Gå til innhold

Til lærere: Hva tenker du om en forelder som forteller deg at bekymr.mld fra barnevern kom pga hevn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette spørsmålet er først og fremst til lærere, men også dere som jobber i barnehage, på helsestasjon etc (og som er i kontakt med barneverntjenesten). Hva ville dere tenkt om det ble åpnet undersøkelse fra barnevern, og så fortalte mor eller far deg at dette er på bakgrunn av en bekymringsmelding som ble sendt på grunn av hevn eller "misforståelse"?

Anonymkode: e506e...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke blitt sjokkert.

Men nå er det også flere som bruker den "unnskyldningen" uansett. Jeg hadde derfor ikke stolt blindt på det. 

Anonymkode: f8976...6ce

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tenkt at meldingen kanskje ble sendt som hevn, men at barnevernet ikke åpner undersøkelse uten grunn. 

Anonymkode: 71f9b...e9c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke den ansattes oppgave å etterforske eller finne ut hva som har skjedd. Deres oppgave er å ta vare på barna.

Anonymkode: b67b6...fb1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Verden er full av gale og hevngjerrige mennesker, så jeg er fullt klar over at det kan skje. Min jobb er ikke å synse/mene, men å forholde meg til de faktaene jeg har foran meg. Når jeg skal uttale meg om sånne ting, forsøker jeg å holde meg på objektiv som overhode mulig. 

Anonymkode: 8f909...e9c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt barn med skolevegring, og mitt barn var ikke det eneste. De var bare 10 år gamle, og 6 barn på trinnet slet med skolevegring. Vi ble ikke meldt til barnevernet, men som skolen truet med barnevernet, og det gjorde de til alle oss foreldre, og 2 av familiene ble meldt til barnevernet. 

Og jeg vet at jeg er en veldig god mor. Og da barnet mitt slet med skolevegring, så var jeg i daglig kontakt med skolen, jeg ba om møter, tok kontakt med helsesøster så hun kunne ha samtaler med baret mitt, og jeg kontaktet lege og fikk full utredning av barnet mitt. Skolen tok aldri kontakt, og ba ikke om et eneste møte. Det var det alltid jeg som gjorde. Og skolen nektet å tilrettelegge, ville ikke ha PPT inn. Men jeg kjempet jo på, så fikk tilslutt PPT inn, og barnet mitt fikk 2 diagnoser hos BUP. Så BUP og PPT samarbeidet, og ble med meg på flere møter med skolen, og da ble skolen plutselig på min side, og barnet fikk tilrettelegging. 

Jeg gikk og i en gruppe, med andre foreldre til barn med skolevegring. Og alle slet med kampen med skolen, skoler som ikke vil tilrettelegge, og legger skylden over på foreldrene. Og hvor det er en lang kamp og få riktig tilrettelegging fir barnet.

Så hadde noen fortalt meg at de var meldt på falskt grunnlag av skolen, så hadde jeg tenkt at det var godt mulig, men jeg er jo og helt åpen for at det kan være en grunn til at de er meldt til barnevernet.

Anonymkode: 4e3d2...5d0

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke uvanlig at foreldre samarbeider dårlig eller snakker dritt om hverandre. Ville derfor ikke automatisk stolt på det som ble fortalt meg, men hatt fokus på barnet. Barnevernet kontakter meg om de lurer på noe ang skolesituasjon.

Anonymkode: c1dd8...670

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig? Hadde tenkt at de foreldrene som krangler og melder hverandre til bv som hevn er barnslige. Så hadde jeg ikke gjort noe mer med den saken. Hadde latt bv gjort jobben sin.

Så kommer det også an på hvordan ditt barn og dere er. Har jeg inntrykk av dere som gode foreldre, så hadde jeg syntes litt synd på dere. Men hadde jeg hatt inntrykk av dere som litt rare, har ikke helt orden på ting, mye styr, litt aggressive, sladrete eller lignende... om barnet har fortalt om merkelige situasjoner hjemme, om barnet utagerer eller mobber e.l, så hadde jeg tenkt at det ligger kanskje noe i den bekymringsmeldingen.

Anonymkode: 9eed9...ea2

• Nyttig 1
Skrevet

De færreste bryr seg neppe hvem som har meldt. De er mer opptatt av å svare ut sine opplysninger til barnevernet samt gjøre sin egen jobb.

