Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av klær som blir stygge etter veldig kort tid.. Kjøper ofte klær på HM, Lindex feks, men også dyrere steder. Synes de fleste plagg blir stygge (nuppete, mister fasong, hull osv) etter veldig kort tid! Hverdagsklær og undertøy, sokker osv.

Kjøpte nylig en haug sorte sokker, og allerede etter et pR mnd begynner de å få hull! Truser er helt håpløse, og jeg finner ingen bh som holder og i tillegg er komfortabel. 
Noen som har tips til tøy med litt bedre kvalitet (men som ikke er så alt for dyrt)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker du etter instruksjonen på plagget? Kvalitetsklær bør holde lenge, men fra HM, Zara, Lindex osv er det bare å slutte å kjøpe på. Drittkvalitet og de kjedene som bidrar mest til miljøforsøpling også 

Anonymkode: 2dbca...635

• Liker 3
Skrevet

Ja vasker etter anvisning. Hvilke klær/butikker vil du anbefale?

Skrevet

Samme erfaring her..0

Anonymkode: 7a60d...ffa

Skrevet

Hva legger du i «ikke så altfor dyrt» da?

Ofte får man jo det man betaler for.

Anonymkode: 582a5...9ad

Skrevet

Tja..: vanlige klær for folk med vanlig økonomi..? 🙃

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes mye holder seg ganske bra. Vasker du med tøymykner og tørker i tørketrommel? Begge deler sliter på klærne. Jeg bruker ikke tøymykner og henger klær til tørk på stativ, bruker luftavfukter for at det skal tørke raskt. Jeg holder meg dog til naturstoffer, bomull, lin, ull og silke, unngår polyester så godt det lar seg gjøre. Viskose har lett for å krympe, så unngår det også. Bambus er som oftest egentlig viskose av bambusfibre, så det oppfører seg likt som viskose. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Jem21 skrev (9 timer siden):

Ja vasker etter anvisning. Hvilke klær/butikker vil du anbefale?

Eg vasker alltid 10 grader lavare enn vaskelappen viser. Og lufttørker helst klær. Opplever at tørketrommelen ikkje egnar seg for klær, kun håndklær osv. 

Anonymkode: 1d596...c58

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke tørketrommel, men innimellom tøymykner. Trodde tøymykner beskyttet tøyet litt?

Vasker dere på 30 grader? Jeg vasker de fleste klær på 40 grader på vanlig kortprogram.

Skrevet

Tøymykner er ikke noe annet enn (ofte) parfymert kjemikaliesuppe som ikke gjør klærne dine noe godt, og er også en miljøversting.

Anonymkode: 75809...9a8

• Liker 4
Skrevet

Jeg vasker på 30 på mye hvert fall. Kan ta 40 hvis det er veldig møkkete eller lukter av de. Jeg har begynt å kjøpe meg litt dyrere klær. Det er fordi jeg har fått voksne barn. Så vil ikke gå med det samme som dem. Carma.no en del. Levi’s. 

Anonymkode: 6abfa...bfe

• Liker 1
Skrevet
Jem21 skrev (1 time siden):

Bruker ikke tørketrommel, men innimellom tøymykner. Trodde tøymykner beskyttet tøyet litt?

Vasker dere på 30 grader? Jeg vasker de fleste klær på 40 grader på vanlig kortprogram.

Litt tøymykner gjør ingenting, bruker det selv (men ikke til alt) 👍🏻 

Jeg vasker stort sett klær på 30-40 grader, kommer litt an på. Unngår også bruk av tørketrommel på annet enn truser (bruker utelukkende bomullstruser som tåler alt 😅), sokker og typiske koseklær som slitte t-skjorter osv.

Anonymkode: 1d9df...c41

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha klær av bedre kvalitet må du faktisk betale for det… 

Du får begynne med å oppdatere garderoben din gradvis. Kjøp gode nøkkelplagg som hører til i en basisgarderobe, og så utvide med mer etter hvert som tiden går og du har råd. 

Unngå alt av polyester, polyamid osv (syntetiske stoffer), vask klærne minimalt og skånsomt. 

Anonymkode: bbceb...68f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Opplever samme problemet. Mye av klærne i dag er av typen "recycled" og er sikkert positivt for miljøet på en side men på den andre siden ikke når du hele tiden må kjøpe nye klær. Ønsker man bomull eller ull, så er det dyrt. Alt annet er med en eller annen plastikk variant i seg og dermed billigere.

Sluttet å kjøpe tøymykner for god stund tilbake. Er bare å brukke samme mengden eddik og du får samme opplevelsen for en brøkdel av prisen. Lukter ikke eddikk etter det men bare friskt og litt søtt.

Endret av missbluebird
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis du vil ha klær av bedre kvalitet må du faktisk betale for det… 

Du får begynne med å oppdatere garderoben din gradvis. Kjøp gode nøkkelplagg som hører til i en basisgarderobe, og så utvide med mer etter hvert som tiden går og du har råd. 

Unngå alt av polyester, polyamid osv (syntetiske stoffer), vask klærne minimalt og skånsomt. 

Anonymkode: bbceb...68f

Noen butikker/merker du vil anbefale?

Skrevet

Jeg har mye fra billigkjedene og har det lenge. Jeg kjenner på det jeg kjøper og vurderer kvaliteten. Dyrt er ikke det samme som god kvalitet. En del fra f.eks H&M kan være helt fint i kvaliteten. 

Jeg vasker på 30 grader. Bruker vaskemiddel for ull og silke på alt, samme hva det er laget av. Bruker noe tøymykner. Har ikke tørketrommel så alt blir tørket på stativ. Noe legger jeg flatt og drar lett i mens det er vått, noe henger jeg på bøyle, og noe tørker jeg som vanlig hengende på stativet. Om noe trenges å vaskes på vrangen så gjør jeg det, og jeg putter også ting i vaskepose for å beskytte det (og andre klær i samme maskin også). 

Ellers har jeg noen gensere og topper fra Floyd og Match med ganske god kvalitet (ikke alt er godt der heller). Jeg var også glad i M.A.P.P. men de har ikke små nok klær for meg. 

Pm var jeg kjempefornøyd med på veldig mye, men de har jo lagt ned for lengst. Skulle gjerne selv hatt en erstatning for PM. 

Jeg har et ullskjørt fra Inwear som holder seg helt fantastisk og samme med et dongeriskjørt fra Gerry Weber (tror det staves sånn). Begge er kjøpt på Fretex for mange år siden. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vasker på 40 grader eller 60 grader, ikke kortprogram. Også ull/silke på ullprogram med milo. Jeg har begynt å kjøpe klær mest på Finn/Tise, da får jeg kjøpt klær av bedre kvalitet til samme pris som jeg ellers ville kjøpt for. Ikke alt selvfølgelig, bukser må prøves og undertøy/sokker/strømpebukser kjøpes nytt. Men skjørt/kjoler/overdeler kan jeg finne mye fint av på Finn. Men unngå plastklær, de blir fort stygge og er kjipe for miljøet!

• Liker 1
Skrevet
Jem21 skrev (11 timer siden):

Tøymykner ødelegger elastan, så det kan være forklaringen på at sokker og undertøy slites raskt. BH bør ideelt sett vaskes for hånd, eller i vaskepose på skånevask. Jeg liker godt BH'er fra Triumph, de er ikke alt for dyre, og jeg opplever at de holder fasongen bra. Og som flere her sier, unngå syntetiske fibre så langt det lar seg gjøre. Plagg i naturmaterialer holder seg pene mye lenger. Strikkeplagg bør etter min erfaring bestå av minst 50% ull (eller bomull) helst ennå mer, men har erfart at det kan gå bra med 50/50 naturmaterialer og syntet, så lenge jeg vasker i vaskepose eller for hånd. Mye av årsaken til at syntetiske fibre nupper så raskt, er friksjon, både den friksjonen som oppstår når du bruker plagget, og den som oppstår når du vasker plagget i vaskemaskin. 

• Liker 1
Skrevet
Jem21 skrev (11 timer siden):

Tøymykner er ikke for å beskytte klærne nei. Det er for å få folk til å bruke penger. Det er et helt unyttig produkt.

Anonymkode: 79ee8...935

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
missbluebird skrev (9 timer siden):

Opplever samme problemet. Mye av klærne i dag er av typen "recycled" og er sikkert positivt for miljøet på en side men på den andre siden ikke når du hele tiden må kjøpe nye klær. Ønsker man bomull eller ull, så er det dyrt. Alt annet er med en eller annen plastikk variant i seg og dermed billigere.

Sluttet å kjøpe tøymykner for god stund tilbake. Er bare å brukke samme mengden eddik og du får samme opplevelsen for en brøkdel av prisen. Lukter ikke eddikk etter det men bare friskt og litt søtt.

'recycled' plastikklær er fremdeles plastikklær og egner seg ikke om man tenker på miljøet. Mikroplast kommer det uansett om det er 'fersk' eller 'recycled' plastikk.

Her kjøper vi ull og bomullsklær, utenom ett par plagg som vinterjakke (som ikke vaskes like ofte).

Anonymkode: 79ee8...935

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...