Gå til innhold

Sjef som forventer at vi "unge" skal inkludere ny kollega som ikke passer inn med oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den nyansatte må selvsagt jobbe seg inn i gruppa. Det kan jeg lese at hver enkelt av de 10+ unge allerede har gjort.

Hvorfor skal da den nyansatte få slippe den jobben? Det gir ingen mening. Å være litt på spekteret er ikke en god unnskyldning for å ikke tilpasse seg i det hele tatt. 

Anonymkode: 0b456...d33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en som blir ekskludert, det er vel 40 stk, når de er 10 venner av 50 kollegaer. At den nye kollegaen har begynt å gruppere de som «de unge» og dermed ønsker inkludering kun basert på alder så er det han som er urimelig. Hvis han ønsker å bli venn med dem så er det han som må gjøre grep. Ikke snakke negativt om hobbyene deres, stille dem genuine spørsmål og evt. invitere DEM på ting. Med andre ord, du må faktisk prøve å bli venn med de du ønsker å være venn med. Ts sier de har invitert, de har pratet og det klikker ikke. Sånn er livet. Man burde søke venner som man klikker med, det er ikke eksludering, det betyr ikke at man føler seg bedre enn andre, det betyr bare at man har det triveligere med enkelte over andre. Sånn er livet, det har man rett til. Som sagt, så lenge ts og venner er hyggelige, pratsomme og inkluderende på jobb, så er det ingenting galt her.

Anonymkode: ecfc3...c13

Det er ts som har karakterisert klikken sin som «de unge» og at den nyansatte aldersmessig hører til blant «de unge». Ts skriver også at denne klikken har blitt utvidet etter hvert, men nå er det tydeligvis stopp siden kjemien ikke stemmer med den nye.
Altså, noen tar det lenger tid å bli kjent med enn andre, men gode kolleger og medmennesker tar uansett ansvar for å slippe nykommerne inn.
Jeg er selv en del av et fagmiljø der folk har kommet og gått, men den harde kjerne har bestått. Det har aldri vært et tema å dra igang noe på fritiden med kollegaer uten at alle er blitt invitert. Alle på min jobb forstår at det ville vært dårlig gjort og at slikt gjør man bare ikke. De som har en fellesinteresse, feks fotball, drar av og til på fotballpub og det er en selvfølge at nyansatte blir invitert med. Det er faktisk ekstra fokus på at de nye må bli spurt. 

Om f eks fire nyansatte vil gå til lunsj, så ville alle forstått at dette ikke er ekskludering, men en naturlig del av at de som er «i samme båt» gjør en innsats for å bli kjent. Noe ganske annet er det om «den etablerte gjengen» i samme aldersspenn drar igang en fest uten å invitere den ene nye som tilhører samme aldersspenn. Sistnevnte er ekskludering og hører ikke hjemme på en arbeidsplass. 

Anonymkode: ad3f6...d63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enkelt fordi han foretrekker de samme samtaleemnene som noen av de eldre, som 2.verdenskrig (som tidligere nevnt), været, strømprisene etc. Dette er ting jeg selvsagt også kan snakke om, men jeg har behov for å variere med litt andre temaer også. Ts

Anonymkode: 621e5...8a4

Men du eller dere trenger jo ikke å sitte og prate med ham hele tiden. Nå har han rt hos dere siden august, og dere har ikke invitert ham på en eneste ting, selv ikke i begynnelsen. Det virker som du og dere absolutt nekter å gjøre dette, noe som forteller meg at dere åpenbart er blitt enn for privat gjeng fra jobb. Hborfor spør du her om meninger hvis du uansett ikke har tenkt å invitere ham på noe?

Når det er SÅ ubehagelig å bare invitere med en fyr til et eller annet i ny og ne på fritiden, så har dere faktisk lukket dere uansett hvor åpne du mener dere er. Vi henger også på fritiden, altså de yngre på jobb, og inviterer som oftest den unge fyren som er mye mer reservert enn oss. Han gjør lite ut av seg, men han er invitert og så får han heller sitte der, og så snakker alle litt med ham iløpet av kvelden. Vi snakker heller ikke om han bak hans rygg, siden det er en oppskrift på klikkdannelse og utfrysning. Man bør i det hele tatt holde seg for god for å snakke om kolleger bak ryggen deres, med mindre det er noe positivt. Alt slik snakk kommer nødvendigvis også til å påvirke dynamikken på jobb, selv om dere ikke tror det.

Anonymkode: 7227f...c45

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har vært på fester med vedkommende, men da felles for hele arbeidsplassen. Forskjellen mellom oss er enda større på fest, vil jeg si. Vedkommende vil helst sitte stille og snakke om jobb, mens vi danser og tøyser og ler. På slike fester er det også en del av "de eldre" som blir inkludert i samtaler og tøys, selv om vi ikke henger med dem på fritiden. Vil igjen poengtere at vedkommende kommer godt overens med våre litt eldre kollegaer og ser ut til å ha mest til felles med dem. Dette inkluderer hobbyer. Det virker allikevel som om vedkommende ønsker å være venn med oss, uten at hen selv ser at hen ikke passer inn. 

Ts

Anonymkode: 621e5...8a4

Jeg tenker nok om situasjonen var motsatt, at du var personen som ikke ble invitert men alle andre unge på arbeidsplassen ble invitert, så ville du nok følt det samme som personen som det anngår.

Hele poenget her er at dere alle jobber på samme plass og har blitt venner med kollegaene, og du velger å eskulere en person ut fordi at "kjemien" ikke stemmer..

Dette vil jeg kaldt som utestenging og det er KVALMENDE oppførsel.

Dere er jammen ikke 12 år lengre, så begynn å oppføre dere som voksne mennesker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobb for å tjene penger for å forsørge meg selv, ikke for å få meg nye venner.

Men når unge folk på en arbeidsplass har begynt å lage en "vennegjeng" og ikke inkluderer andre ansatte, så ville jeg nok begynt å kalle dette en "barnehage".

Hadde lett byttet jobb, for det der kommer nok til å ende opp med mobbing å trakassering i senere tid, det kan jeg garantere.

Anonymkode: 240b6...aca

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut "de unge" med "jentene i klassen", endre setting til skole. Er egentligen ikke vanskeligere, men er selvfølgelig vanskelig i bland. Ja, Stine og Lise kan være bestevenner å dra sammen på sydentur med familien til Stine uten at alle jentene i klassen må bli med. Men Astrid kan ikke være den eneste jenten i klassen som ikke blir invitert i bursdagen til Stine, eller den som ikke har noen å leke med av jentene i friminuttene, eller for øvrig bli ekskludert å være en av "jentene i klassen". 

Her har lederen til TS reagert, og det bør TS ta innover seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Særdeles uproft arbeidsmiljø når de unge er opp til 37 år. Bra at sjefen er litt på ballen i hvert fall. 

Anonymkode: d4686...4af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke en sak som hører hjemme i domstolen hvis det er det du tror. Som sjef har man ansvar for at arbeidsmiljøet er inkluderende og godt for alle. Det å ha ansatte som legger opp til ekskludering som du/dere gjør, kan raskt regnes som mobbing. Det er uten betydning om en slik fest skjer på fritiden så lenge dette er arbeidskolleger og én ikke blir invitert. Når én blir ekskludert, så er det per se et arbeidsmiljøproblem. Tiltak er her på sin plass med mindre dere legger ned disse dårlige holdningene og tar den nye inn i varmen. Det handler helt sikkert bare om å bli kjent.

Anonymkode: ad3f6...d63

Nei, i utgangspunktet gjør det ikke det, men jeg hadde nok tatt saken til domstolen om nødvendig dersom en arbeidsgiver hadde laget en sak ut av hvordan jeg tilbringer min fritid. Det hadde altså vært som en respons på arbeidstakers "tiltak" mot ulovlige inngrep på fritiden, ikke noe jeg hadde gjort uten forutgående hendelse. 

Jo, det er av stor betydning av at dette skjer på fritiden, for man bestemmer selv hvem man inviterer på fritiden, kollega eller ei. 

Anonymkode: 3ae69...dbe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det kan du si, men det sier allikevel noe om voksne mennesker til å inkludere nye i "gjengen".

Anonymkode: 8020c...c08

Kanskje, men hva så? Tråden handler om en arbeidsgiver som forventer at man inkluderer en ny kollega på fritiden. Det kan arbeidsgiver ikke gjøre. Så enkelt som det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så flaut for deg/dere TS..tenk å få tilsnakk av sjefen fordi man ikke evner å inkludere alle på arbeidsplassen..i voksen alder!

Hvordan ville det vært for deg om du sto i din kollegas situasjon? Det er en fin øvelse for å øke empati og innlevelsesevne om man forsøker å sette seg selv inn i andres situasjon. 

Anonymkode: 3291c...c01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å herregud så flaut for deg/dere TS..tenk å få tilsnakk av sjefen fordi man ikke evner å inkludere alle på arbeidsplassen..i voksen alder!

Hvordan ville det vært for deg om du sto i din kollegas situasjon? Det er en fin øvelse for å øke empati og innlevelsesevne om man forsøker å sette seg selv inn i andres situasjon. 

Anonymkode: 3291c...c01

Sjefen ønsker nok å få den nye ansatte godt inn i den aldersrrtte klikken ja. Og så klart skal man si hei og hadet og være vennlig mot sine kolleger. Men det virker som sjefen snakker om fritid. Altså aktiviteter etter jobb. Men det kan vel ikke stemme. 

Anonymkode: 82d15...af3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette et akkurat som i barnehagen haha

Anonymkode: 2f587...9d8

På jobben blir jeg, kvinne 40, baksnakket og plaget av en kar på 63. Og ignorert av kvinne, 25. Jeg blir heller ikke invitert til noe utenom jobb. Jeg synes ts sitt arbeidsmiljø høres mye hyggeligere ut enn mitt! De inkluderer jo. De fryser ikke ut en person. Selv om han ikke liker skitur og trim, og de gjør disse tingene, så er jo ikke det mobbing. Det er fritt valg. 

Anonymkode: 82d15...af3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den inndelingen deres mellom de eldre og de unge, kjenner jeg på. Jeg er med mine 46 år blant de eldste på min arbeidsplass og føler meg ofte både oversett og utestengt-kun fordi de i starten av 30-årene sikkert ser på meg som en kjedelig gamlis. 

Jeg forstår at vedkommende føler seg ekskludert, kanskje er han/hun litt introvert og bruker tid på å bli varm i trøya og merker at dere andre har et fellesskap som han/hun ikke er en del av, og dermed forsterkes introvertheten/sjenansen. Gi vedkommende en sjanse. Inviter med og så kan han/hun selv velge om han/hun ønsker å være en del av gruppa deres- og dermed tilpasse seg sjargongen - eller så vil det vise seg at vedkommende  ikke har noe til felles med dere og selv velger seg bort. 

Anonymkode: 346f6...996

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie inkluderer alle, selv de som ikke passer inn. Man velger hverken familie eller kollegaer. Når det er sagt, på arbeidsplassen er dere kollegaer. Dere har plikt på lik linje som arbeidsgiver å skape et inkluderende miljø. Man kan fremdeles møtes på fritiden med enkelte kollegaer, men dere er en hel gjeng med kollegaer som treffes utenfor arbeidsplassen og ekskluderer én person. Dere kan umulig ha gitt personen en sjans når argumentet er at vedkommende vil sitte og snakke - for å bli bedre kjent - enn å danse og ha det gøy. At du ikke ser hvor feil det er, sier noe om hvor god kollega du er. «Vi har». «Vi gjør». Vet du hvor vanskelig det er å bli kjent med 10 stykker på en gang? Har DU prøvd? Hva gjør du i denne situasjonen? Dere er ikke sveiset sammen ved hofta så du må snakke i vi-form. 

Anonymkode: af2f3...93a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kun jeg som ikke skjønner problemet? på fritiden må man få lov til å henge med dem man vil og faktisk går overens med. Kollegaen til ts har vel andre vennen utenfor jobb som hun kan henge med? Hvis ikke er ikke det ts sitt problem, hun er jo hyggelig med kollegaen på jobb. Jeg er helt for inkludering altså, men ikke å bli påtvunget personer på fritiden sin. Ts er jo ingen støttekontakt.

Anonymkode: 4f826...751

men denne kollegaen er helt ny og har ikke rukket å bli kjent med noen ennå. Har ts og gjengen egentlug prøvd å bli kjent med henne, for det er jo noe man bør prøve før man avskriver noen helt eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ganske stor forskjell på barn i barneskolen og voksne på en arbeidsplass. På skolen er det lærerne som har ansvar for å jobbe for at ingen blir utelatt, på privaten er det foreldrene sitt ansvar. Som voksen på en arbeidsplass er man derimot forventet å ta ansvar for seg selv. 

ja voksne på en arb plass bør ha lært for lenge siden, da de var barn, at utestengning ikke er ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man ekskluderer ingen så lenge man ikke gjør det i arbeidsgivers regi. På privaten bestemmer man som voksen selv hvem man ønsker å tilbringe fritiden med, enten det innebærer noen kollegaer eller ikke. 

Konsekvenser? Hva mener du i så fall disse konsekvensene skulle bli? Arbeidsgiver har ikke styringsrett over ansattes fritid, og skal heller ikke ha det. Jeg skjønner at det oppleves kjipt for den ansatte som i medarbeidersamtale opplever seg ekskludert fordi han ikke har fått anledning til å være med sine kollegaer på fritiden utenfor arbeidsgivers regi, men arbeidsgiver kan faktisk ikke kreve det av TS. 

jeg er enig med deg i at arb giver ikke har noe med dette, men jeg mener likevel, uavhengig av arb givers innblanding her, at det ikke er greit å holde på slik ts og gjengen gjør ovenfor denne nye kollegaen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ganske mye til før man går til sjefen å sier i fra, da har man det ganske kjipt.

Mistenker at vedkommende ant. har hatt det ganske vondt og felt en del tårer pga dette. 

Håper virkerlig dere skjerper dere og begynner å være rause og inkluderende!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over svarene her.

Det skrives jo at det sosiale som skjer er på fritiden. I tillegg snakkes det ikke kjempe høyt om det.

Jeg tenker at man bør jo kanskje be om en oppklaring i hva som legges i «utestenging». For om dere er hyggelige, inkluderende og snakker med vedkommende på jobb (altså ikke direkte unngår dem, slutter å snakke ol. når de kommer bort til dere), da har faktisk ikke arbeidsplassen noe mer de skulle gjort. Jobb er jobb og fritid er fritid.

Mange av oss vi har forståelse for at man er på jobb for å jobbe. Man er selvsagt hyggelig mot kollegaer, kan le og ha det morsomt, men ofte har man venner på fritiden man henger med, som man ikke jobber med. 

Anonymkode: 44093...e25

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...