Gå til innhold

Kvinner som mister hele sin identitet så fort de blir mødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har lagt merke til dette?

Dette gjelder ganske mange som blir mor, men oftest dem som allerede før de blir mødre er kjedelige. Det vil si lite ambisiøse og få hobbyer/interesser. Når disse blir mødre er det ALT de er opptatt av. Har noen slike venninner, og flere gjør så godt som aldri noe uten barn, og når de gjør det er det et ork. Jeg har to barn selv, men nyyter hvis jeg har barnefri og kan være med venninner. Men noen av venninnene mine vil BARE snakke om BARN hele tiden!

Flere som irriterer seg litt? 

Anonymkode: 08998...e7b

• Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faller det deg inn at folk er forskjellige, og at disse venninnene dine kanskje er for sliten til å drive med hobbyer...? 

Noen har krevende barn. Noen har stort behov for egentid og hvile, og blir utslitt av å ikke få nok av det. 

Jeg er sikkert en av disse du ser så ned på. Jeg er ekstrem-introvert, og blir helt utslitt av å hele tiden være "på" nå i småbarnstiden. Å aldri få fred til å forsvinne inn i mitt eget hode, som er det jeg trenger for å "lade". Hele tiden måtte passe på hva som skjer rundt meg, hva ungene gjør, hele tiden måtte leke med, passe på, kle på, ordne mat, trøste, bære, osv. 

Jeg har ca 2 timer fra ungene har sovnet til jeg skal legge meg selv, og da skal det gjerne handles, klesvask må henges opp, vinterdresser må fønes så de blir tørre til dagen etter, matpakker skal smøres, osv. Det er grenser for hvor mye hobbyer og interesser man da har tid og overskudd til.. 

Jeg også nyyyyter å ha barnefri, men jeg foretrekker å IKKE være med venninner - når jeg endelig har litt barnefri vil jeg kose meg alene. 

Anonymkode: 4c085...7eb

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg vil ikke si jeg har mistet meg selv, men jeg har definitivt satt meg selv og mitt på pause. Jeg tenker at når jeg har valgt å få barn så er det mitt ansvar å gi dem et best mulig utgangspunkt i livet. Det innebærer dessverre fullstendig fokus på dem omtrent 24/7. Men jeg savner mine hobbyer og satser på å komme sterkere tilbake om noen år. 

Anonymkode: b26c5...ec4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er som deg, men jeg irriterer meg ikke over at andre mødre helst vil snakke om barna sine. Det får de bare gjøre tenker jeg, de synes sikkert det er slitsomt at jeg snakker mye om dating og jobb og 😛 

Anonymkode: b85e6...6f0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke si jeg har mistet meg selv, men jeg har definitivt satt meg selv og mitt på pause. Jeg tenker at når jeg har valgt å få barn så er det mitt ansvar å gi dem et best mulig utgangspunkt i livet. Det innebærer dessverre fullstendig fokus på dem omtrent 24/7. Men jeg savner mine hobbyer og satser på å komme sterkere tilbake om noen år. 

Anonymkode: b26c5...ec4

Jeg er ikke enig i at barna skal ha fullt fokus 24/7 for å bli bra mennesker. Tvert imot. De har godt av å ha en mor som har interesser og en karriere, og er et godt forbilde (jeg har jenter). Barna tar da ikke skade av å være alene mer far innimellom, eller være med besteforeldre og slekt (bygge gode relasjoner med familien).

Ts

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette gjelder ganske mange som blir mor, men oftest dem som allerede før de blir mødre er kjedelige. Det vil si lite ambisiøse og få hobbyer/interesser. Når disse blir mødre er det ALT de er opptatt av. Har noen slike venninner, og flere gjør så godt som aldri noe uten barn, og når de gjør det er det et ork. Jeg har to barn selv, men nyyter hvis jeg har barnefri og kan være med venninner. Men noen av venninnene mine vil BARE snakke om BARN hele tiden!

Det er ikke alltid man har mulighet til barnevakt for å kunne gjøre noe uten barn når barna er små. Det er også vanlig å snakke om det som skjer med deg i hverdagen. Deres hverdag består det det meste av å ta vare på barn. Dere passer ikke sammen, og da bør du finne deg barnefrie venner.

Anonymkode: 14446...fa8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er som deg, men jeg irriterer meg ikke over at andre mødre helst vil snakke om barna sine. Det får de bare gjøre tenker jeg, de synes sikkert det er slitsomt at jeg snakker mye om dating og jobb og 😛 

Anonymkode: b85e6...6f0

Nettopp. Vi som er godt gift irriterer oss jo ikke fordi enkelte single venninner snakker mannfolk og dating hele tiden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Vi som er godt gift irriterer oss jo ikke fordi enkelte single venninner snakker mannfolk og dating hele tiden. 

Det er jo et spennende tema.😂 Helt ok snakke litt om barn, men noen klarer rett og slett ikke å snakke om noe annet. Barnesnakk er blitt det eneste interessante. Derfor dette skillet jeg har merket, mellom dem som selvfølgelig er opptatt av barna, men fortsatt har andre interesser. Og dem som utelukkende er MOR og har mistet all annen identitet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo et spennende tema.😂 Helt ok snakke litt om barn, men noen klarer rett og slett ikke å snakke om noe annet. Barnesnakk er blitt det eneste interessante. Derfor dette skillet jeg har merket, mellom dem som selvfølgelig er opptatt av barna, men fortsatt har andre interesser. Og dem som utelukkende er MOR og har mistet all annen identitet. 

Nei, det er IKKE spennende hvor mange ONS du har hatt, hvor stort utstyr de forskjellige mennene har, hvilke stillinger dere har brukt og hvordan dere håndterer kjærlighetssorg etter enda en natt på byen. Totalt uinteressant, faktisk. 

• Liker 9
Skrevet

Har lagt merke til et par venninner som kuttet ut meg og andre som ikke har barn. De fikk barn, og plutselig var det kun barselsgruppa som var noe. Jeg har ikke barn og gledet meg til å bli kjent med barna deres, men de tok aldri kontakt igjen med de av oss uten barn. Syns helt ærlig det er ganske spesielt. 

Jeg kan gjerne snakke om barna deres, men foretrekker det absolutt når vi kan prate om noe annet også. Men jeg har forståelse for at det er det viktigste, i alle fall de første årene før man er mer vant med rollen.

Anonymkode: 678ea...cbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er noen som liker å være med barna sine da. Er vel en grunn til at de får dem. 

jeg var ambisiøs og fremadstormende. Fikk barn da jeg var 35. Føler meg ferdig med det. Nå har jeg sagt opp den ambisiøse jobben og går over til noe annet.jeg er sikkert super kjedelig. Men det får vennene mine tåle en periode. 

Anonymkode: c3360...71a

• Nyttig 1
Skrevet

Er noen som liker å være med barna sine da. Er vel en grunn til at de får dem. 

jeg var ambisiøs og fremadstormende. Fikk barn da jeg var 35. Føler meg ferdig med det. Nå har jeg sagt opp den ambisiøse jobben og går over til noe annet.jeg er sikkert super kjedelig. Men det får vennene mine tåle en periode. 

Hva mener du med den første setningen? Er man liksom ikke glad i å være med barna sine fordi man også kan ha andre interesser og gleder i livet? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har lagt merke til et par venninner som kuttet ut meg og andre som ikke har barn. De fikk barn, og plutselig var det kun barselsgruppa som var noe. Jeg har ikke barn og gledet meg til å bli kjent med barna deres, men de tok aldri kontakt igjen med de av oss uten barn. Syns helt ærlig det er ganske spesielt. 

Jeg kan gjerne snakke om barna deres, men foretrekker det absolutt når vi kan prate om noe annet også. Men jeg har forståelse for at det er det viktigste, i alle fall de første årene før man er mer vant med rollen.

Nei, huff så kjipt.. Forstår godt at du ble lei deg..❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva mener du med den første setningen? Er man liksom ikke glad i å være med barna sine fordi man også kan ha andre interesser og gleder i livet? 

Det hørtes slik ut fra HI ja. Som at det var mest interessant med andre ting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du sier jo selv at du ikke synes det er interessant å snakke om. Da er det ikke rart vennene dine finner andre likesinnede. Det er også lettere å finne på ting med barselgruppen på dagtid enn p dra med seg ungene på besøk på ettermiddagen. Du må også selv invitere og ha forståelse for at de kanskje er i en boble, slitne og ja litt selvsentrerte med rette.  Dersom du holder ut dette kommer de tilbake. Men det er jo en test av vennskap 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ganske nybakt mamma enda, rundet året men jeg føler tiden ikke strekker til. Etter barnehage er det 3-4 timer til leggetid og ofte er hun sliten og lei. Kvalitetstid får vi mest i helgene når hun er uthvilt og vi får hele dager sammen. Å skulle prioritere venner og bekjentskaper er noe jeg har lite overskudd til, og jeg kjenner mest jeg lengter hjem igjen selv om jeg vet barnet har det fint med pappa. Småbarnsperioden er kort og jeg føler jeg vil være der for henne 100%. Jobber allerede fulltid og ser henne ikke mesteparten av dagene. Helgene føler jeg er for familie ikke for å dra på byen med venninner. Er sikkert gørr kjedelig men mulig det endrer seg etterhvert som barnet blir eldre.

Anonymkode: d72bd...4ef

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du sier jo selv at du ikke synes det er interessant å snakke om. Da er det ikke rart vennene dine finner andre likesinnede. Det er også lettere å finne på ting med barselgruppen på dagtid enn p dra med seg ungene på besøk på ettermiddagen. Du må også selv invitere og ha forståelse for at de kanskje er i en boble, slitne og ja litt selvsentrerte med rette.  Dersom du holder ut dette kommer de tilbake. Men det er jo en test av vennskap 

Og andre barn er avlastning. Da har man noen å leke med. Hus er tilpasset med leker osv. å dra med en ettåring til en uten barn sitt hus. Fullt i pynteting i rivehøyde for barnet hvor vertinne kun vil snakke om andre ting enn barn er helt uaktuelt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er IKKE spennende hvor mange ONS du har hatt, hvor stort utstyr de forskjellige mennene har, hvilke stillinger dere har brukt og hvordan dere håndterer kjærlighetssorg etter enda en natt på byen. Totalt uinteressant, faktisk. 

Du grep muligheten til å slutshame også, ja. For du er jo så mye bedre og livet ditt har så mye mer mening siden du er MOR.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De ga meg ikke en sjanse engang da :) barnet kom, og ha det alle barnløse venner. Kun barselsgruppa gjaldt fra første sekund. Alle gamle vennskap fra ungdomstiden borte. Dette er nå 4-5 år siden.

Jeg sa at jeg kan gjerne prate om barna deres, og det har jeg gjort med andre venner i timesvis. Er ikke det det går på. Men det er lov å mene at alt kanskje ikke må handle om barna i alle samtaler. Det har jeg aldri sagt til noen da, og spesielt ikke vennene som bare kuttet oss ut uten å gi oss en sjanse.

Jeg er for øvrig alltid hjemme pga sykdom, så hadde vært en god person å holde kontakten med i barnselsperioden. Har absolutt invitert og tilrettelagt. Dette står ikke på meg, rett og slett. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du grep muligheten til å slutshame også, ja. For du er jo så mye bedre og livet ditt har så mye mer mening siden du er MOR.

Ingen slutshaming. Disse temaer er interessante for dem som er i samme fase. For oss som er ferdig med dating for lengst, er disse temaer ikke interessante. Jeg er verken bedre eller verre som gift og mor enn da jeg var som singel og barnløs. Men temaer for samtaler endrer seg naturlig med livets faser. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...