Exceller Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Jeg er i en skikkelig lei situasjon som jeg ikke vil snakke med noen rundt meg om, men gjerne ønsker råd rundt. Jeg (k 37) har en samboer (m 45) som jeg har vært sammen med i 3,5 år. Vi møttes tidlig i koronatiden, og den første tiden besto av rolige dager, hygge hjemme, middagsbesøk av venner og mye gåturer både i nærområdet og på hytteturer. Da vi ble kjent var samboer litt overvektig. Han hadde litt stor, men myk mage. Jeg syns han er veldig flott - litt bamsete men trygg. I korona har han hatt hjemmekontor, og han har stadig godis og snop på kontoret. I tillegg drikker han masse kaloriholdig drikke (mye meieriprodukter), og går generelt og snackser alt som kan finnes i skuffer og skap. I tillegg er det dukket opp en interesse som ikke var synlig i koronatid - ønske om stadig å dra ut på helaften på byen. Vi snakker typ annenhver helg, ut i 16-tiden, øl, middag, drinker, nattmat når byen stenger og hjemme 04-05-06. Resten av helgen på sofaen med fyllesyke, pizza og pottis. Han mener det er helt innenfor og at man må få ha det gøy med venner, mens jeg gjerne vil bruke dagene i hekgen til å finne på noe - gå tur etc. Samboer har lagt på seg en god del disse årene (vet ikke hvor mye), og magen har blitt sånn hard-tykk. Jeg bryr meg ikke om hvordan han ser ut, men er så bekymret for helsa hans. Det er mye historikk med alvorlig hjertesykdom i slekten hans i ganske ung alder. Jeg bekymrer meg mye og er lei meg for livsstilen han velger å ha. Jeg blir nesten litt uvel av å se hvordan han ofte går og tygger på nøtter, godis, osteskiver osv, eller når han heller opp dagens 5 glass melk. Det er skikkelig kjipt å ha slike følelser, jeg er jo glad i ham. Et stort problem er også at han snorker mye, og jeg kjenner jeg blir irritert når jeg ikke får sove. Det føles også rart å være inntil ham og den «harde» magen med det jeg vet er skummel abdominal fedme som gir sykdomsrisiko. Jeg er rett og slett ikke tiltrukket av ham for tiden, og det føles skikkelig kjipt. Det kjennes lett å se utenfra hvilke vaner han (ganske enkelt) kan endre for å ta bedre vare på helsa si, og jeg er skuffet over at han ikke gjør noe med det. Er usikker på hva jeg skal gjøre både ift å tilnærme meg utfordringen. Går det an å si noe om bekymringene mine, eller er det bare dårlig gjort? Er det vanlig og greit å være så mye og så sent ute på byen? Det går også MYE penger på disse helgene som jeg skulle ønske var brukt på annen felles hygge. Hva kan jeg gjøre for å finne tiltrekning igjen? 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Han høres helt selvdestruktiv ut. Så mye alkohol og usunn mat, selvfølgelig er han på vei mot alvorlig sykdom. Du kan prøve først å prate med han om du fremdeles er glad i han. Men tviler på at du kan endre han der. Det blir et liv med en du hele tiden bekymrer deg over/føler må endre seg. Ville kommet meg ut av det forholdet. Anonymkode: 0b5aa...ab5 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Ut fra beskrivelsen din høres han ut som en 18-åring som fortsatt bor hjemme hos mamma. Og dessverre, det virker ikke som at dere er kompatible. Dere liker å bruke tiden deres på vidt forskjellige ting, og prioriterer hverandre ulikt. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort, men her hadde jeg revurdert forholdet. Når han blir singel blir han tvunget til å ta bedre vare på seg selv om han skal joine datingmarkedet. Merker han ikke selv at klærne ikke passer lenger og at sexen er annerledes med en gigantisk mage i veien? Anonymkode: f9d99...782
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Uffda, her er det ikke mye håp. Han virker ikke som noen god kjæreste når han gir blaffen i hvordan du opplever han. En bytur koster fort 2000, og de kunne dere vel brukt til utenlandstur lns. Han ville jeg flytta fra. Anonymkode: d7c4a...f81 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 Utseendet hans er vel det minste problemet. Som du sier, både helse, interesser og pengebruk. Ingen normal mann i 40-årene har fylla som hobby. Anonymkode: ec5bb...3ad
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 Jeg hadde ikke orket å være sammen med en mann som ga faen i helsen sin. Pluss det at han ikke vil gjøre aktiviter sammen som et par. Kjæresten min har også en liten bamsemage. (Singel alenefar med mye stress og jobb) Han derimot tar tak i det nå fordi han vet at mye fett rundt magen er risiko for helsen. Og da jeg nevnte at han snorket litt(ikke høyt eller mye) ble han enda mer obs på magefettet. Han har lagt om kostholdet og startet å trene. Han er heldigvis en som tar imot råd og tips med åpne armer. Så da han traff meg ble han motivert til å investere i seg selv og egen helse❤️
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 For noe pisspreik at du ikke bryr deg hvordan han ser ut men er bekymret for helsa 😅 Innrøm det; du vil ikke være sammen med en tjukkas. Og det er helt greit. Det er jo ikke spesielt attraktivt. Helt ok at han drar ut på byen det må alle menn ha lov til ellers blir livet dritt kjedelig med bare familie/hjemme aktiviteter. Men at han går rundt å spiser dritt og ikke trener er utilgivelig. Slubbert! Anonymkode: 646de...d25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå