AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Del Skrevet 19. desember 2023 Har fryktelig vondt i halsen og trenger tips til hva jeg kan gjøre selv. Har først fått legetime i morgen (onsdag). Anonymkode: a25e9...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg har god erfaring med å ta store doser c-vitamin. Mye større enn anbefalt, men basert på mer alternative kilder og på å kjenne etter på kroppen. Jeg har brukt opp til 1g i timen til det er bedre og så tatt når jeg merker det kommer tilbake. Får du diare, så tar du mer enn kroppen klarer å bruke. Ellers har dr Berg på youtube en del nyttige tips om forskjellig, han anbefaler te med laurbærblad, kanel og eventuelt stevia for søtning. Anonymkode: db7d1...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har fryktelig vondt i halsen og trenger tips til hva jeg kan gjøre selv. Har først fått legetime i morgen (onsdag). Anonymkode: a25e9...5e5 Kjerringråd-oppskrift fra Syria: 0,5 L vann 10 tynne skiver frisk ingefær 10 nellikspiker 2 ts tørket rosmarin Kok opp vannet med krydderet oppi, slå av varmen og la krydderet trekke i vannet over natta. Varmes opp, siles og drikkes utover dagen. Start før du spiser noe. Litt sukker oppi, så blir det godt, til og med. Anonymkode: 9995a...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolla92 Skrevet 19. desember 2023 #4 Del Skrevet 19. desember 2023 Dropp å bruk tid på disse kjerringrådene som ikke funker. Hvil når du kan, ta smertestillende og evt prøv å lindre med noe kaldt/varmt, så går det som regel over av seg selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Del Skrevet 19. desember 2023 Hva enn jeg måtte brygge på, så kjøper jeg 1 liter ferskpresset appelsinjuice fra cevita, og drikker den i løpet av dagen. Så drikker jeg urtete med honning. Timian-te er veldig fint for dette, 3 kopper daglig. Anonymkode: 292e7...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Del Skrevet 19. desember 2023 bolla92 skrev (59 minutter siden): Dropp å bruk tid på disse kjerringrådene som ikke funker. Hvil når du kan, ta smertestillende og evt prøv å lindre med noe kaldt/varmt, så går det som regel over av seg selv Hvordan vet du at "disse kjerringrådene" ikke virker? Har du prøvd? Anonymkode: 9995a...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolla92 Skrevet 19. desember 2023 #7 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at "disse kjerringrådene" ikke virker? Har du prøvd? Anonymkode: 9995a...1c4 Mulig det virker for noen, men da er det snakk om placebo. Kroppen fungerer ikke slik at det hjelper å f.eks. pøse på med c-vitamin eller diverse urter for å bli frisk. Da mener jeg det heller er bedre å gi kroppen hvile, i stedet for å bruke tid på sånt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Del Skrevet 19. desember 2023 bolla92 skrev (58 minutter siden): Mulig det virker for noen, men da er det snakk om placebo. Kroppen fungerer ikke slik at det hjelper å f.eks. pøse på med c-vitamin eller diverse urter for å bli frisk. Da mener jeg det heller er bedre å gi kroppen hvile, i stedet for å bruke tid på sånt Hva er problemet med placebo, hvis det virker for noen? Når du sier at kroppen ikke fungerer slik at det hjelper f.eks. med C-vitamin eller diverse urter for å bli frisk, har du sannsynligvis helt rett i det. Men hva hvis det fungerer for noen? Er det skadelig å prøve? Der er absolutt ikke lurt å slutte med medisiner og prøve naturmedisin istedenfor, men det er ikke det som er saken. Du kaller det alternativ medisine (altså medisin som brukes i stedenfor vanlig medisin). Jeg kaller det komplementær medisin: Medisin du tar i tillegg til skolemedisinen for å komplementere. Anonymkode: 9995a...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolla92 Skrevet 20. desember 2023 #9 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er problemet med placebo, hvis det virker for noen? Når du sier at kroppen ikke fungerer slik at det hjelper f.eks. med C-vitamin eller diverse urter for å bli frisk, har du sannsynligvis helt rett i det. Men hva hvis det fungerer for noen? Er det skadelig å prøve? Der er absolutt ikke lurt å slutte med medisiner og prøve naturmedisin istedenfor, men det er ikke det som er saken. Du kaller det alternativ medisine (altså medisin som brukes i stedenfor vanlig medisin). Jeg kaller det komplementær medisin: Medisin du tar i tillegg til skolemedisinen for å komplementere. Anonymkode: 9995a...1c4 Jeg ser poenget ditt altså . Det skader ikke å prøve nei, jeg vil bare informere om at det ikke vil ha noen effekt, forutenom evt. placebo. Jeg trodde selv lenge at feks c-vitamin hjalp mot forkjølelse, men sluttet da jeg lærte at det ikke vil ha noe for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Del Skrevet 20. desember 2023 bolla92 skrev (13 timer siden): Dropp å bruk tid på disse kjerringrådene som ikke funker. Hvil når du kan, ta smertestillende og evt prøv å lindre med noe kaldt/varmt, så går det som regel over av seg selv Ikke sikkert akkurat halsbetennelse går over av seg selv, kommer an på om det er virus eller bakterie. Er det bakterier er det i hovedsak antibiotika som hjelper. Halsbetennelse pga bakterier kan i verste fall gi alvorlige komplikasjoner, noe jeg dessverre har opplevd selv fordi jeg ville se om det gikk over av seg selv. Jeg fikk da giktfeber. Men såklart, halsvirus er bare å vente til det går over. Anonymkode: b1a5d...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Del Skrevet 20. desember 2023 Varm nype-te. Den har betennelsesdempende egenskaper og masse antioksidanter pluss c vitaminer. Anonymkode: 02a7c...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolla92 Skrevet 20. desember 2023 #12 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke sikkert akkurat halsbetennelse går over av seg selv, kommer an på om det er virus eller bakterie. Er det bakterier er det i hovedsak antibiotika som hjelper. Halsbetennelse pga bakterier kan i verste fall gi alvorlige komplikasjoner, noe jeg dessverre har opplevd selv fordi jeg ville se om det gikk over av seg selv. Jeg fikk da giktfeber. Men såklart, halsvirus er bare å vente til det går over. Anonymkode: b1a5d...409 Helt enig i at man bør sjekke hvis man mistenker at det er bakterielt altså, og ta vurderingen om man trenger ab. Jeg tenkte med på de mer alternative metodene det ble tipset om her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Del Skrevet 20. desember 2023 10 hours ago, bolla92 said: Mulig det virker for noen, men da er det snakk om placebo. Kroppen fungerer ikke slik at det hjelper å f.eks. pøse på med c-vitamin eller diverse urter for å bli frisk. Da mener jeg det heller er bedre å gi kroppen hvile, i stedet for å bruke tid på sånt "Bruke tid på sånt"? Altså, vitaminer er ikke placebo. Visse vitaminer er veldig viktig for immunforsvaret vårt, f.eks sink, d vitamin, c vitamin. Honning er fra gammelt av kjent som et naturlig antibiotikum https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-honning-1.5310152 Så ingenting placebo med det. Anonymkode: 292e7...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Del Skrevet 20. desember 2023 bolla92 skrev (36 minutter siden): Helt enig i at man bør sjekke hvis man mistenker at det er bakterielt altså, og ta vurderingen om man trenger ab. Jeg tenkte med på de mer alternative metodene det ble tipset om her Enig i at det er lite alternative måter å behandle på, men mye drikke er anbefalt av leger. Det er vel det eneste nyttige man kan gjøre ved virus Anonymkode: b1a5d...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Del Skrevet 20. desember 2023 46 minutter siden, bolla92 said: Jeg ser poenget ditt altså . Det skader ikke å prøve nei, jeg vil bare informere om at det ikke vil ha noen effekt, forutenom evt. placebo. Jeg trodde selv lenge at feks c-vitamin hjalp mot forkjølelse, men sluttet da jeg lærte at det ikke vil ha noe for seg. Det hjelper neppe å pøse på med c vitamin hvis man har d vitaminmangel. D vitamin er vanlig å mangle, særlig denne tiden av året. Og dette påvirker immunforsvaret veldig. Men d vitaminlagrene tar tid å fylle opp, så det er best med forebygging. For meg er ferskpresset appelsin eller grapefruktjuice fantastisk hvis jeg brygger på one, da er jeg stort sett fin igjen dagen etter. Men jeg har også veldig gode nivåer av d vitamin, så derfor responderer kroppen veldig fort på slike ting. Og som sagt, honning er godt kjent for å støtte kroppen mot infeksjoner. Anonymkode: 292e7...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Del Skrevet 20. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Enig i at det er lite alternative måter å behandle på, men mye drikke er anbefalt av leger. Det er vel det eneste nyttige man kan gjøre ved virus Anonymkode: b1a5d...409 Nei det er ikke det eneste nyttige. Drikke mye, særlig sitronvann, er veldig bra. Men å unngå å spise prosessert mat, sukker, junk, få i gang svetteproduksjonen (f.eks ligge med flere lag ull/dyner/pledd) og få svettet ut feber. Anonymkode: 292e7...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå