AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hvordan er det å bo i Hamar? Er det mye snø? Butikker? Skog? Anonymkode: 82f80...e8f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Det er en perfekt by. Akkurat passe stor. Og i nærheten av alt som trengs. Og deilig å bade på sommeren i mjøsa, kan ikke fordra smaken av saltvann. Skog er det og mye av i innlandet. Anonymkode: 226bb...266 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Kjenner tre stykker som har flyttet dit etter å ha bodd i Oslo-området og alle tre trives kjempegodt. Vet ikke helt hvorfor, men de er bare veldig fornøyde og har ingen planer om å flytte på seg igjen med det første. Anonymkode: dc8d5...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1723732-å-bo-på-hamar/#comment-33223264 Anonymkode: 077e2...abb
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Er det mye snø der? Anonymkode: 82f80...e8f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det mye snø der? Anonymkode: 82f80...e8f Det er en del her akkurat nå, men det er ikke mengder med snø. Det kommer litt an på hvor i byen, litt i utkanten er det litt mer enn der det er mest hus, blokker og andre bygninger. Anonymkode: 4dc65...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 10.21): Det er en del her akkurat nå, men det er ikke mengder med snø. Det kommer litt an på hvor i byen, litt i utkanten er det litt mer enn der det er mest hus, blokker og andre bygninger. Anonymkode: 4dc65...9f8 Jeg mener snarere tvert om at det er lite snø der nå. Det er hvitt på bakken, men hvis du ser på alle de store jordene utenfor byen så stikker halmstubbene opp over snøen. Det er ikke mange centimeterne som ligger på bakken, egentlig. Men sånn generelt til spørsmålet om det er mye snø på Hamar, kan man vel si at Hamar er en ganske "snøsikker" by. Ja, det er snø der på vinteren, men ikke mange meter. Jeg bor ikke i Hamar, men litt utenfor, i en av nabokommunene. Hamar er en helt grei by. Sentrum kunne vært litt livligere, for det er to kjøpesentere som legger beslag på mange butikker. Likevel: det er butikker, kafeer og andre tilbud både i sentrum og på kjøpesentrene. Nå har jeg svart på snø og butikker. Da gjenstår bare skog. Det finnes selvsagt skog i nærheten av Hamar, men akkurat Hamarområdet er mer preget av landbruk. Det er mange gårdsbruk og enda flere jorder, i alle størrelser, i områdene rundt Hamar. Anonymkode: f70c7...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Hamar er koselig. Og du har bra natteliv på Stalloftet. Anonymkode: 97a45...a57
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 10.16): Er det mye snø der? Anonymkode: 82f80...e8f Innlandet er generelt snøsikkert. Det er ikke nødvendigvis mye snø hvert år, men det er nesten alltid snø om vinteren. Kaldere enn langs kysten også, men samtidig tørr luft og mindre vind så føles ikke like kaldt. Anonymkode: 3c60d...b0b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hamar er koselig. Og du har bra natteliv på Stalloftet. Anonymkode: 97a45...a57 Stalloftet la ned for 15 år siden... Anonymkode: 077e2...abb 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 Jeg bodde over 15 år på Hamar, før jeg flyttet til Groruddalen. Føler at barna mine får et bedre utgangspunkt her. Selv bodde jeg i enebolig et av områdene som blir omtalt som «rikmannsstrøk» i den tråden det er lenket til her, og er kjempefornøyd med at jeg hadde råd til å flytte inn til Oslo. Folk er veldig hyggelige på Hamar, det skal de ha. Men de er ikke akkurat woke, men jeg har hørt mye rare kommentarer om homofile og innvandrere oppgjennom. Det er nok også et veldig lavt utdanningsnivå sammenlignet med det området jeg bor i nå. Noe av grunnen til at vi valgte Oslo, er kulturtilbudet (Hamar kan ikke måle seg med Oslo der). Dessuten har grøntområdene i Oslo stort sett vernet mot boligbygging. I Hamar og Ottestad bygges de ned i full fart. I en del av de friluftsområdene som pleide å være hyggelige for skiturer etc. rundt Hamar, bygges det hytter. Mye og tett. I tillegg opplevde jeg at flere bekjente på Hamar ble tatt for fyllekjøring(!), og det var mye slåssing (spesielt på nattestid). Hamar kommune har et mål om å få folk som jobber i Oslo til å flytte dit, og de bruker mye penger på reklame. Jeg synes synd på de som kjøper nybygg på Hamar til 6 millioner ++ og pådrar seg masse pendlertid i samme slengen. Vet om flere som vil flytte inn til Oslo, men slet veldig med å få solgt på Hamar. De måtte gå mye ned på prisantydningen for å få solgt, og dette var under korona (da var rentene lave og mange ville ut av Oslo). Jeg er veldig glad for at jeg flyttet motsatt vei! Har kort pendlervei til jobb, kort avstand til Oslomarka og har aldri vært vitne til fyll eller slossing (eller annen kriminalitet) i det området jeg bor i. Dessuten er boligprisene veldig stabile. Kort oppsummert ville jeg nok ha leid i en periode før jeg kjøpte noe på Hamar. Og vært veldig bevisst på hva som pleier å skje i områder der det bygges mange nye boliger på en gang. Jeg tror dessverre at de problemene Hamar allerede har vil bli forsterket av at de har blitt et «billig alternativ til Oslo» og at det bygges mange boliger samtidig. Har du barn ville jeg ha tenkt meg om både to og tre ganger før jeg flyttet til Hamar (eller Gjøvik) for den saks skyld. Hører mye pent om Lillehammer, og tror at de har færre sosiale utfordringer der enn Hamar/Gjøvik 🙂 Og dersom du vurderer å kjøpe nybygg på Hamar, tror jeg ikke akkurat at det er noen god økonomisk investering 😬 Hva med Groruddalen, Eidsvoll eller Bærum? Du har fremdeles skimuligheter, og boligprisene i disse områdene vil nok øke mye mer. Da har du mer fleksibilitet i fremtiden 😉 Anonymkode: 70453...344 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 On 12/23/2023 at 12:48 PM, AnonymBruker said: Jeg bodde over 15 år på Hamar, før jeg flyttet til Groruddalen. Føler at barna mine får et bedre utgangspunkt her. Selv bodde jeg i enebolig et av områdene som blir omtalt som «rikmannsstrøk» i den tråden det er lenket til her, og er kjempefornøyd med at jeg hadde råd til å flytte inn til Oslo. Folk er veldig hyggelige på Hamar, det skal de ha. Men de er ikke akkurat woke, men jeg har hørt mye rare kommentarer om homofile og innvandrere oppgjennom. Det er nok også et veldig lavt utdanningsnivå sammenlignet med det området jeg bor i nå. Noe av grunnen til at vi valgte Oslo, er kulturtilbudet (Hamar kan ikke måle seg med Oslo der). Dessuten har grøntområdene i Oslo stort sett vernet mot boligbygging. I Hamar og Ottestad bygges de ned i full fart. I en del av de friluftsområdene som pleide å være hyggelige for skiturer etc. rundt Hamar, bygges det hytter. Mye og tett. I tillegg opplevde jeg at flere bekjente på Hamar ble tatt for fyllekjøring(!), og det var mye slåssing (spesielt på nattestid). Hamar kommune har et mål om å få folk som jobber i Oslo til å flytte dit, og de bruker mye penger på reklame. Jeg synes synd på de som kjøper nybygg på Hamar til 6 millioner ++ og pådrar seg masse pendlertid i samme slengen. Vet om flere som vil flytte inn til Oslo, men slet veldig med å få solgt på Hamar. De måtte gå mye ned på prisantydningen for å få solgt, og dette var under korona (da var rentene lave og mange ville ut av Oslo). Jeg er veldig glad for at jeg flyttet motsatt vei! Har kort pendlervei til jobb, kort avstand til Oslomarka og har aldri vært vitne til fyll eller slossing (eller annen kriminalitet) i det området jeg bor i. Dessuten er boligprisene veldig stabile. Kort oppsummert ville jeg nok ha leid i en periode før jeg kjøpte noe på Hamar. Og vært veldig bevisst på hva som pleier å skje i områder der det bygges mange nye boliger på en gang. Jeg tror dessverre at de problemene Hamar allerede har vil bli forsterket av at de har blitt et «billig alternativ til Oslo» og at det bygges mange boliger samtidig. Har du barn ville jeg ha tenkt meg om både to og tre ganger før jeg flyttet til Hamar (eller Gjøvik) for den saks skyld. Hører mye pent om Lillehammer, og tror at de har færre sosiale utfordringer der enn Hamar/Gjøvik 🙂 Og dersom du vurderer å kjøpe nybygg på Hamar, tror jeg ikke akkurat at det er noen god økonomisk investering 😬 Hva med Groruddalen, Eidsvoll eller Bærum? Du har fremdeles skimuligheter, og boligprisene i disse områdene vil nok øke mye mer. Da har du mer fleksibilitet i fremtiden 😉 Anonymkode: 70453...344 Når flyttet du fra Hamar? Det har skjedd mye i byen de siste 10 årene. Kulturtilbudet er helt fantastisk med konserter, teater etc. Jeg bor ikke i Hamar, men bodde der i oppveksten. Og ser at byen faktisk har blitt til et sted man kan bo med gode spisesteder, butikker, Idrettslag osv. Anonymkode: e2d1a...382
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 12.48): Jeg bodde over 15 år på Hamar, før jeg flyttet til Groruddalen. Føler at barna mine får et bedre utgangspunkt her. Selv bodde jeg i enebolig et av områdene som blir omtalt som «rikmannsstrøk» i den tråden det er lenket til her, og er kjempefornøyd med at jeg hadde råd til å flytte inn til Oslo. Folk er veldig hyggelige på Hamar, det skal de ha. Men de er ikke akkurat woke, men jeg har hørt mye rare kommentarer om homofile og innvandrere oppgjennom. Det er nok også et veldig lavt utdanningsnivå sammenlignet med det området jeg bor i nå. Noe av grunnen til at vi valgte Oslo, er kulturtilbudet (Hamar kan ikke måle seg med Oslo der). Dessuten har grøntområdene i Oslo stort sett vernet mot boligbygging. I Hamar og Ottestad bygges de ned i full fart. I en del av de friluftsområdene som pleide å være hyggelige for skiturer etc. rundt Hamar, bygges det hytter. Mye og tett. I tillegg opplevde jeg at flere bekjente på Hamar ble tatt for fyllekjøring(!), og det var mye slåssing (spesielt på nattestid). Hamar kommune har et mål om å få folk som jobber i Oslo til å flytte dit, og de bruker mye penger på reklame. Jeg synes synd på de som kjøper nybygg på Hamar til 6 millioner ++ og pådrar seg masse pendlertid i samme slengen. Vet om flere som vil flytte inn til Oslo, men slet veldig med å få solgt på Hamar. De måtte gå mye ned på prisantydningen for å få solgt, og dette var under korona (da var rentene lave og mange ville ut av Oslo). Jeg er veldig glad for at jeg flyttet motsatt vei! Har kort pendlervei til jobb, kort avstand til Oslomarka og har aldri vært vitne til fyll eller slossing (eller annen kriminalitet) i det området jeg bor i. Dessuten er boligprisene veldig stabile. Kort oppsummert ville jeg nok ha leid i en periode før jeg kjøpte noe på Hamar. Og vært veldig bevisst på hva som pleier å skje i områder der det bygges mange nye boliger på en gang. Jeg tror dessverre at de problemene Hamar allerede har vil bli forsterket av at de har blitt et «billig alternativ til Oslo» og at det bygges mange boliger samtidig. Har du barn ville jeg ha tenkt meg om både to og tre ganger før jeg flyttet til Hamar (eller Gjøvik) for den saks skyld. Hører mye pent om Lillehammer, og tror at de har færre sosiale utfordringer der enn Hamar/Gjøvik 🙂 Og dersom du vurderer å kjøpe nybygg på Hamar, tror jeg ikke akkurat at det er noen god økonomisk investering 😬 Hva med Groruddalen, Eidsvoll eller Bærum? Du har fremdeles skimuligheter, og boligprisene i disse områdene vil nok øke mye mer. Da har du mer fleksibilitet i fremtiden 😉 Anonymkode: 70453...344 Groruddalen er oppvekstmessig blitt et shithole og man burde definitivt ikke flytte dit om man har barn. Anonymkode: dc8d5...dd6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 12.48): Jeg bodde over 15 år på Hamar, før jeg flyttet til Groruddalen. Føler at barna mine får et bedre utgangspunkt her. Selv bodde jeg i enebolig et av områdene som blir omtalt som «rikmannsstrøk» i den tråden det er lenket til her, og er kjempefornøyd med at jeg hadde råd til å flytte inn til Oslo. Folk er veldig hyggelige på Hamar, det skal de ha. Men de er ikke akkurat woke, men jeg har hørt mye rare kommentarer om homofile og innvandrere oppgjennom. Det er nok også et veldig lavt utdanningsnivå sammenlignet med det området jeg bor i nå. Noe av grunnen til at vi valgte Oslo, er kulturtilbudet (Hamar kan ikke måle seg med Oslo der). Dessuten har grøntområdene i Oslo stort sett vernet mot boligbygging. I Hamar og Ottestad bygges de ned i full fart. I en del av de friluftsområdene som pleide å være hyggelige for skiturer etc. rundt Hamar, bygges det hytter. Mye og tett. I tillegg opplevde jeg at flere bekjente på Hamar ble tatt for fyllekjøring(!), og det var mye slåssing (spesielt på nattestid). Hamar kommune har et mål om å få folk som jobber i Oslo til å flytte dit, og de bruker mye penger på reklame. Jeg synes synd på de som kjøper nybygg på Hamar til 6 millioner ++ og pådrar seg masse pendlertid i samme slengen. Vet om flere som vil flytte inn til Oslo, men slet veldig med å få solgt på Hamar. De måtte gå mye ned på prisantydningen for å få solgt, og dette var under korona (da var rentene lave og mange ville ut av Oslo). Jeg er veldig glad for at jeg flyttet motsatt vei! Har kort pendlervei til jobb, kort avstand til Oslomarka og har aldri vært vitne til fyll eller slossing (eller annen kriminalitet) i det området jeg bor i. Dessuten er boligprisene veldig stabile. Kort oppsummert ville jeg nok ha leid i en periode før jeg kjøpte noe på Hamar. Og vært veldig bevisst på hva som pleier å skje i områder der det bygges mange nye boliger på en gang. Jeg tror dessverre at de problemene Hamar allerede har vil bli forsterket av at de har blitt et «billig alternativ til Oslo» og at det bygges mange boliger samtidig. Har du barn ville jeg ha tenkt meg om både to og tre ganger før jeg flyttet til Hamar (eller Gjøvik) for den saks skyld. Hører mye pent om Lillehammer, og tror at de har færre sosiale utfordringer der enn Hamar/Gjøvik 🙂 Og dersom du vurderer å kjøpe nybygg på Hamar, tror jeg ikke akkurat at det er noen god økonomisk investering 😬 Hva med Groruddalen, Eidsvoll eller Bærum? Du har fremdeles skimuligheter, og boligprisene i disse områdene vil nok øke mye mer. Da har du mer fleksibilitet i fremtiden 😉 Anonymkode: 70453...344 Fra en som har vokst opp og bodd 25 år i Hamar synes jeg du er inne på noe her, men samtidig litt rar vinkling. Man flytter ikke til Hamar hvis man ønsker å bo i Oslo. Hamar har blitt en veldig fin by, og særlig de siste 5 årene med Mjøsfronten og uteliv i sentrum. Det du er spot on på er boligprisene. Kjøpte du på Hamar for 15 år siden og solgte for 2 år siden så er du millionær. Etter covid har markedet rast sammen, og det er så og si kun billigleiligheter og funkishus som går til vettug pris i dag. Kjenner flere som har hatt bolig ute på markedet i over 6 mnd, og det er helt stille. På en annen side fører jo det til at man som innflytter kan gjøre en god deal. Hamar kan ikke matche Oslo på uteliv, kulturtilbud osv., men jeg vil tørre å påstå at det er den beste Innlandsbyen på disse tingene og samtidig nærmere Oslo Lufthavn enn "konkurrentene" Gjøvik og Lillehammer. Anonymkode: 077e2...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå