Gå til innhold

Desserter i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vegansk versjon av dronning Maud på julaften.

2-3 ss melis (smak til med mer etterpå)
2 ts vaniljesukker
3 dl oatly imat visp
1 ts agarpulver  
2 ss kokende vann
 4 ss Portvin  
2 plater finhakket Coop kokesjokolade,

Fremgangsmåte:

Pisk havrefløten med melis, portvin og vaniljesukker og sett tilside.

Ha 2 ss vann i en gryte og kok opp. Ha i 1 ts agarpulver og rør godt. La det avkjøles bittelitt (kan fortsatt være litt varmt) og hell det i fløteblandingen mens du visper godt.

Ha kremen lagvis sammen med revet sjokolade, enten i 4-5 porsjonsglass eller en stor serveringsbolle. Server gjerne bringebærsyltetøy til, som de gjorde i gamle dager.

.Andre dag blir den denne :https://www.vegetarbloggen.no/2020/12/07/vegansk-karamellpudding/

Anonymkode: 29907...b1d

• Hjerte 1
Skrevet
Daisy-love skrev (4 timer siden):

Jeg er vokst opp med Dronning Maud, karamellpudding, sitronfromasj, multekrem, og på ene siden også riskrem. Personlig tåler jeg ikke melk, så jeg har spist mye Sagopudding til jul. Uten rosiner, og med pekannøtter istedenfor mandler. Det er en gammel dessert (også kalt for Marte Knipe før), og er enkel og veldig god, og en skal ha rød saus til. Jeg vet ikke om jeg hadde laget den i julen da, men har ikke oppskrifter på det andre, siden det ikke er noe jeg selv lager, men vet det slår veldig an, og det ser en også i tråden her at mye går igjen. 

For å ta noe som ikke er nevnt så har jeg laget denne til flere juleselskaper, og andre festligheter, og det er en enkel og veldig god sjokoladepudding med moccasmak 😋

http://www.veganmisjonen.com/2017/12/oppskrift-mokkapudding-vegansk.html

Jeg er også vokst opp med dronning Maud og de siste åtte årene har vi laget en allergivennlig versjon :) La ut oppskrift i et annet innlegg i tråden.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også vokst opp med dronning Maud og de siste åtte årene har vi laget en allergivennlig versjon :) La ut oppskrift i et annet innlegg i tråden.

Har sett de der, men ikke prøvd! 🥰 Takk for påminnelsen. Fint de er veganske også 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dronning Maud. 

Anonymkode: f8250...b1f

Å, det er godt!!! Den har jeg glemt😊

Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Har sett de der, men ikke prøvd! 🥰 Takk for påminnelsen. Fint de er veganske også 😊

Ja de er da tilpasset for alle. Og selv bestemor som er lagd av dronning Maud de mange år sier at hun liker den versjonen vi lager veldig godt 😀

• Hjerte 1
Skrevet

Multekrem når vi feirer med svigers 🤤 Synes det er kjempegodt 🤤

Riskrem når vi feirer hos min familie 😊 Riskrem liker jeg IKKE 🤢

Skrevet

Karamellpudding er en sikker vinner, kjempegodt og lett å lage. Moltekrem, riskrem, fruktsalat, hermetiske plommer osv. Frukt med krem er enkelt og frisk etter overdose med fet mat. 

Anonymkode: c3213...65d

Skrevet

Hvor mange dager i forveien kan man lage karamellpudding? 

Anonymkode: 3b414...77b

Skrevet
Mardina skrev (1 time siden):

Multekrem når vi feirer med svigers 🤤 Synes det er kjempegodt 🤤

Riskrem når vi feirer hos min familie 😊 Riskrem liker jeg IKKE 🤢

Det er ratt hvordan man enten elsker eller hater multekrem😀 Det er mitt inntrykk, ihvertfall!

Skrevet
Rotemor skrev (9 minutter siden):

Det er ratt hvordan man enten elsker eller hater multekrem😀 Det er mitt inntrykk, ihvertfall!

Jeg takler ikke de store frøene i multa. Klarer ikke å svelge unna uten å tygge

Skrevet

Her holder vi det helt enkelt :

riskrem

Hjemmelagde småkaker/kjeks/smultringer

Kransekake

klementiner

Twist

Nok å velge i,syns vi..er dette vi er oppvokst med og.

Skrevet

Riskrem, moltekrem, fruktcoctail og karamell pudding

Skrevet

Baket noen julekaker for 2 uker siden, de er allerede spist opp. 

På julaften blir det riskrem med bringebærsaus. Man kødder ikke med desserten på julaften - tradisjon med riskrem! 
Ene tenåringen vil ha is på boks i stedet, så slår på stortromma å kjøper en boks Ben n Jerry’s! 

Thats it… vi er vel ganske enkle folk, dessert har vi sjelden, men riskrem på julaften er et must! 

Hvis man ser meg på kjøkkenet med fancy desserter og lignende, burde man få meg sjekket av lege… tror jeg… 

Juuuul ❤️

Skrevet

Creme brulee på julaften iallfall. Delv foretrekker jeg karamellpudding med en god karamellkrem som juledessert, men resten foretrekker creme brulee, så da blir det slik. Og en dag skal vi ha sjokoladefondant med vaniljeis og bringebærcoulis. 

Anonymkode: 4e45f...c5a

Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Jeg takler ikke de store frøene i multa. Klarer ikke å svelge unna uten å tygge

De setter seg hardt fast i tennene!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det skal være Dronning Maud på julaften, alt annet er feil.

Karamellpudding, riskrem, multekrem, sjokolademousse, fruktsalat, is med varme bær, hjemmelaget sorbet…

Anonymkode: c46f3...11f

Nesten litt rart at det sverges til den mektige desserten Dronning Maud på julaften, som allerede kanskje er fettfull og mektig i fra før? Dronning Maud er en helt nydelig dessert, men passer best til en magrere og en mer kcalorifattig middag som eksempelvis kalkun på nyttårsaften. 

Anonymkode: b6f35...689

• Liker 1
Skrevet
Daisy-love skrev (9 timer siden):

Jeg bruker soyamelk. Blir ekstra god om jeg velger en med vanilje i seg, men bruker ofte bare den jeg har, som er usøtet. Jeg elsker sagopudding og blir faktisk glad når folk vet hva den skatten av en dessert er, og at de faktisk har den i omløp 🥰

Sagopudding, semulepudding og polentapudding er gjengangere i vår dessertrutine gjennom året. Tidligerevda vi fikk kjøpt rød sago var det også rød sagogrøt med melk/vaniljesaus, som en variasjon til annen rødgrøt. 

Men nå spiser vi dessert hver dag, så vi har mange hverdagsdesserter på menyen.

Anonymkode: 411eb...1f1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sagopudding, semulepudding og polentapudding er gjengangere i vår dessertrutine gjennom året. Tidligerevda vi fikk kjøpt rød sago var det også rød sagogrøt med melk/vaniljesaus, som en variasjon til annen rødgrøt. 

Men nå spiser vi dessert hver dag, så vi har mange hverdagsdesserter på menyen.

Anonymkode: 411eb...1f1

Gode minner her 🥰 Polentapudding var ikke en gjenganger hos oss, men vi vokste opp på sago, semule, og havregrøt. Raske frokoster. Er vel bare siste som har så mye næring i seg. Jeg var minst glad i semule, både av pudding og grøt fordi den hadde lettere for å klumpe seg, og brenne seg 🤣 Min mor er normalt nøye, men på travle morgener så kunne det skje at semulegrøten fikk noen klumper, eller brant seg bittelitt. 

Vi hadde også russedessert som er litt i samme gaten, mulig dere spiser det også? Legger ved oppskriften https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/russedessert-2 men den også er med semulegryn og er veldig god 😋 Ikke hørt så mange vet hva hverken det eller sagopudding er. Semulepudding føler jeg flere har hørt om, mulig pga Big Brother sin første sesong, eller om det er noe fra gammelt av. Semule er også å «få tak i overalt», mens sagogryn er vanskeligere å oppdrive. Sagogryn endret også innhold for noen år siden fra å være basert på potetmel til tapioka. Fremdeles rågod da 😋

Jeg kommer fra et tradisjonshjem, så jeg vil gjerne høre hvilke andre desserter dere har i omløp, evt annen tradisjonsrik mat også, men dette er jo tråden for dessert da. Er bare så fascinert og samtidig glad for alle som husker på de gamle og gode rettene.

Dessert hver dag er helt innenfor i min bok 🤣🥰 Jeg har ofte en bit sjokolade til kaffen hver dag, men lager meg ikke noe dessert. De gamle dessertene føler jeg heller ikke nødvendigvis er så søte, og er ikke så halvgalne, er mer en avslutning på måltidet. Før spiste en jo ofte dessert for å spe ut middagen. En hadde gjerne frukt og bær en hadde høstet selv, eller laget annet billig som spede ut middagen. Det trengte hverken å være veldig fettrikt eller fullt i sukker. 

Takk som deler, jeg blir som sagt litt glad, og som en leser, også engasjert 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Syns det er veldig godt med fruktcoctail i jula. Er så mye fet mat.

Kutt opp frukt du liker i biter. Gjerne litt friske jordbær også. Jeg bruker en liten boks ananas oppi. Slår over fruktjuicen fra boksen. Smak evt til med litt sukker. Kan også ha litt valnøtter i, og hakket mørk sjokolade. La den stå og trekke noen timer, så blir det saftig og godt. Serveres med god vaniljeis.

Anonymkode: 2b0e1...e70

Da regner jeg med at du har sitron over frukten så den ikke blir brun før servering.

Anonymkode: d23e6...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor mange dager i forveien kan man lage karamellpudding? 

Anonymkode: 3b414...77b

Du lager selve puddingen dagen før servering. Jeg ville ikke laget den flere dager før servering.

Anonymkode: d23e6...da2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...