AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hvis noe skjer, deler dere det da med søsken og foreldre? Jeg er vant til det i min familie. Vi snakker om ting som skjer, både fine og mindre trivelige ting. Er det noe som ikke er greit, så tar vi det opp og skværer opp. Ikke at det skjer ofte heldigvis. Det er en trygghet i det. I samboers familie er det helt motsatt. De prater og har det greit sammen, men ingen deler noe. F.eks at hans ene bror er 50% uføre og har vært det i 1/2 år fikk vi nettopp vite ved en tilfeldighet. At hans andre bror fikk ADHD for 7 år siden fikk vi også tilfeldigvis vite for en stund siden. At datteren til min mann sliter psykisk er det ingen som vet. Verken søsken eller foreldre til min samboer. At ene niesen er blitt samboer fikk vi vite fra noen venner. Alt legges lokk på. Ene svigerinnen hadde sagt noe veldig stygt om meg, alle visste det (hadde vært flere der når hun sa det), men ingen sa noe til oss eller sa til hun at det ikke var pent sagt. Jeg fikk vite det via en venninne til en annen svigerinne som var der. Jeg har jo lyst å spør hun som sa det om hvorfor osv. , men må bare late som ingenting. Ingenting skal snakkes om. Jeg syntes det er veldig vanskelig, så jeg holder meg i bakgrunnen og styrer bevisst unna å være der hun som sa det er. Alle vet at jeg vet, men ingen sier noe. Føler det er veldig vondt og føler meg på en måte utelatt. Samboer visste heller ikke om det, men han vil heller ikke ta noe tak. Er bare så trist at det er slik, trodde man skulle kunne ta opp ting i en familie, men tydeligvis ikke. Anonymkode: b4786...da0 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 I både min og samboers familie deler vi ting og snakker om det meste. Men min familie er skikkelig fæle på å baksnakke folk, så om noen gjør/sier noe som kan oppfattes annerledes/feil, så kan jeg love deg at de blir baksnakket. Jeg orker ikke baksnakking, så jeg setter ofte foten ned, og det skal jeg love deg ble snakket mye om bak ryggen min. Har derimot fått ben i nesa de siste årene, så jeg spør rett ut hva greia er når jeg får høre sånt. Prøver tross alt å være et godt forbilde for barna mine, som er omringet av folk som snakker sånn om andre. Føler kanskje at du har to valg. Enten legge det bak deg eller ta tak i nakkeskinnet og spør hva greia er. Å la det ligge å gnage kan gjøre vondt værre. Finn ut av det eller legg det bak deg. Anonymkode: e0547...cda 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I både min og samboers familie deler vi ting og snakker om det meste. Men min familie er skikkelig fæle på å baksnakke folk, så om noen gjør/sier noe som kan oppfattes annerledes/feil, så kan jeg love deg at de blir baksnakket. Jeg orker ikke baksnakking, så jeg setter ofte foten ned, og det skal jeg love deg ble snakket mye om bak ryggen min. Har derimot fått ben i nesa de siste årene, så jeg spør rett ut hva greia er når jeg får høre sånt. Prøver tross alt å være et godt forbilde for barna mine, som er omringet av folk som snakker sånn om andre. Føler kanskje at du har to valg. Enten legge det bak deg eller ta tak i nakkeskinnet og spør hva greia er. Å la det ligge å gnage kan gjøre vondt værre. Finn ut av det eller legg det bak deg. Anonymkode: e0547...cda Skulle ønske jeg var like tøff som deg, sier du fra i svigerfamilien også? Er jo det jeg vil egentlig, men er redd det blir helt kaos da, alle er jo hinsides konfliktsky så det vil jeg unngå. Far til samboer er svært syk så ønsker ikke skake han opp, han er et godt menneske. Hun som sa dette stygge om meg, er typisk sånn som prater om det til alle. Tror rett og slett svigerfamilien er redd henne. Så de bare hører på henne og jatter med. Jeg klarer ikke å legge det