Gå til innhold

Hjelp glemte to på gavelista, hva skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svoger har ny dame, med to store barn. Begge har autisme. 

Så her er det fort å tråkke feil. Jeg kjenner de ikke så godt.

Men den ene liker å strikke, og vet nå hvilket garn som hen liker . Tekstur er visst svært viktig. Men det er også farge....  kan jeg satse på at et par garn nøster faller i smak, med en byttelapp på?

Den andre aner jeg ikke hva liker, annet enn å være kokk. Men tror liker å lese endel historie,  men usikker på om det helst bør være på nett og ikke i bok.  Kan det fungere med et blad med bilder som feks history blad?

Eller har du en genial annen ide. Den ene rakner ikke så ille om det blir lity feil, men den andre, da kan julekvelden synke helt sammen. Den som liker å strikke. Vil så gjerne at det klaffer, pga relasjonen til dem også. Da vi allerede har tråkket litt feil....

Anonymkode: 5ad58...4f6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har så spesifikke krav, og at en liten feil kan ødelegge julekvelden, så spør man den foresatte om hva man skal kjøpe eller om byttelapp er greit. 
Jeg regner med at moren heller ikke har noe ønske om at julekvelden skal rakne, og velvillig stiller opp med tips. 
Moren vil kunne svare på om en litt feil gave, med byttelapp, er greit, eller om verden raser sammen da. 

Du trenger jo ikke si at du har glemt dem, du sier bare at du ikke er ferdig med alle gavene enda. 

Anonymkode: 0115a...4e9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde ikke gitt gave. De er ikke familie og ikke småbarn. 

Anonymkode: 79ff4...aba

• Liker 1
Skrevet

Hør med moren,så er du sikker på at du kjøper noe de liker :)

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke kjøpe et sånn «ditt gavekort» til hver. Da kan de bruke det på garn eller bøker eller whatever de liker. 

Anonymkode: 8a6d3...2c2

Skrevet

Kan du ikke spørre?

Anonymkode: 2f587...1f0

Skrevet

Hvorfor skal du gi gaver til ungene til den nye dama til exen til søstra di??? 

Anonymkode: 67810...815

• Liker 2
Skrevet

Så fint du tenker på dem 💚 Jeg kan en del om autisme, og om det låser seg lett så er det lurt å sjekke med noen nær dem (moren?) om hva de liker. Julaften er ofte utfordrende nok for nevrotypikere, også blir det enda sterkere inntrykk for de innenfor nevromangfoldet, og det som virker som «smått», kan være veldig stort for den det gjelder. Så hør med noen nærmere så du vet mer sikkert. 

Kjempebra du søker råd 💚👍🏻 Nærpersoner vet nok mer enn KG, men samme hva jeg hadde gitt (utenom universelt gavekort), så hadde jeg tenkt det måtte være byttelapp. Sånne blad er det mulig å bytte det? Spør fordi jeg ikke vet her. Vet sudoku kan byttes på obs, så mulig sånne blad også? 🤔

Når det gjelder garn generelt er det lurt at du gir noe de ikke trenger nøyaktig samme fargekode på senere for å strikke mer. Aner ikke om du strikker, men min mor er så nøye på det. Det må være farget sammen, altså ha samme kode. Skal hun strikke sokker, klut eller annet mindre «viktig», så er hun ikke så nøye, da bruker hun gjerne rester, eller ulike nyanser. Kun ment som vennlig innspill 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min svoger har ny dame, med to store barn. Begge har autisme. 

Så her er det fort å tråkke feil. Jeg kjenner de ikke så godt.

Men den ene liker å strikke, og vet nå hvilket garn som hen liker . Tekstur er visst svært viktig. Men det er også farge....  kan jeg satse på at et par garn nøster faller i smak, med en byttelapp på?

Den andre aner jeg ikke hva liker, annet enn å være kokk. Men tror liker å lese endel historie,  men usikker på om det helst bør være på nett og ikke i bok.  Kan det fungere med et blad med bilder som feks history blad?

Eller har du en genial annen ide. Den ene rakner ikke så ille om det blir lity feil, men den andre, da kan julekvelden synke helt sammen. Den som liker å strikke. Vil så gjerne at det klaffer, pga relasjonen til dem også. Da vi allerede har tråkket litt feil....

Anonymkode: 5ad58...4f6

Spør om hun vil være med deg og plukke ut gave til ungene hennes fra deg eller om hun kan sende deg spesifikke linker med info hva de liker.

Veldig greit og ikke skape meltdowns. 

Veldig fint at du tar hensyn til dette da sånne "småting" er veldig viktige.

Anonymkode: 3f589...399

Skrevet

Kan kokken få et forkle? Eller annet eget utstyr?

Strikkeren kan det være enklere å kjøpe utstyr eller tilbehør til strikking til også. Jeg er ikke autist en gang, likevel er innkjøp av garn svært personlig, og ikke noe jeg liker å få.

Strikkepinner, maskemarkører, målebånd, strikkeveske eller kurv til å ha strikketøyet i. Krus med strikkemotiv. Du vil kunne finne mye hos husfliden eller en garnbutikk.

Anonymkode: 7e0d7...c46

Skrevet

Tror jeg ville kjøpt gavekort.

Eller spurt moren om veldig spesifikke tips. 

Anonymkode: 7cc5c...516

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal du gi gaver til ungene til den nye dama til exen til søstra di??? 

Anonymkode: 67810...815

Svoger her er vel mer sannsynlig mannens bror. 

Anonymkode: 76012...5fc

• Nyttig 1
Skrevet

Så fint at du tenker på hva som rett akkurat for dem, det er det ikke mange som gjør❤️

Som mor til en autist hadde jeg gjerne kommet med tips til hva du kan kjøpe. Har ikke tall på alle julegaver som har slått feil her i huset. Har ikke fått meltdown, men de blir bare lagt vekk og en ser tydelig at dette var helt feil. Ikke så gøy på julaften å være den som har gitt « feil» gave heller.

Anonymkode: 704cd...798

Skrevet

Kanskje kokken har et favorittmerke i kniver? Ellers er det deilig med gode krydder og kanskje litt «fancy» råvarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...