for man bestemmer selv hvem man inviterer på fritiden, kollega eller ei. 

Anonymkode: 3ae69...dbe

Du misforstår, jeg snakker om tiltak på arbeidsplassen!

Anonymkode: ad3f6...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Bytt ut "de unge" med "jentene i klassen", endre setting til skole. Er egentligen ikke vanskeligere, men er selvfølgelig vanskelig i bland. Ja, Stine og Lise kan være bestevenner å dra sammen på sydentur med familien til Stine uten at alle jentene i klassen må bli med. Men Astrid kan ikke være den eneste jenten i klassen som ikke blir invitert i bursdagen til Stine, eller den som ikke har noen å leke med av jentene i friminuttene, eller for øvrig bli ekskludert å være en av "jentene i klassen". 

Her har lederen til TS reagert, og det bør TS ta innover seg. 

Her har du klart å illustrere poenget på en genial måte! Tusen takk!! TS, håper du leser kommentaren til Fremmed fugl»!! 

Fremmed fugl: god jul til deg og takk for at du er et godt medmenneske❤️❤️

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere høres umodne ut. Det er ikke greit å eksludere den eneste i samme aldersgruppe slik dere gjør. 

Jeg er glad jeg ikke er venn med jevnaldrene kollegaer privat.

Anonymkode: 2910e...cda

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Bytt ut "de unge" med "jentene i klassen", endre setting til skole. Er egentligen ikke vanskeligere, men er selvfølgelig vanskelig i bland. Ja, Stine og Lise kan være bestevenner å dra sammen på sydentur med familien til Stine uten at alle jentene i klassen må bli med. Men Astrid kan ikke være den eneste jenten i klassen som ikke blir invitert i bursdagen til Stine, eller den som ikke har noen å leke med av jentene i friminuttene, eller for øvrig bli ekskludert å være en av "jentene i klassen". 

Tenkte akkurat det samme 👏🏻

Anonymkode: 2910e...cda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baremeg skrev (14 timer siden):

Jeg begynner i ny jobb etter nyttår og hadde jeg fått vite at en gruppe av mine kollegaer på samme alder hadde finnet på  ting sammen på fritiden uten å invitere meg så hadde jeg blitt lei meg. Tenker at det er veldig naturlig 

Dette er mentalitet som hører hjemme på grunnskolen...skjerp deg. Nå er du i voksenlivet, da funker ikke stakkars meg og offerrolle.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke naturlig, hvorfor i alle dager vil du trenge deg på nærmest fremmede bare fordi DE er venner? Jeg begynner i ny jobb i Januar selv, har vært innom nye arbeidsplassen flere ganger, lite sted, mange er sammensveiset og har kjent hverandre i 10+år, hvis Kari og Berit har kjent hverandre i 12år og drar på Sverige tur i helga, hvorfor skal det gjøre meg trist? Jeg har jo ikke kjent dem lenge, jeg er ikke venn med dem jeg er en kollega. Sist jeg var der nevnte to av dem at de hadde reist rundt i Tanzania sammen for mange år siden, med konene sine. Skal jeg kreve å få være med neste gang?

Hvis alle på jobben på en fredag, særlig da sjefen sier at de skal ned på pub’en og ta en fredagspils, også spør han direkte alle/de fleste om de vil være men ikke spør meg, så hadde det vært noe annet. Men da blir det også noe sosialt arrangert av arbeidsplassen. 

Folk shamer ts for å ha venner. Hadde dere sagt det samme om foreks Erik, Fredrik, Hanne og Johannes jobbet sammen men var også i familie? Hva hvis Sandra og Jens er samboere på fritiden, syntes dere det er greit å bli snurt fordi du ikke fikk være med i Tante sitt 60-årslag eller spise middag etter jobb med paret? Nei? Fordi du er ikke relatert, du er ikke i det forholdet og i denne settingen, du er ikke VENN med disse. Dette er et voksent menneske, ikke et barn. Barn på skolen har ingen andre å møte og det er vanskelig for dem å finne nye miljø. Voksne kan møte folk overalt og skaffe venner over interesser, har man ikke klart det som 35åring så er det noe man må fikse selv, ikke grine til sjefen som en 6-åring og kreve å få invitasjon til huset til Karin fordi Bendik og Erik fikk dra på besøk i går. Herlighet.

man må også tåle å høre at andre har hatt det gøy sammen i helga. Så lenge ts og gjengen er åpne og hyggelige PÅ JOBB, så er det innafor. 

Godt skrevet... :) 

Anonymkode: f407b...7f8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Den funker ikke i arbeidslivet, men på grunnskolen :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dere har vel ingen «plikt» til å inkludere, men jeg syntes det er dårlig gjort å ikke gjøre det. Spesielt når personen faktisk føler på det selv.

Dere er en såpass stor gjeng at en fra eller til ikke kan utgjøre den helt store forskjellen. Jeg syntes dere skal invitere kollegaen deres neste gang dere skal noe. Om hun ikke tuller og fjaser slik som dere, så gjør jo ikke det noe? Kanskje hun er sjenert og liker best å obeservere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den funker ikke i arbeidslivet, men på grunnskolen :) 

Beklager, hva er det som ikke funker i arbeidslivet? Det å kunne dra på ferie med en god venn fra jobben? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (4 timer siden):

ja voksne på en arb plass bør ha lært for lenge siden, da de var barn, at utestengning ikke er ok.

Hva man bør rent menneskelig sett og hva arbeidsgiver kan påvirke er to forskjellige ting. Jeg er enig i at man fra et rent menneskelig, generelt ståsted kan gjøre forsøk på å inkludere, men arbeidsgiver kan ikke forvente at man inviterer en gitt kollega til helt private arrangement som ikke har noe som helst med jobben å gjøre. Det er skillet mellom det som regi i regi av jobb og foks fritid og privatliv som er poenget her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår, jeg snakker om tiltak på arbeidsplassen!

Ja, dersom det skjer et tiltak for å forbedre arbeidsmiljøet på jobb er det helt fint. Dersom arbeidsgiver derimot fortsetter å forvente at jeg skal inkludere X, Y og Z osv. på fritiden mot min vilje, så blir det en arbeidskonflikt. Men det er selvsagt noe arbeidsgiver hadde valgt helt selv å gjøre, jeg ville bare gitt svar på tiltak. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du klart å illustrere poenget på en genial måte! Tusen takk!! TS, håper du leser kommentaren til Fremmed fugl»!! 

Fremmed fugl: god jul til deg og takk for at du er et godt medmenneske❤️❤️

Men en voksen person i jobb er ikke sammenlignbart med et barn i barneskolealder, der skolen har ansvaret i skoletiden og foreldrene til barna har ansvar for å følge opp inklusjon på fritiden. 

Som voksen har du ansvaret selv, og man kan virkelig ikke kreve at dine kollegaer skal invitere deg på ting også på fritiden, utover det som skjer i arbeidsgivers regi. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kun jeg som ikke skjønner problemet? på fritiden må man få lov til å henge med dem man vil og faktisk går overens med. Kollegaen til ts har vel andre vennen utenfor jobb som hun kan henge med? Hvis ikke er ikke det ts sitt problem, hun er jo hyggelig med kollegaen på jobb. Jeg er helt for inkludering altså, men ikke å bli påtvunget personer på fritiden sin. Ts er jo ingen støttekontakt.

Anonymkode: 4f826...751

Enig, treffer man kollegaer på fritiden i private settinger, så må det være lov å selv velge hvem man vil invitere. Det er jo fortsatt 40 andre som ikke blir invitert også. 

Anonymkode: 45bb7...141

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er litt overrasket over svarene her.

Det skrives jo at det sosiale som skjer er på fritiden. I tillegg snakkes det ikke kjempe høyt om det.

Jeg tenker at man bør jo kanskje be om en oppklaring i hva som legges i «utestenging». For om dere er hyggelige, inkluderende og snakker med vedkommende på jobb (altså ikke direkte unngår dem, slutter å snakke ol. når de kommer bort til dere), da har faktisk ikke arbeidsplassen noe mer de skulle gjort. Jobb er jobb og fritid er fritid.

Mange av oss vi har forståelse for at man er på jobb for å jobbe. Man er selvsagt hyggelig mot kollegaer, kan le og ha det morsomt, men ofte har man venner på fritiden man henger med, som man ikke jobber med. 

Anonymkode: 44093...e25

3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Men virker som mange på kg generelt er veldig generøse med andres tid, liv og penger. Hvis det gjelder andres ting så skal man alltid være raus, men jeg tviler på at de oppfører seg slik selv. 

Noen eier heller ikke leseforståelse og blander inn eksludering på jobb. Så lenge det ikke er eksludering på jobb så er det ikke relevant for arbeidsgiver eller kollega. 

Hva hvis disse 10 var bestiser før de begynte på jobben? Må de nå inkludere kollegaer bare fordi de også nå er kollegaer? Mange her klarer ikke å skille på venner og kollegaer.

Problemet er nok at de lar privatlivet flyte over på arbeidsplassen. De er ti bestiser på jobb også. De unge. Det er jo sånn de fant hverandre. Og de snakker nok om alt de skal på fritiden sammen, alt de gjorde i helgen osv. 

Anonymkode: af2f3...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er nok at de lar privatlivet flyte over på arbeidsplassen. De er ti bestiser på jobb også. De unge. Det er jo sånn de fant hverandre. Og de snakker nok om alt de skal på fritiden sammen, alt de gjorde i helgen osv. 

Ja for å si det sånn det er ganske synlig når folk er venner og ikke bare kollegaer fordi de trekkes mot hverandre hele tiden, ser hverandre, henvender seg til hverandre og spaserer sammen når det faller seg naturlig og spasere med noen og det lyser gjennom. Samme hva de selv innbiller seg så er det lett å se.

Anonymkode: c406c...42e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje. Men da er det det som er utfordringen, at man kanskje snakker for mye om hva man har gjort privat på jobb. Det er i så fall det eneste arbeidsgiver har lov til å mene noe om, at hvis man først har et klikk på fritiden som ikke angår jobben i det hele tatt, så kan man da heller snakke mindre om det. 

Hvorvidt man faktisk har en eller flere venner som også er kollegaer kun på fritiden har faktisk arbeidsgiver ikke noe med. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...