Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å "kverulere"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på 2 år og 3 måneder som allerede er der, på en morsom og positiv måte så klart. Men hun retter på meg når jeg sier noe feil. F.eks. når noen sa "hei jenter" til meg og datteren, så sier 2åringen: mamma er ikke jente, mamma er dame. Hvis jeg sier hun skal ta på sko, så sier hun "nei ikke sko, det er støvler". Hun gjør sånn om alt mulig. Er det normalt eller er hun veldig smart?

Anonymkode: 89ae4...14d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo stor variasjon i barns utvikling i den alderen, men jeg synes det høres normalt ut (selv om det selvfølgelig også er mange barn som ikke argumenterer på denne måten ennå). Det handler jo ikke bare om refleksjonsevne, men også litt at barn er veldig firkantete og ser ting i svart/hvitt (f.eks. er jo støvler en type sko så du sa ikke feil). Jeg husker godt at eldstemann argumenterte mot ting jeg sa på den alderen og reflekterte over hva som var hensikten med beskjeden jeg gav. F.eks. at jeg ba ham ikke gå i grøften og han sa "men det er jo ikke vann der". Eller jeg kunne si at han ikke skulle gå på veien og han svarte "men det er jo ikke biler der". Det er en fascinerende alder hvor de begynner å forstå verden rundt seg og reflektere rundt ting i stedet for å bare akseptere. 

Endret av Arkana
Skrevet

Det starter på den tiden og fortsetter bare å eskalere 😅 Min på 7 har ikke blitt mindre svart-hvitt 🙈

Personligheten begynner å komme skikkelig fram, det er en morsom tid du har i vente 😊

Anonymkode: 3464a...9be

Skrevet

Når de kan snakke.. Det er helt normalt at to-åringer retter og kverulerer. 

Anonymkode: e24a0...268

• Liker 1
Skrevet

På samme tid som din😅 var overrasket over at det skjedde så tidlig, men hører fra andre at det er samme der. 

Anonymkode: 6f60d...ff4

Skrevet

Din datter må være ekstremt begavet. Har aldri hørt om barn i barnehagealder som vet forskjell på sko og støvler før. Jeg ville bedt om en ekstra samtale med ped.leder i barnehagen og informert om din datters intelligens, og så kan dere sammen lage en plan for et opplegg for henne, hun bør jo få et skreddersydd tilbud så hun blir tilstrekkelig stimulert.

Anonymkode: b7e4c...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det starter på den tiden og fortsetter bare å eskalere 😅 Min på 7 har ikke blitt mindre svart-hvitt 🙈

Personligheten begynner å komme skikkelig fram, det er en morsom tid du har i vente 😊

Anonymkode: 3464a...9be

Det varer lenge ja. :ler: Men etterpå, når de er ferdige med svart/hvitt-årene så blir det ganske interessant når man må tenke litt mer gjennom egne argumenter og man kan ha spennende diskusjoner om alt mulig rart. 

Skrevet

Tja i samme omgang barnet begynte å prate. Er voksen nå og kverulerer på alt fortsatt..... inteligent på sin måte. Ikke så mye mer enn normalt vil jeg si

Anonymkode: 1cd54...4f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Din datter må være ekstremt begavet. Har aldri hørt om barn i barnehagealder som vet forskjell på sko og støvler før. Jeg ville bedt om en ekstra samtale med ped.leder i barnehagen og informert om din datters intelligens, og så kan dere sammen lage en plan for et opplegg for henne, hun bør jo få et skreddersydd tilbud så hun blir tilstrekkelig stimulert.

Anonymkode: b7e4c...d3f

Det er jo helt vanlig 

Anonymkode: 09862...f6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en på 2 år og 3 måneder som allerede er der, på en morsom og positiv måte så klart. Men hun retter på meg når jeg sier noe feil. F.eks. når noen sa "hei jenter" til meg og datteren, så sier 2åringen: mamma er ikke jente, mamma er dame. Hvis jeg sier hun skal ta på sko, så sier hun "nei ikke sko, det er støvler". Hun gjør sånn om alt mulig. Er det normalt eller er hun veldig smart?

min var vel og omtrent på den alderen... Nå er han snart 6 og har ikke sluttet med det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt vanlig 

Anonymkode: 09862...f6f

Det var åpenbart ironi, siden ts tror barnet er spesielt begavet.

Anonymkode: 8194f...101

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan si ja det er sant, helt riktig. :)

Anonymkode: 3d88e...e9d

Skrevet

Jeg har to som er født kverulanter og en som først fant stemmen sin som 15 åring. 

Anonymkode: 36a21...afb

Skrevet

Vår gjorde det fra ca samme alder.

Anonymkode: 89b54...614

Skrevet

En. Følte minsta begynte med en gang😂😂 ikke bedre når hun er 18 år. Har et svar på alt. Blir klar noen ganger ja. 

Anonymkode: 832c8...962

Skrevet

Du får huske at personlighet er ca 80% arvelig, så du kan bruke barnet ditt som et speil for å lære litt om deg selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...