Gå til innhold

Desserter i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke desserter skal dere lage i jula og servere til gjester? (Link til oppskrift?)

Jeg lager aldri dessert til hverdags, så jeg er ikke så god på det. Må ha tre ulike, så da er jeg i villrede...

Skrevet

Creme brule på julaften
Så blir den en dag med panna cotta, og en dag med "buffet" med krem med vanilje, riskrem, is, og diverse bær og strø. 

Anonymkode: 7e4e0...6e7

Skrevet

Riskrem - jeg blander i mye mer sukker og vaniljesukker enn oppskriften. Kremen skal bli kvalmende søt før den blandes med grøten. Så blir det en ordentlig søt og god riskrem. Syns ellers riskrem er kjedelig i smak, liker den veldig søt (smak og behag) og så kjøper jeg jordbærsaus 

https://www.tine.no/oppskrifter/desserter/fromasj-og-mousse/riskrem-på-ekte-vis

Panna cotta - har pleid å bruke denne oppskriften og har alltid blitt bra

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/panna-cotta/?google=amp

sjokolademousse - pleier å kjøpe poser som skal blandes ut. De er veldig gode.

Anonymkode: 1f126...38e

• Liker 1
Skrevet

Dronning Maud. 

Anonymkode: f8250...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min favoritt er tiramisu. Jeg lager helst tynt sukkerbrød i stedet for kjeks.

Anonymkode: 1400f...933

Skrevet

Her er det multekrem som er den ultimate desserten på jul- og nyttårsaften. Serveres sammen med kromkaker. 

• Liker 3
Skrevet

Syns det er veldig godt med fruktcoctail i jula. Er så mye fet mat.

Kutt opp frukt du liker i biter. Gjerne litt friske jordbær også. Jeg bruker en liten boks ananas oppi. Slår over fruktjuicen fra boksen. Smak evt til med litt sukker. Kan også ha litt valnøtter i, og hakket mørk sjokolade. La den stå og trekke noen timer, så blir det saftig og godt. Serveres med god vaniljeis.

Anonymkode: 2b0e1...e70

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Riskrem med jordbærsaus 
Hjemmelaget vaniljeis med lun skogsbærsaus
Hvit sjokolademousse med bringebær
Fruktsalat med vaniljesaus og/eller krem til
sitronfromasj (godt med noe syrlig i kontrast til all den fete julematen spør du meg 😅)

Anonymkode: 2a871...64a

Skrevet

Mine favoritter, som også er forholdsvis enkle å lage er:

*Karamellpudding 
*Sitronfromasj
*Sjokolademousse 

Karamellpuddingen pleier jeg å servere med en saus laget av pisket kremfløte og karamellsaus, det blir veldig godt. Ikke ha sukker i kremen når den piskes, da blir det lett for søtt.

Sitronfromasj er lett, syrlig og godt etter tunge middager, Den serverer jeg helt enkelt med litt pisket krem.

Sjokolademousse er en av mne favorittdesserter, og nei, det smaker ikke like godt fra post som når den er hjemmelaget. 

Skrevet

karamellpudding og for føste gang tilslørte bondepiker med epler fra egen hage

Anonymkode: a4750...6c3

Skrevet

Det skal være Dronning Maud på julaften, alt annet er feil.

Karamellpudding, riskrem, multekrem, sjokolademousse, fruktsalat, is med varme bær, hjemmelaget sorbet…

Anonymkode: c46f3...11f

Skrevet

I tillegg til mye som er nevnt lager jeg ofte prinsessedessert; krem med bringebær(syltetøy) og tørre kakesmuler som gir sprøhet.

Anonymkode: 411eb...1f1

Skrevet

Jeg er vokst opp med Dronning Maud, karamellpudding, sitronfromasj, multekrem, og på ene siden også riskrem. Personlig tåler jeg ikke melk, så jeg har spist mye Sagopudding til jul. Uten rosiner, og med pekannøtter istedenfor mandler. Det er en gammel dessert (også kalt for Marte Knipe før), og er enkel og veldig god, og en skal ha rød saus til. Jeg vet ikke om jeg hadde laget den i julen da, men har ikke oppskrifter på det andre, siden det ikke er noe jeg selv lager, men vet det slår veldig an, og det ser en også i tråden her at mye går igjen. 

For å ta noe som ikke er nevnt så har jeg laget denne til flere juleselskaper, og andre festligheter, og det er en enkel og veldig god sjokoladepudding med moccasmak 😋

http://www.veganmisjonen.com/2017/12/oppskrift-mokkapudding-vegansk.html

Skrevet
Hedda-78 skrev (4 timer siden):

Hvilke desserter skal dere lage i jula og servere til gjester? (Link til oppskrift?)

Jeg lager aldri dessert til hverdags, så jeg er ikke så god på det. Må ha tre ulike, så da er jeg i villrede...

Riskrem med bærsaus

Hjemmelaget sjokoladepudding

Lune multer med fløte

Karamellpudding

Oppskrifter finner du på nettet.

Anonymkode: 0fd2f...523

Skrevet
Daisy-love skrev (7 minutter siden):

Jeg er vokst opp med Dronning Maud, karamellpudding, sitronfromasj, multekrem, og på ene siden også riskrem. Personlig tåler jeg ikke melk, så jeg har spist mye Sagopudding til jul. Uten rosiner, og med pekannøtter istedenfor mandler. Det er en gammel dessert (også kalt for Marte Knipe før), og er enkel og veldig god, og en skal ha rød saus til. Jeg vet ikke om jeg hadde laget den i julen da, men har ikke oppskrifter på det andre, siden det ikke er noe jeg selv lager, men vet det slår veldig an, og det ser en også i tråden her at mye går igjen. 

For å ta noe som ikke er nevnt så har jeg laget denne til flere juleselskaper, og andre festligheter, og det er en enkel og veldig god sjokoladepudding med moccasmak 😋

http://www.veganmisjonen.com/2017/12/oppskrift-mokkapudding-vegansk.html

Jeg lager alltid sagpudding med melk. Koker du den da på vann? En vanlig søndagsdessert hos oss. Rød saus eller bær fra hagen.

Skrevet

I julen serveres det kun risalamande i vårt hus.

Anonymkode: 6da17...6e1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lager alltid sagpudding med melk. Koker du den da på vann? En vanlig søndagsdessert hos oss. Rød saus eller bær fra hagen.

Jeg bruker soyamelk. Blir ekstra god om jeg velger en med vanilje i seg, men bruker ofte bare den jeg har, som er usøtet. Jeg elsker sagopudding og blir faktisk glad når folk vet hva den skatten av en dessert er, og at de faktisk har den i omløp 🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...