AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har vokst opp med en søster som har vært overvektig og vært på slankeren hele sitt voksne liv, og nå har hun blitt ganske normalvektig, men hun gnåler fremdeles om att livet hadde vært topp hvis hun var tynn. Hadde hun vært tynn hadde hun fått seg ny mann og alt hadde vært topp, virker det som. Min kusine sliter også med vekten og snakker alltid om en ny slankekur samtidig som hun er veldig glad i å sitte i sofaen og spise, drkke te og snakke med venninnene. Jeg har alltid vært normalvektig eller slank og det er ikke fordi jeg ikke unner meg mye mat eller usunn men, det er bare sånn kroppen min er laget. Nå har jeg blitt altfor tynn og har mistet muskelmasse, og det er fordi jeg mistet mannen min for et par måneder siden og har lenge vært under stress før han døde, og etter at han gikk bort måtte jeg selge huset på tvangssalg fordi jeg ikke har økonomi til det. Kiloene har rast av, de grå håret har poppet ut og jeg ser virkelig sliten ut. Min søster sendte meg misunnelige blikk og lurer på hva jeg har gjort for å bli så tynn samtidig som jeg kan spise julekaker, og søsteren til min avdøde mann som også sliter med vekten, kommenterte her en dag at alle som er i sorg går ned i vekt men ikke hun, og lurte på hva hemmeligheten var? Jeg fortalte henne at jeg har vært under et ekstremt stress og press uten søvn og mat, og både jeg og mine to døtre på 15 år har gått ned i vekt etter at vi ble alene. Tenk å gi noen sånne kommentarer🤨 Anonymkode: b249c...fd4 1 20
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 For det første; kondolerer så mye. Det høres ut som du har hatt en veldig vanskelig tid, og jeg håper ting blir lettere for deg og døtrene fremover. Disse damene som kommer med tankekøse kommentarer om vekt har nok veldig ensporede ideer om vekt. At alt ordner seg når jeg blir tynn. Eller rik. Eller kjendis. Og når de ser andre oppnå noe de har ønsket seg nesten hele livet, uten at de trenger å anstrenge seg, vil det oppfattes som urettferdig. De er tankeløse og klarer ikke se ditt perspektiv her. Eller innse at vi er bygget forskjellig. Bare fordi noen må jobbe hardt for noe, betyr ikke det at det er urettferdig når andre får det. Husk at dette er en livslang kamp og sorg for dem å måtte slåss mot sin egen kropp og eget selvbilde. De blir nok litt motløse når de ser deg bli tynn uten å jobbe for det. De har et forvrengt bilde av at en tynn person er en lykkelig person, og lar det gå utover deg. DET er urettferdig det! Jeg ville latt kommentarene gå da de åpenbart ikke har det bra med seg selv, ikke er i stand til å ha empati for din situasjon, og noen av dem er selv i sorg over din mann. De er fastlåste i sine følelser om kroppsvekt, og det tviler jeg du klarer å endre på for dem. Men det utrolig tankeløst av dem å komme med slike kommentarer og ikke se hva du står oppi. Å fokusere på vekt nå burde vært nedprioritert. Dessverre er de så opphengt i dette at de klarer ikke se andre ting. Spis julekaker med god samvittighet og ta vare på deg selv og døtrene dine. Anonymkode: 142ba...c63 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Kondolerer, det høres utrolig tøft ut. Jeg er tynn, spesielt nå pga sykdom. Folk sier myyye rart. De tenker at jeg vil være tynn, men nei, jeg vil helst ha et par ekstra kilo å ta av. Jeg er alvorlig syk, ikke tynn og frisk. Å være tynn betyr absolutt ikke at livet er perfekt, livet mitt er helt ærlig knalltøft. Det er ingenting å misunne her. Hadde heller vært frisk og overvektig om jeg fikk lov å velge. Med glede. Syns det er toppen av frekkhet slik du opplever det ts. De vet jo at du sørger, og så er de så frekke å spørre