Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg hadde en ubetalt regning fra 2013, og det har blitt pålagt renter. 
Kreditor leverte begjæring til namsmannen og det ble avhold utleggsforretning i går. På torsdagen, uken før, nedbetalte jeg alt jeg skyldte til kreditor og saken ble avsluttet hos dem. Namsmannen fikk ikke beskjed om dette, og avgjorte at jeg blir trukket i lønn. Hva gjør jeg nå? 

Skrevet

Namsmannen vil få beskjed og det vil ikke bli trukket i lønn. Du kan også ta kontakt med de, bare for å forsikre deg. 

Anonymkode: 4e8ed...c79

• Liker 2
Skrevet

Det var synd, den var egentlig foreldet.

Anonymkode: 94b3b...653

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Namsmannen vil få beskjed og det vil ikke bli trukket i lønn. Du kan også ta kontakt med de, bare for å forsikre deg. 

Når får han beskjed om det? Og han har registrert betalingsanmerkning på meg, blir dette slettet? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir ikke foreldet så lenge kreditor/inkasso holder gjelden ved live gjennom å purre osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Milliebi said:

Når får han beskjed om det? Og han har registrert betalingsanmerkning på meg, blir dette slettet? 

Det er inkasso/kreditor som skal gi beskjed så det vet bare de. Og det er inkasso/kreditor som registrerer betalingsanmerking. Den skal slettes "automatisk" når gjelden er betalt, hvis de har registrert den da. Men, noen selskap er dårligere på dette enn andre og det kan være at man selv må purre på de. 

Kan være at jeg ikke har 100% riktig, da jeg går ut fra egen erfaring. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir ikke foreldet så lenge kreditor/inkasso holder gjelden ved live gjennom å purre osv. 

Jo. Kun utleggsforretning avbryter og den må gjennomføres før det er gått 3 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er inkasso/kreditor som skal gi beskjed så det vet bare de. Og det er inkasso/kreditor som registrerer betalingsanmerking. Den skal slettes "automatisk" når gjelden er betalt, hvis de har registrert den da. Men, noen selskap er dårligere på dette enn andre og det kan være at man selv må purre på de. 

De har sagt at de har sendt brev om det. Lurer på om namsmannen allerede har kontaktet min arbeidsplass, første lønnstrekk er i 03.24, så jeg håper de ikke har blitt kontaktet enda slik at jeg kan fikse opp. 
kreditor slettet anmerkning med det samme, jeg så at en ny anmerkning ble registrert i går av namsmann

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Utleggsforretning blir registrert av namsmannen.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo. Kun utleggsforretning avbryter og den må gjennomføres før det er gått 3 år.

Det stemmer ikke. Det er flere forhold som avbryter en foreldelesfrist bl.a behandling i forliksrådet og kommunikasjon mellom partene.

Anonymkode: 27546...3bd

Skrevet

Men er det min feil da at utleggsforretning  ble gjennomført når lånet allerede var nedbetalt? Måtte jeg opplyse om det? 

Skrevet

Her var det mye rar info.

For det første, det er mange ting som avbryter foreldelse. Utleggsforretning, innrømmelse av gjeld (f.eks innbetaling, dialog,) og en rekke andre brev som kreditor sender. 

Ved innbetaling i en sak som er under behandling hos Namsmann vil kreditor sende brev til Namsmann om dette. Det har sannsynligvis ikke rukket å skjedd, siden det er så kort tid. Dette vil uansett fanges opp når kreditor får brev om lønnstrekket og ser at saken er avsluttet. De vil da sende brev til Namsmannen om dette, lønnstrekk vil stanses og betalingsanmerkning slettes.

Det er jul og mye helligdager fremover, så litt avhengig av når lønnstrekk skal starte bør du ta kontakt med Namsmann selv og eventuelt informere lønnsansvarlig. Dersom lønnstrekk ikke skal igangsettes før om en stund ville jeg avventet, og bare fulgt med at det faktisk stanses og at anmerkning blir slettet (der kan det misse litt noen ganger.) Du kan også ta kontakt med kreditor og be om bekreftelse på at saken er avsluttet, og informasjon om at lønnstrekk skal stanses, hvis du trenger til lønnsansvarlig/Namsmann i påvente av stans. 

Anonymkode: f5784...f36

• Nyttig 2
Skrevet
Milliebi skrev (8 minutter siden):

Men er det min feil da at utleggsforretning  ble gjennomført når lånet allerede var nedbetalt? Måtte jeg opplyse om det? 

Nei.

Dersom du nedbetalte fullt krav (også inkludert salær og rettsgebyr for utleggsforretningen) vil det stanses.

Dersom du ikke gjorde det vil det stå igjen salær og gebyr, og sak vil ikke avsluttes før den er fullstendig nedbetalt, noe om vil si at lønnstrekket vil kunne gå frem til du er i 0. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det mye rar info.

For det første, det er mange ting som avbryter foreldelse. Utleggsforretning, innrømmelse av gjeld (f.eks innbetaling, dialog,) og en rekke andre brev som kreditor sender. 

Ved innbetaling i en sak som er under behandling hos Namsmann vil kreditor sende brev til Namsmann om dette. Det har sannsynligvis ikke rukket å skjedd, siden det er så kort tid. Dette vil uansett fanges opp når kreditor får brev om lønnstrekket og ser at saken er avsluttet. De vil da sende brev til Namsmannen om dette, lønnstrekk vil stanses og betalingsanmerkning slettes.

Det er jul og mye helligdager fremover, så litt avhengig av når lønnstrekk skal starte bør du ta kontakt med Namsmann selv og eventuelt informere lønnsansvarlig. Dersom lønnstrekk ikke skal igangsettes før om en stund ville jeg avventet, og bare fulgt med at det faktisk stanses og at anmerkning blir slettet (der kan det misse litt noen ganger.) Du kan også ta kontakt med kreditor og be om bekreftelse på at saken er avsluttet, og informasjon om at lønnstrekk skal stanses, hvis du trenger til lønnsansvarlig/Namsmann i påvente av stans. 

Takk for svar! Det er en stund til første lønnstrekk, og jeg har fått bekreftelse fra kreditor om at saken er avsluttet, og sendt det til namsmann. Jeg bare undrer på hvor lenge det blir at namsmannen registrerer det 

Skrevet

Nei.

Dersom du nedbetalte fullt krav (også inkludert salær og rettsgebyr for utleggsforretningen) vil det stanses.

Dersom du ikke gjorde det vil det stå igjen salær og gebyr, og sak vil ikke avsluttes før den er fullstendig nedbetalt, noe om vil si at lønnstrekket vil kunne gå frem til du er i 0. 

Jeg nedbetalte alt som sto hos kreditor, og andre gebyrer/salær kom ikke fram før i går etter utleggsforretning ble avholdt. 

Skrevet

Dersom du har fått brev fra kreditor om at saken er avsluttet så er den det, uavhengig av om det var andre salær og gebyr. Avsluttet sak er avsluttet sak. 

Avvent litt du, Namsmann mottar brev fra kreditor om dette, bare følg med at det ikke starter opp lønnstrekk. Kreditor har sannsynligvis ikke orientert arbeidsgiveren din om at det er nedlagt trekk heller, i og med at det ikke skal startes opp. Du kan spørre kreditor om bekreftelse på at det er sendt slettemelding både på lønnstrekket og anmerkningen.

Du kan følge saken din på politiet.no for å følge med :) 

Skrevet

Dersom du har fått brev fra kreditor om at saken er avsluttet så er den det, uavhengig av om det var andre salær og gebyr. Avsluttet sak er avsluttet sak. 

Avvent litt du, Namsmann mottar brev fra kreditor om dette, bare følg med at det ikke starter opp lønnstrekk. Kreditor har sannsynligvis ikke orientert arbeidsgiveren din om at det er nedlagt trekk heller, i og med at det ikke skal startes opp. Du kan spørre kreditor om bekreftelse på at det er sendt slettemelding både på lønnstrekket og anmerkningen.

Du kan følge saken din på politiet.no for å følge med :) 

Men er det kreditor og ikke namsmann som pålegger lønnstrekk? 
jeg fikk et brev av namsmannen i går, hvor det sto at det ble bestemt at det skulle skje lønnstrekk, og at de vil informere arbeidsplassen.

Skrevet

Det er kreditor som ber om det, og Namsmann som nedlegger det.

Vi bruker å orientere arbeidsgiver selv (kreditor), men godt mulig at Namsmann også har informert arbeidsplassen din.

Da kan du isåfall sende beskjed til lønningsansvarlig at sak er avsluttet (legg ved bekreftelsen din.) Arbeidsplass kan ikke droppe trekk før de får beskjed om dette av kreditor/Namsmann, men da er de informert og kan følge med på at det faktisk blir stanset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en snuskete innstilling. Å betale gjelda si er et spørsmål om ære og ryddighet.

Anonymkode: f579a...3ac

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Utleggsforretning blir registrert av namsmannen.

Det stemmer ikke. Det er flere forhold som avbryter en foreldelesfrist bl.a behandling i forliksrådet og kommunikasjon mellom partene.

Anonymkode: 27546...3bd

Uthevete vet jeg da. Har ikke skrevet noe annet. Det var snakk om betalingsanmerking. Jeg har aldri fått noen av namsmannen, kun inkasso. Men, nå har jeg lært at NM også gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uthevete vet jeg da. Har ikke skrevet noe annet. Det var snakk om betalingsanmerking. Jeg har aldri fått noen av namsmannen, kun inkasso. Men, nå har jeg lært at NM også gjør det. 

Det er et eget fagfelt, så ikke så rart.

Anmerkninger står i ulikt antall og år, om de gis for sen betaling, brudd på nedbetalingsavtale, lønnstrekk, pant osv. Noen står 2 år, noen 3 og noen 4 år. Man kan også få flere anmerkninger i samme sak, dvs du kan ha èn inkassosak som har 3 forskjellige betalingsanmerkninger (en for at du brøt avtale, en for at du fikk lønnstrekk, etc.) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...