Gå til innhold

Unghund som slikker og klynker heeeele tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal! Hunden er 8 måneder, har vært hos veterinær og er helt frisk. Får den et bart område hud slikker den intenst, og lenge. Tar man vekk hånden prøver den å få tak i den igjen og klynker masse. Ellers klynker den når den vil ha noe godt, når den vil ha oppmerksomhet, når den kjeder seg, når den andre hunden ikke vil leke, når den ikke finner rett sovestilling, når den ikke kan nå noe den vil ha. Det går i ett sett. Jeg ignorerer hver gang men kjenner jeg blir sliten av den konstante klynkingen og slikkingen. Noen tips?

Anonymkode: ad871...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den høres stresset ut. Slikking er dempende, men kan fort bli manisk. Derfor stopper du den fra å utøve handlingen. Ikke la den få lov å gå bort til den andre hunden for å aktivisere seg. Be den gå å legge seg inne. 

Ser du på utviklingskurven, vet du at det nå er mye hormoner i sving. Ta hunden med ut alene og aktiviser den med spor og ha miljøtrening på mange rare steder og underlag. Kom dere ut i ulendt terreng og la hunden lede deg på turen. Økt mosjon og læring av nye ting, vil gjøre hunden mer tilfreds og få den til å falle lettere til ro inne. 

• Nyttig 2
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Den høres stresset ut. Slikking er dempende, men kan fort bli manisk. Derfor stopper du den fra å utøve handlingen. Ikke la den få lov å gå bort til den andre hunden for å aktivisere seg. Be den gå å legge seg inne. 

Ser du på utviklingskurven, vet du at det nå er mye hormoner i sving. Ta hunden med ut alene og aktiviser den med spor og ha miljøtrening på mange rare steder og underlag. Kom dere ut i ulendt terreng og la hunden lede deg på turen. Økt mosjon og læring av nye ting, vil gjøre hunden mer tilfreds og få den til å falle lettere til ro inne. 

Hunden har vært slik fra vi fikk den så tror egentlig ikke det er noe hormonelt? Takk for tips! Så vi bør gå tur dobbelt opp? Trodde liksom at det ikke skulle bli dobbelt så mye arbeid med to kontra en.. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden har vært slik fra vi fikk den så tror egentlig ikke det er noe hormonelt? Takk for tips! Så vi bør gå tur dobbelt opp? Trodde liksom at det ikke skulle bli dobbelt så mye arbeid med to kontra en.. 

Hunder kan ha ulike behov. I tillegg til bare tur så har de også behov for mental aktivisering på andre måter. Også her kan behovet variere fra hund til hund.

Noen hunder klynker hvis de føler seg utilpass, er syke, kjeder seg, er frustrerte eller rastløse. Men noen går rundt og pistrer i nesa nærmest som en ubevisst uvane. For dem er det vanskelig å gjøre noe med fordi de er knapt klar over selv at de gjør det. 

Men jeg er enig i at for din hund kan klynking, uro og slikking komme enten av fysisk ubehag (sykdom/smerte av noe slag) eller at den kanskje trenger mer fysisk og/eller mental aktivisering slik at den er roligere og mer avslappet inne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det høres ut som om den da har lett for å gå opp i stress. Forsøk mer alenetid og litt strengere grenser inne.

Jeg har flere hunder. Det blir mange turer alene med yngste hunden de første to årene. Da knytter vi bånd og bygger relasjon som er viktig i flere settinger. 

Skrevet
Troyamin skrev (51 minutter siden):

Det høres ut som om den da har lett for å gå opp i stress. Forsøk mer alenetid og litt strengere grenser inne.

Jeg har flere hunder. Det blir mange turer alene med yngste hunden de første to årene. Da knytter vi bånd og bygger relasjon som er viktig i flere settinger. 

Ja, det kjenner jeg meg igjen i. Han er veldig rastløs og finner sjelden roen. Hvordan alenetid tenker du, bare tur eller inne også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det kjenner jeg meg igjen i. Han er veldig rastløs og finner sjelden roen. Hvordan alenetid tenker du, bare tur eller inne også? 

I første omgang turer. Men dersom den ikke finner roen alene inne, ville jeg hatt stort bur/valpegrind å putte den i. 

Skrevet

Burtrening til den klarer å slappa av , et par ganger pr dag x antall minutter. Samt sjekke om den har allergi (årsak til slikking og stress )😊

Anonymkode: 6e317...280

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 8.50):

Jeg holder på å bli gal! Hunden er 8 måneder, har vært hos veterinær og er helt frisk. Får den et bart område hud slikker den intenst, og lenge. Tar man vekk hånden prøver den å få tak i den igjen og klynker masse. Ellers klynker den når den vil ha noe godt, når den vil ha oppmerksomhet, når den kjeder seg, når den andre hunden ikke vil leke, når den ikke finner rett sovestilling, når den ikke kan nå noe den vil ha. Det går i ett sett. Jeg ignorerer hver gang men kjenner jeg blir sliten av den konstante klynkingen og slikkingen. Noen tips?

Stakkars😔 Høres psykisk ut. Angst? Er den mye alene? Ville forhørt meg med hundetrener. Gi den stakkars hunden mye oppmerksomhet💔🙏

Anonymkode: 3c1d0...010

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...