Gå til innhold

Kollegaer som skal gjøre seg bedre enn meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen kollegaer som er greie, så lenge de liksom har kontroll. Til tider kan de bli intense og litt ubehagelige. Om jeg sier noe, skal de overgå det.  Jeg er mann, og der er damer

Anonymkode: d275f...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har noen kollegaer som er greie, så lenge de liksom har kontroll. Til tider kan de bli intense og litt ubehagelige. Om jeg sier noe, skal de overgå det.  Jeg er mann, og der er damer

De*

Skrevet

Bare la de, du kan ikke styre de uansett. Kanskje de gjør det fordi de føler de må for å være gode nok. Ikke vet jeg. mener lite du får gjort med det.

Anonymkode: 78536...8ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare la de, du kan ikke styre de uansett. Kanskje de gjør det fordi de føler de må for å være gode nok. Ikke vet jeg. mener lite du får gjort med det.

Anonymkode: 78536...8ca

Nei, men er liksom det svinger så. Når de er snille er de veldig koselige. Men de kan bli så oppspilt at de blir intenst, og ikke for å være innbilsk, nærmest flørtende. Så kan det snu

Skrevet

De er nok kåte på deg. 

Anonymkode: 7eaac...535

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, men er liksom det svinger så. Når de er snille er de veldig koselige. Men de kan bli så oppspilt at de blir intenst, og ikke for å være innbilsk, nærmest flørtende. Så kan det snu

Manipulasjon 

Har ei på jobben min som er slik, jeg er dame selv, men halvparten av alderen hennes. Hun er så god og snill en periode og plutselig skal hun kritisere og kontrollere alt jeg gjør. Setter jeg ned foten så spiller hun uskyldig og forstår meg ikke. Så er hun grei en stund også tilbake til kritikk og kontroll. 

En gang i blant deler hun personlige ting og feller tårer. Det er gjerne etter slike hendelser som hun kritiserer ennå mer. For å se om jeg kan la meg styre tenker jeg. Om jeg liker henne som person har ingenting å si for om jeg gidder å følge hennes regler til punkt og prikke. 

Det er i hvert fall vanskelig når reglene hennes endrer seg fra uke til uke. 

Anonymkode: ac6a0...976

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De er nok kåte på deg. 

Anonymkode: 7eaac...535

Tror ikke det er  tilfellet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Manipulasjon 

Ja, mulig. Skjønner bare ikke hva de er ute etter. Vi jobber ikke med samme ting eller på samme avdeling. Lurer på om det er noe de er sjalu på, for prosjektet jeg holder på med går kveld bra. 

Er jo det at jeg liker dem jo godt når de er på sitt "beste". Men er vanskelig å tolke. Syns at det kanskje er litt ekstra stress når jeg er mann og vi er jevnaldrende 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

. Lurer på om det er noe de er sjalu på, for prosjektet jeg holder på med går veldig bra. 

Edit

Skrevet

Dette er noe du bør snakke med dem om.  "Nå føler jeg at du prøver å overgå det jeg sa?" eller "Hva er intensjonen din med å legge det fram på den måten?" Det er ikke sikkert at de har reflektert over sin egen kommunikasjonsmåte. Såkalt spørrende veiledning er oftest mer effektivt enn en konfrontasjon.
Den nærmest flørtende tonen er manipulasjon. Folk som er slik bruker det for å gjøre deg usikker og vinne gjennom med sine egne synspunkter og innspill. Da "eier" de kommunikasjonen. Jeg tenker det er viktig at du ignorerer det, og ikke viser usikkerhet eller svarer i samme tone.
Det du kaller "snill" er bare vanlig folkeskikk antar jeg? Man driver vel ikke og er så veldig snille mot hverandre på jobben, foruten å sørge for at alle har det greit, og gjør det de skal.

Hvordan reagerer du på uenighet? Hvordan reagerer du på at noen har mer rett? Hvordan korrigerer du noen som tar feil?
Setter du pris på andres innspill, eller ser du det som utidig innblanding? Iver kan være genuin interesse, men oppleves som påtrengende.

Skrevet
Andro skrev (24 minutter siden):

Dette er noe du bør snakke med dem om.  "Nå føler jeg at du prøver å overgå det jeg sa?" eller "Hva er intensjonen din med å legge det fram på den måten?" Det er ikke sikkert at de har reflektert over sin egen kommunikasjonsmåte. Såkalt spørrende veiledning er oftest mer effektivt enn en konfrontasjon.
Den nærmest flørtende tonen er manipulasjon. Folk som er slik bruker det for å gjøre deg usikker og vinne gjennom med sine egne synspunkter og innspill. Da "eier" de kommunikasjonen. Jeg tenker det er viktig at du ignorerer det, og ikke viser usikkerhet eller svarer i samme tone.
Det du kaller "snill" er bare vanlig folkeskikk antar jeg? Man driver vel ikke og er så veldig snille mot hverandre på jobben, foruten å sørge for at alle har det greit, og gjør det de skal.

Hvordan reagerer du på uenighet? Hvordan reagerer du på at noen har mer rett? Hvordan korrigerer du noen som tar feil?
Setter du pris på andres innspill, eller ser du det som utidig innblanding? Iver kan være genuin interesse, men oppleves som påtrengende.

"snill" er jo mer folkeskikk ja og at de virker som genuint gode folk. 

Krtikk kan og gå på personlige ting, som feks interessene mine. Om jeg liker noe, skal de gjøre veldig mye ut av at de IKKE liker det samme. Snakker og veldig varmt om egne interesser.Får prøve å ta det opp med dem, men er ikke den som ordlegger meg best. Ser og ut som at akkurat de trives best rundt menn enn kvinnelige kollegaer. 

Tror jeg tar uenighet greit. Men blir litt stresset av ting, spesielt når ikke alt går bra på privaten. Liker å jobbe med mitt, og kan kanskje reagere på kommentarer jeg anser som urimelige. Er jo noe innesluttet, så kan sikkert virke noe kort

• Hjerte 1
Skrevet

"Er det en bemerkning du er stolt av?" har jeg begynt å svare med, dersom noen kommer med noe unødig negativt. Som det du nevner med å stikke i interessene dine. Det pleier å snu situasjonen. Folk blir sjelden glade for spørsmålet der og da, men de tenker nok mer gjennom sin egen væremåte siden, er mitt inntrykk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mulig. Skjønner bare ikke hva de er ute etter. Vi jobber ikke med samme ting eller på samme avdeling. Lurer på om det er noe de er sjalu på, for prosjektet jeg holder på med går kveld bra. 

Er jo det at jeg liker dem jo godt når de er på sitt "beste". Men er vanskelig å tolke. Syns at det kanskje er litt ekstra stress når jeg er mann og vi er jevnaldrende 

De skal ha viljen sin og deg på sin side og evt noen til å ta oppgavene de selv ikke vil ha. Alt du kan tenke deg at man trenger en tjener til. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg? Intense, flørtende og vil bruke deg som tjener? Kan du gi noen konkrete eksempler på en ubehagelig situasjon? 

Anonymkode: 578ac...354

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg? Intense, flørtende og vil bruke deg som tjener? Kan du gi noen konkrete eksempler på en ubehagelig situasjon? 

Anonymkode: 578ac...354

Vil ikke at de skal kunne bli kjent igjen, derfor kan jeg ikke skrive akkurat hva. Men kan feks være en ting som at de går ekstra nærme meg er ekstra på kontakt/klemming/henger over meg, spurter for å komme i samme heis  som meg, holder i gang samtalen lenge /lar meg ikke gå vekk,lar meg ikke si noe/legger en oppgave over på meg og forter seg vekk. Av og til går de bare midt i en samtale som ikke er ferdig. En har direkte sagt til meg at hun liker spesielt godt å være rundt meg, men kan plutselig være veldig kjølig. Om jeg er nedfor, virker det av og til som de liker å trykke på *såret"

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil ikke at de skal kunne bli kjent igjen, derfor kan jeg ikke skrive akkurat hva. Men kan feks være en ting som at de går ekstra nærme meg er ekstra på kontakt/klemming/henger over meg, spurter for å komme i samme heis  som meg, holder i gang samtalen lenge /lar meg ikke gå vekk,lar meg ikke si noe/legger en oppgave over på meg og forter seg vekk. Av og til går de bare midt i en samtale som ikke er ferdig. En har direkte sagt til meg at hun liker spesielt godt å være rundt meg, men kan plutselig være veldig kjølig. Om jeg er nedfor, virker det av og til som de liker å trykke på *såret"

Høres rart ut. Du bør ta det opp med dem, eller sjef 

Anonymkode: c80a8...746

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd det med eldre kollegaer, at de er dominerende av ulike grunner. Men jevnaldrende er mer forsiktige med hverandre, føler seg frem. Er litt rart at de klemmer og bøyer seg inntil menn som er omtrent like gamle

Anonymkode: 24778...a4e

Skrevet

Disse damene her høres ikke bra ut. Jeg tipper de er sjalu for at prosjektet ditt går bra, men at de samtidig vil holde seg innenfor hos deg siden du da er en av de suksessfulle på jobben. Hvis prosjektet ditt ikke hadde gått bra, så mistenker jeg at de hadde kastet deg under bussen. 

Neste gang de snakker ned om dine interesser, så kanskje si at «ja, vi liker tydeligvis forskjellige ting så du og jeg er nok veldig forskjellige.» Da får du sagt fra, men uten at de kan «ta deg på noe». 

Og ikke fall for deres smiger, bare vær vanlig høflig. Hvis de står for nærme din personlige sfære, så ta et steg tilbake. Marker deg som sterk, tydelig og suksessfull, men samtidig rimelig og snill. Jeg heier på deg

Anonymkode: fb316...fe8

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå for 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå for 

Trykte for tidlig* Nå etter jul har de plutselig stilnet til, etter en lengre periode med pågåenhet. Hilser, men ikke mer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...