hva trikset er?! Jeg hadde kjeftet på dem. Vil sende deg en stor klem. Det er ikke bare positivt å være tynn. Du fryser. Du ser eldre ut i ansiktet pga mindre fett (om du er over 40 ish tror jeg?). Du har ikke noe å gå på, og det kan gjøre vondt å sitte. Ingenting ordner seg automatisk fordi du er tynn. Og alle maser på deg ("du må spise mer" "å hva er hemmeligheten " "så fin du ser ut" der du er midt i sorgen..). Spis julekaker med den beste samvittigheten, og kjeft på dem neste gang. Anonymkode: df2d5...0e0 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kondolerer, det høres utrolig tøft ut. Jeg er tynn, spesielt nå pga sykdom. Folk sier myyye rart. De tenker at jeg vil være tynn, men nei, jeg vil helst ha et par ekstra kilo å ta av. Jeg er alvorlig syk, ikke tynn og frisk. Å være tynn betyr absolutt ikke at livet er perfekt, livet mitt er helt ærlig knalltøft. Det er ingenting å misunne her. Hadde heller vært frisk og overvektig om jeg fikk lov å velge. Med glede. Syns det er toppen av frekkhet slik du opplever det ts. De vet jo at du sørger, og så er de så frekke å spørre hva trikset er?! Jeg hadde kjeftet på dem. Vil sende deg en stor klem. Det er ikke bare positivt å være tynn. Du fryser. Du ser eldre ut i ansiktet pga mindre fett (om du er over 40 ish tror jeg?). Du har ikke noe å gå på, og det kan gjøre vondt å sitte. Ingenting ordner seg automatisk fordi du er tynn. Og alle maser på deg ("du må spise mer" "å hva er hemmeligheten " "så fin du ser ut" der du er midt i sorgen..). Spis julekaker med den beste samvittigheten, og kjeft på dem neste gang. Anonymkode: df2d5...0e0 God bedring til deg ❤️ Ts Anonymkode: b249c...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Så trist å høre hva du har gjennomgått ❤️ Det er aldri ok å kommentere sånt, for man vet faktisk aldri hva som ligger bak vektnedgang. Kan jo være både spiseforstyrrelser, sorg, psykiske lidelser, osv. Når det er sagt så er det jo stort sett mye bedre å være slank enn overvektig, så jeg skjønner søsteren din. Klart man har andre problemer også, men man slipper i hvert fall det "problemet". Men det er fortsatt ikke greit å kommentere, det er skikkelig ufint. Anonymkode: 5cacb...bb0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 Se bort i fra kommentarene mot deg som er i en svært vanskelig periode av livet, for dette svaret er helt generelt. Det er mye enklere å være tynn/slank enn overvektig. Vi blir proppet av slankenyheter, fedmenyheter osv. Å ha sloss mot vekten sin hele livet gjør noe med deg. Å få kommentarer fra kjente, ukjente, lege etter lege osv, det er faktisk kjempetøft. Og alt er sagt i en negative tone, det er ikke bare tomme kommentarer. Selve livet med sine utfordringer blir selvfølgelig ikke lettere av å være slank, men man slipper de problemene, tankene og kommentarene som overvekt gir. Men kommentarene mot deg var stygge. Anonymkode: 81e6b...700 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 jeg ser så mange radmagre damer rundt meg og det er ikke pent . De har ikke rumpe og lår. Jeg har selv vært slik, men er nå lubben og tives godt. Har mage, pupper og rumpe og synes jeg selv er mye finere som 80 kg enn 65, Anonymkode: 37a51...24e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Det ER mye lettere å være tynn enn overvektig, det er sant. Men det gjør deg ikke lykkelig i seg selv. Ellers er jeg enig i at man bør tenke seg bedre om før man kommenterer slikt. Jeg fikk mange kommentarer om hvor bra jeg så ut etter å ha født barn. Jeg hadde det utrolig tøft og raste ned i vekt, veide 10 kilo mindre enn før graviditeten noen måneder etter fødsel, og jeg var ikke stor til å begynne med. Det var litt