Gå til innhold

Er det stor sjanse for å bli smittet av omgangssyke på butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok litt i overkant redd for det. Jeg føler det er Norovirus på alt jeg handler nå. Og voksne og barn hoster ut i luften uten å holde seg for munnen. Kan jo få Covid også av det. Jeg kunne aldri spist foreksempel på kafe' og ikke vasket hendene først. Har dere noen gang blitt smittet etter handletur?

Jeg er hysterisk. Men ønsker ikke å ligge syk i julen.

Anonymkode: 28c03...5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har til og med vasket spy til noen med påvist norovirus uten munnbind og ble ikke engang syk av det. :)

Anonymkode: 62922...a45

• Liker 2
Skrevet

Nei, det smitter ved dråpesmitte, så lite sannsynlig

Anonymkode: f52bf...3f0

• Liker 1
Skrevet

Om noen koster opp rett i nærheten så blir du smitta, men om du vasker hender med såpe før du tar «fingrene i munn» så er sjansen minimal 

Anonymkode: d2307...dc3

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser kun ting jeg har tilberedt selv for tiden og det spiser jeg med bestikk. Stoler ikke på noen.

Hører folk faller som dominobrikker i øst og vest nå. 

Ja, jeg har emetofobi.

Anonymkode: d4432...a5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser kun ting jeg har tilberedt selv for tiden og det spiser jeg med bestikk. Stoler ikke på noen.

Hører folk faller som dominobrikker i øst og vest nå. 

Ja, jeg har emetofobi.

Anonymkode: d4432...a5d

Takk. Det var jo beroligende. Jeg skal på middag i morgen til en veninne som jobber i barnehage. Jeg kjenner henne godt og vet at hun er litt slapp med håndhygiene. Så det kan bli spennende. Men maten blir stekt da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det smitter ved dråpesmitte, så lite sannsynlig

Anonymkode: f52bf...3f0

Trodde det var smitte ved å ta på ting. Men jeg putter jo ikke fingrene i munnen og jeg vasker hendene når jeg kommer hjem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja masse omgangssyke nå. Over alt. Omgangssyken er sykt tøff i år. 

Anonymkode: 7b6c3...355

Overalt?

Skrevet

Fastlegen min sa det var mest Korona nå. Men går vel kanskje mye Omgangssyke noen steder og mindre andre steder.

Skrevet

Sånn blir det når folk flest driter i god håndhygiene. Og sånn kommer det nok alltid til å være. For å vaske hendene er tydeligvis det vanskeligste i verden for mange.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er liten sjanse for det. Norovirus kan overleve lenge på overflater, men da nå noen ha hostet eller siklet på det, eller spydd rett i nærheten. Ved å vaske egne hender etter butikkbesøket, fjerner man den lille risikoen. 

Jeg blir med jevne mellomrom smittet av det på jobb i barnehage. I år har det ikke skjedd enda, bank i bordet. Men da er det barn som har kastet opp på meg, eller som har hostet på meg, altså har jeg visst om situasjoner hvor jeg har fått dråpesmitten direkte i ansiktet. Jeg har ikke smittet min egen familie når jeg har fått smitten på jobb, selv om jeg har vært rundt dem, og også hatt barna på fanget. Det har hjulpet å løpe bort og bruke pose når jeg måtte spy og å være nøye med håndhygiene, både vaske hender, dørhåndtak og andre kontaktflater og å la være å ta på ting med uvaskede hender. Du sier venninnen din er dårlig med håndhygiene, men det vil likevel hjelpe at du er nøye med håndhygiene selv. Vask hendene før du putter dem i munnen eller tar på noe som du putter i munnen. 

Anonymkode: de7bd...fd1

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i butikk og har ikke vært syk på mange år. Hatt omgangssyke 2-3 ganger de 10 siste årene og har da blitt smittet av ungene og ikke på jobb.

Influensa har jeg aldri hatt. Korona fikk jeg fordi ungene fikk det(smittet på skolen), men jeg ble ikke syk.

Så nei man blir nok ikke smittet av å handle i butikken

Anonymkode: 75b5d...51c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...