Gå til innhold

pigg eller piggfritt på ishålke/underkjølt regn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer? Og tenker da at begge deler er av et godt/kjent merke-typ best i test i hver sin klasse. Er så drittlei slik isføre, føler det blir bare oftere og oftere.....

Anonymkode: 5db7a...39a

Skrevet

Piggdekk.

• Nyttig 1
Skrevet

Piggdekk hjelper på psyken i allefall. Om de virkelig hjelper, er et anna spørsmål når de er blitt brukt litt.

Anonymkode: bbb34...b91

• Liker 1
Skrevet (endret)

På fint snøføre og asfalt, så er piggfritt solid.

På is, hålke og underkjølt regn, så er det piggdekk som gjelder. Og kun det. 

Jeg bor selv en plass der været skifter veldig, og her er det piggdekk som gjelder. 

Har prøvd noen sesonger med piggfritt, og det var med livet som innsats på veien til tider. Satt med hjertet i halsen, spesielt når det ble sporete. Flere ganger måtte jeg avstå fra å kjøre, selv om jeg "måtte" bruke bilen.

Skal aldri noensinne over til piggfritt igjen.

Å investere i gode vinterdekk er en solid forsikring. En investering i din egen helse, ditt liv, andres helse og andres liv, samt at du sparer deg for kostnader ved ulykker og skader. Derfor bør du også kjøpe kvalitet! Det er mye hummer og kanari blant dekkmerkene, der pris gjenspeiler kvalitet på grep, gummi og piggenes varighet. 

Jeg sverger til Nokian Hakkapeliitta nå. Det har unikt grep på isføre, og er merkbart bedre enn Continental, som jeg også har kjørt en del på. Nokian er kvalitet fra A til Å, og er noe av det beste du kan kjøpe av piggdekk. Så skal du kjøpe piggdekk, så er Nokian Hakkapeliitta  9 eller 10 et glimrende valg.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er det piggdekk som gjelder. Bor sånn til at det gjelder å være godt skodd. Det er mildere vintre og ofte veldig isete veier. 

For den av oss som har bil med bakhjulstrekk, så det greit med en godt skodd bil og ikke minst sørge for å ha ballast i bagasjerommet. Da henger man godt på veien.

• Nyttig 1
Skrevet

Pigg.

Har altfor mange ganger kjørt fint forbi biler som står og spinner til å noen sinne kvitte meg med piggene mine.

Veiene er dessutten avhengig av en viss andel piggdekk for å rufse opp poleringen piggfrie står for. Det er en grunn til at det er mye mer ulykker og kaos nå enn før 2000.

Piggdekkavgiften burde vært byttet ut med pikkFRIavgift.

Anonymkode: 86c5e...1e9

• Liker 1
Skrevet

Hele poenget er å kjøre etter forholdene med de dekkene du har, men det sier seg selv at piggfrie dekk ikke har samme grep på is som piggdekk har

Anonymkode: a51e2...6e3

• Liker 1
Skrevet

Pigg
Hakapeliita (?) 8 eller 9 - har brukt det merke og de modellene på bilene mine i 6 år nå og er så fornøyd. 

Anonymkode: d9355...169

• Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (33 minutter siden):

Jeg sverger til Nokian Hakkapeliitta nå. Det har unikt grep på isføre, og er merkbart bedre enn Continental, som jeg også har kjørt en del på. Nokian er kvalitet fra A til Å, og er noe av det beste du kan kjøpe av piggdekk. Så skal du kjøpe piggdekk, så er Nokian Hakkapeliitta  9 eller 10 et glimrende valg.

Ja, jeg kjører continental piggfritt nå, men blir det pigg blir det nokian :) Hadde det i "gamledager" før jeg gikk over til piggfritt. Regner med det har skjedd mye positivt med piggdekkene siden den gang også. Er også mye bart her derfor jeg har følt det greit med piggfritt, og alltid lunefult vår/høst.Godt å slippe fristen for pigg da. Men med de siste vintrene med såpass mye hålke/underkjølt regn blir jeg mer og mer usikker på om piggfritt er det beste lengre.

Skrevet

Pigg er klart best, men orker dessverre ikke støyen på feks motorvei ellers.

Anonymkode: 95cae...185

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg kjører continental piggfritt nå, men blir det pigg blir det nokian :) Hadde det i "gamledager" før jeg gikk over til piggfritt. Regner med det har skjedd mye positivt med piggdekkene siden den gang også. Er også mye bart her derfor jeg har følt det greit med piggfritt, og alltid lunefult vår/høst.Godt å slippe fristen for pigg da. Men med de siste vintrene med såpass mye hålke/underkjølt regn blir jeg mer og mer usikker på om piggfritt er det beste lengre.

Man tenker gjerne at piggfritt er en økonomisk bedre ting å ty til. Men fakta er at de nye piggdekkene tåler ganske heftig mye kjøring på asfalt også. Og en lengre runde på asfalt sørger for at piggene sitter bedre. 

Såfremt man kjører ordentlig, herav ikke spinner, ikke svinger for ofte knallhardt eller når bilen står helt i ro, og ikke kjører som en villmann. 

Piggene på Nokian-dekkene er såpass solide at det er fare for at gummien blir slitt eller at dekkene går ut på dato lenge før piggene forsvinner, ergo samme "fornyingsdato" som piggfrie dekk har, ved normalt bruk og kjøring.

Endret av Bombasi
Skrevet

Piggdekk. 

Anonymkode: 949ef...476

Skrevet

Nokian Hakkapeliitta 9. pigg. Selv etter 3 sesonger presterer den bedre på is enn nye piggfrie

Anonymkode: 2f809...73b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...