Anonymkode: 55f0d...134

• Liker 2
Skrevet

Hadde nok ikke stolt på det med mindre det var åpenbare tegn jeg hadde sett med egne øyne på at ammelderen var kontrollerende og farlig. 

Anonymkode: 1b4a8...e7a

Skrevet

Det hadde jeg ikke blandet meg opp i. Det er opp til bv å finne ut av.

Anonymkode: 1b979...45e

Skrevet

Jeg hadde tenkt at det kan godt være, men det er ikke noe jeg kan blande meg opp i. Om barnevernet tar kontakt, svarer jeg ærlig slik jeg ser barna. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Dette spørsmålet er først og fremst til lærere, men også dere som jobber i barnehage, på helsestasjon etc (og som er i kontakt med barneverntjenesten). Hva ville dere tenkt om det ble åpnet undersøkelse fra barnevern, og så fortalte mor eller far deg at dette er på bakgrunn av en bekymringsmelding som ble sendt på grunn av hevn eller "misforståelse"?

Jeg hadde tenkt at det kan være like sannsynlig som det er usannsynlig. Når BV tar kontakt svarer jeg på det de spør om.

Anonymkode: e4466...a7c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt barn med skolevegring, og mitt barn var ikke det eneste. De var bare 10 år gamle, og 6 barn på trinnet slet med skolevegring. Vi ble ikke meldt til barnevernet, men som skolen truet med barnevernet, og det gjorde de til alle oss foreldre, og 2 av familiene ble meldt til barnevernet. 

Og jeg vet at jeg er en veldig god mor. Og da barnet mitt slet med skolevegring, så var jeg i daglig kontakt med skolen, jeg ba om møter, tok kontakt med helsesøster så hun kunne ha samtaler med baret mitt, og jeg kontaktet lege og fikk full utredning av barnet mitt. Skolen tok aldri kontakt, og ba ikke om et eneste møte. Det var det alltid jeg som gjorde. Og skolen nektet å tilrettelegge, ville ikke ha PPT inn. Men jeg kjempet jo på, så fikk tilslutt PPT inn, og barnet mitt fikk 2 diagnoser hos BUP. Så BUP og PPT samarbeidet, og ble med meg på flere møter med skolen, og da ble skolen plutselig på min side, og barnet fikk tilrettelegging. 

Jeg gikk og i en gruppe, med andre foreldre til barn med skolevegring. Og alle slet med kampen med skolen, skoler som ikke vil tilrettelegge, og legger skylden over på foreldrene. Og hvor det er en lang kamp og få riktig tilrettelegging fir barnet.

Så hadde noen fortalt meg at de var meldt på falskt grunnlag av skolen, så hadde jeg tenkt at det var godt mulig, men jeg er jo og helt åpen for at det kan være en grunn til at de er meldt til barnevernet.

Anonymkode: 4e3d2...5d0

En gjenganger denne,

de fleste som har barn med autisme og andre nevroutviklingsforstyrrelser
som har fått skolevegring som følge av mangelfull tilrettelegging og uttrygghet i skoledagen har opplevd nettopp dette,

mangel på forståelse fra skolen og trusler om barnevern.

Det har jeg hørt SÅ UFATTELIG MANGE ganger
fra andre foreldre med barn som har fått diagnoser som ikke vises på barnets utseende.

Det er ganske dårlig!!

SKOLEVEGRING KOMMER FRA EN ÅRSAK OG DEN ÅRSAKEN ER KNYTTET TIL SKOLEHVERDAGEN OG IKKE TIL HJEMMET!!! 

Da er det mye bedre å investere i AV1

Anonymkode: e6b47...ede

Skrevet

Hei.

Tenker ikke så mye om det, men jeg vet at det ikke åpnes undersøkelse helt uten videre. Mange saker henlegges kjapt. 

Anonymkode: cd541...c7f

Skrevet

Hei.

Jeg er en av de som ble meldt på hevn av svigermor, og jeg har venninner spm har blitt meldt som er gode mødre! Dette og av sin svigermor! Så jeg VET at det kan skje! De fleste i barnevernet er vel så oppegående at de merker om det er noe å beskymre seg for eller ikke. Ble sjekket ut og fortalt at jeg var en god mor og ikke trengte å beskymre meg. Svigermor er ikke helt fod og det merket de og!

Veldig fornøyd med bv når vi ble sjekket. Det er bedre de sjekker en gang for mye enn for lite. Men det krever ekstremt mye av oss som par og klare oss etter noe sånt, spesielt pga det er svigermor!

Har ingen kontakt med hun idag! 

Er det noen som har stilt opp for barna sine, så er det oss. På alle måter! 

Når svigermor ønsker å splitte oss to og gjør noe sånt, da kan hun reise og ryke for min del!

Hva om det var feile folk fra bv som bare tok barna og vi måtte kjempe tilbake i flere år, ser jo at sånt har skjedd. Skremmende!

Skulle selv ønske noen meldte mine foreldre når jeg vokstr opp. Men syns og at de som melder på hevn og løgn til barnevernet burde blitt straffet med klekkelig bot og fengsel!

Ikke leke med andre sine liv, og la heller de som virkelig trenger hjelp få det! For mens folk melder inn pp tull, så får de ikke sjekket ut og hjulpet de som virkelig trenger det og det er trist!

Anonymkode: dce34...13c

• Hjerte 1
Skrevet

Som barnehage ansatt hadde jeg ikke tenkt noe på det, men forholdt meg til papirene bvt sender. De sender ofte et skriv til barnehagen hvor vi skal svare på en rekke spm som omhandler barnets funksjon, samarbeid med foreldre, og om vi selv har mistanke om vold, overgrep eller omsorgssvikt på det aktuelle barnet. 
Det er mye vi i barnehagen ikke vet om hva skjer hjemme. 
Men at foreldre melder bekymring på andre foreldre som hevn er jo tragisk. Gjør man det er man ikke god i hodet, omdskapsfull og mest sannsynlig noe psykiatri i bildet. 
Man kan være uenig og sur på hverandre, men å melde noen falskt til bvt er lavmål. 
Hvis du blir kalt inn til en evt samtale får du opplest hva bekymringen går ut på, og hvem som melder. 
Da kan du kommentere det som er skrevet, og si noe I’m hvilke relasjon du har med den som sender. 
bv innhenter ofte opplysninger fra barnehage skole, helsestasjon. 
da får de avkreftet at det er noe galt i omsorgssituasjonen hjemme. 
Og den som har meldt vil miste troverdighet og viser hvilke menneske dette er 

Anonymkode: bf5b9...35c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er en av de som ble meldt på hevn av svigermor, og jeg har venninner spm har blitt meldt som er gode mødre! Dette og av sin svigermor! Så jeg VET at det kan skje! De fleste i barnevernet er vel så oppegående at de merker om det er noe å beskymre seg for eller ikke. Ble sjekket ut og fortalt at jeg var en god mor og ikke trengte å beskymre meg. Svigermor er ikke helt fod og det merket de og!

Veldig fornøyd med bv når vi ble sjekket. Det er bedre de sjekker en gang for mye enn for lite. Men det krever ekstremt mye av oss som par og klare oss etter noe sånt, spesielt pga det er svigermor!

Når svigermor ønsker å splitte oss to og gjør noe sånt, da kan hun reise og ryke for min del!

Hva om det var feile folk fra bv som bare tok barna og vi måtte kjempe tilbake i flere år, ser jo at sånt har skjedd. Skremmende!

Skulle selv ønske noen meldte mine foreldre når jeg vokstr opp. Men syns og at de som melder på hevn og løgn til barnevernet burde blitt straffet med klekkelig bot og fengsel!

Ikke leke med andre sine liv, og la heller de som virkelig trenger hjelp få det! For mens folk melder inn pp tull, så får de ikke sjekket ut og hjulpet de som virkelig trenger det og det er trist!

En svigermor som melder til bvt for hevn eller som ikke er fornøyd med nok kontakt etc brenner jo broen for godt om hun melder familien til bvt. 
Men noen ganger er foreldre ute å kjører og da er det riktig å melde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Glemte å si jeg selv er lærer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En svigermor som melder til bvt for hevn eller som ikke er fornøyd med nok kontakt etc brenner jo broen for godt om hun melder familien til bvt. 
Men noen ganger er foreldre ute å kjører og da er det riktig å melde. 

Om foreldrene er ute å kjøre er det helt innafor å melde. Men tilfelle her var ikke sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...