bak meg for det er så blodig urettferdig, stemmer ikke i det hele tatt og er så frekt. Jeg er også skuffet over familien, alle visste det og hørte det, men ingen satt foten ned eller sa noe til meg. Så egentlig er jeg skuffet over hele gjengen. Anonymkode: b4786...da0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Mine foreldre baksnakker, så de snakker og snakker og snakker, om alt de observerer - uten at noen sier stort til dem. De antar, de tror, synser, de mener osv. Ikke tro noen av oss vil dele noe frivillig! Vi møtes knapt lenger, hovedsakelig til bursdagsfeiringer. Gjett om vi har blitt baksnakket fordi vi har valgt å så å si kutte kontakten. Min samboer er visstnok en diger sosiopat og jeg er lystløgner, som sprer stygge ting om dem (noe som ikke er sant, vi har ikke utdypet for andre enn mine foreldre og min ene bror om ståa. Min bror var allerede innforstått med greia - og i samme dilemma da vi valgte å kutte kontakten). De mener stygt om barna våre også. De synes ikke det er normalt at barn går på to aktiviteter, hvor den ene er fysisk og den andre musikk. Det er ifølge dem ensbetydende med hyperaktiv type ADHD, og de har baksnakket til andre at jeg ikke bryr meg nok om barna til å få dem utredet og medisinert. De er verken hyperaktive eller unormale, og det finnes ikke noen som helst grunn til å tenke ADHD. Av syv søsken, er det ett av dem jeg har full åpenhet med. Ovennevnte bror (med familie). Vi tar opp alt med hverandre, fra stort til smått. Vi har åpen dialog om foreldrene våre også. Anonymkode: 7bd75...16c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske jeg var like tøff som deg, sier du fra i svigerfamilien også? Er jo det jeg vil egentlig, men er redd det blir helt kaos da, alle er jo hinsides konfliktsky så det vil jeg unngå. Far til samboer er svært syk så ønsker ikke skake han opp, han er et godt menneske. Hun som sa dette stygge om meg, er typisk sånn som prater om det til alle. Tror rett og slett svigerfamilien er redd henne. Så de bare hører på henne og jatter med. Jeg klarer ikke å legge det bak meg for det er så blodig urettferdig, stemmer ikke i det hele tatt og er så frekt. Jeg er også skuffet over familien, alle visste det og hørte det, men ingen satt foten ned eller sa noe til meg. Så egentlig er jeg skuffet over hele gjengen. Anonymkode: b4786...da0 Nei, sjeldent de kommer med noe. Og de få gangene det har skjedd, har samboer tatt det opp. Men kan det hende ingen har sagt noe til deg fordi de ikke bryr seg om hva hun har sagt? At de vet at det bare er tull og at det bare handler om at hun ønsker oppmerksomhet og derfor ikke har sagt noe? Kan jo hende noen har satt ned foten, men hun ikke har brydd seg og. Anonymkode: e0547...cda
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 De er nok oppvokst slik at ting skal ties. Ingenting skal snakkes om. er det bare det negative som skal holdes skjult eller det positive også? I min familie snakker vi åpnet om ting. I min manns familie er det litt mer som du beskriver. Svigerfar hadde svimt av å måtte på legevakten, de ringte selvf til mannen min. Dagen etter da vi kom på besøk sa de ingenting om det. Jeg spurte jo hvordan det gikk og da svarte de. Mel de sier ikke noe om det selv Anonymkode: 7815b...73a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #7 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, sjeldent de kommer med noe. Og de få gangene det har skjedd, har samboer tatt det opp. Men kan det hende ingen har sagt noe til deg fordi de ikke bryr seg om hva hun har sagt? At de vet at det bare er tull og at det bare handler om at hun ønsker oppmerksomhet og derfor ikke har sagt noe? Kan jo hende noen har satt ned foten, men hun ikke har brydd