Gå til innhold

Hva er denne greia med å "kjøpe rett fra bonden"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så viktig at produktene ikke har vært innom et slakteri eller annet utsalg? 

Er det ikke bare en fordel at f eks kjøtt blir delt og kontrollert av profesjonelle slaktere? 

Anonymkode: 98067...a15

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så viktig at produktene ikke har vært innom et slakteri eller annet utsalg? 

Er det ikke bare en fordel at f eks kjøtt blir delt og kontrollert av profesjonelle slaktere? 

Fordi mange av oss ikke gidder å betaler Reitan & Co for at de har lyst til å sitte på rumpestumpen og håve inn milliarder. Vi fjerner det fordyrende leddet og betaler heller mer til den som FAKTISK produserer maten vår. Norsk kjøtt er per i dag trygt, så ikke noe å være redd for.

Anonymkode: d7b65...9f9

• Liker 19
  • Nyttig 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ett triks bønnene har for å kunne selge kjøtt som ikke hadde blitt godkjent hos ett slakteri. F.eks kan de da selge kjøtt fra syke dyr. Det er bønnene som har hypet fram denne trenden for å kunne melke mere penger

Anonymkode: 577b7...bce

• Liker 3
Skrevet

Alt kjøtt HAR blitt delt og kontrollert og slaktet av profesjonelle slaktere. Det er strenge krav til slikt. 

Men så kan bonden få kjøttet direkte tilbake, og så kan folk kjøpe det direkte av bonden. Men dyret har altså blitt avlivet av noen som har kurs og godkjenning for å slakte dyr. 

Poenget er at kjøper man av bonden, er det ikke mellomledd som stikker av med pengene, alt går til bonden. 

Anonymkode: 2d5f9...135

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Alt kjøtt som selges må slaktes på godkjent slakteri. Det er veldig få gårder i Norge med eget gårdsslakteri (jeg vet om én). 

Det som skjer når man kjøper rett fra bonden, er at bonden sender dyrene til slakt på et godkjent slakteri, men istedet for at slakteriet kjøper kjøttet av bonden får bonden kjøttet tilbake og kan selge det direkte til forbruker. Da kan bonden sette den prisen han/hun vil, og kan faktisk klare å tjene litt på det. 

Anonymkode: 6dabd...091

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette er ett triks bønnene har for å kunne selge kjøtt som ikke hadde blitt godkjent hos ett slakteri. F.eks kan de da selge kjøtt fra syke dyr. Det er bønnene som har hypet fram denne trenden for å kunne melke mere penger

Dumme nepe, man kan avlive et storfje hjemme, men det må sendes på slakteri før en får tilbake kjøttet. Hva tror du skjer der? 

Anonymkode: f21f5...8f1

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt kjøtt som selges må slaktes på godkjent slakteri. Det er veldig få gårder i Norge med eget gårdsslakteri (jeg vet om én). 

Det som skjer når man kjøper rett fra bonden, er at bonden sender dyrene til slakt på et godkjent slakteri, men istedet for at slakteriet kjøper kjøttet av bonden får bonden kjøttet tilbake og kan selge det direkte til forbruker. Da kan bonden sette den prisen han/hun vil, og kan faktisk klare å tjene litt på det. 

Nei,  nå ødelegger du realiteten til alle glupingene som tror at alle bønder med utsalg hjemme skyter dyrene bak låven og parterer de på bakken, sånn. :ironi:

Anonymkode: f21f5...8f1

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, nei, nei, hvor har du det fra? 

Det er jo slaktet på et slakteri uansett da, tror du bøndene slakter og parterer hjemme? Det er ikke lov. 

Anonymkode: 8ab5f...76e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette stemmer ikke. Dyr må slaktes av godkjent slakteri, og de har alle helseopplysninger om dyra. Syke dyr må nødslaktes hjemme, de blir ikke sendt til slakteri og kjøttet kan ikke selges videre. Det samme gjelder dyr som har fått medikamenter med tilbakeholdelsestid. Dette er VELDIG strengt i Norge og derfor er norsk mat så trygg som den er. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Dyr må slaktes av godkjent slakteri, og de har alle helseopplysninger om dyra. Syke dyr må nødslaktes hjemme, de blir ikke sendt til slakteri og kjøttet kan ikke selges videre. Det samme gjelder dyr som har fått medikamenter med tilbakeholdelsestid. Dette er VELDIG strengt i Norge og derfor er norsk mat så trygg som den er. 

Dette er bare tull! Jeg kjenner selv en bonde som driver å selger privat og på rekoringer. Han sier han slakter kuene selv i loven, parterer dem og vakumpakker det som skal selges. Da er det ingen krav til helse på dyrene, og han sparer også penger på å gjøre dette selv!

Skrevet

Dette er bare tull! Jeg kjenner selv en bonde som driver å selger privat og på rekoringer. Han sier han slakter kuene selv i loven, parterer dem og vakumpakker det som skal selges. Da er det ingen krav til helse på dyrene, og han sparer også penger på å gjøre dette selv!

Dette er strengt forbudt i Norge. Alle jeg kjenner som selger på Reko oppgir hvor kjøttet er slaktet. 

Denne bonden bør du melde inn til Mattilsynet. Jeg kan love deg at dette IKKE er vanlig praksis. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette er strengt forbudt i Norge. Alle jeg kjenner som selger på Reko oppgir hvor kjøttet er slaktet. 

Denne bonden bør du melde inn til Mattilsynet. Jeg kan love deg at dette IKKE er vanlig praksis. 

Hvor har du det ifra? Jeg tror du synser og ikke har noe konret fakta på det du snakker om. Jeg er fra landet, og VET at dette er helt vanlig praksis!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da bør du melde ham til mattilsynet, for det der er ikke lov. Ei heller er det vanlig. 

Søsteren min selger også kjøtt på rekoringen, men dyrene slaktes på slakteri, hvor de blir nøye kontrollert og godkjent. Hun parterer selv, men selve slaktingen gjøres av profesjonelle, og alle dyr sjekkes og kontrolleres der. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor har du det ifra? Jeg tror du synser og ikke har noe konret fakta på det du snakker om. Jeg er fra landet, og VET at dette er helt vanlig praksis!

Kanskje akkurat på det lille stedet DU bor, men da gjør de det altså ulovlig ;) Det er IKKE vanlig i resten av landet, nei. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For å si det sånn veldig mange av disse grisene som er rett fra bonden har vært innom et slakteri. Så de som tenker at vi kjøper rett fra bonden fordi da har ikke dyret lid  lurer er bare seg selv.

Anonymkode: a225b...964

• Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje akkurat på det lille stedet DU bor, men da gjør de det altså ulovlig ;) Det er IKKE vanlig i resten av landet, nei. 

Jeg vil ikke kalle Lillehammer/Gjøvik for ett så lite sted men......

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så vidt jeg vet, er bønner en plantevekst, og kan ikke selge noe som helst. Bønder derimot, kan gjøre dette - kortreist mat og alt det der, vet du. Kjenner man i tillegg bonden personlig og vet hva denne personen står for, kan man med større sikkerhet si at kjøttet fra det dyret kommer fra et sted der dyrene lever et godt liv så lenge de lever. Det blir noe helt annet å kjøpe kjøtt fra en storselger som har passert gjennom slakterier og butikker.

Anonymkode: 74fc1...93e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er bonde, driver med sau og frilandsgris. Jeg har landbruksfaglig utdanning fra vgs og høyskole. Jeg selger kjøtt privat (slaktet på Nortura med nisjeavtale). Jeg kjenner mange bønder, med småfe, storfe, gris og egg som selger kjøtt lokalt. 

Hvilken bakgrunn har du, bortsett fra at du bor "på landet"? 

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er bonde, driver med sau og frilandsgris. Jeg har landbruksfaglig utdanning fra vgs og høyskole. Jeg selger kjøtt privat (slaktet på Nortura med nisjeavtale). Jeg kjenner mange bønder, med småfe, storfe, gris og egg som selger kjøtt lokalt. 

Hvilken bakgrunn har du, bortsett fra at du bor "på landet"? 

Så du mener at eggene også er slaktet hos Nortura? Skjønner ikke helt hvor egg kom inn i bildet

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo ikke DET som er greia. Greia er at bønder flest driver etter lovverket. (Og noen få driver ulovlig dårlig, selvsagt.) Lovverket tillater at dyr lever et kort og grusomt liv, så om du har lyst til at kjøttet du velger å spise ikke skal ha medført at en ku, gris eller høne led i månedsvis? Da må du kjøpe rett fra en bonde du selv kan verifisere at er blant de få som velger å tilby dyrene et ok miljø de korte månedene de lever. 

Alt kjøtt du kjøper i butikken kan du anta kommer fra dyr som har levd under forhold som beskrives best av ord som «pine», «lidelse» og «tortur». Du kan lese loven. Den omtaler dyr ment for kjøttproduksjon som ting. Og sier noe om at man i alle fall skal forsøke unngå unødig pine. Er å unngå lidelsen økonomisk til bry? Da er lidelse helt ålreit.

Akkurat slik du ikke kan kjøpe oppdrettsfisk som har vært etisk ok behandlet. 

Og dette vet du, jeg, bonden, naboen din og politikerne. Vi har visst det med 100% sikkerhet i tiår. De få som bryr seg er enten veganere, vegetarianere eller de kjøper «rett fra bonden».

Anonymkode: b8f6a...a7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...