Gå til innhold

Føler som kroppen min holder på å " klappe sammen" -fibromyalgi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske lei og sliten. Har mye smerter og stivhet, slitt med kognitive problemer og hjernettåke. Nå er jeg så sinnsykt stiv i bena, spesielt knær hofter og korsryggen. konstante smerter i føtter og hofter også øvre del av ryggen, nakken, fått kronisk øresus, slitt med synsforstyrrelse og dobbeltsyn, røde øyne...

Begynte å ta betennelsesdempende medisiner, det har gjort at jeg føler meg på en viss måte bedre, ialleall i en periode. Spesielt hjernetåka har løftet seg etter jeg begynte med de, jeg føler meg mer meg selv igjen, mindre dobbeltsyn og denslags, men med en del smerter. 

Har gått ti legen med plager i flere år, men de finner ingenting spesielt. Så sliten, orker nesten ikke stå opp fra sengen lenger, jeg gjør det likevel, går og leggere meg med smerter, våkner med smerter veldig stiv, nakken knaser. Kan dette virkelig være fibromalgi/ langvarig stress?? Er vel det legen tenkter det er for det meste. Jeg har det veldig vndt og slitsomt men føles som leger ser på meg som en hypokonder. 

Anonymkode: 16d15...514

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antiinflammatorisk mat er verdt å sjekke ut. (Om du ikke har lagt om kostholdet ditt allerede.)

https://www.ullevalkiropraktor.no/betennelsesdempende-mat-10-favoritter/

https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/en-ny-start-med-anti-inflammatorisk-mat

Anonymkode: f7acc...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Jeg sliter også med en utmattelsestilstand og noe psykisk, smerter og stivhet. Synes det er vanskelig å akseptere så store problemer uten å ha en somatisk diagnose. Kjemper mot kropp og psyke hver eneste dag. Det er veldig tungt når ingenting sees på bilder eller har et behandlingstilbud. Jeg har hatt kronisk stress jobb og privat hele mitt voksne liv og er nå i førtiårene så det er nå alle tidligere vanskeligheter begynner å manifestere seg i kroppen. Det er så tungt at ting jeg kom meg igjennom, problemer jeg sto i, håndterte og løste forfølger meg som smerter. Ikke rart man blir motløs da. Føles som en forbannelse.

Anonymkode: 755c1...45d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kjemper mot kropp og psyke hver eneste dag.

Å kjempe mot sin egen kropp og psyke høres ut som et dødfødt opplegg. Hvorfor ikke kjempe med sin egen kropp? Høres ikke det lurere ut? 

Anonymkode: d1b35...4df

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at leger ofte forholder seg til referanseverdier ved blodprøver. Dvs at det ofte ikke taes hensyn til om du er godt innenfor normalen, eller rett innenfor. Blodet henter mineraler fra kroppen for å ikke gå tom, så blodprøver sier lite om hva du faktisk har av ressurser i kroppen som kan brukes. 

Jeg har lært dette den harde måten, og trodde i lang tid at "alt er ok", så da må jeg bare plages. Kosthold kombinert med tilskudd i riktige doser, ble redningen for smerter og et nervesystem i stor balanse, men sterk utmattelse, kognitiv svikt, osv.

D vitamin - Alt over 50 nmol blir betegnet som normalt. Optimale nivåer derimot, er 100 +

Magnesium - Kroppen må ha nok magnesium for å absorbere D vitamin. Også viktig for absorpsjon av kalium

Kalsium - For lite d vitamin gir dårlig opptak av kalsium

K2 - sørger for at mineraler blir sendt dit det skal

Kalium - Veldig oversett mineral som vi trenger mye av. 

I tillegg til å sørge for å få i meg mest mulig via mat (rene animalske kilder i tillegg til planter), så tar jeg tilskudd av alt nevnt over. Jeg tar høye doser med d vitamin for å holde meg på et god nivå. 

B-12 - Som med d vitamin er det viktig å sikre at du ligger godt innenfor normalen. 500 og over er bra. De beste kildene er rødt kjøtt og fet fisk. Viltkjøtt er særlig rikt. Spiser du mye av dette og ligger lavt, så kan det være at du har for lite magesyre slik at næringsopptak svekkes. Her er mineraler som magnesium lønnsomt. Har du lavere verdier selv om det er innenfor normalen, så vurder tilskudd og evnt b-12 sprøyter med hyppig intervall til å begynne med. 

Folat - samarbeider med b-12. 

Jern - spis hemjern (animalsk), og gjerne med kilder med c vitamin for best absorpsjon

Jod - torsk den beste kilden, men også egg er bra. Jeg spiste ingen av delene over lang tid, så jeg tok tilskudd en stund. Viktig for bl.a kognitiv funksjon

Nå er det flere ting som er viktig, men å ha fokus på dette er en god start. 

REN mat, økologisk hvis du kan, mye grønt, drikk godt med vann, og la dette (og evnt fersk juice) være hovedkilden til hydrering.

Er det lenge siden du tok blodprøver, og har du tilgang til labsvarene via helsenorge eller Furst?

Anonymkode: 1d88c...22e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig kost, drikk vann, tren det du klarer og sjekk ut Bailine som er alternativ til smertelinding og trening om du ikke er i stand til å trene selv.. 

Anonymkode: 946e2...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv fibromyalgi og lignende plager. Jeg fikk god hjelp av muskelterapeaut. 

Anonymkode: 05d31...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått diagnosen? Du kan få fastlegen til å henvise deg til en spesialist. 

Jeg tar paralgin forte i de verste periodene, prøver å begrense det til sjeldnest mulig så de virker best mulig.

Antiflammatorisk hadde ingen effekt hos meg.

Anonymkode: 4a1f5...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ganske lei og sliten. Har mye smerter og stivhet, slitt med kognitive problemer og hjernettåke. Nå er jeg så sinnsykt stiv i bena, spesielt knær hofter og korsryggen. konstante smerter i føtter og hofter også øvre del av ryggen, nakken, fått kronisk øresus, slitt med synsforstyrrelse og dobbeltsyn, røde øyne...

Begynte å ta betennelsesdempende medisiner, det har gjort at jeg føler meg på en viss måte bedre, ialleall i en periode. Spesielt hjernetåka har løftet seg etter jeg begynte med de, jeg føler meg mer meg selv igjen, mindre dobbeltsyn og denslags, men med en del smerter. 

Har gått ti legen med plager i flere år, men de finner ingenting spesielt. Så sliten, orker nesten ikke stå opp fra sengen lenger, jeg gjør det likevel, går og leggere meg med smerter, våkner med smerter veldig stiv, nakken knaser. Kan dette virkelig være fibromalgi/ langvarig stress?? Er vel det legen tenkter det er for det meste. Jeg har det veldig vndt og slitsomt men føles som leger ser på meg som en hypokonder. 

For meg hjalp det på betennelser i kroppen og gå over til et rent plantebasert kosthold. Selvsagt er det ingen kur mot fibromyalgi , men det hjalp kraftig på betennelsene

Anonymkode: d3312...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått hjelp til å håndtere de psykiske sidene av sykdommen? Du nevner at du er så sliten at du nesten ikke klarer å stå opp. Dette er jo også symptomer på f.eks. depresjon. Kropp og hode henger tett sammen. Om du har prøvd «alt» ellers, kan det muligens hjelpe å jobbe med psyken, enten det er ting som kan bearbeides over tid med psykolog eller å få hjelp til å håndtere symptomene bedre/få de mer på avstand for å øke livskvaliteten. Det er mye rart som kan sette seg fast i kroppen og gi fysiske symptomer, og som er vanskelig å få bukt med gjennom vitamintilskudd, kosthold, livsstil etc., selv om alt dette også kan bidra til god helse. 

Anonymkode: 8e20b...d19

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær obs på at leger ofte forholder seg til referanseverdier ved blodprøver. Dvs at det ofte ikke taes hensyn til om du er godt innenfor normalen, eller rett innenfor. Blodet henter mineraler fra kroppen for å ikke gå tom, så blodprøver sier lite om hva du faktisk har av ressurser i kroppen som kan brukes. 

Jeg har lært dette den harde måten, og trodde i lang tid at "alt er ok", så da må jeg bare plages. Kosthold kombinert med tilskudd i riktige doser, ble redningen for smerter og et nervesystem i stor balanse, men sterk utmattelse, kognitiv svikt, osv.

D vitamin - Alt over 50 nmol blir betegnet som normalt. Optimale nivåer derimot, er 100 +

Magnesium - Kroppen må ha nok magnesium for å absorbere D vitamin. Også viktig for absorpsjon av kalium

I tillegg til å sørge for å få i meg mest mulig via mat (rene animalske kilder i tillegg til planter), så tar jeg tilskudd av alt nevnt over. Jeg tar høye doser med d vitamin for å holde meg på et god nivå. 

B-12 - Som med d vitamin er det viktig å sikre at du ligger godt innenfor normalen. 500 og over er bra. De beste kildene er rødt kjøtt og fet fisk. Viltkjøtt er særlig rikt. Spiser du mye av dette og ligger lavt, så kan det være at du har for lite magesyre slik at næringsopptak svekkes. Her er mineraler som magnesium lønnsomt. Har du lavere verdier selv om det er innenfor normalen, så vurder tilskudd og evnt b-12 sprøyter med hyppig intervall til å begynne med. 

Jern - spis hemjern (animalsk), og gjerne med kilder med c vitamin for best absorpsjon

Jod - torsk den beste kilden, men også egg er bra. Jeg spiste ingen av delene over lang tid, så jeg tok tilskudd en stund. Viktig for bl.a kognitiv funksjon

REN mat, økologisk hvis du kan, mye grønt, drikk godt med vann, og la dette (og evnt fersk juice) være hovedkilden til hydrering.

Er det lenge siden du tok blodprøver, og har du tilgang til labsvarene via helsenorge eller Furst?

Har fibro og vært plaget med mye smerte og utmattelse. 

Og dette du skriver her har hjulpet meg mye. Mine symptomer er ikke så kraftige lengre, kan selvfølgelig ha dårlige dager hvor jeg ligger rett ut, men det er ikke like ofte som før. Har klart å komme igang med enkel styrke trening også. 

Anonymkode: 16857...203

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri diett hjelper - jeg har spist glutenfritt i flere år nå og får mindre problemer med mage, muskler og ledd av det.

Ellers tar jeg Vimovo hver kveld, blir trøtt av det og sover bedre.

Trener også - løper 3 ganger pr uke, sykler for å forebygge problemer med knærne, bruker ortopediske såler innimellom, og har investert i wellpur-pute fra Jysk (ofte på tilbud til 200ish kr) - den har hjulpet masse for nakke problemene, som igjen forverret øresusen og fikk hodepine også.

Anonymkode: c57a3...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

(…)

Tar du alle disse tilskuddene enkeltvis, eller holder det å ta multivitamin som inneholder det meste?

Anonymkode: 9ed24...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ikke fått diagnosen? Du kan få fastlegen til å henvise deg til en spesialist. 

Jeg tar paralgin forte i de verste periodene, prøver å begrense det til sjeldnest mulig så de virker best mulig.

Antiflammatorisk hadde ingen effekt hos meg.

Anonymkode: 4a1f5...24f

Jeg har diagnosen, men med mengden stivhet smerte etc. er det vanskelig for meg å tro dette er "bare" fibromyalgi. Men jeg har jo prøvd å være så medisin-fri som mulig. Har ikke tatt noe for det annet enn paracet, curcumin og vitaminer. 

Det er jo mange løsninger på denne tråden, virker som ulike ting hjeper ulike mennesker. Det er jo litt rart. Noen sier rene animalske kilder med viktighet av B12, andre at de ble bedre med plantebasert kost? Noen mener gutenfritt hjelper og andre antiinfamatorisk kost.... 

9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for lang svar med mye informasjon, kommer helt klart til å prøve dette, men hvordan kan jeg følge me på mine vitamin og mineral nivåer selv? Jeg har hatt perioder med lav vit D og lav B12. Skulle ære OK sist jeg sjekket, men det betyr siker innafor. 

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Glutenfri diett hjelper - jeg har spist glutenfritt i flere år nå og får mindre problemer med mage, muskler og ledd av det.

Ellers tar jeg Vimovo hver kveld, blir trøtt av det og sover bedre.

Trener også - løper 3 ganger pr uke, sykler for å forebygge problemer med knærne, bruker ortopediske såler innimellom, og har investert i wellpur-pute fra Jysk (ofte på tilbud til 200ish kr) - den har hjulpet masse for nakke problemene, som igjen forverret øresusen og fikk hodepine også.

Anonymkode: c57a3...19e

Hørte ut som meg dette. Tar du vimovo alltid eller i perioder? Har hørt man ikke bør ta det mer enn 2 uker om gangen? 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du fått hjelp til å håndtere de psykiske sidene av sykdommen? Du nevner at du er så sliten at du nesten ikke klarer å stå opp. Dette er jo også symptomer på f.eks. depresjon. Kropp og hode henger tett sammen. Om du har prøvd «alt» ellers, kan det muligens hjelpe å jobbe med psyken, enten det er ting som kan bearbeides over tid med psykolog eller å få hjelp til å håndtere symptomene bedre/få de mer på avstand for å øke livskvaliteten. Det er mye rart som kan sette seg fast i kroppen og gi fysiske symptomer, og som er vanskelig å få bukt med gjennom vitamintilskudd, kosthold, livsstil etc., selv om alt dette også kan bidra til god helse. 

Anonymkode: 8e20b...d19

Jeg er ikke deprimert. Har hatt depresjon, men med årsak det siste året. Ellers har jeg egentlig ikke vært deprimert, men orker ikke stå opp på grun av smerter rett og slett. Frister ikke å opp å gå på smertefulle ben og føtter og vond rygg. Mentalt har jeg dog hatt en del problemer med hukommelse, fokus, det å få med informasjon, hjernetåke. Noe som gir meg mye frustrasjon og går ut over hvordan jeg fungerer. 

Mitt kosthold har vært bra, men nå i perioder dårlig på grunn av typen jobb jeg har. Skal bli bedre nå igjen fremover. Jeg et kosthold er viktig. 

Takk for svarene. Det har vært interessant å høre fra dere andre. At noen går på paralgin forte på grun av fibromyalgi, som er en diagnose noen fortsatt har problemer med å tro på, gir meg håp om at det kan være fibro og ikke noe verre, men er jo litt merkelig at det er så ulikt med hensyn til hva det er som hjelper. 

Jeg merker vimovo hjelper, men for noen hjelper ikke det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har diagnosen, men med mengden stivhet smerte etc. er det vanskelig for meg å tro dette er "bare" fibromyalgi. Men jeg har jo prøvd å være så medisin-fri som mulig. Har ikke tatt noe for det annet enn paracet, curcumin og vitaminer. 

Det er jo mange løsninger på denne tråden, virker som ulike ting hjeper ulike mennesker. Det er jo litt rart. Noen sier rene animalske kilder med viktighet av B12, andre at de ble bedre med plantebasert kost? Noen mener gutenfritt hjelper og andre antiinfamatorisk kost.... 

Takk for lang svar med mye informasjon, kommer helt klart til å prøve dette, men hvordan kan jeg følge me på mine vitamin og mineral nivåer selv? Jeg har hatt perioder med lav vit D og lav B12. Skulle ære OK sist jeg sjekket, men det betyr siker innafor. 

Hørte ut som meg dette. Tar du vimovo alltid eller i perioder? Har hørt man ikke bør ta det mer enn 2 uker om gangen? 

Jeg er ikke deprimert. Har hatt depresjon, men med årsak det siste året. Ellers har jeg egentlig ikke vært deprimert, men orker ikke stå opp på grun av smerter rett og slett. Frister ikke å opp å gå på smertefulle ben og føtter og vond rygg. Mentalt har jeg dog hatt en del problemer med hukommelse, fokus, det å få med informasjon, hjernetåke. Noe som gir meg mye frustrasjon og går ut over hvordan jeg fungerer. 

Mitt kosthold har vært bra, men nå i perioder dårlig på grunn av typen jobb jeg har. Skal bli bedre nå igjen fremover. Jeg et kosthold er viktig. 

Takk for svarene. Det har vært interessant å høre fra dere andre. At noen går på paralgin forte på grun av fibromyalgi, som er en diagnose noen fortsatt har problemer med å tro på, gir meg håp om at det kan være fibro og ikke noe verre, men er jo litt merkelig at det er så ulikt med hensyn til hva det er som hjelper. 

Jeg merker vimovo hjelper, men for noen hjelper ikke det... 

Jeg fikk fibrodiagnosen av to spesialister i 2017, etter mer en ti år med plager. Jeg var da i slutten av 30-årene. I flere år tok jeg Vimovo både morgen og kveld, men klarte til slutt å avvenne meg selv for om lag ett år siden. Jeg gikk også på Lyrica (75) i mange år, men etter lang nedtrapping har jeg nå vært uten i snart et halvt år. 

Jeg passer på at alle vitaminer m.m. er på et godt nivå. Har både vitamin D, folat og B-12 (sprøyter) på blå resept. Tar også fast magnesium og jern (og i tillegg biotin for hud/hår). Jeg begynte med svømming for 1,5 år siden, og det gjør godt for en stiv og støl kropp. Ikke minst badstu i etterkant! Jeg går også turer i lavt tempo. 

Anonymkode: 28682...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan være slik at kronisk syke prøver ut mange forskjellige ting for å bli bedre. Etterhvert vil de kanskje bli litt bedre av seg selv, og da tror de at det som hjalp var den tingen de prøvde sist. Så det at du får mange forskjellige svar kan være på grunn av dette, litt tilfeldigheter og eventuelt noe placebo.

Anonymkode: 362c4...60f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tar du alle disse tilskuddene enkeltvis, eller holder det å ta multivitamin som inneholder det meste?

Anonymkode: 9ed24...179

Jeg tar ikke multivitaminer. Det er fordi de ikke inneholder den kombinasjonen og dosene som er riktig, og gir bare ikke samme effekt. 
Jeg kombinerer kalsium og magnesium, ellers enkeltvis. Det er mye lettere å tilpasse dosene på den måten. F.eks magnesium, sink, og b12 er det veldig lite av i multivitaminer, og det er ikke vanlig at det er kalium i dem. 

Kal:Mag for seg til kvelden, d vitamin til middag, ellers har jeg ikke noe system på det. 

D vitaminet og k2 som jeg tar, kjøper jeg fra iherb. 

B-12 dråper har fungert ok for meg (taes på tom mage), men du må selv vurdere og teste ut med blodprøver. Mange må ta sprøyter for best effekt. 

https://sunkost.no/solaray-cal-mag-citrate-1-1
https://sunkost.no/solaray-kalium
https://sunkost.no/flytende-b12-30-ml

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så det at du får mange forskjellige svar kan være på grunn av dette, litt tilfeldigheter og eventuelt noe placebo.

Hva er problemet med placebo, når det virker? I England har sykehus ansatt healere, fordi de funker på enkelte pasienter. Pasienter blir friske etter å ha blitt behandlet av healere! Legene sier at det er placebo og jubler. Om pasientene blir friske av placebo eller legemidler er ett fett: De blir friske og kan skrives ut fra sykehuset. Det virker ikke på alle, men selv om bare 30% friskner til etter at ha blitt "healet", letter det trykket på sykehuset med 30%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk nytte av plantebasert kost, for å si bare bli verre igjen. Plantebasert kost er ikke næringstett mat, det gir ikke godt opptak av visse næringsstoffer slik animalsk gjør. 

Etter mange år med bare planter, hadde jeg store ubalanser i elektrolytter (som ikke vistes på blodprøver). Kronisk halsbrann/reflux, magekramper og fordøyelsesbesvær, alt forsvant med tilskudd av kalium, magnesium, og kalsium. Alt man i teorien får i seg mye av via planter, men som kroppen ikke klarer å nyttiggjøre. Nå kan jeg til og med spise meieriprodukter uten problemer, fordi syrebalansen har stabilisert seg pga inntakt av mineralene (elektrolytter).  Og når den normaliserer seg, så blir næringsopptaket bedre. Og når det blir bedre, så påvirker det helsen positivt. 

Du kan ikke følge med på nivåer selv, du må følge opp med blodprøver. Du kan sjekke enten på helsenorge.no eller furst.no hva de siste målingene var på, det er bare å logge seg på med bankid. Som sagt betyr ikke normale nivåer på mineraler (kalsium, magnesium, kalium) at kroppen faktisk har nok. 

Jeg hadde "ok" b-12 verdier da jeg hadde alvorlig utmattelse. "OK" var 220, og ble aldri tatt tak i. 220 er innenfor normalen, men veldig lavt. Jeg burde ha blitt satt på sprøyter den gang, men jeg stolte på "ok" og tok derfor aldri tak i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er problemet med placebo, når det virker? I England har sykehus ansatt healere, fordi de funker på enkelte pasienter. Pasienter blir friske etter å ha blitt behandlet av healere! Legene sier at det er placebo og jubler. Om pasientene blir friske av placebo eller legemidler er ett fett: De blir friske og kan skrives ut fra sykehuset. Det virker ikke på alle, men selv om bare 30% friskner til etter at ha blitt "healet", letter det trykket på sykehuset med 30%.

Jeg ønsket ikke å legge opp til noen for/mot placebodiskusjon og sa vel heller ikke at det var et problem. TS stusser på hvorfor hun får så mange forskjellige svar og jeg prøve å forklare hva som kan være grunnen til det.

Men, siden du spør så kan noen av problemene med placebo være at det for eksempel kan være dyrt, upraktisk og legge begrensninger på livet til den syke. Hvis placebo blir en erstatning for legehjelp vil man kunne bli sykere enn man var. Dette er ikke noen fullstendig liste over det som er problematisk, bare noen av de første tingene jeg kom på.

Anonymkode: 362c4...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...