seg og. Anonymkode: e0547...cda Hun som er gift med andre broren hadde fortalt til ei venninne hva hun hadde sagt og at hun følte det litt ekkelt at ingen hadde sagt noe, men at hun selv heller ikke ville si noe da det fort kunne bli dumt (?). Flott at din samboer også tar ting opp, høres ut som en fin fyr. Anonymkode: b4786...da0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De er nok oppvokst slik at ting skal ties. Ingenting skal snakkes om. er det bare det negative som skal holdes skjult eller det positive også? I min familie snakker vi åpnet om ting. I min manns familie er det litt mer som du beskriver. Svigerfar hadde svimt av å måtte på legevakten, de ringte selvf til mannen min. Dagen etter da vi kom på besøk sa de ingenting om det. Jeg spurte jo hvordan det gikk og da svarte de. Mel de sier ikke noe om det selv Anonymkode: 7815b...73a Det positive snakkes om. Det er bare en stor fasade hele greia. Anonymkode: b4786...da0 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Hele min farsslekt baksnakker. Også min tante på mor sin side baksnakker. Aldri kommet med annet enn spydigheter og oppgulp. Kutta kontakten med de for flere år siden. De vrir og vrenger på alt. F eks studerte jeg et profesjonsstudie. Da mente de at jeg ikke gjorde det men bare tok «enkelte fag bare». De nedgraderer alt du gjør og sier, mobber, håner og tyner. Jeg tror det er en greie fra bygdene. Opplever ikke sånt med velutdannede mennesker som bor i by. Anonymkode: a3b3d...7a7 1
Daria Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun som er gift med andre broren hadde fortalt til ei venninne hva hun hadde sagt og at hun følte det litt ekkelt at ingen hadde sagt noe, men at hun selv heller ikke ville si noe da det fort kunne bli dumt (?). Flott at din samboer også tar ting opp, høres ut som en fin fyr. Anonymkode: b4786...da0 Hun syntes det var ekkelt at noen baksnakket, derfot baksnakket hun videre til noen andre...?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Daria skrev (24 minutter siden): Hun syntes det var ekkelt at noen baksnakket, derfot baksnakket hun videre til noen andre...? Nei, hun hadde ikke snakket stygt om vedkommende. Bare fortalt hva hun hadde sagt og at det var ekkelt, men at hun selv ikke ville blande seg var vel ordene hun hadde brukt. Men, ikke noe stygt om personen. (Som jeg vet) Anonymkode: b4786...da0 1
Carrot Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud, prinsesse. Noen sa at noen sa at noen sa noe stygt om deg. Nå ligger du i fosterstilling og gråter. Anonymkode: 5d731...d23 Memorangen skrev (6 minutter siden): Skjerp deg. Hmm, både enig og uenig i denne - ja TS kan velge "skjerpe seg" og så ha det i bakhodet, hun kan velge å la det plage henne eller riste det av seg, men problemet med en familie som ikke snakker MED hverandre men OM hverandre er jo en utfordring det må være lov å lufte eller? Endret 19. desember 2023 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): Hmm, både enig og uenig i denne - ja TS kan velge "skjerpe seg" og så ha det i bakhodet, hun kan velge å la det plage henne eller riste det av seg, men problemet med en familie som ikke snakker MED hverandre men OM hverandre er jo en utfordring det må være lov å lufte eller? Ja, det jeg også tenker. Egentlig litt småvittig med de som gjør et tappert forsøk på å provosere på alle innlegg ☺️ Anonymkode: b4786...da0 1 3
Memorangen Skrevet 19. desember 2023 #14 Skrevet 19. desember 2023 Carrot skrev (14 minutter siden): Hmm, både enig og uenig i denne - ja TS kan velge "skjerpe seg" og så ha det i bakhodet, hun kan velge å la det plage henne eller riste det av seg, men problemet med en familie som ikke snakker MED hverandre men OM hverandre er jo en utfordring det må være lov å lufte eller? Det var ikke TS jeg skrev skjerp deg til.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det jeg også tenker. Egentlig litt småvittig med de som gjør et tappert forsøk på å provosere på alle innlegg ☺️ Anonymkode: b4786...da0 Som med situasjonen som ts tar opp finner man alltid noen som vil lage kvalme. Hva det kommer av? Vet ikke men det å heve seg over å ta avstand er alfa omega. Man trenger ikke å omgås folk som ikke vil deg vell, selvom det er familie. Begrens det og snu ryggen til de som baksnakker, lager kvalme og er bare ute etter uenigheter. Da har man ikke blitt med på karusellen. Anonymkode: a7931...251
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som med situasjonen som ts tar opp finner man alltid noen som vil lage kvalme. Hva det kommer av? Vet ikke men det å heve seg over å ta avstand er alfa omega. Man trenger ikke å omgås folk som ikke vil deg vell, selvom det er familie. Begrens det og snu ryggen til de som baksnakker, lager kvalme og er bare ute etter uenigheter. Da har man ikke blitt med på karusellen. Anonymkode: a7931...251 Er det jeg har gjort. Kuttet kontakten med hun som sa dette om meg. Vet familien til samboer snakker om det, og syntes nok jeg er fryktelig vanskelig. Men, de er for konfliktsky til å spør meg om noe. Så jeg omgås dem og er overfladisk høflig som resten av gjengen. De er veldig fine, men så ekstremt konfliktsky. Anonymkode: b4786...da0
Carrot Skrevet 19. desember 2023 #17 Skrevet 19. desember 2023 Memorangen skrev (9 minutter siden): Det var ikke TS jeg skrev skjerp deg til. uff da... dårlig dag? Kanskje gå å legge deg litt til og forsøke stå opp med riktig ben etterhvert? ❤️ så får du en bedre dag for din egen del også.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #18 Skrevet 19. desember 2023 Jeg mener at familien skal man ta vare på og snakke med uansett. Jeg har slett ikke alltid vært enig med eller støttet alt som har vært sagt. Men jeg ville aldri brutt kontakten, familie er det viktigste man har. Mener jeg. Anonymkode: f963b...7ac
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #19 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener at familien skal man ta vare på og snakke med uansett. Jeg har slett ikke alltid vært enig med eller støttet alt som har vært sagt. Men jeg ville aldri brutt kontakten, familie er det viktigste man har. Mener jeg. Anonymkode: f963b...7ac Egentlig helt enig! Men, når vedkommende har sagt disse tingene, og ikke gidder å løfte en finger for å skvære opp i det så må det bli slik. Hadde hun kommet til meg så hadde jeg absolutt vært lydhør og villig til å legge det bak meg. Men, jeg går ikke til henne og kryper. Er bare henne og hennes mann jeg har droppet, ikke resten. Anonymkode: b4786...da0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #20 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det jeg har gjort. Kuttet kontakten med hun som sa dette om meg. Vet familien til samboer snakker om det, og syntes nok jeg er fryktelig vanskelig. Men, de er for konfliktsky til å spør meg om noe. Så jeg omgås dem og er overfladisk høflig som resten av gjengen. De er veldig fine, men så ekstremt konfliktsky. Anonymkode: b4786...da0 Av og til sånn erfaringsmessig så er det noen ganger bedre å ikke bryte den stillheten der, man blir fort "skyldig" om man sier noe. Ikke noe jeg selv anbefaler til mine barn, men vokst opp i en slik familie selv. Fasade er det viktigste og mye baksnakking blant familiemedlemmer. Så det beste er å ta avstand selvom man har ett moralsk kompass som sier det motsatte. Skjønner det er vanskelig og vondt TS ❤️ Anonymkode: a7931...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå