AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har et barn(10 år) med funksjonsnedsettelse. Barnet trenger en del hjelp og støtte i hverdagen, og jeg ser at jeg muligens ikke klarer stå i 100% jobb for å gi barnet den støtten det trenger. Det er snakk om litt tid på morgenen, før skole. Hjelp med konkrete ting , samt være tilstede. Hvilke muligheter finnes gjennom nav/ kommune for støtte til omsorg for barnet? Jeg må evt gå ned til 80-90% stilling ca. for å være tilstede så mye som barnet har behov for. Nå idag er jeg på telefon "konstant" med barnet, fra min jobb. Ingen god løsning for hverken barn eller meg/jobb. Anonymkode: ec457...b36 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Du kan søke omsorgsstønad fra kommunen, sjekk på din kommunes hjemmeside. Omsorgsstønad er gjerne ikke så stor, absolutt ikke lønnskompensasjon. Blir også gjerne avkortet dersom du mottar hjelpestønad fra NAV. Ellers har du kanskje allerede hjelpestønad fra NAV? Hvis ikke ville jeg søkt. Skriv detaljert ("døgnklokke") i søknaden, samt legg ved bekreftelse fra lege, BUP e.l. Les på NAV sine sider om hjelpe- og grunnstønad. Pleiepenger er også mulig, les på NAV eller evt ring. Anonymkode: c2989...d1d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Gode råd fra den som svarte over her. Ellers kan du også ta kontakt med støtteforeningen, hvis dere har en. I min familie har vi et barn med autisme, vi er medlem i autismeforeningen, og der er det også mange nyttige råd å få om nettopp dette. Men det er altså hjelpestønad og omsorgslønn eller pleiepenger som er viktigst å sette seg inn i. Anonymkode: 87d45...9fb
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har et barn(10 år) med funksjonsnedsettelse. Barnet trenger en del hjelp og støtte i hverdagen, og jeg ser at jeg muligens ikke klarer stå i 100% jobb for å gi barnet den støtten det trenger. Det er snakk om litt tid på morgenen, før skole. Hjelp med konkrete ting , samt være tilstede. Hvilke muligheter finnes gjennom nav/ kommune for støtte til omsorg for barnet? Jeg må evt gå ned til 80-90% stilling ca. for å være tilstede så mye som barnet har behov for. Nå idag er jeg på telefon "konstant" med barnet, fra min jobb. Ingen god løsning for hverken barn eller meg/jobb. Anonymkode: ec457...b36 Om barnet «kun» trenger hjelp om morningen før skole oppfyller du ikke kriteriene for omsorgslønn. Anonymkode: a87c0...a28
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Pleiepenger fra nav er riktig om du må være hjemme fra jobb pga omsorg for barn med utfordringer. Da trenger du legeerklæring fra spesialisthelsetjenesten. Hjelpestønad (nav) og omsorgslønn fra kommune kan også være aktuelt men det er ikke for å kompensere for redusert lønn om man må jobbe mindre. Det er Pleiepenger. Anonymkode: fdaa7...42e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Pleiepenger fra nav er riktig om du må være hjemme fra jobb pga omsorg for barn med utfordringer. Da trenger du legeerklæring fra spesialisthelsetjenesten. Hjelpestønad (nav) og omsorgslønn fra kommune kan også være aktuelt men det er ikke for å kompensere for redusert lønn om man må jobbe mindre. Det er Pleiepenger. Anonymkode: fdaa7...42e Ut i fra det Ts skisserer i hovedinnlegget oppfyller hun ikke kriteriene for verken pleiepenger eller om omsorgslønn. Anonymkode: a87c0...a28 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 23.02): Ut i fra det Ts skisserer i hovedinnlegget oppfyller hun ikke kriteriene for verken pleiepenger eller om omsorgslønn. Anonymkode: a87c0...a28 Barnet trenger hjelp hele døgnet. Jeg er tilstede hele døgnet bortsett fra morgenen nå fremover, og det går ikke. Anonymkode: ec457...b36
Tatja Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 7.46): Du kan søke omsorgsstønad fra kommunen, sjekk på din kommunes hjemmeside. Omsorgsstønad er gjerne ikke så stor, absolutt ikke lønnskompensasjon. Blir også gjerne avkortet dersom du mottar hjelpestønad fra NAV. Ellers har du kanskje allerede hjelpestønad fra NAV? Hvis ikke ville jeg søkt. Skriv detaljert ("døgnklokke") i søknaden, samt legg ved bekreftelse fra lege, BUP e.l. Les på NAV sine sider om hjelpe- og grunnstønad. Pleiepenger er også mulig, les på NAV eller evt ring. Anonymkode: c2989...d1d Omsorgslønn fra kommunen og evt hjelpestønad fra NAV?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå