Gå til innhold

Sjef som forventer at vi "unge" skal inkludere ny kollega som ikke passer inn med oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har vært sammen med denne kollegaen utenfor jobben, vet du heller ikke med sikkerhet at det ikke finnes noe potensial for vennskap og vennskapskjemi.

Du trenger jo ikke bli bestekompis for å inkludere og du trenger ikke invitere alle alltid. Men når dere skal på noe alle sammen, koster det lite å ta med EN person til. Særlig når det ikke er snakk om en som kommer med ekstreme holdninger og ufine utsagn 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først vil jeg si at vi er høflige og ikke overser vedkommende. Vi har hatt noe small talk og pratet med vedkommendeom jobben. På arbeidsplassen min er vi ca.50 ansatte og ca.10 av oss er "de unge", dvs mellom 26 og 37 år ca. Vi "unge" har en litt egen sjargong og er gode venner også privat. Vi er alle relativt utadvente og har mye humor. Vi har mye til felles og henger en del sammen på fritiden, selv om flere av oss også har familie. 

Det er generelt et veldig godt arbeidsmiljø på jobben, hvor alle kan snakke med alle og ingen er uvenner. Alle vet at vi "unge" er ekstra gode venner og er venner privat. I høst fikk vi en ny kollega som aldersmessig tilhører "de unge", men vedkommende er veldig annerledes enn oss allikevel, og henger ikke med på sjargongen vår. Humoren og personligheten passer bedre med våre eldre kollegaer og jeg ser jo at vedkommende ikke sitter alene i hverken møter eller lunsj, hen snakker alltid med noen. Vi har som sagt også pratet med vedkommende i flere settinger, men venne-kjemien er rett og slett ikke der. Det blir med kollega-praten. Vil bare nevne at alle de "unge" ikke har jobbet hos oss like lenge, så gjengen har blitt utvidet underveis, fordi vi har vært åpne for å bli kjent med nye mennesker og kjemien har stemt.

Problemet er at vedkommende nå har tatt opp på medarbeidersamtale at hen føler seg ekskludert av oss, fordi det kommer frem at vi har dratt på kafé eller hatt fest, alle vi "unge" utenom hen. Dette er forøvrig ikke ting vi gjør en stor sak utav på jobb, men ting som dukker opp i bisetninger her og der. Sjefen vil nå at vi skal inkludere vedkommende i fritidsaktivitene våre. Er det vi som gjør noe galt her? 

Anonymkode: 621e5...8a4

Sjefen har ingenting med hva dere gjør utenom jobb. 

Anonymkode: d99a0...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 50 personers arbeidsplass så bør det være noe sosialt som foregår av og til for alle, ikke bare den unge klikken. Vi hadde kurs på jobben min for ikke lenge siden. Ganske sosialt opplegg, som ble fulgt opp med at de som hadde tid og lyst gikk bort på kafèen etterpå. Aldersspenn ca 20-65.

PS. Jeg er middelaldrende og har minst like mye til felles med damer på 23 som gubber på 63

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sånn gjeng der jeg nå har jobbet i over 20år.. 

Det var en gjeng på omlag 10 personer hvor 2-3stk var voksne (40-50åra) og 7-8stk var yngre voksne (20-35år). 
De arrangerte flere utflukter både i jobbsammenheng (lønnet) og privat (ulønnet fritid) bl.a utflukt med pasienter f.eks danskebåten men det var kun de som var in the gjeng som fikk være med.
De hadde fester og festligheter og de viste tydelig i sin adferd på jobb at de var et team og du hørte ikke til der.
Jeg som alltid har vært veldig beskjeden og som har gått gjennom ekskludering, mobbing og ensomhet gjennom 10år i grunnskolen og 2år i vgs var ikke frekk nok til å forlange å bli inkludert...

I den samme gjengen var det også en 20år eldre enn meg dame som tydelig drev silent mobbing med å se gjennom meg, ignorere hva jeg sa og gi meg motsatte oppgaver av alle ønsker jeg ytret.

Heeeeerlige mennesker....  🤮

De var så herlige å omgås at de rømte en etter en og nå er det ingen igjen i bedriften.

Noen mennesker omgås lettere eldre fordi eldre mennesker ofte har litt mer vett i skolten og opptrer INKLUDERENDE, dvs de omgås ikke lettere de eldre men de eldre velger bevisst å inkludere dem som faller utenfor.

Anonymkode: c406c...42e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ansvar for et godt arbeidsmiljø. Denne tråden føles litt som en avart av den tråden med "vi himler med øya". 

Anonymkode: 71973...31c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner i ny jobb etter nyttår og hadde jeg fått vite at en gruppe av mine kollegaer på samme alder hadde finnet på  ting sammen på fritiden uten å invitere meg så hadde jeg blitt lei meg. Tenker at det er veldig naturlig 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen kan selvsagt ikke pålegge dere å invitere noen på private arrangementer på fritiden. Så hvis dere ikke vil, er det jo bare å la være, men da må dere jo også være forberedt på at andre kan reagere negativt på det, og stå i det. 

Når det er sagt, stusser jeg litt på på spesielt to ting. For det første hvorfor dere ikke kan gi denne personen noen sjanser, spesielt når vedkommende tydeligvis er ganske fersk. Det kan ta tid å bli varm i trøyen på overfor nye mennesker, spesielt en etablert gjeng. Det er også helt lov å f.eks. si fra på en fest om at «du, jeg har ikke lyst til å sitte å snakke fag/jobb nå, nå er det fest/fritid/moro som gjelder» eller gi uttrykk for det om man opplever enkelte kommentarer som upassende/merkelige. Hvis det fremdeles ikke klikker, har dere hvert fall et bedre grunnlag for å fase ut invitasjonene og kan gjøre det med bedre samvittighet.

For det andre, og det jeg synes er verst: Du er veldig opptatt av at det dere ikke inviterer vedkommende til er private arrangementer. Men hvorfor i all verden dras det da inn i arbeidstiden og i arbeidsmiljøet? Dere har jo åpenbart gjort det synlig at «alle andre» henger sammen, unntatt denne ene i ung-gruppen, når vedkommende er klar over det. Det er helt unødvendig, og dårlig oppførsel. Det er utrolig uproft å dra slike klikker inn i arbeidsmiljøet når noen så tydelig holdes utenfor som den eneste. Denne situasjonen har dere satt dere i selv. 

Anonymkode: 4cfc0...d2c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personen føler seg utenfor men ønsker ikke delta på deres typiske aktiviteter, som er sikkert skitur og lign. Han synes det er kjedelig. 

Det hadde egentlig vært best om han deltok på ting han foretrekker. 

Ts og de andre snakker med han på jobb og det synes jeg er innafor. Skal sier at jeg selv aldri henger med kolleger utenom jobb. Je pleide det før, når jeg var ung men.. 

Kan tenkes at siden det er en veldig sosial og stor gjeng som går sammen så blir han nye litt utafor, fordi han ser at alle andre er sammen. Og så føler han at han blir ekskludert når alle andre deltar på ting. Når de inkluderer så sier han men det er så kjedelig. Hvorfor er det alltid tur? Ikke alle er friskuser. 

Men det blir feil når en pers skal ødelegge for alles morro. Alle vil på tur. Utenom Ola. Han vil på kino. Og se den nye marvel filmen, sant. Og så står det en stor gjeng turklare folk som ikke vet hva marvel er en gang. 

Anonymkode: 82d15...af3

Har ikke lest hele tråden. Hadde invitert men ignorert kommentarer om at det er kjedelig. Og tenker ts heller ikke trenger å ha personlig ansvar for at han har det gøy. Dersom han ikke synes det er gøy å bli med på aktiviteter eller trives med ts og de andre så får han heller begynne å takke nei til å bli med. Men de kan spørre tenker jeg. Dersom han forventer at alt og alle skal tilpasses han så har han et problem

Anonymkode: 04ec7...8f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baremeg skrev (28 minutter siden):

Jeg begynner i ny jobb etter nyttår og hadde jeg fått vite at en gruppe av mine kollegaer på samme alder hadde finnet på  ting sammen på fritiden uten å invitere meg så hadde jeg blitt lei meg. Tenker at det er veldig naturlig 

Det er ikke naturlig, hvorfor i alle dager vil du trenge deg på nærmest fremmede bare fordi DE er venner? Jeg begynner i ny jobb i Januar selv, har vært innom nye arbeidsplassen flere ganger, lite sted, mange er sammensveiset og har kjent hverandre i 10+år, hvis Kari og Berit har kjent hverandre i 12år og drar på Sverige tur i helga, hvorfor skal det gjøre meg trist? Jeg har jo ikke kjent dem lenge, jeg er ikke venn med dem jeg er en kollega. Sist jeg var der nevnte to av dem at de hadde reist rundt i Tanzania sammen for mange år siden, med konene sine. Skal jeg kreve å få være med neste gang?

Hvis alle på jobben på en fredag, særlig da sjefen sier at de skal ned på pub’en og ta en fredagspils, også spør han direkte alle/de fleste om de vil være men ikke spør meg, så hadde det vært noe annet. Men da blir det også noe sosialt arrangert av arbeidsplassen. 

Folk shamer ts for å ha venner. Hadde dere sagt det samme om foreks Erik, Fredrik, Hanne og Johannes jobbet sammen men var også i familie? Hva hvis Sandra og Jens er samboere på fritiden, syntes dere det er greit å bli snurt fordi du ikke fikk være med i Tante sitt 60-årslag eller spise middag etter jobb med paret? Nei? Fordi du er ikke relatert, du er ikke i det forholdet og i denne settingen, du er ikke VENN med disse. Dette er et voksent menneske, ikke et barn. Barn på skolen har ingen andre å møte og det er vanskelig for dem å finne nye miljø. Voksne kan møte folk overalt og skaffe venner over interesser, har man ikke klart det som 35åring så er det noe man må fikse selv, ikke grine til sjefen som en 6-åring og kreve å få invitasjon til huset til Karin fordi Bendik og Erik fikk dra på besøk i går. Herlighet.

man må også tåle å høre at andre har hatt det gøy sammen i helga. Så lenge ts og gjengen er åpne og hyggelige PÅ JOBB, så er det innafor. 

Anonymkode: ecfc3...c13

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer her er vel ikke relasjonene, eller mangel på relasjoner, men at vennskapet glir over i arbeidstide og skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Har selv jobbet et sted hvor jeg var en del av en «ung» gjeng. Det tok ikke mer enn 1,5 år før vi var spredt over alle vinder.  

Anonymkode: 3bc9a...028

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Igjen en som ikke forstår at det ikke er på arbeidsplassen dette skjer, men i de ansattes fritid, og det har du som leder ingen styringsrett over. 

Ja, fint det, du kunne prøvd deg mot meg med tiltak, men da hadde saken også blitt en arbeidskonflikt, og jeg hadde tatt saken til domstolen om nødvendig. 

Anonymkode: 3ae69...dbe

Dette er ikke en sak som hører hjemme i domstolen hvis det er det du tror. Som sjef har man ansvar for at arbeidsmiljøet er inkluderende og godt for alle. Det å ha ansatte som legger opp til ekskludering som du/dere gjør, kan raskt regnes som mobbing. Det er uten betydning om en slik fest skjer på fritiden så lenge dette er arbeidskolleger og én ikke blir invitert. Når én blir ekskludert, så er det per se et arbeidsmiljøproblem. Tiltak er her på sin plass med mindre dere legger ned disse dårlige holdningene og tar den nye inn i varmen. Det handler helt sikkert bare om å bli kjent.

Anonymkode: ad3f6...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkert sagt flere ganger tidligere er det ingen som kan tvinge TS og klikken til noe som helst. Ingen er pålagte til å være gode medmennesker. Klarer fremdeles ikke å skjønne hvordan det kan være et stort offer å invitere med seg den siste så lenge h*n ikke er saboterende for gruppen. 

Myten om at alle skal ha like trekk og humor for å fungere sammen i sosiale settinger stemmer ikke med mindre man har klart å låse seg sosialt. Slike grupper gjemmer jeg meg fra personlig siden de er lite interessante og man får aldri nye innvendinger eller perspektiver på noe som helst.

I andre kulturer har folk glede av å invitere folk med selv om de ikke engang kommuniserer på samme språk og kulturene er ulike.

Som råd til TS ville jeg spurt meg selv om hvordan ts hadde følt det om h*n hadde vært i denne kollegaen sko.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en sak som hører hjemme i domstolen hvis det er det du tror. Som sjef har man ansvar for at arbeidsmiljøet er inkluderende og godt for alle. Det å ha ansatte som legger opp til ekskludering som du/dere gjør, kan raskt regnes som mobbing. Det er uten betydning om en slik fest skjer på fritiden så lenge dette er arbeidskolleger og én ikke blir invitert. Når én blir ekskludert, så er det per se et arbeidsmiljøproblem. Tiltak er her på sin plass med mindre dere legger ned disse dårlige holdningene og tar den nye inn i varmen. Det handler helt sikkert bare om å bli kjent.

Anonymkode: ad3f6...d63

Det er ikke en som blir ekskludert, det er vel 40 stk, når de er 10 venner av 50 kollegaer. At den nye kollegaen har begynt å gruppere de som «de unge» og dermed ønsker inkludering kun basert på alder så er det han som er urimelig. Hvis han ønsker å bli venn med dem så er det han som må gjøre grep. Ikke snakke negativt om hobbyene deres, stille dem genuine spørsmål og evt. invitere DEM på ting. Med andre ord, du må faktisk prøve å bli venn med de du ønsker å være venn med. Ts sier de har invitert, de har pratet og det klikker ikke. Sånn er livet. Man burde søke venner som man klikker med, det er ikke eksludering, det betyr ikke at man føler seg bedre enn andre, det betyr bare at man har det triveligere med enkelte over andre. Sånn er livet, det har man rett til. Som sagt, så lenge ts og venner er hyggelige, pratsomme og inkluderende på jobb, så er det ingenting galt her.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne fyren ekskluderer jo seg selv.
Kommer han med negative kommentarer og sier «dette skjønner jeg ikke poenget med, det er så kjedelig» bør han skjønne at han ikke blir invitert med på aktivitetene som diskuteres heller. 

Anonymkode: ddd54...70f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 minutt siden):

Som sikkert sagt flere ganger tidligere er det ingen som kan tvinge TS og klikken til noe som helst. Ingen er pålagte til å være gode medmennesker. Klarer fremdeles ikke å skjønne hvordan det kan være et stort offer å invitere med seg den siste så lenge h*n ikke er saboterende for gruppen. 

Myten om at alle skal ha like trekk og humor for å fungere sammen i sosiale settinger stemmer ikke med mindre man har klart å låse seg sosialt. Slike grupper gjemmer jeg meg fra personlig siden de er lite interessante og man får aldri nye innvendinger eller perspektiver på noe som helst.

I andre kulturer har folk glede av å invitere folk med selv om de ikke engang kommuniserer på samme språk og kulturene er ulike.

Som råd til TS ville jeg spurt meg selv om hvordan ts hadde følt det om h*n hadde vært i denne kollegaen sko.

Du ser ikke ironien her? «hvor vanskelig er det å henge med noen man ikke liker?» og «jeg pleier å unngå de jeg ikke liker». Det er nesten sånn at alle velger venner og de man henger med i fritiden slik :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ser ikke ironien her? «hvor vanskelig er det å henge med noen man ikke liker?» og «jeg pleier å unngå de jeg ikke liker». Det er nesten sånn at alle velger venner og de man henger med i fritiden slik :) 

Ser ikke ironien.

Alt jeg ser er et svar blottet for nyansene mellom "jeg liker" og "jeg ikke liker" i forhold til menneskelige relasjoner i en kompisgjeng fra jobben hvor en person blir ekskludert.

Du står fritt til å oversimplifisere videre😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke naturlig, hvorfor i alle dager vil du trenge deg på nærmest fremmede bare fordi DE er venner? Jeg begynner i ny jobb i Januar selv, har vært innom nye arbeidsplassen flere ganger, lite sted, mange er sammensveiset og har kjent hverandre i 10+år, hvis Kari og Berit har kjent hverandre i 12år og drar på Sverige tur i helga, hvorfor skal det gjøre meg trist? Jeg har jo ikke kjent dem lenge, jeg er ikke venn med dem jeg er en kollega. Sist jeg var der nevnte to av dem at de hadde reist rundt i Tanzania sammen for mange år siden, med konene sine. Skal jeg kreve å få være med neste gang?

Hvis alle på jobben på en fredag, særlig da sjefen sier at de skal ned på pub’en og ta en fredagspils, også spør han direkte alle/de fleste om de vil være men ikke spør meg, så hadde det vært noe annet. Men da blir det også noe sosialt arrangert av arbeidsplassen. 

Folk shamer ts for å ha venner. Hadde dere sagt det samme om foreks Erik, Fredrik, Hanne og Johannes jobbet sammen men var også i familie? Hva hvis Sandra og Jens er samboere på fritiden, syntes dere det er greit å bli snurt fordi du ikke fikk være med i Tante sitt 60-årslag eller spise middag etter jobb med paret? Nei? Fordi du er ikke relatert, du er ikke i det forholdet og i denne settingen, du er ikke VENN med disse. Dette er et voksent menneske, ikke et barn. Barn på skolen har ingen andre å møte og det er vanskelig for dem å finne nye miljø. Voksne kan møte folk overalt og skaffe venner over interesser, har man ikke klart det som 35åring så er det noe man må fikse selv, ikke grine til sjefen som en 6-åring og kreve å få invitasjon til huset til Karin fordi Bendik og Erik fikk dra på besøk i går. Herlighet.

man må også tåle å høre at andre har hatt det gøy sammen i helga. Så lenge ts og gjengen er åpne og hyggelige PÅ JOBB, så er det innafor. 

Er det en klikk med 10 stk i min aldersgruppe og jeg er den eneste som blir ekskludert så hadde jeg ikke likt det nei. Hva Bendik og Erik gjør hos Karin driter jeg i, men når det er snakk om å bevisst eksludere en person  så syns jeg det er en uting. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 10 stykker beskrives å være like, så ja.. Dette er nok problematisk. 10 stykker i en kollegagruppe er ikke så like at én til ikke kan inkluderes. 

Dette er som ungdomsskole ja. 

Anonymkode: 17bd7...a73

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...