AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Vi har et barn som helt siden fødsel og til nå på 2,5 år har vært ekstremt krevende. Husker av på alle punkter for high need baby og er fortsatt slik som snart 3 åring, vi vet derfor ikke om vi tør å gå for en til selv om det var planen. Vi orker ikke dette en gang til, noen som har hatt en og har flere barn, ble alle high need babyer? Anonymkode: 56a9d...63b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Det er ingen garanti for at dere får en sovebaby neste gang bare fordi dere allerede har en klistremerkebaby. Anonymkode: ebd6f...1f2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Min erfaring er at vi var tryggere og hadde mer erfaring når barn nr 2 kom. (Og vi hadde en del triks vi kunne bruke fra start, som vi brukte tid på å finne med første.) Pluss at vi ikke forventet noen sovebaby. Dermed opplevdes ikke babytiden med nr 2 så tung og vanskelig som med nr 1. Når det gjelder "high-need" eller ikke, hva slags babyer var dere selv? Våre babyer var tilsvarende slik vi foreldre hadde vært som babyer. (begge klistremerker, men på hver sin måte.) Vår yngste opplevdes av oss mer som en sovebaby. Men det må sies at jeg knapt nok var observert uten baby knytt på kroppen i dennes første leveår... Men ungen sov. Anonymkode: 20ebe...d2f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har et barn som helt siden fødsel og til nå på 2,5 år har vært ekstremt krevende. Husker av på alle punkter for high need baby og er fortsatt slik som snart 3 åring, vi vet derfor ikke om vi tør å gå for en til selv om det var planen. Vi orker ikke dette en gang til, noen som har hatt en og har flere barn, ble alle high need babyer? Anonymkode: 56a9d...63b Vi har tre barn der første var slik. Viste seg i ettertid å være adhd. De to andre er «vanlige unger». Anonymkode: c0b71...908
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Jeg tror i de tilfellene må man ta høyde for at man får en til av samme slag og vurdere hvordan man takler det evt. Anonymkode: 13211...4b1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 jeg fikk et kolikkbarn første gang, men det defineres kanskje ikke som high need..? Føltes sånn iaf. Var helt tappet og fullstendig nedbrutt av søvnmangelen.. Livredd for å få en slik erfaring igjen så vi venta i 6 år før vi fikk en til, og da var vi forberedt til fingerspissene... Men: nr 2 sov hele natta helt fra fødselen.. da de ble litt større ble imidlertid nr 2 high need, mens nr 1 ble verdens chilleste og roligste unge.. så tror det er umulig å forutse gitt. Anonymkode: 4265f...1f1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Min erfaring er at vi var tryggere og hadde mer erfaring når barn nr 2 kom. (Og vi hadde en del triks vi kunne bruke fra start, som vi brukte tid på å finne med første.) Pluss at vi ikke forventet noen sovebaby. Dermed opplevdes ikke babytiden med nr 2 så tung og vanskelig som med nr 1. Når det gjelder "high-need" eller ikke, hva slags babyer var dere selv? Våre babyer var tilsvarende slik vi foreldre hadde vært som babyer. (begge klistremerker, men på hver sin måte.) Vår yngste opplevdes av oss mer som en sovebaby. Men det må sies at jeg knapt nok var observert uten baby knytt på kroppen i dennes første leveår... Men ungen sov. Anonymkode: 20ebe...d2f Ingen av oss foreldre var slik, vi var veldig "enkle" babyer, spesielt jeg. Anonymkode: 56a9d...63b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): jeg fikk et kolikkbarn første gang, men det defineres kanskje ikke som high need..? Føltes sånn iaf. Var helt tappet og fullstendig nedbrutt av søvnmangelen.. Livredd for å få en slik erfaring igjen så vi venta i 6 år før vi fikk en til, og da var vi forberedt til fingerspissene... Men: nr 2 sov hele natta helt fra fødselen.. da de ble litt større ble imidlertid nr 2 high need, mens nr 1 ble verdens chilleste og roligste unge.. så tror det er umulig å forutse gitt. Anonymkode: 4265f...1f1 Nei kolikk anses ikke som high need, kolikk er en fase som går over, high need er personlighetstrekk og temperament hos babyer og de minste barna som vedvarer over mye lengre tid en kolikk etc. Anonymkode: 56a9d...63b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: jeg fikk et kolikkbarn første gang, men det defineres kanskje ikke som high need..? Føltes sånn iaf. Var helt tappet og fullstendig nedbrutt av søvnmangelen.. Livredd for å få en slik erfaring igjen så vi venta i 6 år før vi fikk en til, og da var vi forberedt til fingerspissene... Men: nr 2 sov hele natta helt fra fødselen.. da de ble litt større ble imidlertid nr 2 high need, mens nr 1 ble verdens chilleste og roligste unge.. så tror det er umulig å forutse gitt. Anonymkode: 4265f...1f1 Eksakt samme opplevelse som oss. Førstemann holdt oss våkne hver eneste natt første tre år, andremann lå bare å smilte i senga si. Anonymkode: 08b67...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå