Gå til innhold

Sjef som forventer at vi "unge" skal inkludere ny kollega som ikke passer inn med oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at vi er høflige og ikke overser vedkommende. Vi har hatt noe small talk og pratet med vedkommendeom jobben. På arbeidsplassen min er vi ca.50 ansatte og ca.10 av oss er "de unge", dvs mellom 26 og 37 år ca. Vi "unge" har en litt egen sjargong og er gode venner også privat. Vi er alle relativt utadvente og har mye humor. Vi har mye til felles og henger en del sammen på fritiden, selv om flere av oss også har familie. 

Det er generelt et veldig godt arbeidsmiljø på jobben, hvor alle kan snakke med alle og ingen er uvenner. Alle vet at vi "unge" er ekstra gode venner og er venner privat. I høst fikk vi en ny kollega som aldersmessig tilhører "de unge", men vedkommende er veldig annerledes enn oss allikevel, og henger ikke med på sjargongen vår. Humoren og personligheten passer bedre med våre eldre kollegaer og jeg ser jo at vedkommende ikke sitter alene i hverken møter eller lunsj, hen snakker alltid med noen. Vi har som sagt også pratet med vedkommende i flere settinger, men venne-kjemien er rett og slett ikke der. Det blir med kollega-praten. Vil bare nevne at alle de "unge" ikke har jobbet hos oss like lenge, så gjengen har blitt utvidet underveis, fordi vi har vært åpne for å bli kjent med nye mennesker og kjemien har stemt.

Problemet er at vedkommende nå har tatt opp på medarbeidersamtale at hen føler seg ekskludert av oss, fordi det kommer frem at vi har dratt på kafé eller hatt fest, alle vi "unge" utenom hen. Dette er forøvrig ikke ting vi gjør en stor sak utav på jobb, men ting som dukker opp i bisetninger her og der. Sjefen vil nå at vi skal inkludere vedkommende i fritidsaktivitene våre. Er det vi som gjør noe galt her? 

Anonymkode: 621e5...8a4

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dette skjedd mens dere har vært på jobb eller er det på fritiden? 

Jeg forstår at man ikke vil henge med enkelte på fritden og det er helt forsvarlig.

Har selv vært på arbeidsplasser der noen ikke har vært i det gode selskap og har selv vært utenfor den sosiale sirkelen i enkelte sammenhenger uten at det har vært krise.

Det som derimot kan skje er at man i slike sosiale settinger begynner å baksnakke den ene som ikke er der og det er ikke forsvarlig overhodet. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen har vel egentlig ikke noe med det iom. at det foregår på fritiden, men det dere gjør er ganske ugreit. Dere er såpass mange at det umulig kan skade å invitere «Frida» også. 

Anonymkode: 9a479...31e

• Liker 42
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja hvis dere utestenger den eneste på arbeidsplassen i samme aldersgruppe så ja da er dere in the wrong.

Inviter vedkommende neste fest. Kanskje hen er mer avslappet på fest vs arbeidsplassen.

Anonymkode: 43e3e...73e

Siden når blir arbeidsplassen delt opp etter aldersgruppe? Er man venner på fritiden så er man venner på fritiden. Min første arbeidsplass ble jeg nær venn med noen stk, alle aktiviteter som var jobbrelatert, eks, kinotur osv. var alle invitert på. Men bursdagsfester, hytteturer osv. det er jo kun for venner. Så lenge vedkommede blir bra behandlet i arbeidstiden så kan de ikke forvente eller kreve noe mer, da må enselv jobbe hardere for å forme en relasjon.

Anonymkode: ecfc3...c13

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er fester i regi av arbeidsplass så er det faktisk ikke ekskludering å kun invitere vennene sine. Dere burde være mer påpasselige med å ikke diskutere disse festene når andre folk er der. Samtidig, hvor vanskelig er det å være raus en gang i blant. Personen gjør kanskje ikke så mye utav seg uansett? Gjør det noe å invitere personen en gang eller to? Så har dere gjort en god gjerning. Kanskje dere finner ut t vedkommende er kjekkere å henge med enn dere trodde?

Anonymkode: 02ef8...3c7

• Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden når blir arbeidsplassen delt opp etter aldersgruppe? Er man venner på fritiden så er man venner på fritiden. Min første arbeidsplass ble jeg nær venn med noen stk, alle aktiviteter som var jobbrelatert, eks, kinotur osv. var alle invitert på. Men bursdagsfester, hytteturer osv. det er jo kun for venner. Så lenge vedkommede blir bra behandlet i arbeidstiden så kan de ikke forvente eller kreve noe mer, da må enselv jobbe hardere for å forme en relasjon.

Anonymkode: ecfc3...c13

Å kom igjen. Det er jo ofte litt sånn at man deler litt opp etter aldersgruppe. Det pleier å skje ganske naturlig. Og da blir det plutselig litt rart når alle unge er invitert bortsett fra den ene. Sånn går det for øvrig når man begynner å lage klikker. Da står man i fare for å få disse problemene.

Anonymkode: 7227f...c45

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dette faktisk er fritiden deres, og det kun er dere som har tatt initiativ til å treffes uten at det har vært planlagt eller igangsatt av arbeidsgiver på noe vis, så mener jeg dere har rett her, for dere bestemmer jo selv hvem dere ønsker å tilbringe fritiden med. 

Anonymkode: 3ae69...dbe

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off.. stakkars den kollegaen deres. Er det så vanskelig å prøve å være litt snill? Tar det livet av dere alle sammen å invitere en kollega med på noe sosialt?

Anonymkode: d7715...745

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja hvis dere utestenger den eneste på arbeidsplassen i samme aldersgruppe så ja da er dere in the wrong.

Inviter vedkommende neste fest. Kanskje hen er mer avslappet på fest vs arbeidsplassen.

Anonymkode: 43e3e...73e

Vi har vært på fester med vedkommende, men da felles for hele arbeidsplassen. Forskjellen mellom oss er enda større på fest, vil jeg si. Vedkommende vil helst sitte stille og snakke om jobb, mens vi danser og tøyser og ler. På slike fester er det også en del av "de eldre" som blir inkludert i samtaler og tøys, selv om vi ikke henger med dem på fritiden. Vil igjen poengtere at vedkommende kommer godt overens med våre litt eldre kollegaer og ser ut til å ha mest til felles med dem. Dette inkluderer hobbyer. Det virker allikevel som om vedkommende ønsker å være venn med oss, uten at hen selv ser at hen ikke passer inn. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vært på fester med vedkommende, men da felles for hele arbeidsplassen. Forskjellen mellom oss er enda større på fest, vil jeg si. Vedkommende vil helst sitte stille og snakke om jobb, mens vi danser og tøyser og ler. På slike fester er det også en del av "de eldre" som blir inkludert i samtaler og tøys, selv om vi ikke henger med dem på fritiden. Vil igjen poengtere at vedkommende kommer godt overens med våre litt eldre kollegaer og ser ut til å ha mest til felles med dem. Dette inkluderer hobbyer. Det virker allikevel som om vedkommende ønsker å være venn med oss, uten at hen selv ser at hen ikke passer inn. 

Ts

Herregud. Lenge siden jeg har sagt det, ja siden ungdomsskolen faktisk, men jenter ass. 

Anonymkode: 7227f...c45

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...