AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Om barnet ditt kommer hjem og har fått ødelagt en genser pga en annen har tegnet med mørk tusj (en lang strek) på den. Hadde du kontaktet foreldrene om det? Eller mener du at man må ha på seg klær man ikke kan være redde for på skolen? barna går i 4.-5.trinn. Anonymkode: 72acb...dbd
Fiin Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Og ja, det er dumt la barnet ha på seg klær man er redd for på skolen. 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Ja det hadde jeg gjort. Spiller ingen rolle om genseren hadde kostet 50 eller 500. Ødelegge andre sine eiendeler med overlegg er ikke greit, det må barn lære. Anonymkode: 7533a...7cb 4 1
Luckiness Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Jeg tenker en ikke kan gjøre det. Selvsagt er det ikke greit å ødelegge klærne til andre. I slike tilfeller som dette virker det jo som at barnet som utførte handlingen har noe utfordringer. Da er det skolen som må sørge for tilrettelegging ved å feks ha en ansatt som følger opp denne eleven for å tilstrebe at slikt ikke skjer. Uansett tenker jeg ikke foreldre kan kreve å få dekket ødelagte klær. Det er jo også litt forskjell på en strek med tusj vs avklippet ermer på en vinterjakke.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Luckiness skrev (2 minutter siden): Jeg tenker en ikke kan gjøre det. Selvsagt er det ikke greit å ødelegge klærne til andre. I slike tilfeller som dette virker det jo som at barnet som utførte handlingen har noe utfordringer. Da er det skolen som må sørge for tilrettelegging ved å feks ha en ansatt som følger opp denne eleven for å tilstrebe at slikt ikke skjer. Uansett tenker jeg ikke foreldre kan kreve å få dekket ødelagte klær. Det er jo også litt forskjell på en strek med tusj vs avklippet ermer på en vinterjakke. Så barn med utfordringer skal ikke lære forskjell på rett og galt? Anonymkode: 7533a...7cb 2 4
Luckiness Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så barn med utfordringer skal ikke lære forskjell på rett og galt? Anonymkode: 7533a...7cb Det kommer jo veldig an på utfordringene da. Mange kan lære forskjell på rett og galt, men streve med å regulere seg. I slike tilfeller kan det dessverre bli kluss mellom rett og galt i øyeblikket. Skal foreldrene da stå til ansvar for å betale for ting som blir ødelagt i skoletiden? Det kan jo hende foreldrene er på hele tiden på fritiden og selv sørger for at det ikke skjer da. Foreldrene får ikke sjans til å sørge for dette i skoletiden. Da må nesten skolen iverksette tiltak for å forebygge dette. Så om det virkelig er helt krise at en genser har fått en strek med tusj så får en klage til skolen. Vi har god erfaring med sitronsåpe som blant annet fåes kjøpt på Brandos kids og sikkert andre barnebutikker. Gni på, la virke en stund og vask som normalt. Ikke sikkert streken blir værende hvis en forsøker å vaske plagget med flekkfjerning. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Det kommer an på situasjonen. Om det var et uhell, ville jeg ikke gjort noe med det. Noen ganger skjer slikt også som en villet, men lite gjennomtenkt handling som ble mer alvorlig enn tenkt. Det faller også litt inn under uhell-kategorien. Er det derimot en del av et mønster fra denne eleven med hærverk og kanskje mobbing, da ville jeg absolutt gjort noe med det, men kanskje først kontaktet skolen, og ikke direkte til foreldrene. Anonymkode: 58be6...c23 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Ville sendt en melding til læreren. Det har skjedd på skolen og da er det skolen som skal håndtere det. Det er oftere en mer kompleks situasjon enn hva barna kommer hjem og forteller, og skolen ser gjerne flere sider av saken og vet hvordan håndtere. Anonymkode: 6f488...1ad 2
Daria Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Kontekst er som alltid en fin ting... Ble det gjort med overlegg for å ødelegge og plage, eller var det et uhell, uoppmerksomhet eller tankeløshet? Om det er det første, er vel læreren et naturlig sted å begynne, resten tenker jeg at man må regne med at skjer av og til. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Om det hadde skjedd flere ganger så, ja. Hadde det vært en engangsgreie ville jeg latt det gå Anonymkode: f3b0f...098 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Kommer helt an på Anonymkode: a6632...58e 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Ja, jeg synes det er greit at barnet får beskjed om at det ikke er greit. Vil ikke at det skal skje igjen. Jeg ville gjerne fått beskjed om det gjaldt mitt barn. Anonymkode: 246ed...c43 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer an på situasjonen. Om det var et uhell, ville jeg ikke gjort noe med det. Noen ganger skjer slikt også som en villet, men lite gjennomtenkt handling som ble mer alvorlig enn tenkt. Det faller også litt inn under uhell-kategorien. Er det derimot en del av et mønster fra denne eleven med hærverk og kanskje mobbing, da ville jeg absolutt gjort noe med det, men kanskje først kontaktet skolen, og ikke direkte til foreldrene. Anonymkode: 58be6...c23 Dette. Det er forskjell på uhell og mobbing. Anonymkode: ae225...8a9 2
Arkana Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 Fiin skrev (4 timer siden): Nei, det hadde jeg ikke gjort. Og ja, det er dumt la barnet ha på seg klær man er redd for på skolen. Enig i begge. Det hadde vært annerledes hvis samme barn gjentatte ganger ødelegger klærne til en annen, men en engangshendelse ser jeg ikke poenget med å lage oppstyr for.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 Luckiness skrev (5 timer siden): Det kommer jo veldig an på utfordringene da. Mange kan lære forskjell på rett og galt, men streve med å regulere seg. I slike tilfeller kan det dessverre bli kluss mellom rett og galt i øyeblikket. Skal foreldrene da stå til ansvar for å betale for ting som blir ødelagt i skoletiden? Det kan jo hende foreldrene er på hele tiden på fritiden og selv sørger for at det ikke skjer da. Foreldrene får ikke sjans til å sørge for dette i skoletiden. Da må nesten skolen iverksette tiltak for å forebygge dette. Så om det virkelig er helt krise at en genser har fått en strek med tusj så får en klage til skolen. Vi har god erfaring med sitronsåpe som blant annet fåes kjøpt på Brandos kids og sikkert andre barnebutikker. Gni på, la virke en stund og vask som normalt. Ikke sikkert streken blir værende hvis en forsøker å vaske plagget med flekkfjerning. Ja, hvorfor skal ikke foreldrene dekke det som blir ødelagt? Jeg tenker at det er dyrt å ha barn, og at de foreldrene som har barn med utfordringer bare er nødt til å stå i det. Eller mener du at det er foreldrene til det velfungerende barnet, som skal dekke nye klær? I mine øyner er det total ansvarsfraskrivelse. Man betaler for de skader eget barn forårsaker, uansett hvor mange diagnoser og bokstaver barnet måtte ha. Det er normal folkeskikk. Om man ikke skjønner det, så har eplet kanskje ikke falt så langt fra stammen. Anonymkode: 5afc0...228 1
PM75 Skrevet 19. desember 2023 #17 Skrevet 19. desember 2023 Ting kan skje når barn leker, det håper jeg virkelig at det kan være raushet for. Men er det et mønster hvor barnets ting blir ødelagt med vilje, så er det noe annet. Da går det på barnet og ikke tingene, noe som er mye mer alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #18 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, hvorfor skal ikke foreldrene dekke det som blir ødelagt? Jeg tenker at det er dyrt å ha barn, og at de foreldrene som har barn med utfordringer bare er nødt til å stå i det. Eller mener du at det er foreldrene til det velfungerende barnet, som skal dekke nye klær? I mine øyner er det total ansvarsfraskrivelse. Man betaler for de skader eget barn forårsaker, uansett hvor mange diagnoser og bokstaver barnet måtte ha. Det er normal folkeskikk. Om man ikke skjønner det, så har eplet kanskje ikke falt så langt fra stammen. Anonymkode: 5afc0...228 Det kan finnes situasjoner som ikke er svart/hvitt. Elever kan erte barnet med utfordringer til det renner over for hen, så er det selvfølgelig barnet med utfordringer som får skylda mens «englebarna» forteller historien om hvor slemt dette barnet var med de 🙄 Derfor er det lurt å snakke med skolen og kanskje en får hele historien. Bare ett av mange scenarioer, lurt å sjekke litt mer før en fyrer løs på andre foreldre. Anonymkode: 6f488...1ad 1 1
Luckiness Skrevet 19. desember 2023 #19 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, hvorfor skal ikke foreldrene dekke det som blir ødelagt? Jeg tenker at det er dyrt å ha barn, og at de foreldrene som har barn med utfordringer bare er nødt til å stå i det. Eller mener du at det er foreldrene til det velfungerende barnet, som skal dekke nye klær? I mine øyner er det total ansvarsfraskrivelse. Man betaler for de skader eget barn forårsaker, uansett hvor mange diagnoser og bokstaver barnet måtte ha. Det er normal folkeskikk. Om man ikke skjønner det, så har eplet kanskje ikke falt så langt fra stammen. Anonymkode: 5afc0...228 Jeg mener fortsatt at man da må ta det med skolen. Dette var noe som hendte på skolen, ikke på fritiden. Og igjen er det forskjell på hvilken type skade. I dette tilfellet går den tusjen mulig vekk og problemet er løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå