AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har en på 2 år og 3 måneder som allerede er der, på en morsom og positiv måte så klart. Men hun retter på meg når jeg sier noe feil. F.eks. når noen sa "hei jenter" til meg og datteren, så sier 2åringen: mamma er ikke jente, mamma er dame. Hvis jeg sier hun skal ta på sko, så sier hun "nei ikke sko, det er støvler". Hun gjør sånn om alt mulig. Er det normalt eller er hun veldig smart? Anonymkode: 89ae4...14d 1
Arkana Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 (endret) Det er jo stor variasjon i barns utvikling i den alderen, men jeg synes det høres normalt ut (selv om det selvfølgelig også er mange barn som ikke argumenterer på denne måten ennå). Det handler jo ikke bare om refleksjonsevne, men også litt at barn er veldig firkantete og ser ting i svart/hvitt (f.eks. er jo støvler en type sko så du sa ikke feil). Jeg husker godt at eldstemann argumenterte mot ting jeg sa på den alderen og reflekterte over hva som var hensikten med beskjeden jeg gav. F.eks. at jeg ba ham ikke gå i grøften og han sa "men det er jo ikke vann der". Eller jeg kunne si at han ikke skulle gå på veien og han svarte "men det er jo ikke biler der". Det er en fascinerende alder hvor de begynner å forstå verden rundt seg og reflektere rundt ting i stedet for å bare akseptere. Endret 19. desember 2023 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Det starter på den tiden og fortsetter bare å eskalere 😅 Min på 7 har ikke blitt mindre svart-hvitt 🙈 Personligheten begynner å komme skikkelig fram, det er en morsom tid du har i vente 😊 Anonymkode: 3464a...9be
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Når de kan snakke.. Det er helt normalt at to-åringer retter og kverulerer. Anonymkode: e24a0...268 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 På samme tid som din😅 var overrasket over at det skjedde så tidlig, men hører fra andre at det er samme der. Anonymkode: 6f60d...ff4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 Din datter må være ekstremt begavet. Har aldri hørt om barn i barnehagealder som vet forskjell på sko og støvler før. Jeg ville bedt om en ekstra samtale med ped.leder i barnehagen og informert om din datters intelligens, og så kan dere sammen lage en plan for et opplegg for henne, hun bør jo få et skreddersydd tilbud så hun blir tilstrekkelig stimulert. Anonymkode: b7e4c...d3f 1 3
Arkana Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det starter på den tiden og fortsetter bare å eskalere 😅 Min på 7 har ikke blitt mindre svart-hvitt 🙈 Personligheten begynner å komme skikkelig fram, det er en morsom tid du har i vente 😊 Anonymkode: 3464a...9be Det varer lenge ja. Men etterpå, når de er ferdige med svart/hvitt-årene så blir det ganske interessant når man må tenke litt mer gjennom egne argumenter og man kan ha spennende diskusjoner om alt mulig rart.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Tja i samme omgang barnet begynte å prate. Er voksen nå og kverulerer på alt fortsatt..... inteligent på sin måte. Ikke så mye mer enn normalt vil jeg si Anonymkode: 1cd54...4f2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Din datter må være ekstremt begavet. Har aldri hørt om barn i barnehagealder som vet forskjell på sko og støvler før. Jeg ville bedt om en ekstra samtale med ped.leder i barnehagen og informert om din datters intelligens, og så kan dere sammen lage en plan for et opplegg for henne, hun bør jo få et skreddersydd tilbud så hun blir tilstrekkelig stimulert. Anonymkode: b7e4c...d3f Det er jo helt vanlig Anonymkode: 09862...f6f
Maleficenta Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en på 2 år og 3 måneder som allerede er der, på en morsom og positiv måte så klart. Men hun retter på meg når jeg sier noe feil. F.eks. når noen sa "hei jenter" til meg og datteren, så sier 2åringen: mamma er ikke jente, mamma er dame. Hvis jeg sier hun skal ta på sko, så sier hun "nei ikke sko, det er støvler". Hun gjør sånn om alt mulig. Er det normalt eller er hun veldig smart? Anonymkode: 89ae4...14d min var vel og omtrent på den alderen... Nå er han snart 6 og har ikke sluttet med det...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo helt vanlig Anonymkode: 09862...f6f Det var åpenbart ironi, siden ts tror barnet er spesielt begavet. Anonymkode: 8194f...101 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en på 2 år og 3 måneder som allerede er der, på en morsom og positiv måte så klart. Men hun retter på meg når jeg sier noe feil. F.eks. når noen sa "hei jenter" til meg og datteren, så sier 2åringen: mamma er ikke jente, mamma er dame. Hvis jeg sier hun skal ta på sko, så sier hun "nei ikke sko, det er støvler". Hun gjør sånn om alt mulig. Er det normalt eller er hun veldig smart? Anonymkode: 89ae4...14d Du kan si ja det er sant, helt riktig. Anonymkode: 3d88e...e9d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har to som er født kverulanter og en som først fant stemmen sin som 15 åring. Anonymkode: 36a21...afb
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 Vår gjorde det fra ca samme alder. Anonymkode: 89b54...614
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 En. Følte minsta begynte med en gang😂😂 ikke bedre når hun er 18 år. Har et svar på alt. Blir klar noen ganger ja. Anonymkode: 832c8...962
Bokormsen Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 Du får huske at personlighet er ca 80% arvelig, så du kan bruke barnet ditt som et speil for å lære litt om deg selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå