Gå til innhold

Føler som kroppen min holder på å " klappe sammen" -fibromyalgi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har diagnosen, men med mengden stivhet smerte etc. er det vanskelig for meg å tro dette er "bare" fibromyalgi. Men jeg har jo prøvd å være så medisin-fri som mulig. Har ikke tatt noe for det annet enn paracet, curcumin og vitaminer. 

Det er jo mange løsninger på denne tråden, virker som ulike ting hjeper ulike mennesker. Det er jo litt rart. Noen sier rene animalske kilder med viktighet av B12, andre at de ble bedre med plantebasert kost? Noen mener gutenfritt hjelper og andre antiinfamatorisk kost.... 

Takk for lang svar med mye informasjon, kommer helt klart til å prøve dette, men hvordan kan jeg følge me på mine vitamin og mineral nivåer selv? Jeg har hatt perioder med lav vit D og lav B12. Skulle ære OK sist jeg sjekket, men det betyr siker innafor. 

Hørte ut som meg dette. Tar du vimovo alltid eller i perioder? Har hørt man ikke bør ta det mer enn 2 uker om gangen? 

Jeg er ikke deprimert. Har hatt depresjon, men med årsak det siste året. Ellers har jeg egentlig ikke vært deprimert, men orker ikke stå opp på grun av smerter rett og slett. Frister ikke å opp å gå på smertefulle ben og føtter og vond rygg. Mentalt har jeg dog hatt en del problemer med hukommelse, fokus, det å få med informasjon, hjernetåke. Noe som gir meg mye frustrasjon og går ut over hvordan jeg fungerer. 

Mitt kosthold har vært bra, men nå i perioder dårlig på grunn av typen jobb jeg har. Skal bli bedre nå igjen fremover. Jeg et kosthold er viktig. 

Takk for svarene. Det har vært interessant å høre fra dere andre. At noen går på paralgin forte på grun av fibromyalgi, som er en diagnose noen fortsatt har problemer med å tro på, gir meg håp om at det kan være fibro og ikke noe verre, men er jo litt merkelig at det er så ulikt med hensyn til hva det er som hjelper. 

Jeg merker vimovo hjelper, men for noen hjelper ikke det... 

Anonymkode: 16d15...514

Tar Vimovo hver kveld før jeg legger meg - har man fibromyalgi er dette noe man kan gå på fast. Legen vil jeg skal ta det på dagtid også, men det gjør jeg ikke da jeg blir trøtt av den.

Ang glutenfri diett så forsvant mystisk nok alle leddplagene mine i løpet av en uke når jeg sluttet med gluten - så det er ihvertfall ikke placebo da jeg minst av alt forventet at dette kunne forårsake leddplager, trodde det kun gikk på magen 😉 

Nå ligger selvsagt leddplagene latent og kan forverre seg ved belastning etc, nakken er kommet siste året, øresus har jeg hatt 3 år, etc. Har også IBS og tåler dårlig laktose, og med IBS bør også gluten kuttes ut.. 

Så at kosthold spiller inn ved fibro er 100% sikkert.  Verste er nesten energinivået som nesten aldri er på topp....

Anonymkode: c57a3...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vimovo fungerer best om man tar den fast. To uker er kun når man trenger en kur for noe som ikke er kronisk. Jeg brukte vimovo i 7 mnd og var frisk som en fisk den perioden (i fht hvordan jeg har det uten vimovo, ikke i fht en normal frisk person). Nå tålte jeg ikke vimovo og utviklet symptomer som ble for heftige så nå behandles jeg for det i tillegg til at jeg har fått tilbake alle smerter og stivheten. Men bare så det er sagt, ikke vær redd for vimovo. Det jeg har fått er ekstremt sjeldent.

Anonymkode: 7287f...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Å kjempe mot sin egen kropp og psyke høres ut som et dødfødt opplegg. Hvorfor ikke kjempe med sin egen kropp? Høres ikke det lurere ut? 

Anonymkode: d1b35...4df

Det jeg mente var at når kroppen er full av smerter og utmattelse så føler man mest for å legge seg ned og hvile mest mulig. Men det gjør ikke kroppen bedre. Man kan nesten bare ikke lytte til kroppen når den skriker inaktivitet! Så jeg føler det er en kamp mot kropp og sinn som ikke vil. 

Anonymkode: 755c1...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har diagnosen, men med mengden stivhet smerte etc. er det vanskelig for meg å tro dette er "bare" fibromyalgi. Men jeg har jo prøvd å være så medisin-fri som mulig. Har ikke tatt noe for det annet enn paracet, curcumin og vitaminer. 

Det er jo mange løsninger på denne tråden, virker som ulike ting hjeper ulike mennesker. Det er jo litt rart. Noen sier rene animalske kilder med viktighet av B12, andre at de ble bedre med plantebasert kost? Noen mener gutenfritt hjelper og andre antiinfamatorisk kost.... 

Takk for lang svar med mye informasjon, kommer helt klart til å prøve dette, men hvordan kan jeg følge me på mine vitamin og mineral nivåer selv? Jeg har hatt perioder med lav vit D og lav B12. Skulle ære OK sist jeg sjekket, men det betyr siker innafor. 

Hørte ut som meg dette. Tar du vimovo alltid eller i perioder? Har hørt man ikke bør ta det mer enn 2 uker om gangen? 

Jeg er ikke deprimert. Har hatt depresjon, men med årsak det siste året. Ellers har jeg egentlig ikke vært deprimert, men orker ikke stå opp på grun av smerter rett og slett. Frister ikke å opp å gå på smertefulle ben og føtter og vond rygg. Mentalt har jeg dog hatt en del problemer med hukommelse, fokus, det å få med informasjon, hjernetåke. Noe som gir meg mye frustrasjon og går ut over hvordan jeg fungerer. 

Mitt kosthold har vært bra, men nå i perioder dårlig på grunn av typen jobb jeg har. Skal bli bedre nå igjen fremover. Jeg et kosthold er viktig. 

Takk for svarene. Det har vært interessant å høre fra dere andre. At noen går på paralgin forte på grun av fibromyalgi, som er en diagnose noen fortsatt har problemer med å tro på, gir meg håp om at det kan være fibro og ikke noe verre, men er jo litt merkelig at det er så ulikt med hensyn til hva det er som hjelper. 

Jeg merker vimovo hjelper, men for noen hjelper ikke det... 

Jeg sleit med det samme i mange år og ble beskyldt for å slite psykisk. Det er ikke psykisk når man forteller med slike smerter at man ikke klarer å stå opp. Det var ikke psyken som gjorde at jeg ikke klarte å gå opp trapper, gjøre husarbeid eller andre vanlige ting. Det var nærmest fysisk umulig. 

Jeg ble bedre av å bytte jobb. Skal ikke si jeg er 100% ennå, men jeg er veldig mye bedre av en annen arbeidsplass med mindre stress. 

Anonymkode: 15ef1...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sleit med det samme i mange år og ble beskyldt for å slite psykisk. Det er ikke psykisk når man forteller med slike smerter at man ikke klarer å stå opp. Det var ikke psyken som gjorde at jeg ikke klarte å gå opp trapper, gjøre husarbeid eller andre vanlige ting. Det var nærmest fysisk umulig. 

Jeg ble bedre av å bytte jobb. Skal ikke si jeg er 100% ennå, men jeg er veldig mye bedre av en annen arbeidsplass med mindre stress. 

Man blir ikke «beskyldt» for å slite psykisk. Slutt med stigmatiseringen av psykiske utfordringer. Du sier du ble bedre av en annen arbeidsplass med mindre stress? Det tilsier jo at å bedre psykiske forhold kan hjelpe på formen og det totale sykdomsbildet. Psykiske utfordringer kan også gjøre ting fysisk umulig. 

Anonymkode: 8e20b...d19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykosomatiske utfordringer kan gi sterke smerter og utmattelse. Så ny arbeidsplass med mindre stress bekrefter jo nettopp at det var psykosomatiske årsaker. 

Anonymkode: 1d88c...22e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Ser drt er mange som nevner B12 og D vitamin mangel. Henger det sammen med fibro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser drt er mange som nevner B12 og D vitamin mangel. Henger det sammen med fibro? 

Det henger sammen med utmattelse, smerter, og kognitiv helse - uavhengig av diagnoser. 

Anonymkode: ca761...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...