rart å få sånne positive kommentarer da. Anonymkode: 29b17...c94 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg ser så mange radmagre damer rundt meg og det er ikke pent . De har ikke rumpe og lår. Jeg har selv vært slik, men er nå lubben og tives godt. Har mage, pupper og rumpe og synes jeg selv er mye finere som 80 kg enn 65, Anonymkode: 37a51...24e Hva i alle dager er poenget med et sånn innlegg da?? Kan vi ikke bare en gang for alle slutte å kommentere hva slags kropp man synes er pen eller stygg?? Anonymkode: 559fa...fa5 6 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Utrolig unødvendig av de rundt deg å henge seg opp i vekt og utseende når de burde bry seg om hvordan du har det!! Men dessverre er det slik for noen at de er bestandig på slankern og da er det det eneste de klarer å fokusere på. Trist at ikke de klarer løfte blikket og faktisk se at det først og fremst handler om deg og barna dine ❤️ Kan legge til at jeg har vært overvektig nesten hele livet men har de siste årene blitt så godt som normalvektig. Dessverre er min erfaring slik at livet som "normal" er mye mindre belastende både fysisk og psykisk enn livet som tykk. Blir generelt møtt på en annen måte både i jobb-sammenheng og ellers ute i samfunnet. Det er hardt og brutalt og et av de verste "komplimentene" jeg kan få er kommentarer på hvor tynn og fin jeg har blitt. Det er utrolig sårende fordi det blir det samme som at de sier at jeg ikke var fin før, og inni meg er jeg jo den samme personen. Så sånn sett så blir "nissen med på lasset". Jeg hater ikke mitt tykke "jeg", for det hadde vært det samme som å hate meg selv for den jeg er nå. Føler mange som er opphengt i slanking har som mål å slanke seg til en fantastisk utgave av seg selv, men glemmer nok at man er den samme på innsiden... Anonymkode: 559fa...fa5 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Du har vel gått ned i vekt fordi du har sluttet å spise det du trenger. Det finnes to typer mennesker, de som stress-og trøstespiser og de som slutter å spise ved stress og sorg. Det kan du vel si til de som klager da. At de også vil gå ned i vekt hvis de slutter å spise. Anonymkode: 2f499...830 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Jeg ble tynn. Og skilt. Omtrent samtidig. Sid et til de der overflatiske søstrene som tror lykken er tynn. Anonymkode: 6e442...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Personlig har jeg også blitt skikkelig tynn når jeg har gått gjennom livskriser. Men jeg har tatt det helt annerledes. Jeg har beundret den flate magen med tydelige muskler, de slanke fine bena, definerte kinnbeina og sagt til meg selv at "Du er i hvert fall tynn!" Også har jeg solt meg i min egen selvironi og ledd. Jeg har sagt tusen takk til de som har sagt at jeg er fin. Så har jeg kjørt fake it till you make it, helt til det gikk over. For det går alltid over, uansett. Anonymkode: 84d01...83c
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Se bort i fra kommentarene mot deg som er i en svært vanskelig periode av livet, for dette svaret er helt generelt. Det er mye enklere å være tynn/slank enn overvektig. Vi blir proppet av slankenyheter, fedmenyheter osv. Å ha sloss mot vekten sin hele livet gjør noe med deg. Å få kommentarer fra kjente, ukjente, lege etter lege osv, det er faktisk kjempetøft. Og alt er sagt i en negative tone, det er ikke bare tomme kommentarer. Selve livet med sine utfordringer blir selvfølgelig ikke lettere av å være slank, men man slipper de problemene, tankene og kommentarene som overvekt gir. Men kommentarene mot deg var stygge. Anonymkode: 81e6b...700 Verken min søster eller min kusine er så store at de hadde fått slankeoperasjon på statens regning, vi snakker 20 kg overvekt eller litt mer, men de er ikke så høye så da blir det jo fort overvekt. Min svigerinne har nok den størrelsen som tillsvarer at hun kunne fått slankeoperasjon. Ts Anonymkode: b249c...fd4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personlig har jeg også blitt skikkelig tynn når jeg har gått gjennom livskriser. Men jeg har tatt det helt annerledes. Jeg har beundret den flate magen med tydelige muskler, de slanke fine bena, definerte kinnbeina og sagt til meg selv at "Du er i hvert fall tynn!" Også har jeg solt meg i min egen selvironi og ledd. Jeg har sagt tusen takk til de som har sagt at jeg er fin. Så har jeg kjørt fake it till you make it, helt til det gikk over. For det går alltid over, uansett. Anonymkode: 84d01...83c Jeg har alltid vært slank eller tynn så for meg er det ikke noe status å bli avmagret, og jeg har mistet muskelmasse så jeg ser jo ikke sunn ut fordi alt bare henger og slenger. Har verken trent styrke eller vært i aktivitet, men bare ligget utmattet på sofaen på grunn av alt jeg har stått i Ts Anonymkode: b249c...fd4 1
Diamant20 Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 Alle dere som kommenterer at det alltid vil være med å være tynn enn å være overvektig, slutt! Tipper Ts heller ville hatt mannen sin her enn å være tynn. Disse kommentarene er dessuten med på å bygge opp kroppsbildet med at det å være tynn er greia. At man er tynn eller slank betyr ikke at livet er fint. En som er overvektig kan ha et bedre liv enn en som er normalvektig. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #17 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg ser så mange radmagre damer rundt meg og det er ikke pent . De har ikke rumpe og lår. Jeg har selv vært slik, men er nå lubben og tives godt. Har mage, pupper og rumpe og synes jeg selv er mye finere som 80 kg enn 65, Anonymkode: 37a51...24e For et lite hyggelig svar, men jeg tenker at du bare har formulert deg litt uheldig. Jeg var slank før med definerte muskler fordi jeg trente mye styrke, men nå har jeg blitt mager etter over to år med ventesorg og flere måneder det siste halvåret med sorg og stress. Når man har sittet over en måned ved dødsleie på et sykehus og fått i seg minimalt med mat, sovet minimalt og kroppen går på høygir av stress, så raser kiloene av, for ikke å snakke om tiden etter dødsfallet. Ts Anonymkode: b249c...fd4 1 1
ajarRun Skrevet 19. desember 2023 #18 Skrevet 19. desember 2023 Jeg gikk ned 25 kilo på sånn 8 uker. Det var helt hinnsides hvor forskjellig jeg ble behandlet. Det var bedre service på butikker, folk var hyggeligere. Alt var bedre. Prøv å putte et bilbatteri i en ryggsekk og gjør daglige gjøremål. Det er gørrtungt. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #19 Skrevet 19. desember 2023 stakkars deg og døtrene dine ❤️Jeg har litt samme inntrykk som du. Jeg har alltid vært tynn og nå ulykkelig. Nå har mannen min dratt fra meg, og sønnen min døde. Men det er faktisk en del som sier at jeg er heldig som er tynn. Jeg ville mye heller hatt ro og matlyst. Tenker ofte at litt runde damer er runde fordi de koser seg, og er lykkelige. Jeg misunner dem. Imidlertid har jeg inntrykk av at mange som har 20kg for mye, tenker 70% av tiden på vekt, men de har det likevel bedre enn oss ulykkelige. En ting har de rett i da; det er mye lettere å finne/kjøpe klær når man er tynn, de sitter oftere fint på, jeg trenger ikke prøve i butikken. Anonymkode: c5c69...965 4 1
Nowayback Skrevet 19. desember 2023 #20 Skrevet 19. desember 2023 Jeg vet bare at jeg hadde blitt mer ulykkelig om jeg var feit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå