Gå til innhold

Mister så mye hår! Hva kan jeg gjøre for å minske/motvirke? 😥

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vasket håret mitt kl 22 og da var det litt over én uke siden sist. Brukte Tangle Teezer i vått hår og mengden hår som kom ut var MYE, en dott med hår! 😱 Jeg ble litt betenkt. 

Jeg har hår nå litt nedenfor skulderbladene. Klippet og farget det for litt over en uke siden. Frisøren sa jeg var en del rød i hodebunnen, at jeg mistet forholdsvis mye hår og burde sjekke det ut. Fikk en sjampo som skulle ta knekken på rødheten. Hodebunnen kjentes helt grei ut nå. 

Jeg brukte, før jeg dro til frisøren for en uke siden, en børste (svinebust) og børstet hår og hodebunn både morgen og kveld. 

Har spist Hair Luxious om morgenen i 3 uker så langt (kan man miste hår av den?) 

Har mye stress i livet. 

Er kvinne og 49 år.

Opplever ingen overgangssymptomer.

Fastlegen bor i en annen by og er ikke tilgjengelig før på nyåret. 

Noen her som har forslag til hva jeg kan gjøre og spise for at håret skal bli litt tykkere? 
Hvilke mineraler og vitaminer kan anbefales? 

(Håper på hjelp 🫣🍀)

Anonymkode: b0bb3...e1d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Stress ned. Innvendig stress kan føre til hårtap.

2. Vet det finnes autoimmun sykdom som gjør at man mister hår, men det er flekkvis.

3. Mister du overalt på hodet, eller type foran og på sidene?

Anonymkode: 257e3...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare følge frisørens råd om å gå til legen? 

Anonymkode: a203f...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vasket håret mitt kl 22 og da var det litt over én uke siden sist. Brukte Tangle Teezer i vått hår og mengden hår som kom ut var MYE, en dott med hår! 😱 Jeg ble litt betenkt. 

Jeg har hår nå litt nedenfor skulderbladene. Klippet og farget det for litt over en uke siden. Frisøren sa jeg var en del rød i hodebunnen, at jeg mistet forholdsvis mye hår og burde sjekke det ut. Fikk en sjampo som skulle ta knekken på rødheten. Hodebunnen kjentes helt grei ut nå. 

Jeg brukte, før jeg dro til frisøren for en uke siden, en børste (svinebust) og børstet hår og hodebunn både morgen og kveld. 

Har spist Hair Luxious om morgenen i 3 uker så langt (kan man miste hår av den?) 

Har mye stress i livet. 

Er kvinne og 49 år.

Opplever ingen overgangssymptomer.

Fastlegen bor i en annen by og er ikke tilgjengelig før på nyåret. 

Noen her som har forslag til hva jeg kan gjøre og spise for at håret skal bli litt tykkere? 
Hvilke mineraler og vitaminer kan anbefales? 

(Håper på hjelp 🫣🍀)

Mye stress kan gjøre at du mister hår. Slanking også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

3. Mister du overalt på hodet, eller type foran og på sidene?

Anonymkode: 257e3...fa0

Overalt virker det som.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke bare følge frisørens råd om å gå til legen? 

Anonymkode: a203f...48c

Som sagt, fastlegen bor i en annen by og er ikke tilgjengelig før på nyåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt voldsomme hårtap gikk over med jern og B12. Tok D3 og forsåvidt, men legen tenkte det var jernmangel og muligens B. 

Anonymkode: 484d9...375

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enormt med hårtap som ble løst med kosthold og vitaminer. Men hair luxious gjorde ingenting for håret mitt, selv etter flere mnd. 

Jeg spiste mer regelmessig:

Uprosessert rødt kjøtt, egg, fet og hvit fisk. Her er det mye viktig næring.
Bort med ultraprosessert mat/sukker osv som svekker næringstopptak. 

Tilskudd av d vitamin i høyere doser for å få optimale nivåer (og ikke bare rett innenfor normalen). 

Det er helt vilt hvor mye hår jeg har fått tilbake. 

Anonymkode: 258c0...e87

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time til fastlegen på nyåret. Om du har noen mangler får du beskjed om det, og hvis hodebunnen er irritert kan du få henvisning til hudlege. Bruk julen til å se hva du spiser, og du kan gjøre endringer der, og om du kan endre noe med hjem og jobbsituasjon. 

Anonymkode: 84b39...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Bestill time til fastlegen på nyåret. Om du har noen mangler får du beskjed om det, og hvis hodebunnen er irritert kan du få henvisning til hudlege. Bruk julen til å se hva du spiser, og du kan gjøre endringer der, og om du kan endre noe med hjem og jobbsituasjon. 

Anonymkode: 84b39...42e

Jeg hadde ingen mangler per blodprøver. Hårtapet mitt var likevel relatert til næringsmangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig og miste hår når man blir eldre. Jeg hadde skikkelig tykt hår da jeg var yngre. I slutten av 40 årene begynte jeg og miste mer hår. Nå som jeg er i slutten av 50 årene er vel håret mitt halvparten av hva jeg hadde. Merker jeg mister mye hår. Det begynte og bli ille da jeg gradvis kom i overgangsalderen. Men har du flekker så burde du få det sjekket. Du kan og reagere på hårfargen. Selv om du har tålt det før så kan det endre seg. 

Anonymkode: 9124e...7ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke uvanlig og miste hår når man blir eldre. Jeg hadde skikkelig tykt hår da jeg var yngre. I slutten av 40 årene begynte jeg og miste mer hår. Nå som jeg er i slutten av 50 årene er vel håret mitt halvparten av hva jeg hadde. Merker jeg mister mye hår. Det begynte og bli ille da jeg gradvis kom i overgangsalderen. Men har du flekker så burde du få det sjekket. Du kan og reagere på hårfargen. Selv om du har tålt det før så kan det endre seg. 

Anonymkode: 9124e...7ff

Vi mister hår når vi blir eldre mye fordi vi har fått i oss for lite næringsstoffer over lengre tid. Jeg er snart 50 og har mer hår nå enn da jeg var 30, fordi jeg ble bevisst på vitaminer og mineraler - i riktig form og doser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt inn tran, jern (flytende) og piller med Biotin. 
Holder ikke det da? 👀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en uke siden du vasket det sist er det ikke rart det faller av mye. Det har nok falt jevnt gjennom uka, men blitt liggende til du nå kammer det ut. 

Anonymkode: 4be23...e85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt hende at hårtap er eneste symptom du har på overgangsalder eller begynnende overgangsalder. Jeg hadde dette og et par andre ting, sluttet å miste hår da jeg begynte med østrogen-tilskudd. Jeg er 41 og har fortsatt egg igjen etc. Kan jo være hormoner eller svingende nivåer av disse som gir hårtap. 

Anonymkode: 94bd5...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket første tegn til overgangsalder i form av voldsom røyting i slutten av førtiårene. Mistet masse hår hver gang jeg gredde håret, ble seriøst redd for å bli skallet for det var så mye som falt av. Og det ble liksom så "tørt" også, enda jeg fønet det sjelden og brukte sjampoo for tørt hår.

Mange kvinner opplever hårtap når overgangsalderen setter inn, og får tynnere hår enn før. Du har sikkert sett gamle damer med kort, krøllete og grått/blått hår der det er så tynt at man ser hodebunnen gjennom. Det blir tynnere på veldig mange, men det er også noen som slipper unna og beholder tykt hår hele livet. Men det er altså vanlig at man får tynnere hår i overgangsalderen som kvinne også, det er ikke bare menn som mister hår da. Men vi kvinner opplever heldigvis sjelden å bli skallet, da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nå kjøpt inn tran, jern (flytende) og piller med Biotin. 
Holder ikke det da? 👀

Du kan spise vitaminer til du blir grønn uten at det hjelper, hvis ikke hårtapet skyldes behov for vitaminer.... Vitaminer hjelper hvis man har behov for vitaminer.

At hodebunnen er rød skyldes vanligvis at den er irritert. Det kan være tørrhet, reaksjon på hårprodukter, alder, reaksjon på noe du spiser, eksem, younameit...

Anonymkode: f05f1...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du sjekket innholdsfortegnelsen på denne "snake oil" greia og sett etter hva det faktisk inneholder? Det kan godt være du reagerer allergisk på noe i det middelet.

Jeg har lite eller ingen tro på trylleprodukter som lover tykkere og mere hår. De virker aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...