AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Hei. Jeg har en katt på snart 7 år og er veldig redd for toxoplasmose nå i svangerskap. Jeg har forsøkt å være så flink som mulig å vaske hender før jeg spiser, samboer skifter kattesand o.l. Men nå har det skjedd to hendelser som uroer meg veldig, jeg har fått halen til katten på munnen min, og her om dagen streifet han kanten på glasset mitt med halen sin også drakk jeg av glasset senere. Jeg er nå veldig redd og vet jeg må vente tre lange uker før jeg kan ta test. Men har lest her på forum hvor noen har fått beskjed av legen at testen kan være falsk negativ eller ikke vise resultat fra smitte som har skjedd siste månedene. Så føler at selv om jeg får test er det ikke sikkert resultatet stemmer. Det er veldig skremmende.. Anonymkode: ce6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Slapp av. Ingen av de to tingene kan gi deg toksoplasmose. Det skal mye mer til, og det er veldig sjeldent å få av katten hjemme. Så lenge mannen tar seg av kattedoen ville jeg slappet av. Anonymkode: 167b6...092 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Har hatt katt hele livet og har aldri hatt det (kan jo ta test for å sjekke om man har eller har hatt det), og jeg kysser på katten hele tiden og spiser nok en hel del hår i løpet av uka. I norge er det ikke like utbrett med toxoplasmose som i andre land, og jeg mener å ha hørt fra legen at det er større sjanser for å få toxoplasmose fra uvasket salat og grønnsaker enn fra katten. Man tar selvsagt forhåndsregler, men jeg hadde nok aldri en gang reagert på denne situasjonen selv som farlig og en smittefare. Anonymkode: 0cc9d...494 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Jeg har en katt på snart 7 år og er veldig redd for toxoplasmose nå i svangerskap. Jeg har forsøkt å være så flink som mulig å vaske hender før jeg spiser, samboer skifter kattesand o.l. Men nå har det skjedd to hendelser som uroer meg veldig, jeg har fått halen til katten på munnen min, og her om dagen streifet han kanten på glasset mitt med halen sin også drakk jeg av glasset senere. Jeg er nå veldig redd og vet jeg må vente tre lange uker før jeg kan ta test. Men har lest her på forum hvor noen har fått beskjed av legen at testen kan være falsk negativ eller ikke vise resultat fra smitte som har skjedd siste månedene. Så føler at selv om jeg får test er det ikke sikkert resultatet stemmer. Det er veldig skremmende.. Anonymkode: ce6e7...5a8 Det beste du kan gjøre er å kvitte deg med katten ved å enten bortplassere den eller avlive den. Deretter bør du leie inn vaskebyrå som rundvasker hele huset.. hvorfor tenkte du ikke på dette før du ble gravid? Anonymkode: 8a231...143
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Ikke noe å være bekymret for, de to hendelsene. Er det en utekatt, som fanger mus? Da har han sannsynligvis blitt smittet - og blitt immun mot - toxo for mange år siden. De fleste katter blir smittet mens de er unge, det er derfor det anbefales å ikke få kattunge når man er gravid. Er det en innekatt? Ikke gi den rått kjøtt. Da blir den ikke smittet av toxo. Og la mannen din ta seg av kattekassen. Bør helst gjøres daglig. Normal omgang med katten er ikke noe problem. Jeg har hatt katt nesten hele livet, og jeg er dyrlege. Har likevel ikke klart å få toxoplasmose. 🤪 Prevalensen av seropositive er lav i Norge. Sannsynligvis blir de fleste smittet gjennom mat, ikke fra katt. Anonymkode: aee90...cf4 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slapp av. Ingen av de to tingene kan gi deg toksoplasmose. Det skal mye mer til, og det er veldig sjeldent å få av katten hjemme. Så lenge mannen tar seg av kattedoen ville jeg slappet av. Anonymkode: 167b6...092 Tusen takk for svar🌸 Anonymkode: ce6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har hatt katt hele livet og har aldri hatt det (kan jo ta test for å sjekke om man har eller har hatt det), og jeg kysser på katten hele tiden og spiser nok en hel del hår i løpet av uka. I norge er det ikke like utbrett med toxoplasmose som i andre land, og jeg mener å ha hørt fra legen at det er større sjanser for å få toxoplasmose fra uvasket salat og grønnsaker enn fra katten. Man tar selvsagt forhåndsregler, men jeg hadde nok aldri en gang reagert på denne situasjonen selv som farlig og en smittefare. Anonymkode: 0cc9d...494 Ja, jeg har aldri tenkt på dette selv før jeg ble gravid, men nå når jeg er gravid er jeg så redd for å gjøre slike ting som dette som kan gå utover fosteret. Blir derfor så irritert på meg selv for at dette kan skje😅 og redd så klart 😊 Anonymkode: ce6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke noe å være bekymret for, de to hendelsene. Er det en utekatt, som fanger mus? Da har han sannsynligvis blitt smittet - og blitt immun mot - toxo for mange år siden. De fleste katter blir smittet mens de er unge, det er derfor det anbefales å ikke få kattunge når man er gravid. Er det en innekatt? Ikke gi den rått kjøtt. Da blir den ikke smittet av toxo. Og la mannen din ta seg av kattekassen. Bør helst gjøres daglig. Normal omgang med katten er ikke noe problem. Jeg har hatt katt nesten hele livet, og jeg er dyrlege. Har likevel ikke klart å få toxoplasmose. 🤪 Prevalensen av seropositive er lav i Norge. Sannsynligvis blir de fleste smittet gjennom mat, ikke fra katt. Anonymkode: aee90...cf4 Takk for svar😊 ja, han er utekatt og har hvertfall kommet hjem med en del fugler i sine yngre dager😅 da håper jeg at jeg er like heldig som deg at jeg etter de to hendelsene fortatt ikke har fått noe. Jeg er litt redd for at de partiklene kan sitte igjen på halen hans. 😊 Anonymkode: ce6e7...5a8
Million Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Jeg hadde vært katteeier noen år tidligere, før jeg ble gravid. Hadde den i fire år før den ble avlivet pga svulster. Da jeg ble gravid senere, ble jeg testet for toksoplasmose, og jeg hadde hatt sykdommen før, var resultatet. Jeg kan tenke meg at hvis du ikke har blitt smittet fra før i løpet av de sju årene katten din har levd, er det liten sjanse for at du skal bli det pga en hale sveiper deg over ansiktet. ANTAGELIGVIS har du allerede vært smittet og hatt det før, uten å vite det, siden du har hatt katt i årevis.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Million skrev (10 minutter siden): Jeg hadde vært katteeier noen år tidligere, før jeg ble gravid. Hadde den i fire år før den ble avlivet pga svulster. Da jeg ble gravid senere, ble jeg testet for toksoplasmose, og jeg hadde hatt sykdommen før, var resultatet. Jeg kan tenke meg at hvis du ikke har blitt smittet fra før i løpet av de sju årene katten din har levd, er det liten sjanse for at du skal bli det pga en hale sveiper deg over ansiktet. ANTAGELIGVIS har du allerede vært smittet og hatt det før, uten å vite det, siden du har hatt katt i årevis. Takk for svar😊 jeg tok test tidlig i graviditeten men den var negativ. Anonymkode: ce6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har hatt katt i 15 år, og de tester for toksoplasmose tidlig i svangerskapet når de tar blodprøver. Jeg var derfor veldig overrasket over at den var negativ. Har alltid tenkt at man er nok smittet som katteeier. Et svangerskap senere, og fremdeles negativ. Jeg koser på kattene som vanlig; og hadde ikke bekymret meg for å være borti med halen eller drikke av samme glass (i tilfelle jeg ikke visste det var blitt drukket av kattene). Anonymkode: ed74e...67f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det beste du kan gjøre er å kvitte deg med katten ved å enten bortplassere den eller avlive den. Deretter bør du leie inn vaskebyrå som rundvasker hele huset.. hvorfor tenkte du ikke på dette før du ble gravid? Anonymkode: 8a231...143 Hahah, morsom du Selvsagt avliver man ikke et friskt dyr på grunn av graviditet. Sannsynligvis har du vært smittet før, og er immun. Dersom du ikke har hatt det før, blir du garantert ikke smittet av at kattens hale kommer borti glasset ditt. Det er nok mer skadelig for babyen at du stresser over småting. Kos deg med graviditeten, og med katten! Anonymkode: ef77a...117
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har hatt katt i 15 år, og de tester for toksoplasmose tidlig i svangerskapet når de tar blodprøver. Jeg var derfor veldig overrasket over at den var negativ. Har alltid tenkt at man er nok smittet som katteeier. Et svangerskap senere, og fremdeles negativ. Jeg koser på kattene som vanlig; og hadde ikke bekymret meg for å være borti med halen eller drikke av samme glass (i tilfelle jeg ikke visste det var blitt drukket av kattene). Anonymkode: ed74e...67f Takk for svar😊 jeg var veldig overrasket selv, har hatt katt i så mange år så regnet med den var positiv. Men neida😅 godt å høre at du oppfører deg som vanlig rundt kattene👍🏻 Anonymkode: ce6e7...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hahah, morsom du Selvsagt avliver man ikke et friskt dyr på grunn av graviditet. Sannsynligvis har du vært smittet før, og er immun. Dersom du ikke har hatt det før, blir du garantert ikke smittet av at kattens hale kommer borti glasset ditt. Det er nok mer skadelig for babyen at du stresser over småting. Kos deg med graviditeten, og med katten! Anonymkode: ef77a...117 Nei, avliving er ikke aktuelt for oss 😊 Jeg var visst negativ, så det overrasket meg. Nei jeg håper så inderlig ikke at jeg har gjort noe skade. 😬 Anonymkode: ce6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, avliving er ikke aktuelt for oss 😊 Jeg var visst negativ, så det overrasket meg. Nei jeg håper så inderlig ikke at jeg har gjort noe skade. 😬 Anonymkode: ce6e7...5a8 Du er jo i overkant hysterisk.. så hvis du er så hysterisk at du tyr til forum som dette her, så får du svar deretter også.. Anonymkode: 8a231...143
Thyra Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 15.35): Det beste du kan gjøre er å kvitte deg med katten ved å enten bortplassere den eller avlive den. Deretter bør du leie inn vaskebyrå som rundvasker hele huset.. hvorfor tenkte du ikke på dette før du ble gravid? Anonymkode: 8a231...143 I all verden?!?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er jo i overkant hysterisk.. så hvis du er så hysterisk at du tyr til forum som dette her, så får du svar deretter også.. Anonymkode: 8a231...143 Tror du misforstår her, når jeg skriver negativ er det testen jeg referer til. Anonymkode: ce6e7...5a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå