Gå til innhold

Noen som har havnet på date med noen som viste seg å ha en utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har truffet en fyr noen ganger nå og chattet en del. Jeg syns han er veldig kjekk, men det er noe som er litt "off" i måten han snakker på. Rare formuleringer og talefeil, og han virker litt "kort". Han sender meg ekstremt mye meldinger også, altfor mye. Og sender bilder av ganske random ting uten at jeg har spurt om det. Og forteller meg at flere i familien hans har adhd og autisme, han har selv adhd (men jeg syns ikke han virker autistisk). Jeg har jobbet og møtt mange med utviklingshemming, og må si jeg blir bittelitt i stuss. Men han klarer helt fint å holde en samtale, og vi har det hyggelig og koselig, men jeg har det ofte hyggelig og koselig med personer med utviklingshemming. Men det er som sagt noe litt "off". Han har jobb og alt, innenfor byggbransjen (litt altmuligfyr). men ikke fullført vgs. Og virker ikke som han har så mange venner. 

Er det noen andre her som har truffet noen dere har vært litt usikker på intellektuelt nivå på?

Anonymkode: e46c0...c44

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

En trenger ikke å ha en utviklingshemming for å være dum😅 Er selv autist med over gjennomsnittlig intellekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har truffet en fyr noen ganger nå og chattet en del. Jeg syns han er veldig kjekk, men det er noe som er litt "off" i måten han snakker på. Rare formuleringer og talefeil, og han virker litt "kort". Han sender meg ekstremt mye meldinger også, altfor mye. Og sender bilder av ganske random ting uten at jeg har spurt om det. Og forteller meg at flere i familien hans har adhd og autisme, han har selv adhd (men jeg syns ikke han virker autistisk). Jeg har jobbet og møtt mange med utviklingshemming, og må si jeg blir bittelitt i stuss. Men han klarer helt fint å holde en samtale, og vi har det hyggelig og koselig, men jeg har det ofte hyggelig og koselig med personer med utviklingshemming. Men det er som sagt noe litt "off". Han har jobb og alt, innenfor byggbransjen (litt altmuligfyr). men ikke fullført vgs. Og virker ikke som han har så mange venner. 

Er det noen andre her som har truffet noen dere har vært litt usikker på intellektuelt nivå på?

Hvis han har en diagnose, burde han ha opplyst om det på første date. Ellers vil hele relasjonen være tuftet på en løgn. Jeg hadde ikke orket. 

Anonymkode: acac0...661

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

En trenger ikke å ha en utviklingshemming for å være dum😅 Er selv autist med over gjennomsnittlig intellekt. 

Dette. Svært mange autister har over gjennomsnittlig intellekt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du snakker om utviklingshemming/autisme/adhd og manglende intellekt som at det har en absolutt sammenheng.

Min mann havnet på date med ei funksjonshemmet dame for snart 10 år siden. Jeg visste ikke da at jeg er autist og har adhd. Det har vi nylig funnet ut. Jeg har 120 i IQ.

Anonymkode: 0300f...34f

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Neinei, dere misforstår. Jeg kjenner mange autister som er smarte, så vet godt at det er noe annet enn utviklingshemming. Skrev jo selv her at han ikke virker som han har autisme. 

Ts

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis han har en diagnose, burde han ha opplyst om det på første date. Ellers vil hele relasjonen være tuftet på en løgn. Jeg hadde ikke orket. 

Ikke helt enig. Har vært sammen med en alvorlig diagnose i 10 år, ville avfeid han om han fortalte dette på første møte. Men ville aldri vært foruten de 10 åra.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da lurer jeg på hva du lurer på?

Anonymkode: a36d6...439

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

🙄

Screenshot_20231218_235621.jpg

Anonymkode: 2be79...eec

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da lurer jeg på hva du lurer på?

Anonymkode: a36d6...439

Jeg lurer på det som står i tittelen.

Om noen har vært på date med noen som hadde, eller de mistenkte for å ha, en utviklingshemming eller noe lignende.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor lurer du på det?😅

Anonymkode: 265c3...489

Skrevet

Altså, gjennomsnittlig IQ er 100, det er da naturlig at noen vil ligge under og noen vil ligge over dette snittet i iq. Mulig han bare er litt mindre intelligent, det vil ikke si at han har en utviklingshemming fordi om.

Anonymkode: 2ef0d...2f6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja dater en jeg er litt usikker på akkurat der, men han har mange venner og er utrolig snill og jeg er ikke selv perfekt har noen issues så kanskje 'perfekt match'. 

Anonymkode: 71e24...b59

Skrevet

16 % av Norges befolkning har en IQ under 85. For å være psykisk utviklingshemmet må du ha IQ under 70, det har 2,5 %. dvs. 109 600 mennesker i Norge. Kan hende du har møtt en av dem, men kan også hende du bare har møtt en av de 16 % som ligger i laveste normalområdet fra 85 og nedover til 70. Disse utgjør 865 280 personer totalt av en befolkning på ca. 5408 000 mennesker. Så det er en ganske stor sjanse. Dette er folk som ikke fant opp kruttet, vil ha problemer i utdanning, arbeidsliv og med foreldrefunksjoner. Men ikke utviklingshemmet likevel

Wechslers IQ-skala lyder:

• 130 og over: Geni
  • 120–129: Begavet
  • 110–119: Over normalen
  • 90–109: Gjennomsnittlig
  • 80–89: Under normalen
  • 70–79: Lav
  • 69 og under: Veldig lav

Anonymkode: bc703...d34

• Nyttig 5
Skrevet

Om du opplever at han er mindre intelligent enn deg stemmer det sannsynligvis. Det merker du lett. Ikke nødvendigvis et problem om han er snill, lytter og samarbeider om løsninger. Men irriterer du deg bør du backe ut. 

Anonymkode: bc703...d34

• Liker 2
Skrevet

Eksen min er litt utviklinshemmet mentalt tror jeg, skikkelig flaut at vi var sammen i 6 mnd uten at jeg skjønte det

Anonymkode: 3bf00...1fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Pleier du å ha med utskrift av kegesjornalen din på første dat da? Tenker du det er naturlig og starte å bli kjent med medisinsk historie? Folk er jo seg selv uanset om du vet om diagnosen eller ikke.

• Liker 5
Skrevet

Du snakker om utviklingshemming og manglende intellekt som at det har en absolutt sammenheng.

.

Anonymkode: 0300f...34f

Vel… Det har det.

Anonymkode: b38db...d32

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette. Svært mange autister har over gjennomsnittlig intellekt.

Intellekt og sosial kompetanse er to forskjellige ting.

Anonymkode: d30d8...745

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Intellekt og sosial kompetanse er to forskjellige ting.

Anonymkode: d30d8...745

Ts her

Det et intellekt jeg snakker om her. Jeg syns daten min hadde god sosial kompetanse, men mulig lavt intellekt. Altså, mulig utv.hemming, ikke autisme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...